Reparatie Philips Hifi set 22AH590, 22AH690, NE2533, en 22AH483 (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 28-12-2015, 08:55 (3262 dagen geleden)

Beste lezers,

Enkele maanden geleden heb ik een "vintage" Philips Hifi audioset gekregen.

[image]

Nu heb ik zelf niet zo veel met moderne installaties, maar dit setje is toch ook al weer 36 jaar oud. Om een keer weer iets anders dan buizenapparatuur te doen, leek me wel een uitdaging om de toren weer geheel spelend te maken.

[image]

De set bestaat uit:

22AH590 (versterker)
22AH690 (tuner)
NE2533 (compact cassette deck)
22AH483 (luidsprekerboxen)

Er hoorde waarschijnlijk nog een platenspeler bij, maar die ontbreekt helaas.

Ik verwachtte weinig problemen en hoopte dat het setje nog gewoon zou werken. Dat viel echter zwaar tegen. Allereerst wilde de tuner niet afstemmen. Opengemaakt bleek meteen dat het touwtje van de afstemming was gelopen. De reden was dat het wieltje van de afstemunit was gebroken. De as naar de unit was van plastic, en direct daaronder dwars doormidden gebroken. Met acrylaatlijm de boel weer gerepareerd, en het touwtje teruggelegd.

Na een korte inspectie leek het me tijd om voorzichtig de spanning aan te sluiten. Er kwam leven in de brouwerij, maar het geluid was niet om aan te horen. Ik vermoedde problemen in de versterker, dus die maar op de werktafel gelegd. Na wat metingen begon ik toch te twijfelen of het probleem wel in de versterker lag. Dus eerst maar eens een andere versterker van de zolder gehaald. Die bleek helaas wel defect te zijn, maar gelukkig deed één kanaal het nog wel. Op het goede kanaal kon ik dan toch wel kijken of het probleem in de tuner of de versterker zat. Het slechte geluid bleef. Dus toch de tuner? Ik had de tuner al weer opengemaakt, toen ik toch nog even het idee had om een andere tuner er voor te proberen. Ik had nog een digitale Philips FT772 staan. Huh? Nog steeds slecht geluid? Zijn de boxen dan kapot? En dan ook nog allebei? Nog maar een keer naar de zolder voor een paar andere boxen. Panasonics deze keer. Aangesloten, en bingo! Beide Philips speakers kapot dus. Zien we later wel weer. Ik kon eerst weer verder met de toren. De versterker en de tuner hadden veder geen fouten. Wel viel me op de de bandkeuzeschakelaar vier standen heeft, terwijl er maar drie banden zijn (FM, MG, en LG). De vierde stand is niets. Ik denk dat iemand ooit de schakelaar geforceerd heeft doorgedraaid. Gelukkig werkt het verder goed, dus laat ik het er maat bij.

De volgende was het cassettedeck. De aan/uit-schakelaar bleek niet goed meer te werken. Een zoektocht op internet leerde dat die vaker problemen geeft.

[image]

Aangezien ik geen vervangende schakelaar bezit, heb ik de schakelaar eerst maar overbrugd. Het deck lijkt normaal te lopen, maar al snel bleek dat de kracht op de voorwaarts-as te gering was. Een cassettebandje verwordt daarom snel tot "bandsalade". Het hele loopwerk zou er dus uit moeten worden gehaald om die te repareren. Omdat ik daar geen ervaring in heb, zonk de moed hiervoor me in de schoenen. Mede doordat mijn interesse ook niet echt ligt in dat soort apparaten.

Toch nog even naar de boxen kijken.

[image]

Bij het afnemen van het frontje, was al snel de oorzaak van het beroerde geluid gevonden:

[image]

De hele schuimrand was verdwenen (bij beide speakers). Dat had ik nog nooit meegemaakt (bij buizenradio's is die rand van karton, en is eigenlijk nooit kapot, hoogstens wat verslapt). Ik had nog een vergelijkbare speaker uit een zelfbouw box liggen, maar bij aanraking van de rand bleek ook die te verbrokkelen. Dat was geheel nieuw voor mij. Een zoektocht op internet leerde al snel dat het vervallen van de schuimrand een veel voorkomend probleem is. Er zijn zelfs vervangende schuimranden te krijgen. De prijs daarvoor viel me zelfs mee, maar ik heb niet zoveel trek in die operatie. Misschien dat ik het nog eens als oefening ga proberen, maar voorlopig gaat het setje maar weer naar het archief.

Al met al een leerzaam object. Waaruit maar eens blijkt dat de oude buizentoestellen vaak makkelijker te herstellen zijn dan twintig jaar jongere apparaten.

Otto

Reparatie Philips Hifi set 22AH590, 22AH690, NE2533, en 22AH483

door Willem.H.N. @, Enschede, 28-12-2015, 09:25 (3262 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Willem.H.N., 28-12-2015, 10:11

Het is een heel mooi klusje.
Dat het asje van de afstemkondensator het lang houd lijkt me niet
of inwendig proberen te verstevigen met een heel dun asje.
De betr.schakelaar is bij vele Philipsen een probleem en niet meer verkrijgbaar.
De cass.rec. is ook een mooi klusje om weer spelend te krijgen en meestal
de snaartjes vervangen.
Luidspreker randen vervangen is een dankbare reparatie en heel goed te doen door de oude voorzichtig los te halen en de nieuwe met een dunne houtlijm wat meestal bij geleverd word.
De nieuwe randen insmeren en zo goed mogelijk op de plaats weer door licht aandrukken om nog te kunnen verschuiven en dan een toongenerator erop om goed te centreren en te luisteren bij en lage toon of het goed klinkt en niet aanloopt.
Dus al met al goed te doen dus haal maar weer van zolder.;-)

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door soundman2 @, Wouw, 28-12-2015, 16:10 (3262 dagen geleden) @ Willem.H.N.

