Ik gebruik soms nog mij HP laserjet4 printer. Heeft altijd prima drukwerk afgeleverd.
Nu wordt de achtergrond grijs en het printwerk ziet er niet meer uit.
Een nieuwe tonercassette lost dit waarschijnlijk op. Lang geleden kreeg ik aan een zijde donker banen en die verdwenen toen ook met een nieuwe cartridge.
De printer is een nieuwe toner niet meer waard en er is altijd onzekerheid dat het eens niet aan de toner ligt.
Herkent iemand deze fout en is er toch een oplossing?
De tonercassette lijkt niet bijster ingewikkeld en tussen de diverse electrische aansluitingen van de cartridge meet ik geen weerstand (universeel meter)
Wat kan er aan een tonercassette fout zijn?
Soundman2
HP Laserjet4
door Ed van der Weele † , Zeist, 17-12-2015, 12:24 (3274 dagen geleden) @ soundman2
Een zelfde probleem heb ik met mijn HP laserjet 6P gehad. Grijze vlekkerige banen in de richting van de papierdoorvoer.
Printer uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Het vuil van gemorste toner viel nog mee na 20 jaar gebruik.
Maar het loste niets op.
Met zoeken op internet kwam ik op deze website terecht http://www.fixyourownprinter.com/
Daar vond ik wat tips om de cartridge schoon te maken, maar ook dat was tevergeefs.
Toen maar de reserve cartridge die ik al jaren had liggen erin. En het probleem was opgelost.
HP Laserjet4
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 17-12-2015, 12:52 (3274 dagen geleden) @ soundman2
De tonercartridge zal leeg zijn, de grijze achtergrond is een typisch fenomeen.
Als dat het enige probleem is, waarom zou je die niet vervangen?
Ik koop mijn toner voor mijn Brother printer altijd bij www.123inkt.nl.
Daar kost een hoge capaciteitscartridge (7000 pagina's) 40 euro. Voor die prijs heb je geen nieuwe printer.
HP Laserjet4
door soundman2 , Wouw, 17-12-2015, 14:27 (3274 dagen geleden) @ Piet Couttouw
De tonercartridge zal leeg zijn, de grijze achtergrond is een typisch fenomeen.
Als dat het enige probleem is, waarom zou je die niet vervangen?
Ik koop mijn toner voor mijn Brother printer altijd bij www.123inkt.nl.
Daar kost een hoge capaciteitscartridge (7000 pagina's) 40 euro. Voor die prijs heb je geen nieuwe printer.
heb nog wat rondgesurfd op het www.
Het probleem is niet de toner die op is, daar druk ik te weinig voor af.
Ik ben inmiddels overtuigd geraakt dat het een zgn wiperblade is die niet meer goed werkt vanwege de ouderdom. Deze rubber strip verwijdert de niet gebruikte toner van de drum om deze gereed te maken voor de volgende af te drukken regels.
Deze rubber strip wordt kennelijk wat stugger en maakt de drum niet meer goed schoon. HP produceert al sinds 2005 geen nieuwe HP98A cartridges meer. Dat houdt in dat de originele HP toners in de winkel 10 jaar oud zijn. De strips zullen daarom te kort mee gaan en dan is de klacht weer terug. Wiperblades worden op het internet aangeboden. Moet eens zien hoe dat werkt.
123inkt ken ik wel. Ik heb er inktcartridges van. Huismerk, werken goed. Het zijn wel refills, maar voor alleen een tankje, dus zonder printkop is er geen probleem.
Ik ben bang dat de toners ook refills zijn en derhalve ook al 10 jaar oud.
De kans is dus aanwezig dat deze cartridges het ook voortijdig laten afweten.
Soundman2
HP Laserjet4
door Maurice , Dordrecht, 17-12-2015, 17:49 (3274 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 17-12-2015, 17:57
Wiperblade kan.
->Correctie:
Fotorol zit bij de HP4 (en 5) IN de tonercartridge.
Dus vervang toner en moet goed zijn.
Maar meer oorzaak 2 de foto rol.
Laser schrijft op die rol dan door lading op die rol wordt toner aangetrokken dan pas
gaat het het papier op.
En direct ook door de Fuse lamp (warmte) gefixeerd.
10 tegen 1 dat die rol versleten is.
Gaat ook maar iets van 5 of 10x de tonercartdrige aantal mee.
