vraag over printaccu (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 15-11-2015, 21:21 (3306 dagen geleden)

Beste forummers,
Ik heb nu twee tel beantwoorders met bandjes. de eerste werkte niet meer en bij het openmaken bleek de op de print gesoldeerde accucel die waarschijnlijk dient om het geheugen bij stroomuitval te bewaren totaal vergaan te zijn en maakte hierdoor sluiting en had de print behoorlijk aangetast. het tweede apparaat functioneert goed maar ik wil toch graag bij dit apparaat meteen de cel vervangen daar het apparaat minstens twintig jaar is en de cel wellicht ook stuk zal gaan. Het gekke is nu dat als ik de spanning over de cel meet bij
normaal aangesloten apparaat ik uitkom op 1.86 volt. dit is een waarde die precies tussen de verkrijgbare waardes van 1.2 volt en 2.4 volt in ligt. Jammer
genoeg staat er geen typenummer op en ik heb ik ook geen schema van het apparaat. Mijn vraag is nu zou de fabriek hier een 2.4 volt cel hebben toegepast en de aangelegde spanning wat minder hebben gehouden om de cel een langer leven te geven of heeft men toch een 1.2 volt cel toegepast die dan wel constant met 1.86 volt gevoed wordt. Heeft iemand ervaring met deze schakelingen?
Graag jullie hulp,
Met vriendelijke groet Frits Jansen

vraag over printaccu

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-11-2015, 00:35 (3305 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door kris, 16-11-2015, 00:37

veel kans dat het een gewone, maar kapotgeladen 1.2 Volt Ni-CD batterijtje is...of een deels kortgelsolten 2,4 Volt cel...De klempspanning gaat dan over de normale waarde tijdens het laden. Meet de spanning over de cel eens als de telefoon niet is aangesloten op het net. Tevens.. een foto van de bewuste cel is o zo behulpzaam.

groeten

Kris

vraag over printaccu

door henkk56 @, 16-11-2015, 09:07 (3305 dagen geleden) @ frits

En foto zou wel handig zijn,misschien herkent iemand je accu'tje.

Henk

vraag over printaccu

door frits @, Meppen Dtsl., 16-11-2015, 12:09 (3305 dagen geleden) @ henkk56

Bedankt Henk en Kris voor jullie reactie. Heb vanmorgen het tweede apparaat
verder opengepulkt zodat ik ook de andere zijde van de print kon bekijken en
bij dit apparaat was de knoopcel nog redelijk intakt (wel wat oxide aan de buitenkant) maar er stond ook nog een leesbaar nummer op en dat gaf met wat googelen het gewenste resultaat. Het is een 2.4 volt knoopcel. De meting van 1.86 volt die ik gisteren deed was meteen nadat ik het apparaat had uitgepakt en
aangesloten had. Ik vermoed dat het toen nog in ladingstoestand was want vanmorgen had ik als meting 2.8 volt die eigenlijk meteen in elkaar zakte naar 1,2 volt na verwijdering van de adaptor dus deze cel heeft het eigenlijk wel gehad. Ik kan nu weer even verder,
Nog bedankt,
Groet frits