oplaadbare batterijen in DECT (Toestel of techniek)
door Marotick , Huizen, 20-11-2015, 10:34 (3300 dagen geleden)
In mijn dect toestelletjes zitten oplaadbare AAA batterijen die door de toestelhouder worden opgeladen.
Standaard zit er in 2 stuks van 550 mAh en die werken prima, jaren lang meegegaan met een lange gespreksduur.
Maar, ik heb in enkele toestellen de batterijen onlangs moeten vervangen omdat ze, na jaren gebruik, op zijn. Eerst had ik GP 850mAh er in gedaan maar die willen niet eens starten. Een Varta 1000 mAh doet het wel maar na het opladen kan je hooguit 10 minuten bellen en dan stopt de telefoon na het geven van enkele knor geluidjes.
Bij Lidl Heb ik Tronic gekocht 900 mAh en die deden het enige tijd wel goed maar nu na een half jaar gebruik geeft de telefoon telkens aan dat de spanning te laag is.
Ik heb nog een toestel die het goed doet met de originele batterijen 550mAh en die doet het goed.
De spanning op deze werkende telefoon is 2,73 Volt
De spanning op de Varta die het kortstondig doet is 2,64 Volt
De spanning van de Tronic is 2,69 Volt. Deze spanning meet ik terwijl het toestel gestopt is vanwege te lage batterijen spanning.
De spanningen zijn gemeten over de 2 in serie geschakelde batterijen.
Wie weet goede batterijen voor gebruik in een DECT telefoon?
Jack Marotick
oplaadbare batterijen in DECT
door verbeek , Zutphen, 20-11-2015, 11:26 (3300 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door verbeek, 20-11-2015, 11:49
Hallo Jan,
Lader defect? Bij ons thuis staat er de Siemens Gigaset met 4x handset A58H met GP NiMH 700mAh batterijen. De eerste setje batterijen hield het al na een paar jaar voor gezien; het laatste setje batterijen vorige week. Deze zijn nu vervangen door Topcraft 850mAh NiMH met lage zelfontlading (die blauwe, van de Aldi, €4,- voor acht AAA's) en bevallen uitstekend.
Gr. Paul
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 20-11-2015, 13:42 (3300 dagen geleden) @ Marotick
Panasonic heeft cellen waar speciaal op staat dat ze voor DECT-gebruik zijn.
door kris , Gent, België, 20-11-2015, 13:49 (3300 dagen geleden) @ Maarten Bakker
als ik goed lees beschouwt het toestel 2,69 volt als "batterij leeg".
Das op zijn zachts gezegd aan de hoge kant. Volle NiMh is ongeveer 1,4 volt per cel, nominaal 1,2... dus het kan ook zijn dat de telefoon te vroeg afslaat, of er speciale batterijen inzaten.
Om eruit te komen kan je best even meten in het nog werkend exemplaar (wanneer die uitslaat) of de batterijen van dat toestel eens wisselen met het andere om te besluiten of het toestel of de batterijen het probleem zijn.
groeten
Kris
door Marotick , Huizen, 20-11-2015, 17:50 (3300 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik denk dat dat de oplossing wordt. Ik heb 6 DECT toestellen en als ik de batterijen in een ander exemplaar stop dan verhuist het probleem mee. Op de een of andere manier hebben de oplaadbare batterijen net een iets te lage spanning. Het valt me wel op dat DECT toestellen altijd oplaadbare batterijen hebben met een lage capaciteit.
Het ligt niet aan de oplader want als ik ze met een andere oplader oplaadt dan stopt de telefoon er ook snel mee.
Ik ga kijken of ik ergens die Panasonic DECT batterijen kan kopen.
