Gebroken ferrietstaaf (Toestel of techniek)

door poonj, 13-12-2015, 21:26 (3278 dagen geleden)

Is het mogelijk en/of zinvol een gebroken ferrietstaaf te lijmen?????
Ieder normaal mens zal zeggen "Sloop er een uit een oude radio", ja dat klopt, maar het exemplaar waar ik mee bezig ben heeft de afmetingen : 6,3 mm diameter bij 140 mm lengte. Het is de antenne uit een Philips L1X75T transistorradio.
Ik heb twee van deze radio's en heb van twee een werkende gemaakt, maar de tweede is ook weer te repareren als ik de fe-staaf repareer.(Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen de tweede te slopen)

Groet, Jan Poortman (PA3ESY)

Gebroken ferrietstaaf

door pe0ssb, 13-12-2015, 22:30 (3278 dagen geleden) @ poonj

Met een druppeltje 10-secondenlijm is deze weer als nieuw (dan nog wel net zo breekbaar).
Succes
Henk
PE0SSB

Gebroken ferrietstaaf

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-12-2015, 22:50 (3278 dagen geleden) @ poonj

Heel belangrijk is de twee gebroken héél goed aan te duwen bij een verlijming. kwestie dat het weer als een geheel werkt voor de magnetische veldlijnen. Tweecomponentelijm werkt ook goed. Ik heb de gewoonte de antenne ook te "spalken" op de plaats van de verlijming. ze zal dan nooit meer op die plaats breken. Uiteraard moet de positie van de spoelen spalkjes toelaten.

groeten

Kris

Gebroken ferrietstaaf

door poonj, 14-12-2015, 08:32 (3277 dagen geleden) @ kris

Heren, hartelijk bedankt voor de tips. Het kan dus wel. Ik moet wel proberen de gebroken vlakken zo recht en glad mogelijk te maken. Misschien de twee "gezonde" uiteinden aan elkaar en het derde stukje zo goed als mogelijk met 2 componentenlijm weer aan elkaar zetten. Hij is namelijk in drie stukken gebroken.
[image]
[image]

mvgr. Jan Poortman (PA3ESY)

Gebroken ferrietstaaf

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-12-2015, 10:20 (3277 dagen geleden) @ poonj

Vlakslijpen bij ferriet is heel moeilijk denk ik, gezien de hardheid en de brosheid van het materiaal. Ik zou het niet doen als het niet nodig is. Passen de breukvlakken niet mooi in elkaar? (meestal wel).

Neem een tweecomponentenlijm die vrij hard wordt na uitharden.

groeten

Kris

Gebroken ferrietstaaf

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 14-12-2015, 11:24 (3277 dagen geleden) @ poonj

Jan,

Vrees dat je kunt vergeten om de breukvlakken bij te slijpen.
Ik heb dat ook een paar keer geprobeerd met verder afbrokkelen als enige resultaat. Zo goed en zo kwaad als het gaat aan elkaar passen lijkt me.
Succes,

Leo

Gebroken ferrietstaaf

door poonj, 14-12-2015, 13:13 (3277 dagen geleden) @ Leo Bolier

Ik had gedacht met zo'n diamant slijpschijfje de zaak wat te vlakken, maar uit jullie reacties komt eigenlijk naar voren dat het niet echt een succes zal worden. Ik ga ze nu met behulp van tweecomponentenlijm aan elkaar zetten en met krimpkous spalken. De oude spoel kan dan op het niet gespalkte deel geplaatst worden.
Wordt vervolgd...

mvgr. Jan Poortman

Gebroken ferrietstaaf

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 14-12-2015, 15:30 (3277 dagen geleden) @ poonj

Denk er wel aan dat de spoel moet kunnen verschuiven tijdens het trimmen; het kan wel eens zijn dat die op een iets andere plaats moet komen te zitten dan voorheen, doordat door het breken en weer lijmen de eigenschappen van de ferrietstaaf iets zijn veranderd.

Gebroken ferrietstaaf

door poonj, 14-12-2015, 17:43 (3277 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Klopt, ik kan de spoel op het grootste, heel gebleven stuk plaatsen en heb dan tot het midden van de staaf ruimte om te schuiven. De eigenschappen van de staaf zullen inderdaad wat veranderd zijn. In het slechtste geval een paar windingen bijwikkelen.
De staaf is intussen gelijmd en wordt morgen verder afgewerkt, ik ben benieuwd naar het resultaat.
Een ieder bedankt voor de tips.

Groet, Jan

Gebroken ferrietstaaf

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 15-12-2015, 10:56 (3276 dagen geleden) @ poonj

Jan,
Beetje te laat bedenk ik dat het om het kwaliteitsverlies te beperken het handigste was geweest om de beide (nog) vlakke uiteinden aan elkaar te lijmen en het middenstuk aan de best passende kant.

Gebroken ferrietstaaf

door poonj, 16-12-2015, 20:52 (3275 dagen geleden) @ poonj

Het is gelukt. De twee oude uiteinden(dus niet de breuk-einden) van de gebroken staaf op een schuurpapier wat minder glad gemaakt. Dat gaat echt, want er blijft zwart poeder over op het schuurpapier.
Op een spiegeltje de twee delen zo aan elkaar gelegd dat de minste luchtspleet ontstaat en er twee merktekens opgezet. Toen met secondelijm de zaak geplakt en er krimpkous overheen gehaald. Voorzichtig met de föhn gekrompen en het voelt redelijk degelijk aan. Spoel er weer op en ingebouwd. Geen optimaal resultaat, te weinig zelfinductie. Met tweede fe-staaf in het verlengde geconstateerd dat het dan beter gaat. Dus, uiteindelijk zes windingen bijgewikkeld om tot de gewenste ca. 550 microHenri max. te komen.(Het waren er eerst 465)
Weer geprobeerd en met behulp van de tweede ferrietstaaf zolang heen en weer geschoven dat die geen invloed meer heeft. Dus bij nadering geen aanzwellend signaal, maar ook geen afnemend signaal, dan zit je precies goed.
Het beestje werkt weer als een tierelier. Iedereen bedankt voor de tips en ik hoop met deze werkwijze jullie een tip te geven, mochten jullie ooit met een soortgelijk probleem worden geconfronteerd.:-)
Prettige kerst en een goed nieuwjaar,

Groeten, Jan