Beko tv blank scherm (Toestel of techniek)
Ik heb een kleine Beko lcd tv. Hij geeft alleen nog maar een blank scherm, het LCD laat dus egaal licht door. Er is wel geluid.
Het BEKO modelnummer vind je nauwelijks terug BKL-16SM-CK7B. Het AV paneel is de XZT190R-3 V-0, dat is weer wel te vinden.
Ik heb inmiddels uitgezocht dat het AV board ook in de Grundig (tegenwoordig ook van BEKO) model VISION 3 19-3821 zit.
Ik had een ander AV board uit een werkend toestel, dat er hetzelfde uit ziet, maar een iets ander nummer heeft. Dat geeft eveneens een blank raster in mijn tv. Mijn eigen print geeft ook een blank raster in het werkende toestel. Uitwisselen kan dus kennelijk niet. Ik weet nu niet of de fout in het display, de av print of zelfs de voeding zit. De spanningen uit de voedingen naar het AV board lijken OK. Ik heb daar een schema van. Uitwisselen van de voedingen kan niet, omdat de omvormer voor het scherm anders is door waarschijnlijk het grotere formaat.
De printen worden voor weinig aangeboden, maar hoe kom ik er achter wat er stuk is? Van het AV board heb ik nog geen schema, zo het al te repareren is. Het toestel kostte destijds iets van 100 euro. Veel mag ik er dus niet aan verspijkeren. Na vele jaren op pro basis tv te hebben gerepareerd, denk ik dat het in dit geval tijd is om de handdoek in de ring te gooien.
Heeft iemand nog goede tips?
Soundman2
Beko tv blank scherm
Zit er een tcon printje aan het scherm?
Als dat zo is dan is daar waarschijnlijk een zekering of zekering weerstand onderbroken. Meestal zit er sluiting in een ceramische c maar soms is de zekering ook zo maar stuk. Kijken of er 12 volt naar de tconn gaat vanuit het moederbordje.
Johan
Beko tv blank scherm
Dat ga ik bekijken. Helaas heb ik nog geen schema's van het av board en het TCON bordje.
Soundman2
Beko tv blank scherm
De TCON zul je ook nergens op schema's vinden. Het ontwerp is intellectueel eigendom van de paneelfabrikant en die publiceert hooguit een datablad en application note van het gehele LCD-paneel zonder op de interne werking in te gaan.
Dit uitgezonderd een aantal wat zeldzamere televisies die de TCON op het kleinsignaalbord geïntegreerd hebben. Ik meen dat dat in de beschaafde wereld vooral Philips/Sharp-producten uit Lysomice betreft, en dat ze daar alweer snel van afgestapt zijn.
Beko tv blank scherm
De TCON zul je ook nergens op schema's vinden. Het ontwerp is intellectueel eigendom van de paneelfabrikant en die publiceert hooguit een datablad en application note van het gehele LCD-paneel zonder op de interne werking in te gaan.
Dit uitgezonderd een aantal wat zeldzamere televisies die de TCON op het kleinsignaalbord geïntegreerd hebben. Ik meen dat dat in de beschaafde wereld vooral Philips/Sharp-producten uit Lysomice betreft, en dat ze daar alweer snel van afgestapt zijn.
Ik moet nog kijken welk TCON bordje er in zit.
De application note is wellicht voldoende om uit te vinden wat de data en de voedingslijntjes zijn.
Ik ga eerst maar eens wat merken en nummers van het display en Tcon opzoeken.
Soundman2
Beko tv blank scherm
Johan, ik heb inderdaad een defecte zekering gevonden op het TCON bordje. Achter de zekering heb ik nog geen sluiting kunnen meten. Voor de zekering staat 5,6 volt en daarachter niets meer. Nu nog eventjes een nieuwe zekering halen (cynisch ).
Het is een SMD 0603, 1,5A.
Ik heb zowaar ook de fabrikant en het nummer gevonden
AEM type no F0603FA1500V032T. Dat FA in het nummer zou op de traagheid kunnen slaan. Maar....., wie helpt mij aan een paar van die fuses?. Een paar, omdat ik nu geen sluiting meet, maar dat kan anders zijn als de voeding weer aanwezig is.
In mijn werkzame leven had ik ze wel uit de grijpvoorraad kunnen krijgen. Ze gaan dan per kilo bij wijze van spreken. Ik denk dat een paar van die dingen bestellen, zo dat al gaat, een kostbare zaak wordt.
Soundman2
Beko tv blank scherm
Beste Henk,
Dat FA in het typenummer slaat inderdaad op de traagheid.