Dus na 5x Toner wissel ook de fuserol vervangen.
Soms lukt het die rol goed te reinigen.
Let op is zeer gevoelig, nog niet met een vinger aanraken.
-Ook liefhebber van laser sinds mijn eerste laser in 1990.
400x goedkoper dan die inktrommel.
HP Laserjet4
door Maurice , Dordrecht, 17-12-2015, 18:14 (3274 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 17-12-2015, 18:16
Bewijs,
Toner LINKS is die in de HP4 PLus Zat- Grijs beeld
Toner RECHTS is die ik even uit de HP5N gehaald heb (zelfde toner type) en zie pracht beeld uit de HP4 PLUS.
Dus toch nieuwe toner halen je Fotorol is versleten -
Foto rol is die groene glimmende rol in je tonercartridge.
HP Laserjet4
door soundman2 , Wouw, 17-12-2015, 19:27 (3274 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 17-12-2015, 19:42
Wiperblade kan.
->Correctie:
Fotorol zit bij de HP4 (en 5) IN de tonercartridge.
Dus vervang toner en moet goed zijn.Maar meer oorzaak 2 de foto rol.
Laser schrijft op die rol dan door lading op die rol wordt toner aangetrokken dan pas
gaat het het papier op.
En direct ook door de Fuse lamp (warmte) gefixeerd.10 tegen 1 dat die rol versleten is.
Gaat ook maar iets van 5 of 10x de tonercartdrige aantal mee.Dus na 5x Toner wissel ook de fuserol vervangen.
Soms lukt het die rol goed te reinigen.
Let op is zeer gevoelig, nog niet met een vinger aanraken.-Ook liefhebber van laser sinds mijn eerste laser in 1990.
400x goedkoper dan die inktrommel.
De fuserol, ic de fuser doet niet meer dan de toner vloeibaar maken, zodat die in het papier trekt en de afdruk daardoor niet meer uitwisbaar is.
De toner zit dan al op het papier en de fuser verandert daar niets aan. Die ongewenste toner kan daar alleen maar komen via de lichtgevoelige drum. Door de elektrische lading op de drum en de lading van de toner, worden al dan niet tonerkorrels aangetrokken op de drum. In het geval van de laserjet 4 wordt de toner aangetrokken door de belichte delen, die ontladen zijn. De niet belichte delen blijven in het geval van de LJ4 geladen en zullen de tonerdeeltjes afstoten, omdat die dezelfde polaritet hebben.
Dat laatste effect zou natuurlijk te gering kunnen zijn, doordat de opgebrachte elektrische ladingen niet hoog genoeg zijn. Het is de wiper echter die de rol schoon moet maken.
Haal je de tonercassette uit de printer en draai je de drum met de hand, dan blijkt de drum niet goed van alle toner ontdaan te worden. Die toner komt dus ook op het papier en dat geeft dan weer die grijze achtergrond.
Het kan natuurlijk wat anders zijn, maar dan heb ik de werking van een laserprinter niet begrepen.
Soundman2
HP Laserjet4
door Maurice , Dordrecht, 17-12-2015, 20:10 (3274 dagen geleden) @ soundman2
Klopt,
die drum bedoel ik
Foto drum en je hebt fuser roller.
Laatste is om de toner te fixeren op het papier.
Foto drum welke in de tonercardridge zit bij de HP.
Mijn grijze toner unit met zacht doekje de groene Foto drum gereinigd maar wordt net zo grijs.
Gevolg of, wordt niet goed schoongemaakt of is echt versleten.
Dat zelfde probleem heb jij dus ook.
(Had een kopier en zat die Foto drum los, tevens een oude printer Unisys AP9208 (LN03) zit die ook apart.
Overigens die AP9208 nog steeds in bezit hoort bij de Unisys 6000 mini frame (8 terminals) met Unix system v er op.
HP Laserjet4
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 19-12-2015, 18:16 (3272 dagen geleden) @ soundman2
Toners van 123inkt zijn bij mijn weten geen refills maar refurbished (dus alle slijtagedelen zijn vervangen) of zelfs nieuwe productie door derden (afhankelijk van merk en type).
HP Laserjet4
door henkk56 , 17-12-2015, 14:50 (3274 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henkk56, 17-12-2015, 14:53
Deze cartridges kan je wel soms voor een appel en een ei op een bekende veiligsite kopen vanwege mensen die de printer al weggegooid hebben maar nog een nieuwe cartridge hadden liggen.
