Oproep. (Toestel of techniek)
Oproep !
Het is me opgevallen dat magnetron,s en of combi oven magnetrons van o.a. s*ms*ng er na zo'n 5 a' 6 jaar de brui aan geven !
Binnen mijn kenissen kring vernam ik dat ook zij daar ervaring mee hebben.
Nu heb ik het ook ervaren, en is mijn s*ms*ng combi oven magnetron van 5 jaar ook tot niets meer in staat !
Ook andere merken uit het verre oosten zouden de 5 a'6 jaar niet halen !
Nou heb ik een vermoeden waardoor, en daar heb ik jullie hulp bij nodig.
Hebben jullie ook deze ervaring met een magnetron of combi?
Ben met een onderzoek(je) bezig, en verneem graag of u/jullie mijn ervaring delen.
Heel graag persoonlijk bericht aan mij.
Graag het merk en zm type van uw defect geraakte magnetron of combi.
En hoe oud/jong is het aparraat toen het het niet meer deed.
Bij voldoende antwoorden van jullie, overweeg ik de bevindingen te gaan ordenen en deze bevindingen aan bv Tros radar over te brengen.
Daarbij zal ik ook mijn vermoeden laten weten waardoor! Maar dat kan ik (nog) niet bewijzen.
Alvast dank, en dit bericht graag zoveel mogelijk delen.
Oproep.
Hoewel ik niet voldoe aan de door jou gezochte doelgroep, reageer ik toch.
Mijn Magnetron is gekocht in februari 1991 en is dus 25 jaar oud.
Wordt zeer regelmatig gebruikt.
Verdere gegevens:
Merk Whirlpool
Model VIP34
Made in Sweden
Vraag:
Nu zag ik op het frontje dat deze magnetron is uitgevoerd met een Double Emission System. Zitten er twee buizen in?
ruud exPA0ROJ
Oproep.
Tony,
Ik heb in 1994 een Samsung M6245 magnetron gekocht en die doet het nog steeds prima.
Hij wordt meerdere keren per dag gebruikt.
Jac
Oproep.
Mijn favoriete magnetronovenfabrikant is ook Whirlpool Zweden (ex Philips). Prima spul.
Ik denk dat er bij jou gewoon 1 buis inzit met een splitter en twee golfpijpen.
@A.Ouwehand: Ik ken wel mensen met gnusmaS magnetronovens, maar helaas nog geen defecte tegengekomen. Als ik er eentje vind dan laat ik van me horen.
Oproep.
We zien regelmatig defecte magnetrons in het Repair Café.
Mogelijk heeft je oproep op het forum op de website Repaircafe.org meer opbrengst. Daarnaast is Repair Café Nederland waarschijnlijk zeer bezig met en geïnteresseerd in door de fabrikant "ingebouwde slijtage" zoals de slechte voedingscondensator in de Senseo's.
Mijn Panasonic combi uit 1987 is me overigens nog steeds, bijna dagelijks, trouw!
Oproep.
Ik heb een SAMSUNG magnetron staan sinds 1994 die het nog steeds (veel gebruikt) perfect doet.
Zo, en meteen even afgeklopt aan de houten tafel waar ik aan zit
Hans
--
Hans van Kampen
Oproep.
Dit triggerde mij om eens na te kijken hoe oud mijn magnetron is.
Philips AKB110 (made in Sweden), aankoopdatum 24 november 1982
Werkt na 33 jaar dagelijks gebruik nog uitstekend.
Eén van de oorzaken is waarschijnlijk dat er op de magnetronbuis na helemaal geen elektronica in zit.
Zelfs de schakelklok is mechanisch.
Oproep.
Ik heb een SAMSUNG magnetron staan sinds 1994 die het nog steeds (veel gebruikt) perfect doet.
1994 was duidelijk een goed jaar. Wellicht gaat het om modernere exemplaren.
Ik ben hoe dan ook wel geinteresseerd in de mogelijke foutmodus. Misschien herken ik die van andere apparaten waar, indien van toepassing, dezelfde onderdelen of schakelingen zijn gebruikt.
@A.Ouwehand: mocht je dat soort details niet openbaar willen hebben, misschien ben je wel bereid het me te mailen? Ik wil in elk geval wel proberen mee te denken.
Oproep.
In mijn AKB110 heb ik na 10 jaar toch het magnetron (TOSHIBA)!
moeten vervangen, prijs magnetron incl. korting Fl 175,-
Groeten. Harm
Oproep.
Beste allemaal.
Sorry dat ik dit bericht plaatste alhier.
Het hoort hier niet thuis.
Wel dank voor jullie berichten.
ps
Heb mijn combi door simpel de zekering te vervangen weer aan de praat.
Mvg,
Tony
Oproep.
Wij hebben een combistoomoven van aeg en heeft na iets meer dan 5 jaar de geest gegeven.Afdichting ventilatoras was slecht waardoor stoom langs achteren ontsnapte.Iets daarna watervoorraadbakje onderaan volledig geperforeerd door corosie.
Oproep.
Die kunnen inderdaad ook wel eens stukgaan. Omdat die tamelijk universeel zijn, is er in de meeste gevallen ook een goedkopere passende te vinden.
Oproep.
Er mag dan wel een buis inzitten, maar de meeste magnetronovens hebben meer dan 1 transistor of IC. Hybrides zijn hier gewoon toegestaan ;)
Zou je veel ervaringen van witgoedmonteurs zoeken, dan kun je de vraag ook eens op circuitsonline.net plaatsen. Daar is sowieso een witgoedsectie.
Ik blijf wel ook nieuwsgierig naar de modus van 'planned obsolescence' die je misschien gevonden hebt. Mijn ervaring met andere apparaten van gnusmaS is dat er tussen middelmatig spul en een paar modellen die het eeuwige leven hebben ook wel eens een type tussen dat 1 of meer structurele problemen aan boord heeft, maar of dat gepland is blijft de vraag.
Oproep.
Mijn Sharp Combi oven deed het laatst ook niet meer, was de temperatuur schakelaar (Klixon 170graden) defect,zit helemaal achterin weggestopt.
Groeten Harm
Oproep.
Ik ben sinds 2004 in het bezit van een whirlpool type AMW524I/X welke sinds begin erg bromt (alleen bij magnetron gebruik). Na demontage niets kunnen ontdekken (condensator en diode meten normaal)en travo komt nergens tegenaan.
RaRa wat is de oorzaak, app werkt prima, maakt alleen een hoop lawaai.
wie helpt????
Bram
Whirlpool AMW524I/X microgolfoven bromt
Ik vrees dat je dan toch moet vaststellen waar de brom uitkomt. Meestal toch de trafo die los staat of waar een stuk blik te dicht op zit, maar een netfilter kan ook klapperen.
Nou is het bij een magnetron altijd uitkijken met hoge spanningen, maar je zult hem toch zonder kap moeten proberen. Eventueel met een zeer goed geïsoleerd stokje even poken als hij bromt.
P.S. Ik heb de onderwerpregel maar even voor je veranderd, het was min of meer toeval dat ik erop klikte. Een nieuw eigen topic starten was misschien handiger geweest.