Jack
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 20-11-2015, 18:17 (3300 dagen geleden) @ Marotick
Type dat ik zo snel bij de gebruikelijke leveranciers kan vinden is HHR-4DPA maar ik kan niet terugvinden of dat ook het type is dat ik destijds besteld heb.
door kris , Gent, België, 20-11-2015, 19:35 (3300 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Panasonic is dan wel niet toevallig de grootste batterijfabrikant ter wereld... (zelfs de Tesla zit er vol van) maar vraag is of dit je probleem gaat oplossen. Ook de de door Maarten voorgestelde cellen (die overigens als uitstekend beoordeeld worden) geven maar 1,2V nominaal.
Aan de hand van je opgeven data kan een NiMh cel nooit tot tevredenheid werken, daarom volgende vragen. lijkt wel politieonderzoek
ben je zeker van je spanningsmetingen?
staat er een vermelding op de originele batterijen uit je telefoon?
groeten
Kris
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 20-11-2015, 19:39 (3300 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-11-2015, 19:41
Ik verwacht dat het niet alleen aan de spanning ligt. Verder dan inwendige weerstand kom ik qua mogelijke parameters niet, maar dat is opzich al een heel belangrijke.
Ik had een HP camera, en die deed het een kwartiertje op een paar goedkope HEMA (rotwinkel, maar dat is een ander verhaal) cellen voor algemene toepassingen van fabrikaat Varta. Vooral bij scherpstellen en zoomen viel hij uit, dus als er een piekstroom getrokken werd. Toevallig had ik een paar cellen van BYD liggen uit een oude draadloze muis, en daar deed hij het steeds uren op terwijl ze al een paar jaar op de plank gelegen hadden.
door kris , Gent, België, 20-11-2015, 20:02 (3300 dagen geleden) @ Maarten Bakker
beste maarten,
ik begrijp uiteraard je piekstroom verhaal maar een dect trekt nu eenmaal geen grote piekstromen. (tenzij hij defect is..)
Wat voor camera was dat? er zijn veel verhalen over het verbruik van de zoom en de focus motoren maar bij iets of wat camera maakt dat verbruik maximum 10% uit van het totaal verbruik. Ook daar dus niet echt een piek van belang.
groeten
Kris
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 21-11-2015, 03:08 (3300 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-11-2015, 03:21
Een M415. HP maakt niet voor niets al een paar jaar geen camera's meer, hoewel ik er voor de rest toch erg veel plezier van gehad heb, tot en met concertfoto's aan toe.
Vooral tijdens het focusseren kon je duidelijk merken dat hij flink stroom trok. Als ik hem ooit nog repareer (mechanisch probleem na een val) zou ik het na kunnen gaan.
In diverse reviews wordt geklaagd over het 'horrible battery life' en HP zelf raadde voor maximale gebruiksduur meen ik zelfs primaire lithiumcellen aan of goede alkalines. Echter met de NiMH's van BYD haalde ik ook prima resultaten zolang ik ze maar niet in het toestel zelf oplaadde.
door ruudtx , Utrecht, 20-11-2015, 18:17 (3300 dagen geleden) @ Marotick
Laad het toestel in de houder ook telkens op?
Dan is het niet verwonderlijk dat de batterijen snel stuk zijn, immers je moet eerst zoveel mogelijk ontladen, dan pas weer opladen, als het gaat om NiCad en NiH accuus.
door HM , Hilversum, 20-11-2015, 18:27 (3300 dagen geleden) @ ruudtx
Laad het toestel in de houder ook telkens op?
Dan is het niet verwonderlijk dat de batterijen snel stuk zijn, immers je moet eerst zoveel mogelijk ontladen, dan pas weer opladen, als het gaat om NiCad en NiH accuus.
Voor NiCd klopt dat NiMh kan daar veel beter tegen.
door Verdicom , Maarssen, 20-11-2015, 18:38 (3300 dagen geleden) @ ruudtx
Dat klopt, Ruud.
Maar dat geldt wel voor accu's/batterijen in laptops, camera's, smartphone's, enz.
DECT-telefoons staan altijd in de oplader. Van begin af aan, jarenlang, continue. Bij iedereen met zo'n ding.
Dus, òf speciale accu's, òf een begrenzer in de electronica, die automatisch afschakelt als het opladen voltooid is.
Ik denk het tweede.
