Kunststof verchromen (Toestel of techniek)

door Erik @, 29-11-2015, 00:07 (3292 dagen geleden)
Gewijzigd door Erik, 29-11-2015, 00:15

Hoi,
Ik sta aan de vooravond van een nieuw restauratie project.
Een van de dingen die hierbij moet gebeuren is het opnieuw verchromen van een luidspreker-grille.

Normaal is dit een galvanisch proces, wat voor kunststof nog wat lastiger is omdat je metaal moet gaan opdampen.

Nu is er sinds kort een manier om chemisch te verchromen, met een 2-komponenten, watergedragen techniek.
Dit werkt op alle, glade ondergronden, naar het schijnt zelfs op glad hout.

Hiervoor zijn ook doe-het-zelf kits te koop…..
https://www.youtube.com/watch?v=c9-wFTUhpT4
…... echter niet in Nederland :-(

Er zijn wel genoeg bedrijven die deze techniek op commerciële basis uitvoeren, maar dan zijn de prijzen ook commercieel.
Heeft er iemand een idee waar dit spul (schappelijk)te koop is?
Dit spul is een uitkomst voor al onze chromen radio onderdelen :-)

Groeten,
Erik

Kunststof verchromen

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 29-11-2015, 07:56 (3291 dagen geleden) @ Erik

Ik vrees dat de gezochte sprays niet te koop zijn in Europa.
Misschien is de Motip chroomspray een alternatief? Die is in de meeste DHZ-zaken te koop.
Voor een goede hechting kan je als grondlaag een tweecomponenten expoxyhars gebruiken.

Kunststof verchromen

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2015, 10:52 (3291 dagen geleden) @ Erik

In de commentaren onder het filmpje is wat meer te lezen wat het i, de voor en eventuele nadelen en er staan ook gegevens uit UK bij, dat is niet zo heel ver buitenland.

Soundman2

Kunststof verchromen

door Piet Couttouw @, Vlamertinge (België), 29-11-2015, 11:35 (3291 dagen geleden) @ soundman2

Er is inderdaad een invoerder voor de UK maar 489 dollar om een luidspreker grille te verchromen vind ik toch wel heel duur.

Kunststof verchromen

door Erik @, 29-11-2015, 17:24 (3291 dagen geleden) @ Piet Couttouw

Ondertussen heb ik de UK een leverancier gevonden.
Deze levert de ruwe grondstoffen (poedervorm, 100gram verpakkingen) voor 135 euro.
Met 100gr kun je 10liter vloeistoffen maken (poeder oplossen in gedestilleerd water)

Voor de grille zal ik ongeveer 0,5 liter vloeistof moeten vernevelen, dus als ik nog meer verchroom klussen opspaar kom ik er wel, en is de stuks-prijs wel aantrekkelijk.

Kunststof verchromen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-11-2015, 21:56 (3291 dagen geleden) @ Erik

Zou eerst eens proefstukjes maken.
Kijken hoe het werkt.
Dan pas aan je gril beginnen.

Goed om te onthouden, als we wat te verchromen hebben kunnen we bij je aankloppen...

Kunststof verchromen

door loek @, Exloo (Drenthe), 30-11-2015, 12:16 (3290 dagen geleden) @ Erik

Hallo Erik,

Ik ben een paar jaar geleden ook op zoek geweest naar het verchromen van een kunststof "gril". Het chroom moest wel aan de achterkant zitten, je ziet als het waren de achterkant van de chroom laag. Helaas nooit een goede methoden gevonden. De radio (portable met buizen) is nog steeds uit elkaar, te wachten op een oplossing.

Als dit wat zou zijn (maar dan wel de achterkant) dan zou ik ook in de kosten die jij maakt mee willen betalen.

Met vriendelijke groet,

Loek

Kunststof verchromen

door Erik @, 01-12-2015, 20:26 (3289 dagen geleden) @ loek

Begin volgend jaar ga ik de bestelling plaatsen, nu heb ik het nog te druk om er mee aan de slag te gaan.
Proefstukjes zal ik hier presenteren. :-)

Een nadeel van het spul, is dat als de vloeistof eenmaal is aangemaakt, het een houdbaarheid van 3 maanden heeft, dus je moet de klussen een beetje opsparen.

Ook is het chroom gevoelig voor inwerking van zuurstof, de oppervlakte moet afgewerkt worden met een dunne laag blanke lak.

Kunststof verchromen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 07-02-2016, 11:34 (3221 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Jac Janssen, 07-02-2016, 11:36

Erik,

Ik heb ook wel belangstelling voor dit proces.
Het zou zijn om een paar slecht geworden glazen spiegels te verchromen.

Jac

EDIT: ik lees nu dat het chroom nog afgedekt zou moeten worden met een blanke lak, en dat is voor mijn toepassing niet de bedoeling.
Dan is het misschien toch minder geschikt.