Printplaten maken (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-01-2016, 19:29 (3254 dagen geleden)

Afgelopen herfst/winter kreeg ik de geest om een langlopend project op te pakken.
Het gaat om een uv belichtingsbak waar het eerste ontwerp van de bijbehorende schakelklok uit 1997 was , deze is toen ook wel gemaakt maar door een ontwerpfout (de display's stonden in de verkeerde volgorde) toen de moed even opgegeven.
Jaren later ontstond het idee om het geheel dubbel uit te voeren, en met behulp van een kleine vacuumpomp (uit een oude bloddrukmeter) de glasplaten waar de print tussen zit aan te drukken.
Inmiddels waren er in de loop der jaren 4 gezichtsbruiners aangeschaft van rommelmarkt of vrijmarkt afkomstig.
Deze deden tussendoor al dienst om een printje te belichten.
Vorig jaar een nieuwe uitgebreide print voor de klok gemaakt en getest.
Toen ik bij het verbouwen van een woonboerderij een hoeveelheid multiplex van diverse diktes, nieuw en gebruikt mee kon nemen, ging anders toch de bak in,
het project weer opgestart.
Het heeft de nodige uren gekost van zowel hout/kunststof als metaalbewerking en schilderen + frontplaatje, maar het resultaat is er.
Nu weet ik wel dat er ook professionele bedrijven zijn die ook een enkele print maken incl. doormetalliseren en vergulden plus soldeermasker voor een mooie prijs, maar het zelf maken geeft (als het goed lukt!!) toch ook wel voldoening.
Ook fresen kan, doe ik ook wel eens als het een eenvoudig ontwerpje betreft.
Mijn frees is daar niet zo geschikt voor, wel voor het boren van printen mbv een plt-bestand van het printontwerp (ULTIBOARD)
Rendabel zal de bak wel nooit worden, maar daar is het dan ook hobby voor.
[image][image][image]

Dirk.

Printplaten maken

door franshack @, Hengelo ov, 07-01-2016, 21:03 (3254 dagen geleden) @ doktordirk

Mooi werk!!

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

Printplaten maken

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-01-2016, 21:44 (3254 dagen geleden) @ doktordirk

Dat ziet er netjes uit!

Printplaten maken

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-01-2016, 21:47 (3254 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,
Vakwerk.

Mooi project geworden.
Nu de div print projecten dan maar gaan oppakken.

Printplaten maken

door doktordirk @, Noordbeemster, 08-01-2016, 09:54 (3253 dagen geleden) @ Maurice

Dat gaat binnenkort ook gebeuren.
Afgelopen zomer had ik voor een plaatselijke tentoonstelling een digitale DCF-klok gemaakt met om de cijfers heen 60 seconden leds.
Daar moet nog wat aan het ontwerp worden aangepast, en de redactie van de PI4RAZ-webside waar dit ontwerp vandaan kwam vroeg of ik er dan een kort verslagje over wilde maken.
Dit zal het volgende project worden zie de volgende afbeelding ,ook hier zie je al kleine verschillen tussen de bovenste afdruk en de dubbele printplaat.
[image]

Dirk.