Zo heb ik hier een zaklantaarn die zeker al vijf jaar continue in de oplader staat en nog steeds werkt.
Groet,
Han
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 20-11-2015, 19:36 (3300 dagen geleden) @ Verdicom
Dat klopt, Ruud.
Maar dat geldt wel voor accu's/batterijen in laptops, camera's, smartphone's, enz.
Sterker nog, dat klopt niet. Vrijwel alle batterijen in bovenstaande apparaten zijn lithiumgebaseerd en die leven het langst als je ze 60% vol houdt. In de praktijk staat de laadbegrenzing op minstens 90% omdat je anders te weinig gebruiksduur hebt, maar alsnog is het advies om ze hooguit incidenteel te ontladen.
Waar Ruud op doelde is het geheugeneffect dat bij NiCd optrad maar bij NiMH al nauwelijks meer. Bij Lithium helemaal niet.
door Maurice , Dordrecht, 20-11-2015, 19:04 (3300 dagen geleden) @ Marotick
Heb zelfde rotzooi hier met 3x Dect ook dubbele AAA elk.
Ellende zooi.
Gewoon een draaischijf die gaan 100 jaar mee.
In kader van onze milieu activisten is dit een uitdaging eens die lui flink aan te pakken.
Is allemaal troep, rommel oplichterij.
En nee was geen setje van 2 tientjes!
Philips Siemens maakt allemaal niet uit 2-3 jaar oud en kun je de zaak
weg donderen.
Voordeel de korte gespreksduur is wel voordelig
door Cornelis-BB., 24-11-2015, 19:56 (3296 dagen geleden) @ Maurice
Heb zelfde rotzooi hier met 3x Dect ook dubbele AAA elk.
Ellende zooi.Gewoon een draaischijf die gaan 100 jaar mee.
In kader van onze milieu activisten is dit een uitdaging eens die lui flink aan te pakken.
Is allemaal troep, rommel oplichterij.En nee was geen setje van 2 tientjes!
Philips Siemens maakt allemaal niet uit 2-3 jaar oud en kun je de zaak
weg donderen.Voordeel de korte gespreksduur is wel voordelig
Heb ik toch even meer geluk daarmee, Kijkschop Profoon heel erg goedkoop
ding, doet het al 5jaar naar volle tevredenheid, kan er uren mee bellen
en word ook na korte gesprekken in de lader gezet.
Duur is met deze dingen niet altijd een garantie dat het ook beter is.
Ook batterijen van de Aldie voldoen goed terwijl ik met dure Duracell
al meer malen lek problemen heb gehad. Is dus net zo goed rommel.
Cees.
door kris , Gent, België, 24-11-2015, 20:27 (3296 dagen geleden) @ Cornelis-BB.
Ook batterijen van de Aldie voldoen goed terwijl ik met dure Duracell
al meer malen lek problemen heb gehad. Is dus net zo goed rommel.
Cees.
verbaast me niks, Aldi batterijen worden dan ook gemaakt door een fabrikant met een goede reputatie en die wil dat zo houden.
maar over het algemeen gesproken ben je met goedkope rommel wel slechter af dan met een merkprodukt, tenzij dit merk zelf goedkope rommel inkoopt, uiteraard.
groeten
Kris
door Hans PA0H , Apeldoorn, 20-11-2015, 19:19 (3300 dagen geleden) @ Marotick
Dectjes geven meestal geen problemen als je de baterijtjes vervangt met exemplaren van dezelfde capaciteit.
groeten , Hans PA0H
door henkk56 , 21-11-2015, 13:20 (3299 dagen geleden) @ Hans PA0H
Ik heb ook 2 identieke DECT telefoons uit 2008,van de ene hadden de accu'tjes
het ook begeven,deze vervangen door goedkope bazaar flut,lekker goedkoop.
In het begin had deze telefoon lichtelijk kuren maar al snel bleef hij het prima
doen op de flut accu's,blijkbaar hadden ze zich naar deze toepassing "gezet".
