Experimenteren met de Suplistor (Toestel of techniek)
In het RHT van september stond een artikel van Wim Kramer over de Suplistor. Een solid state versterker van Belgische makelij, verpakt in een metalen behuizing, met drie aansluitingen: collector, basis en emitter. Eigenlijk lijkt het erg op een transistor.
Zie: http://www.nvhr.nl/tc/suplistor.htm
De auteur nodigde een ieder uit om mee te doen aan een gratis experiment. Dat leek mij ook wel wat en tijdens de beurs van oktober kreeg ik de suplistor uitgereikt.
Vanwege drukke bezigheden lukte het pas tijdens deze ‘kerstvakantie’ om uiteindelijk het experiment aan te gaan.
Ik heb de schakeling op Uniframe delen gemonteerd. Dat leek me het makkelijkste. Het waren gebruikte Uniframe delen die ik eens op een beurs kon bemachtigen. Iemand heeft er allerlei gaten bij geboord, maar dat was voor mij wel makkelijk.
Het blijkt een verrassend stabiele versterker te zijn die niet kijkt op een volt meer of minder. En toen ik er een Tannoy HiFi-box op aansloot, bleek het geluid verrassend goed te zijn.
Als iemand ook eens wil experimenteren? Wim heeft er nog enkele liggen. Zijn e-mailadres en telefoonnummer vind je in het artikel in het RHT.
--
Groeten,
Piet.