Philips gp400 element tracking/sporing vraag (Toestel of techniek)

door PL500, 14-01-2016, 19:53 (3247 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Ik heb een GP400 element onder een Technicks SL1200 kloon (Reloop RP4000M) hangen als (tijdelijke) vervanger voor de Ortofon OM Pro S (DJ element) die er onder zat.

ding uitgelijnd met protractor anti skating en naalddruk op 2,8 gram.En uiteraard een nieuwe naald.(Tonar)

Hij klinkt zeer goed maar het valt mij op dat bij platen met tikken de gp400 sneller overslaat waar de Ortofon met slechts 1,75 gram naalddruk vrolijk verder speelt zonder over te slaan.

Hoort dit bij de GP400?

Philips gp400 element tracking/sporing vraag

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-01-2016, 20:34 (3247 dagen geleden) @ PL500

Hallo PL500,

Het lijkt erop dat er iets met de naald aan de hand is; een GP400 is misschien geluids kwalitatief niet het beste element, maar overslaan zou niet moeten kunnen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door gert van wee @, Achterveld, 14-01-2016, 21:53 (3247 dagen geleden) @ Leo Snoeren

hallo PL500,

het moet liggen aan de verschillen in aftastvermogen van de elementen. Als de plaat goed is heb je er geen last van, je zegt immers dat de GP400 goed klinkt.

De ortofon wordt met een erg hoge naalddruk gebruikt, is bedoeld om onder ruwe omstandigheden nog een (beschadigde) plaat te kunnen afspelen en kan dus tegen een stootje.

Groet,

gert

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-01-2016, 22:34 (3247 dagen geleden) @ PL500

zal vooral te maken hebben met de wat grotere naalddruk en het soort kras in de plaat. de naald wordt hierdoor sneller naar de volgende groeflijn verwezen.

Overigens is de Technics 1200 nog maar eens opnieuw in produktie.
Grappig verhaal :
Dit alles mede door een faceboekgroep die Panasonic vroeg de 1200 opnieuw te produceren. Panasonic verbond er zich toe de produktie te hervatten als de faceboekgroep 35000 leden zou halen. En dat is intussen gebeurd...

Nu nog zo een faceboekgroep voor de Varicam en het komt in orde :-)

groeten

Kris

door Laurens @, Zaandam, 14-01-2016, 22:57 (3247 dagen geleden) @ PL500
Gewijzigd door Laurens, 14-01-2016, 23:02

Hoe hard zijn die tikken? Het is niet normaal dat ie bij tikken overslaat. Verlaag de naalddruk eens naar 2g en speel dan eens wat met de antiskating.

Idealiter gebruik je een plaat met zeer hard gesneden testtonen om de antiskating precies in te stellen. Je vindt nog regelmatig de Erato hifi test 2 box. Die is goed betaalbaar, en als je een SL1200 hebt is het een schijntje vergeleken met het totale budget. LP's met aftast-afregeltonen worden ook nieuw gemaakt, maar dan kan je op 45 euro minimaal rekenen.

GP400's zouden volgens mij best goed moeten sporen. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Zou best kunnen zijn dat je andere element uitzonderlijk goed spoort (daar zijn DJ-elementen ook op berekend) en dat er iets mankeert aan de plaat. Ook kan je naald kapot zijn.

door PL500, 14-01-2016, 23:17 (3247 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door PL500, 14-01-2016, 23:19

Die tikken zijn fors..deze platenspeler gebruik ik af en toe ook voor digitaliseer werk en niet alles is in even goede conditie.Het is een kloon...geen echte SL1200...was dat maar waar :)

Met de Ortofon op slechts 1,75g worden platen waarbij de gp400 overslaat weliswaar met een flinke tik probleemloos afgespeeld.

zon testplaat heb ik inderdaad ook.Ik heb eerst gespeeld met ook 1,75 gram..dit was echt te licht bij uiteindelijk 2,8 gram geen vervorming meer en ik zit nog steeds onder de maximale naaldruk van 3 gram.

Met de GP400 is inderdaad niets mis mee...ik gebruik hem al meer dan 20 jaar...helaas zijn originele Philips naalden schaars...De Tonar vervangers klinken goed maar sporen toch wel minder en elke keer als je een nieuwe koopt is het een verrassing een goeie of pech gehad ..ik heb het idee dat de ophanging van de vervangers stugger is.

door PL500, 14-01-2016, 23:18 (3247 dagen geleden) @ gert van wee

klopt,

goede platen en platen met lichte tikken spelen probleemloos.

door PL500, 14-01-2016, 23:32 (3247 dagen geleden) @ kris

Dat las ik...

die nieuwe SL1200 zal niet goedkoop worden!

