Philips L3X24T uitkasten (Toestel of techniek)
Hallo, kan iemand me hier een tip geven hoe ik deze batterijradio moet uitkasten?
Ik zou namelijk graag alle elco's willen vervaangen, en de buitenzijde eens grondig reinigen (is echt vuil en hangt vol vet).
Maar ik zie niet goed hoe ik die print uit de omkasting krijg. Die antenne zit erboven. In de vier hoeken heb je ook L-beugeltjes die volgens mij in de weg zitten om de print eruit te kunnen halen.
Iemand hier die me een tip kan geven?
Alvast bedankt,
Roebas
Philips L3X24T uitkasten
Hallo Roebas,
Op de print zie je veelal in de hoeken ronde koppen van boutjes zitten die zijn verzegeld met een rode lak, als je al die boutjes los maakt moet het lukken de print er uit te nemen, aan de onderzijde van de radio eerst omhoog nemen en naar onderen schuiven i.v.m. de knoppen bovenaan, die moeten uit de gaten boven op de kast en dan kan je de gehele print er uit nemen.
Kijk ook even of er midden op de print nog niet een boutje zit maar op de foto te zien niet.
Succes,
Hans
--
Hans van Kampen
Philips L3X24T uitkasten
2 schroeven onderaan op de print losmaken en voorzichtig kijken of je de print eruit kan krijgen. Alle elco's vervangen lijkt mij zinloos als 'ie het doet. Servicemanual is hier te vinden.
Met schoonmaken van de zenderplaat wel oppassen dat je niet in 1 veeg alles eraf veegt.
--
TB-303 <3
Philips L3X24T uitkasten
Als de radio goed speelt is het echt niet nodig alle elcoos te vervangen.
Zonde vd originaliteit, kan je net zo goed een nieuwe radio kopen.
Philips L3X24T uitkasten
Als de radio goed speelt is het echt niet nodig alle elcoos te vervangen.
Zonde vd originaliteit, kan je net zo goed een nieuwe radio kopen.
klopt als een bus Ruud.
Elco's geven in dezz radio zelden tot nooit problemen. Meestal ligt de FM wel"dood". Slechte contacten in de bandomschakelaar en/of gesneuvelde transistor. (whiskers)
groeten
Kris
Philips L3X24T uitkasten
Precies wat ik inderdaad ook al aangaf. Mooi laten zitten, nieuwe elco's passen ook niet in de gele schoentjes die ze aan hebben. Of je moet wat hooi of een stukje wortel erbij doen.
Heb hier een stuk of 15 van die Philips transistorradiootjes staan waar de enige problemen niet goed pakkende schakelaars zijn en bij een enkeling de tin whiskers.
Aanvulling: Ik meen dat ik ook dit toestel heb, of een uit zijn directe stamboom. Zal morgen eens kijken hoe je 'm uit moet kasten, mooi was ie toch al niet meer.
--
TB-303 <3
Philips L3X24T uitkasten
Hallo, ik heb jullie raad opgevolgd, en enkel twee dubieuze elco's vervangen.
Die waren blijkbaar reeds aan het lekken.
Ik heb de schakelaars eens goed gereinigd, want dat was wel een probleem.
Nu heb ik nog twee vraagjes:
-de unit voor de batterijen is volledig geoxideerd binnenin. Hebben jullie een methode om dit nog in orde te krijgen?
-de mousse die het glas van de zenderschaal afsluit was ook volledig verstorven. Iemand een tip of ik hier nog kan aangeraken?
Alvast bedankt voor de hulp!
Philips L3X24T uitkasten
gelijkaardige mousse bestaat nog steeds. Bvb tochtstrippen te verkrijgen bij de doe het zelf.
Het roest in het batterijvak kan je wegkrijgen door er een tijdje een roestoplossende olie op te laten inwerken,bvb WD 40 of iets straffers. Na een tijdje inwerken met een staalborsteltje het losgekomen oxide verwijderen en het proces herhalen zolang als nodig. Daarna de olie volledig wegspoelen.(op lange termijn tast ze anders de plastic behuizing aan )
groeten
Kris
Philips L3X24T uitkasten
Revisie is perfect gelukt! Twee elco's vervangen, nieuwe mousse tussen glasplaat,
contacten gereinigd en behuizing lijkt weer nieuw!
Staat dagelijks om mijn vrouw haar bureau te spelen.
Merci,
Roebas
Philips L3X24T uitkasten
Mooi zo! Heb je nog een fotootje van voor en na het schoonmaken? Altijd leuk om te zien!
Welke elco's heb je trouwens vervangen?
--
TB-303 <3
Philips L3X24T uitkasten
Voor en na...
Philips L3X24T uitkasten
Wow... das een complete make-over met plastische chirurgie en bleach van het gebit proficiat.
groeten
Kris