Voeding van LCD TV 24" (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-11-2015, 01:01 (3300 dagen geleden)

SHARP LC-22DV240E
Voeding was defect
Van de 3 parallel Diodes +12Vdc lag er 1 uit.
-Dacht doe ik even snel -> moet er nog verder aan meten.

Diodes SB5100-Link datasheet

Daar ik die niet heb alle 3 vervangen voor 6A40G -Link datasheet

Tevens de 3 parallel staande condensatoren vervangen (560uF/25V ) voor 470uF/35V
Laatste ook een ERS van 0,08 Ohm
Oude hadden 0,07 Ohm
Hoewel oude goed meette op mijn cap/ERS meter toch vervangen.

Toch wordt na 2 min die diodes bloed heet.
2min goed beeld en dan begint beeld te storen.

-Zie ik iets over het hoofd betreft uitwisselen dioden?

Voeding van LCD TV 24"

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2015, 03:36 (3300 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-11-2015, 03:39

Ja, de vervangende diodes zijn te traag. Kennelijk bedoeld voor gelijkrichten van sinussen van 50/60Hz inplaats van pulsen in de ordegrootte van 50-100kHz.

Als ik je tenminste goed begrijp, dan waren de orginele de SB5100's. Staat ook geen schakelsnelheid bij in het datablad maar het zijn Schottky's en die zijn altijd snel.

Voeding van LCD TV 24"

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-11-2015, 11:49 (3300 dagen geleden) @ Maurice

Idd,

De originele dioden hadden dan wel een grotere parallelcapaciteit, maar zijn toch een stuk sneller en met een beduidend kleiner voltage drop. (ook die veroorzaakt warmte) Je kan altijd snelle diodes vinden in een afbraak switched power supply.

groeten

Kris

Voeding van LCD TV 24"

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2015, 12:47 (3300 dagen geleden) @ kris

Afbraak is misschien niet zo'n goed idee met 3 parallell. Eigenlijk was het van de fabrikant al een slecht idee, daar gaat altijd de beste diode het eerste stuk dus ze moeten zo goed mogelijk gelijk zijn.

Voeding van LCD TV 24"

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 23-11-2015, 02:07 (3298 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door petrus bitbyter, 23-11-2015, 02:09

Snelheid, doorlaatspanning en parallel schakelen zijn al genoemd.

Kijk je naar het benodigde vermogen, dan zou je - als de diodes echt gelijk zijn - zo'n 15A moeten kunnen trekken. Dat komt neer op 180W. Doe er maar 50W of zo af omdat de diodes wel eens niet zo gelijk zouden kunnen zijn als je wel zou willen maar dan nog houd je 130W over. Nu gebruikt het apparaat volgens de fabrikant na inschakelen maar 20W. (Wat me overigens wel erg weinig lijkt.) Dat extra vermogen dient dan om de inschakelpiek op te vangen.

Het beste kun je de drie diodes door één exemplaar vervangen dat de totale benodigde stroom kan leveren. Geschikte kandidaten zijn dan bijvoorbeeld de MBRI20100CT (Reichelt) of de MBR2535CT (Conrad). Nog een forse overkill maar om de kosten van de component hoef je het niet te laten. Mogelijk wel om de verzendkosten. Daarom is een diode uit een gesloopte computervoeding best een goed idee.

Bij dit soort diodes zitten er vaak twee diodes in één TO220 of iets dergelijks. Deze kun je probleemloos parallel schakelen. Zoek bij diodes uit de sloop wel even de datasheet op om te kijken of hij wel aan jouw eisen voldoet.

Blijft nog de mogelijkheid dat er ergens in de schakeling toch een sluiting of een andere ongewenste grootgebruiker zit.

petrus bitbyter