Tijd voor een ander element...

door PL500, 15-01-2016, 09:37 (3246 dagen geleden) @ PL500
Gewijzigd door PL500, 15-01-2016, 09:46

Ik denk dat het tijd wordt om de GP400 met pensioen te sturen.

Ik heb net zitten spelen net wat Laurens voorstelde met testplaten en wat gewone platen
.
Ook heb ik bij voorbeeld een snoeihard gesneden maxi single die bij onvoldoende naaldruk genadig zal overslaan.

Ander voorbeeld is een plaat met een nummer Jimmy Jones (Good Timing)..Ik ontdekte dat bij foute afstelling zijn stem genadig gaat vervormen bij luide uithalen.

Voor de zoveelste keer heb ik een imitatie naald te pakken die minder presteert dan de originele.Hij klinkt heel goed maar spoort een stuk slechter dan de originele philips.Ik heb ook een aantal keren geluk gehad met echte goede vervangers zoals de laatste naald waarvan de ophanging helaas is verslapt.

Ik gebruik een aantal jaren deze vervangers ook voor de Shure M75 voor mijn Dual... ook hier hetzelfde verhaal...Hier heb ik vergelijkkingsmateriaal omdat ik ook een goede originele Shure naald heb.

Het element speelt goed momenteel en zal mijn platen niet beschadigen.

Het valt me op dat ik bij deze naald meer naalddruk nodig heb om de zaak goed te krijgen...Onder de loep ziet alles er goed uit...de naalddrager zit in het midden en de naaldtip staat recht voor zover ik dat kan beoordelen...Dit heb ik bij vervangers wel eens anders gezien...Soms heb je een serieus goede te pakken soms heb je pech.

Als ik met mijn vorige naald met de zelfde platenspeler kan volstaan met slechts 1,5 gram en ik nu op 2,8 gram moet spelen klopt er iets niet.

Net als bij de Shure zit er toch verschil in o.a. de ophanging en de naalddrager

Ga uitkijken naar een Ortofon OM10 denk ik.

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-01-2016, 10:52 (3246 dagen geleden) @ PL500

de originele GP400 hadden een vrij goede compliantie (beweeglijkheid). Ik herinner me uit mijn kinderjaren dat het naaldje mooi de ongelijkmatigheden in de plaat volgede zonder dat de gehele arm meebewoog.

Toen het scratchen populair werd was Philips plots "slecht" bij de scratchende jeugd. reden was dat de naald heel snel defekt ging tijdens het schratchen, juist vanwege zijn zachte ophanging. Elementen met een zeer stijve naaldophanging (oa pickering) werden toen populair..onverwoest maar eigelijk niet goed voor de plaat. (alsof er een ijsbreker door de groef gaat)

Voor thuisgebruik verkies ik steeds elementen met een goede compliantie, maar laat er de scratchers niet mee omgaan :-)

groeten

Kris

door PL500, 15-01-2016, 11:03 (3246 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door PL500, 15-01-2016, 11:08

Hallo Kris,

Zoals de GP400 is zou ik er wel mee durven te scratchen en back cueing mee durven te doen zonder dat de naalddrager afbreekt...zo stug is ie wel.

hij lijkt echt niet op de originele wat compilantie betreft.. daarom ben ik er ook wel klaar mee..zonder goede naalden houdt het voor de GP400 op.
Heb hier nog wel een andere oude Tonar liggen die er sprekend op lijkt.
Dit was dus zon toppertje en daarmee speelde ik alles af waar maar groeven op zaten...

de originele brak ook gemakkelijk als je te ruw was...zal je met deze niet gebeuren..ze zijn erg stevig.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-01-2016, 13:13 (3246 dagen geleden) @ PL500

Ik denk dat de vervangende naald van die GP400 gewoon slecht is.
Onder een microscoop is dat wel te zien, maar niet met een loepje.
Met een goede camera een macrofoto maken in een heel hoge resolutie en die sterk vergroten geeft mogelijk nog wat informatie.

De naald van mijn Ortofon OM20 element.

[image] [image]

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2016, 14:51 (3246 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 15-01-2016, 14:55

De vergroting is nog te klein om de ronding van de punt te controleren.
In het verleden hadden we een naaldenmicroscoopje van Philips, AG7014. Ik weet niet de vergrotingsfactor, maar daar kon je exact de slijtahe van de tip zien.
Je moet de naald in de speelrichting, maw de richting van de plaatgroef beoordelen.Zie het NGG
http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Philips/Philips_AG7004.htm&C...

Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-01-2016, 15:44 (3246 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Ed bedoelde niet de slijt maar de kwaliteit van de naald. Alleen al het alu buisje zegt genoeg.. veel te zwaar voor een goed compliantie.

door soundman2 @, Wouw, 15-01-2016, 15:57 (3246 dagen geleden) @ kris

Henk,

Ed bedoelde niet de slijt maar de kwaliteit van de naald. Alleen al het alu buisje zegt genoeg.. veel te zwaar voor een goed compliantie.

Op de foto staat de naald van het Ortofon element........

Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-01-2016, 16:05 (3246 dagen geleden) @ soundman2

en zou dat er een moeten zijn met goede compliantie?

door PL500, 15-01-2016, 16:25 (3246 dagen geleden) @ kris

De foto's van Ed zijn indrukwekkend...lukt mij niet met mijn camera...

mijn "buisje" of cantilever is veel dikker dan de originele...
net wat ik eerder schreef..
de naald lijkt niet op de originele qua specs...
hij ziet eruit als de originele maar das ook alles....
zo komt de GP400 nooit tot zijn recht qua tracking

door John Hupse † @, Schoonhoven, 15-01-2016, 16:32 (3246 dagen geleden) @ soundman2

Hoort dit bij de GP400?

problemen op dit gebied hebben meestal te maken met de volgzaamheid van de naald (dit wordt in het Engels "compliance" genoemd), en/of met de resonantiefrequentie van de arm (is een gevolg van de compliance).

De compliance van een Philips GP400 naald is vrij hoog, namelijk 20x10-6. Wanneer je nu een willekeurige naald met andere specs in je element plaatst kunnen er dergelijke problemen ontstaan. De eigenschap "volgzaamheid" bevindt zich overigens bij een dergelijk grammofoonelement niet in de naaldpunt of in het element zelf, maar in de ophanging. De eigenschappen hiervan kunnen bij z.g. vervangingsnaalden sterk variëren. Dit hangt in sommige gevallen ook nog af van het aantal jaren dat de vervangingsnaald in opslag heeft gelegen. Men noemt dergelijke naalden vaak "new", maar dat woord blijkt niet voor iedereen dezelfde betekenis te hebben.

Voor alle duidelijkheid, wanneer je bij een Philips GP400 element de naald vervangt dan wordt tevens de ophanging vervangen. Vanwege de constructie kan dat niet anders, het vormt één geheel.

De resonantiefrequentie van de arm dient tussen de 9 en de 14 Hz te liggen. Bij resonanties onder de 9 Hz zal de naald de neiging hebben om te gaan "springen".

door Peter1952 @, Almere, 15-01-2016, 21:40 (3246 dagen geleden) @ John Hupse †

De Tonar naalden zijn slechte namaaksels van de originele naalden. Met andere elementen heb ik ook vaak problemen ondervonden, o.a. bij Seeburg elementen. Bij de Tonar naalden is de uitgangsspanning veel te laag waardoor de versterker onvoldoende uitgestuurd wordt. Ondertussen zijn er replica naalden voor Seeburg die wel goed zijn.
Ook bijvoorbeeld de naalden voor de AG3310, GP200 en afgeleiden geven problemen.

Philips waarschuwde begin jaren 80 al voor replica naalden. Zelfs geïllustreerd met foto's.

Gelukkig is er nog wel aan originele naalden te komen. Probeer eens bij MFBFreaks.com.
Als de originele naalden er niet (meer) zijn zullen we het helaas met de Tonar naalden moeten doen of een nieuw element moeten plaatsen.

Groeten,
Peter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-01-2016, 22:08 (3246 dagen geleden) @ PL500
Gewijzigd door Maurice, 15-01-2016, 22:10

We hebben het hier puur over een tik en niet zo zeer dat naald overslaat
bij bepaalde muziek passages.

Tik is een bepaalde beschadiging van de groef met name in de TOP van de groef.
Soms zit er wat in de groef.

In de top van de groef een fout dan lijkt me dat de naald door de bovenkant dikte
de fout volgt.
Een tik onder in de groef zou door optillen van de naald en de traagheid systeem toch wel beter moeten blijven volgen.

GP400 wordt geadviseerd 1,5-3,0 gr.

Mogelijk het verschil in elips en ronde diamanten.
Mogelijk de GP400 een ronde naald.
Dat maakt in volgen van de track ook uit.

Tikken in een plaat:
Uiteraard eerst die platen goed reinigen zeker voor een opname.
Diverse wasmachines hier voor en beste is gewoon een Disco-washer
welke handmatig plaat wast.
Anders met handje en wat zeep met zachte fijne borstel.

Dan Tikken zijn er wel uit te krijgen.
Reinigen, evt met een hard plastic iets uit de groef werken.
Een beschadiging in de top-groef met een scherp mesje.
even randje bijwerken.