De conus wordt in principe gecentreerd door de flexibele ring ter hoogte van de spreekspoel. Bij het vervangen van de rand, mag de conus niet schuin worden getrokken, hij zou dan niet meer zuiver recht in de luchtspleet bewegen en dan aanlopen, met bijgeluiden als gevolg. Centreren kan heel goed, door voorzichtig het middenkapje te verwijderen. Rond de magneetkeren kun je tussen het spreekspoeltje en de kern smalle strookjes briefkaartkarton steken, waardoor de conus in elk geval goed gecentreerd is. Het is dan de kunst om de conus met de nieuwe rand "spanningsvrij" te monteren. Als de lijm niet te stroperig is, vindt dat proces vanzelf plaats, omdat de conus door de hulpkartonnetjes niet meer op zij kan. Als alles gedroogd is, kunnen de kartonnetjes verwijderd worden en kan een nieuw kapje worden geplaatst.
Er zijn diverse bedrijven die bovengenoemde werkzaamheden voor je kunnen doen. Wellicht is het zinvol om te surfen op het www om te zien wat dat eventueel kost en of de luidsprekers het waard zijn.

Soundman2

door Willem.H.N. @, Enschede, 28-12-2015, 18:07 (3262 dagen geleden) @ soundman2

De conus wordt in principe gecentreerd door de flexibele ring ter hoogte van de spreekspoel. Bij het vervangen van de rand, mag de conus niet schuin worden getrokken, hij zou dan niet meer zuiver recht in de luchtspleet bewegen en dan aanlopen, met bijgeluiden als gevolg. Centreren kan heel goed, door voorzichtig het middenkapje te verwijderen. Rond de magneetkeren kun je tussen het spreekspoeltje en de kern smalle strookjes briefkaartkarton steken, waardoor de conus in elk geval goed gecentreerd is. Het is dan de kunst om de conus met de nieuwe rand "spanningsvrij" te monteren. Als de lijm niet te stroperig is, vindt dat proces vanzelf plaats, omdat de conus door de hulpkartonnetjes niet meer op zij kan. Als alles gedroogd is, kunnen de kartonnetjes verwijderd worden en kan een nieuw kapje worden geplaatst.
Er zijn diverse bedrijven die bovengenoemde werkzaamheden voor je kunnen doen. Wellicht is het zinvol om te surfen op het www om te zien wat dat eventueel kost en of de luidsprekers het waard zijn.

Soundman2

Is dit bericht voor mij bestemd? of voor Otto , ik kan het namelijk
heel goed zelf en zonder kartonnetjes en briefpapier of uit besteden.:-D

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door soundman2 @, Wouw, 28-12-2015, 19:46 (3262 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Soundman2

Is dit bericht voor mij bestemd? of voor Otto , ik kan het namelijk
heel goed zelf en zonder kartonnetjes en briefpapier of uit besteden.:-D

Voor beide. Het gaat over de manier van centreren die je aangaf , waarbij je een toongenerator gebruikt. Bij mijn methode zit de spreekspoel exact midden in de luchtspleet. Bij uw methode loopt hij weliswaar vrij op het moment van monteren, maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook nog doet als de spoel warmer wordt en uitzet of licht vervormt door de warmte. De spoel kan dan alsnog aanlopen.
De methode met de kartonnetjes is geen primitieve methode. Een centreermal, zoals de fabrikant die gebruikt is niet altijd voorhanden en de conus vasthouden tot de lijm droog is, lijkt me een saaie bezigheid. In mijn jonge jaren was het vervangen van coni aan de orde van de dag, omdat een luidspreker destijds best een duur onderdeel was. Na de jaren '60 was het niet meer lonend om een ls te repareren.

Soundman2

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-12-2015, 22:55 (3262 dagen geleden) @ soundman2

Ik kocht ooit bij mijn SONY audioset bestaande uit een tuner (ST-4950) geïntegreerde versterker (TA-4650) en cassettedeck (TC-177 SD) een set speakers van Bowers en Wilkins (DM-4) die uiteindelijk in het hobbyatelier tot 3 jaar geleden nog dienst hebben gedaan en hetzelfde probleem hadden.

Dat setje kocht ik in 1976 voor bijna vijf en een half duizend gulden.

Ik heb ze uiteindelijk maar gesloopt, de wisselfilters hebben op MP nog 20 Euro op gebracht, ik zag geen heil die speakers te repareren.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-12-2015, 15:02 (3262 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Maurice, 28-12-2015, 15:15

Otto,
Leuk verhaal,
Tja dit begint ook allemaal op leeftijd te geraken.

Randen bestellen, zak verse wasknijpers en aan de slag, stuk is toch al
, kan niet veel slechter worden en zo veel kosten die randen niet.
Mooie klus als proef.
Zie You-Tube div filmpjes hoe dat moet aanpakken.

Luidsprekers is een zeer bekend probleem,overigens toen ook al reeds.
Bv mijn BOSE 301 uit medio 1974 waren in 1990 ook de randen heen.
Tenminste bij 1 LS.
Bose opgebeld en kreeg met korting en retour oude een nwe LS geleverd.
Dacht toen FL 100,- totaal.

Paar jaar later bij overdracht aan een vriend van mij nr 2 ook vervangen.
Was laatst bij hem en verdomd ik zag de ls Bose 301 nog steeds in dienst, nu bij zijn dochter op de kamer. Leuk.
En mijn zw/wit marmer motief plakzooi zat er ook nog steeds op:-P

[image]