Zie de datasheet: http://www.mouser.com/ds/2/9/AEM_0603FA-4261.pdf
In dit geval is het Fast Acting, dus gewoon een snelle zekering.
Ze zijn op eBay wel te bestellen, bijvoorbeeld hier:
http://www.ebay.nl/itm/20pcs-Littelfuse-SMD-0603-1-5A-1-5-Amp-Fuse-/150672845332
Dan heb je er 20 voor ongeveer 3 euro, maar ze komen uit China, dus duurt wel een paar weken voor je ze in huis hebt.
Wil je ze sneller hebben, dan heb je er hier 10 stuks voor ongeveer 7 euro uit Engeland:
http://www.ebay.nl/itm/10-X-FUSE-SMD-0603-1-5A-Part-ERBRE1R50V-/351340022275
Mocht je geen account hebben bij eBay, wil ik ze ook wel voor je bestellen.
Laat in dat geval maar weten welke je wilt, die uit China of die uit Engeland.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Beko tv blank scherm
Arjan
Ik heb nog een oud collega in de electronicasector, die ga ik eerst even benaderen.
In elk geval bedankt voor de tips
Soundman2
Beko tv blank scherm
De kans dat de zekering het enige is dat stuk is, schat ik ruwweg in op 60%.
Beko tv blank scherm
De componenten voor oppervlakte montage zijn onderweg. Natuurlijk kan ik de zekering even overbruggen, of even een gewone zekering ertussen. Als het een beetje tegen zit stook je echt wat op. Geduld is een schone zaak. Bovendien, hoop doet leven....
Soundman2
Beko tv blank scherm
Ik zou gewoon beginnen met een weerstandje van 1 ohm
Dan weet je of alle andere moeite zin heeft, en blijft de gevolgschade beperkt.
Johan
Beko tv blank scherm
Ik zou gewoon beginnen met een weerstandje van 1 ohm
Dan weet je of alle andere moeite zin heeft, en blijft de gevolgschade beperkt.
Johan
Dat kan, maar ik weet niet wat dat printje consumeert. Er zit ook nog een 3-poot regeling op, die er 3v3 van maakt. Dat zou best switched kunnen gebeuren, omdat er geen koeling is. 1 Ohm en dan een verbruik van 1A, geeft al een volt verlies. Als daardoor de print slecht of niet zou werken, wordt je alsnog op het verkeerde been gezet. Van de print heb ik alleen een datasheet, met de belangrijkste I/O gegevens en de connectoraansluiting naar het AV bord. Als het een beetje meezit, heb ik morgen de onderdeeltjes.
Ik heb meer mogelijkheden, zoals begrensde gestabiliseerde voedingen etc, maar het is mijn eigen toestel, en een dag kan ik wel zonder.Het solderen van 64pens mini qfp's is ook al geen pretje.
Overigens zijn mijn voedingen mijn vaste maatjes bij het repareren van versterkers tussen 1 watt en 1,5 Kilowatt per kanaal. Het is zo fijn dat je alles kunt begrenzen en dat er zelden of nooit wat uitfikt als er na het vervangen van de defekt gemeten onderdelen, ergens toch nog een brakke halfgeleider zit.
Een versterker in rust, van welk vermogen dan ook gebruikt vrijwel nooit meer dan 100 tot 150mA. Als je de voedingen op die waarde begrenst, of een beetje meer, dan blijven zelfs transistoren als BC547 cs heel. Dat is heel wat anders dan dat een voeding die 10 -20A kan leveren botweg aangesloten wordt op een zojuist gerepareerde versterker onder test.
Het moet gezegd, soms duurt een reparatie wat langer, maar het onderdelenverbruik, zeker als de zaak opnieuw uitfikt, is bij mij minimaal.
Al kost een stevige eindtransistor maar een paar euro, als het er 10 of 20 zijn, wordt het weer een heel ander verhaal. Enfin ieder repareert op zijn manier. Is dat beter als mijn methode, dan leer ik daarvan. Is de methode slechter dan denk ik "goed bezig jongen"
Ik repareer eigenlijk niet meer voor particuliere klanten, vandaar dat de routine er een beetje uit gaat en ook de ambitie om bij te scholen wat minder wordt (Ik wordt dit jaar 70).
Ze hebben de detailhandel, waarin ik ook werkzaam ben geweest laten vallen als een baksteen. Ik begrijp dat wel hoor, die lage prijzen hé. Nu denk ik dan zoek het nu ook zelf maar uit en koop elke drie jaar wat nieuws. Je hebt dan inderdaad weer het nieuwste van het nieuwste met nog meer (nooit gebruikte) mogelijkheden, maar of je aan het eind van de rit voordeliger uit bent?
