Experimenteren met de Suplistor (Toestel of techniek)
In het RHT van september stond een artikel van Wim Kramer over de Suplistor. Een solid state versterker van Belgische makelij, verpakt in een metalen behuizing, met drie aansluitingen: collector, basis en emitter. Eigenlijk lijkt het erg op een transistor.
Zie: http://www.nvhr.nl/tc/suplistor.htm
De auteur nodigde een ieder uit om mee te doen aan een gratis experiment. Dat leek mij ook wel wat en tijdens de beurs van oktober kreeg ik de suplistor uitgereikt.
Vanwege drukke bezigheden lukte het pas tijdens deze ‘kerstvakantie’ om uiteindelijk het experiment aan te gaan.
Ik heb de schakeling op Uniframe delen gemonteerd. Dat leek me het makkelijkste. Het waren gebruikte Uniframe delen die ik eens op een beurs kon bemachtigen. Iemand heeft er allerlei gaten bij geboord, maar dat was voor mij wel makkelijk.
Het blijkt een verrassend stabiele versterker te zijn die niet kijkt op een volt meer of minder. En toen ik er een Tannoy HiFi-box op aansloot, bleek het geluid verrassend goed te zijn.
Als iemand ook eens wil experimenteren? Wim heeft er nog enkele liggen. Zijn e-mailadres en telefoonnummer vind je in het artikel in het RHT.
--
Groeten,
Piet.
Experimenteren met de Suplistor
Leuk artikel Piet.
Je hebt wel dc door de luidspreker of loopt er geen ruststroom?
Johan
Jazeker, de luidspreker is opgenomen in de voedingsleiding. D.w.z. de min is aangesloten op de luidspreker en gaat vandaar naar de collector van de suplistor.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn kennis van transistorschakelingen sinds mijn EE-bouwdozentijdperk niet meer paraat heb...
--
Groeten,
Piet.
Leuk artikel Piet.
Je hebt wel dc door de luidspreker of loopt er geen ruststroom?Johan
Je zou de secondaire van een luidsprekertrafo (de laagohmige zijde dus) kunnen gebruiken voor de voeding van de suplistor en de luidspreker aansluiten via een elco van 1000uF.
De trafo moet wel een luchtspleet hebben.
Soundman2
Is het per se slecht als er DC door de luidspreker gaat?
Ik merk wel dat bij het uitschakelen van de spanning de conus een flink stuk achteruit springt.
Maar of dat kwaad kan...?
--
Groeten,
Piet.
Het is niet perse slecht maar het hangt erg af hoeveel stroom er loopt.
Heb je al eens gemeten hoeveel stroom er loopt?
Bij een grote luidspreker maakt een paar ma niet uit maar bij een kleine is het al gauw te veel.
Ik weet niet hoeveel geluidsvermogen je nodig hebt als je dat niet te veel is zou je de luidspreker kunnen vervangen door een weerstand van 12 ohm 5 watt en daar parallel de luidspreker in serie met een elko van 470uf waarvan de min natuurlijk aan de min zijde van de voeding komt.
Je hebt dan wel wat minder audio vermogen en nog steeds een inschakel plop maar geen dc stroom meer door je luidspreker.
Het voorstel van henk kan ook maar is wat volumieuzer.
Johan
Is het per se slecht als er DC door de luidspreker gaat?
Ik merk wel dat bij het uitschakelen van de spanning de conus een flink stuk achteruit springt.
Maar of dat kwaad kan...?
Zou iets meer vervorming kunnen geven. Vanuit rustpositie is de kracht die de spreekspoel uit moet oefenen op de conus gelijk in beide richtingen.
Als er DC door de luidspreker gaat, gaat dat krachtenspel m.i. in één richting wat moeilijker, omdat de conus "voorgespannen" is. Of het allemaal zo'n vaart loopt weet ik ook niet.
Bij de vroegere PIONIER junior bouwdozen van Philips, liep de collectorstroom ook door de luidspreker.
Soundman2
Jazeker, de luidspreker is opgenomen in de voedingsleiding. D.w.z. de min is aangesloten op de luidspreker en gaat vandaar naar de collector van de suplistor.
Volgens de bij geleverde gegevens loopt er 400 mA!!! door de spreekspoel...
Dat lijkt me verduiveld veel en vermoedelijk hebben die suplistoren veel doorgebrande spreekspoelen op hun geweten.
MVG,
Eleen
Volgens de bij geleverde gegevens loopt er 400 mA!!! door de spreekspoel...
Dat lijkt me verduiveld veel en vermoedelijk hebben die suplistoren veel doorgebrande spreekspoelen op hun geweten.
Sterker nog, bij een hogere voedingsspanning loopt er nog veel meer stroom door de spreekspoel. Bij 10 Volt is de DC-stroom door de luidspreker 1,31 A.
Vandaar dat ik de tips die hieronder werden gegeven ter harte heb genomen.
--
Groeten,
Piet.
Ik weet niet hoeveel geluidsvermogen je nodig hebt als je dat niet te veel is zou je de luidspreker kunnen vervangen door een weerstand van 12 ohm 5 watt en daar parallel de luidspreker in serie met een elko van 470uf waarvan de min natuurlijk aan de min zijde van de voeding komt.
Je hebt dan wel wat minder audio vermogen en nog steeds een inschakel plop maar geen dc stroom meer door je luidspreker.
Ik heb sowieso niets nodig, want het ging me om het experimenteren zelf.
Maar de hoge DC-stroom lijkt me voor de lange termijn niet goed. Ik heb jouw tip uitgevoerd en dit werkt uitstekend!
De proefopstelling met weerstand en elco.
Weerstand en elco ingebouwd. Ik gebruik nu 7 Volt voedingsspanning. De opgenomen stroom is zo'n 400 mA. Er loopt nu nauwelijks DC meer door de luidspreker.
Voor mijn gemoedsrust is dit een betere oplossing...
--
Groeten,
Piet.
Leuk dat je laat weten dat het gelukt is. Als het goed is heb je helemaal geen dc stroom door de luispreker een paar seconden na insvhakelen. Je kunt dat meten door bij geen geluid op de ingang een dc voltmeter over de luidspreker te zetren.
Johan