AGC-vraagje - Grundig Satellit 2000 (Toestel of techniek)
Ik ben bezig met een Satellit 2000. Het schema staat onder andere hier: http://elektrotanya.com/grundig_satellit-2000_original_sm.pdf/download.html
Deze radio heeft 2 AM tuners: eentje voor LG, MG, KG1 en KG2 met één MF van 460 kHz, en eentje voor 8 hogere KG banden van 49 tot 11 meter. Die laatste heeft een trommeltuner met een eerste MF van 2 MHz. Die wordt later geconverteerd naar 460 kHz en wordt dan door dezelfde MF schakeling verder versterkt en gedetecteerd als de eerste tuner.
Tuner 1 werkt normaal. Vanaf het MF-bord meet ik de volgende AGC-spanningen (t.o.v. + aan massa):
S0 (min ontvangst): -4,9 V
S3: -5,3V
S5 (max ontvangst): -6,2 V
Dezelfde AGC-spanningen meet ik als de tweede tuner in werking is. Deze stuurt de versterking van de eerste trap daarin, rond T4. Deze versterkt echter bij een sterk signaal te sterk waardoor vervorming optreedt. Bij geen ontvangst versterkt hij te weinig. Ik heb wat testen gedaan met losgekoppelde AGC en in plaats daarvan diverse weerstandjes naar massa en vond uit dat deze qua versterking als volgt reageert op stuurspanning:
-4.6 V: minimale versterking
-5.4V: normale versterking
-5.9V: maximale versterking
-6,8V (draadje los): geen versterking
Het ding reageert daardoor precies verkeerd om: bij geen ontvangst is hij vrijwel stil en als er dan signaal binnenkomt begint ie ineens (te) hard te versterken en te vervormen.
Het probleem moet haast wel rond T4 liggen. Spanningen daar lijken echter te kloppen.
Iemand een tip?
AGC-vraagje - Grundig Satellit 2000
Contacten van de rolselector goed schoonmaken.Tantaal elkootjes kunnen bij veroudering nare eigenschappen hebben.Ik vervang ze gewoon.
suk6!
mvg, Maarten.
Hoi Maarten,
Tantaaltjes heb ik beide even aan één kant pootje gelicht: geen verschil.
Contactjes allemaal schoongemaakt en gecheckt.
Rob
Er staat een aanwijzing in het schema, 0,35V over R205 klopt dat ook ?
Is R205 nog 330 ohm ?
Ja die weerstand klopt en die spanning ook (bij ontvangen signaal).
Ik heb verscheidene satelliets 2000 en 2100 hier staan, vrijwel allemaal met defecte druktoetsen.Het schijnt een soort kunststof te zijn wat 'werkt'.Contacten breken af, enz.Kwaliteit is echt heel slecht.Kijk eens na op het schema, welke contacten worden gebruikt voor die AGC.Ik ben er bijna van overtuigd dat daar weerstand over de contacten wordt gemeten.
nogmaals suk6
Maarten.
De AGC komt inderdaad via zo'n niet erg betrouwbare schakelaar, contactje 12 van schakelaar 's' om precies te zijn (bandschakelaar voor de hogere KG banden). Maar zoals ik al vertelde, reageert de HF-trap ook raar op een regelspanning nadat ik de verbinding tussen die HF trap en de schakelaar verbreek. De schakelaar is niet het probleem want die doet dan niet mee. Als ik die verbinding wel laat zitten, reageert de HF-trap wel op de AGC, maar verkeerd om.
Overigens zitten er in die schakelaars inderdaad wat contacten die het soms wel en soms niet doen en ook waren er plastic stukjes afgebroken waardoor sommige schakelaars niet meer terugveerden (bekend probleem). Dat heb ik gerepareerd met moertjes. Alles wat schakelt is een bekend zwak punt van deze verder mooie Grundigs.
Je moet ook de invloed van de AGC er op zien, de stroom moet afnemen bij sterker signaal.
Overigens zal er ergens in de manual staan wanneer de opgegeven spanning geldig is, bij geen signaal of bij een signaal met opgegeven waarde.
Dat lijkt te kloppen. Spanning is over dat weerstandje 0.6 V zonder signaal en 0.35 V met.
Ik kan in de docs niet zo snel vinden bij welk signaal die waarde zou moeten kloppen.
Er staan nog meer spanningen opgegeven die ik nog niet gecheckt heb. Dat zal ik eens doen als ik er weer mee verder ga. Ik heb eigenlijk ook nog niet geprobeerd of afregelen van R557 helpt. Ik ben daar tot nu toe van afgebleven omdat de AGC op MG/LG/KG1/KG2 goed lijkt.
Ik heb wel de indruk dat er eerder een handige Harry bezig is geweest met dit toestel. De oscillator van de 1e MF stond 6 kHz te hoog en de FM-band klopt ook niet, die ontvangt vanaf zo'n 84 MHz (poging politie te ontvangen vroeger?). Verder ontbraken er wat schroeven.
AGC-vraagje - Grundig Satellit 2000 - opgelost
R557 did the trick.
Deze opnieuw afgeregeld met zwakke en sterke signalen op diverse banden en nu is het in orde. AGC is nu -5.4 (max gain) bij geen ontvangst en -6.5 bij ontvangst van een sterk signaal als Radio 700 op exact 7310 kHz.
Soms kan het zo simpel zijn. Vermindering van de gain wordt dus niet bereikt door hoger te gaan dan -5.4 wat ik eerst dacht, maar juist lager naar -6.5V.
Ik ga nu het hele ding maar opnieuw afregelen want nou vertrouw ik niks meer.
De ontvangst is nu echter al opvallend goed.
Toch jammer, dat zo'n origineel ontwerp op deze wijze zo "neergehaald" wordt door mechanische onvolkomenheden; de satelliet-serie was (en is nog steeds) toch bekend geworden door zijn sublieme prestaties !
Bert
Klopt. Inmiddels is hij afgeregeld en hij knalt op een aantal AM banden en zeker op FM mijn Sony ICF-100SW voorbij qua S/N en selectiviteit.
Hier in Hellevoetsluis komt Radio Schouwen-Duiveland (107.1) vrijwel spettervrij door terwijl ik de antenne van Radio Voorne (106.9) bijna kan zien vanaf m'n zolderkamer. Op de Sony kun je dat vergeten. Indrukwekkend hoor.
Ik moet alleen nog iets verzinnen op de afgebroken bandspreidingschakelaar en dan kan hij weer in elkaar.
Rob