Soundman2
Beko tv blank scherm
Volgens mij kan je 'm wel even proberen met de zekering overbrugd.
In het geval dat de pleuris uitbreekt was het toestel sowiezo al total loss.
(Hier zit wel iets in van het bij dit soort spullen horende wegwerpmentaliteit. )
Mocht het weer spelen zet je er alsnog weer een zekering in.
Henk
Beko tv blank scherm
je kunt er natuurlijk ook even een externe voeding aanhangen. Een labvoeding met stroombegrezing. Je kan dan precies zien wat er gebeurt.
groeten , Hans PA0H
Beko tv blank scherm
Ik kan mijn voeding op 1,5 amp instellen, maar die voeding gaat in stroommode en niet zoals sommige in zgn fold-down. Een zekering doet dat wel. Er kan dus toch wat sneuvelen als de max stroom te lang aanhoudt. Overigens ben ik het ook wel eens met de andere opmerking, als het stuk is dan helpt er niets.
Soundman2
Beko tv blank scherm
Als er veel meer stuk is dan een ceramische C, een spanningsregelaar of een bias-IC (AS15F is een beruchte) dan is het meestal toch aangewezen om de TCON in zijn geheel te vervangen. Vaak ook nog wel verkrijgbaar. Met dat in gedachten is dit een van de weinige plaatsen waar ik het nog wel enigszins verantwoord vind om de zekering als test door te verbinden of om extern te voeden in current mode. De ergst gevolgschade zou een doorgefikt printspoor kunnen zijn en de kans dat er buiten de TCON schade optreedt lijkt me bijzonder klein. Maar als de nieuwe er toch binnenkort is, dan kan je inderdaad net zo goed nog heel even wachten en het volgens het boekje doen.
Beko tv blank scherm, doet het weer.
Hij doet het weer!!!!. De tip over de zekering op de TCON was waardevol, dank.
Je hebt wel een flinke loep en een mini soldeerboutje nodig om de zekering te vervangen. Dit is zeker nog niet de kleinste gangbare SMD, maar met 1,6x0,8mm begint het toch wel op een beetje chirurgenwerk te lijken.
Evenwel de operatie is voorlopig gelukt, de patient leeft nog......
Kennelijk heeft de zekering spontaan de geest gegeven, want verder kan ik geen vreemde dingen vinden, alleen de ingangsspanning voor de zekering is 5,5 volt. Op het printje staat bij het eerste meetpunt 5 volt DC geprint, maar daar zal wel enige tolerantie op zitten. Van het AV board heb ik ook geen schema en kan dus niet zien, hoe de vijf volt tot stand komt. Volgens de application note van het display ligt de liemiet op 6 volt. De tijd zal het leren.
Soundman2
Hij doet het weer!!!!. De tip over de zekering op de TCON was waardevol, dank.
Je hebt wel een flinke loep en een mini soldeerboutje nodig om de zekering te vervangen. Dit is zeker nog niet de kleinste gangbare SMD, maar met 1,6x0,8mm begint het toch wel op een beetje chirurgenwerk te lijken.
Evenwel de operatie is voorlopig gelukt, de patient leeft nog......
Kennelijk heeft de zekering spontaan de geest gegeven, want verder kan ik geen vreemde dingen vinden, alleen de ingangsspanning voor de zekering is 5,5 volt. Op het printje staat bij het eerste meetpunt 5 volt DC geprint, maar daar zal wel enige tolerantie op zitten. Van het AV board heb ik ook geen schema en kan dus niet zien, hoe de vijf volt tot stand komt. Volgens de application note van het display ligt de liemiet op 6 volt. De tijd zal het leren.Soundman2
Liemiet? limiet dus
De 5,5 volt wordt geregeld op het voedingsboard. Twee weerstandjes , een voor +12 en een voor 5,5 volt zorgen voor de terugkoppeling naar een TL431,
De weerstand van de 5,5 volt tak is 3,3kOhm metaalfilm. Daar heb ik 33K Ohm aan parallel gezet, 5,6 volt op de uitgang van de voedingsprint is daardoor gezakt naar 5,4 volt en de 12 volt is ook iets gezakt, van 12,8 naar 12,5 V.
Alles werkt als anders. Baat het niet, in dit geval schaadt het ook geenszins.
Ik denk dat de afwijking een gevolg is door het optellen van toleranties. In de voeding zijn geen afregelpunten aanwezig en de spanningsdeling naar de referentie is uitgevoerd met waardes uit de standaardreeks E24.
Soundman2
Geen dank.
Ook jij kunt het chirurgen werk aan zie je wel en zoals zo vaak met logisch nadenken kom je een heel eind.
Johan