Zelf heb ik daar nog nooit een miskoop aan gehad.
( Staat nu ook een HP98A.)
Henk
HP Laserjet4
door soundman2 , Wouw, 17-12-2015, 15:37 (3274 dagen geleden) @ henkk56
Deze cartridges kan je wel soms voor een appel en een ei op een bekende veiligsite kopen vanwege mensen die de printer al weggegooid hebben maar nog een nieuwe cartridge hadden liggen.
Zelf heb ik daar nog nooit een miskoop aan gehad.
( Staat nu ook een HP98A.)Henk
Die moet dan ook al ca 10 jaar oud zijn..........
Soundman2
HP Laserjet4
door Ed van der Weele † , Zeist, 19-12-2015, 20:05 (3272 dagen geleden) @ soundman2
Ik ben eens gaan zoeken naar de factuur waarop de tonercartridge staat die ik in juli van dit jaar in mijn printer heb gezet.
De aankoopdatum was 7 augustus 2002.
13 jaar later werkt de cartridge nog perfect.
HP Laserjet4
door henkk56 , 19-12-2015, 21:28 (3272 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bij de cartridge van de HP 2200 moet je er een strip uit trekken,pas dan komt de
toner in het drum gedeelte,misschien is dat het moment waarop de cartridge gaat
verouderen.
Henk
HP Laserjet4
door Ed van der Weele † , Zeist, 20-12-2015, 09:00 (3271 dagen geleden) @ henkk56
Dat zou, denk ik, veel verklaren.
Je moet bij de cartridge van mijn printer ook een strip uit de cartridge trekken.
Ik herinner me dat ik een cartridge wisselde omdat deze leeg was.
Maanden later heb ik bij een andere bestelling een reserve cartridge mee laten komen om niet plotseling zonder toner te zitten. Dat was in 2002.
In juni 2015 begon de printer grijze banen op het papier af te drukken.
Een lege cartridge zou - volgens de tellerstand - nog niet kunnen. Daarom zocht ik het in vervuiling.
Maar het was dus waarschijnlijk veroudering; die cartridge zat er al 13 jaar in.
HP Laserjet4
door Maurice , Dordrecht, 20-12-2015, 14:39 (3271 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Toner verouderd niet.
-is maar poeder.
Nooit last van gehad.
Mijn HP5 zit al dik 10 jaar de toner er in en print nog steeds prima.
Vorig jaar nog mijn HP-II een test print gedaan - helemaal op leeftijd.
Tenzij misschien je de printer in een koude vochtige schuur zet.
HP Laserjet4
door Ben , Waddinxveen, 20-12-2015, 14:59 (3271 dagen geleden) @ Maurice
Juist en het helpt soms om de toner wat los te schudden. Groet, Ben
HP Laserjet4
door Ed van der Weele † , Zeist, 20-12-2015, 16:33 (3271 dagen geleden) @ Maurice
Toner verouderd niet.
-is maar poeder.
Het probleem zit ook niet in de toner, maar in de groene rol waarop de afbeelding komt te staan en het niet meer kunnen schoonmaken daarvan nadat de afbeelding op papier is overgebracht.
Nooit last van gehad.
Mijn HP5 zit al dik 10 jaar de toner er in en print nog steeds prima.
Dan ben ik benieuwd of je er over 3 jaar misschien wél last van hebt
Vorig jaar nog mijn HP-II een test print gedaan - helemaal op leeftijd.
Zoals ik al eerder schreef, ik heb er ook nog nooit eerder last van gehad, tot juni van dit jaar.
Maar ook nooit eerder had ik een tonercartridge 13 jaar of misschien wel langer in die printer zitten.
Tenzij misschien je de printer in een koude vochtige schuur zet.
Ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is.
@ Ben: met wel of niet schudden van de toner heeft het helemaal niets te maken.
HP Laserjet4
door Ben , Waddinxveen, 20-12-2015, 17:34 (3271 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ja Ed die groene rol is ook heel gevoelig voor (zon)licht, mijn laserjet 5 kreeg ik 12 jaar geleden gaf grijze plaatjes en had lang stilgestaan. Het schudden van de cardrige gaf de oplossing (poeder verkleeft) en hij doet nog steeds wat hij moet doen. Er kunnen dus meerdere oorzaken zijn van grijze afdrukken. Groet, Ben