Henk
door Marotick , Huizen, 21-11-2015, 19:32 (3299 dagen geleden) @ Marotick
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Het blijft mysterieus want in DECT toestellen zitten altijd oplaadbare batterijen en die worden continu opgeladen als de telefoon in de houder staat.
Ik denk dat het probleem te maken heeft dat batterijen nauwelijks ontladen worden als de telefoon gebruikt wordt door een te voeren gesprek. Een batterij met een lage capaciteit wordt wel iets ontladen en een batterij met een hogere capaciteit verliest eigenlijk niets tijdens een gesprek. Dat lijkt vreemd maar ik heb nu een setje batterijen via een weerstand een paar keer ontladen en weer opgeladen en zie... de telefoon houdt het wat langer uit.
Ik ga opzoek naar oplaadbare batterijen met een hele lage capaciteit.
Wat ik nu heb is:
Een goed werkende DECT met GP batterijen van 700 mAh, NiMH, werkspanning is 2,87 Volt
Een goed werkende DECT met no name China van 550 mAh, NiMH, werkspanning is 2,78 Volt
Een matig werkende DECT met Varta van 1000 mAh, NiMH, werkspanning 2,57 Volt
Deze batterijen gingen het weer doen na enkele keren ontladen en opladen.
Een matig werkende DECT met Tronic van 900 mAh, NiMH geheel opgeladen begint de DECT met 2,92 Volt maar na een half uur is de spanning gezakt tot 2,51 Volt en geeft de telefoon knor geluiden als teken dat de spanning te laag, maar bij de volgende knorgeluiden liep de spanning op naar 2,68 Volt en toen het toestel afsloeg was de spanning 2,74 Volt
Ik heb deze batterijen verwisseld naar een ander toestel maar dat maakt niets uit. Het zijn de batterijen die zich vreemd gedragen in de telefoon.
De 550 mAh noname Chinese batterijen zijn gewoon de beste, iets dat ik aanvankelijk weigerde te geloven.
Jack
door kris , Gent, België, 21-11-2015, 23:49 (3299 dagen geleden) @ Marotick
.
De 550 mAh noname Chinese batterijen zijn gewoon de beste, iets dat ik aanvankelijk weigerde te geloven.
Jack
Beste jack. Kleine correctie. Het zijn niet de beste batterijen, maar ze werken gewoon beter in deze toepassing... eigenlijk werken ze in staat van overlading, en dat lukt het beste met een zo klein mogelijke capaciteit.
Uit nieuwsgierigheid: Welke is het merk/type dect?
groeten
Kris
door Marotick , Huizen, 22-11-2015, 12:09 (3298 dagen geleden) @ kris
Er staat helemaal geen merk op.
Het zijn wit gekleurde batterijen met een blauwe kop en 3 rode slash strepen met daartussen een liggende blauwe streep.
Wel staat er op: made in China www haopengbattery.com
Het merk zal dus zijn haopeng
Jack
door Wil P † , Einighausen, 22-11-2015, 17:59 (3298 dagen geleden) @ Marotick
Hij vraagt naar het merk van de telefoon, dat wil ik ook graag weten.
Groeten, Wil
door kris , Gent, België, 22-11-2015, 22:33 (3298 dagen geleden) @ Wil P †
inderdaad wou ik graag het merk van de telefoon weten, voor "future reference"
door Marotick , Huizen, 23-11-2015, 18:25 (3297 dagen geleden) @ kris
Ha, ik dacht het merk van de batterijen.
De DECT is van Siemens de AL28H
Jack
door gbr , 23-11-2015, 21:11 (3297 dagen geleden) @ Marotick
Sinds een jaar of twee heb ik de oplaadbare AAA-batterijen N-MH merk Panasonic type 1,2V type HHR-55AAAB 550mAh, in mijn Pamasonic DECT telefoons KX-TGA721EX(5 telefoons in netwerk) vervangen door Ni-MH AAA oplaadbare batterijen 1,2V 700mAh van Conrad. Werkt prima, René