Dit alles natuurlijk met beleid.
Zeker een overslaande of hangende tik is irritanter dan een tikje
later door herstelde groef.

door PL500, 16-01-2016, 12:05 (3245 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door PL500, 16-01-2016, 12:08

We hebben het hier puur over een tik en niet zo zeer dat naald overslaat
bij bepaalde muziek passages.

Tik is een bepaalde beschadiging van de groef met name in de TOP van de groef.
Soms zit er wat in de groef.

In de top van de groef een fout dan lijkt me dat de naald door de bovenkant dikte
de fout volgt.
Een tik onder in de groef zou door optillen van de naald en de traagheid systeem toch wel beter moeten blijven volgen.

GP400 wordt geadviseerd 1,5-3,0 gr.

Mogelijk het verschil in elips en ronde diamanten.
Mogelijk de GP400 een ronde naald.
Dat maakt in volgen van de track ook uit.

Tikken in een plaat:
Uiteraard eerst die platen goed reinigen zeker voor een opname.
Diverse wasmachines hier voor en beste is gewoon een Disco-washer
welke handmatig plaat wast.
Anders met handje en wat zeep met zachte fijne borstel.

Dan Tikken zijn er wel uit te krijgen.
Reinigen, evt met een hard plastic iets uit de groef werken.
Een beschadiging in de top-groef met een scherp mesje.
even randje bijwerken.

Dit alles natuurlijk met beleid.
Zeker een overslaande of hangende tik is irritanter dan een tikje
later door herstelde groef.

De GP400 heeft een ronde naald.

De platen die overslaan hebben of een kras op die plek zitten of een soort van schoonheidsfoutje of troep in de groef.Heb bij sommige platen de groef onder de loep wel eens schoon gepulkt met hele goede resultaten.

Mijn DJ element trekt zich niets van deze beschadigingen aan... je hoort een tik en dat was het..In tegenstelling van wat iedereen denkt speel ik met dit element op een LAGE naalddruk van slechts 1,5 a 1,75 gram. Het element spoort dan al fantastisch maar is uiteraard te licht om mee te scratchen of te back cue-en.

Het element werd meegeleverd met mijn Reloop RP4000M. en ben het gaan gebruiken om platen mee te draaien. Heb toen meteen de naaldruk zo laag gezet waar ik mee weg kon komen.

Eigenlijk kan ik iedereen die wel eens wat beschadigd vinyl moet afspelen zon element wel aanraden...ook mono platen worden er heel goed mee afgespeeld maar zet de naalddruk op normale waarden!

qua geluid en stereobeeld is ie wat minder maar dat maakt bij beschadigde grijsgedraaide platen niet meer uit.

De GP400 deed dat vroeger ook goed met een goede naald.nu bakt ie er niets meer van..gaaf vinyl speelt probleemloos en het geluid is gewoon goed.

De GP400 gaat met pensioen...ga kijken voor een vervanger...links en rechts werd mij ook een Audio Technica AT95E aangeraden...

Misschien weet iemand een goede all-rounder?

door John Hupse † @, Schoonhoven, 16-01-2016, 12:11 (3245 dagen geleden) @ Peter1952

het gaat inderdaad niet alleen om slechte naaldsystemen van het merk Tonar. Dit probleem ligt veel breder, maar Tonar wordt in Nederland waarschijnlijk het meest verkocht. Je kunt er in elk geval niet van uitgaan dat een grammofoonnaald die met de kwalificatie "new" wordt verkocht dezelfde kwaliteiten heeft als de oorspronkelijke Philips naald. Dit geldt ook voor naalden die zijn bedoeld voor elementen van het merk Shure, Astatic enz.

Dat betekent niet dat er geen goede reproductienaalden meer te koop zijn, maar het is helaas onmogelijk om b.v. bij het bekijken van een webshop artikel het verschil te zien tussen een slechte naald en een naald met een redelijke of goede kwaliteit. En dat is jammer.

Je kunt dus wel je grammofoonelementen gaan vervangen, maar hetzelfde verhaal geldt in feite voor alle vervangingsnaalden.

door John Hupse † @, Schoonhoven, 16-01-2016, 12:58 (3245 dagen geleden) @ PL500
Gewijzigd door John Hupse †, 16-01-2016, 13:06

Misschien weet iemand een goede all-rounder?

Een "alleskunner" bestaat niet, je zal op z'n minst rekening moeten houden met het effectieve gewicht van de arm waarin je het element monteert. Is al eerder uitgelegd.

De Audio Technica AT95E is een zeer goed Japans element, je krijgt veel waar voor je geld. Het is geschikt voor armen met een effectief gewicht (dus incl. het element) tussen de 13 en de 33 gram.

door PL500, 16-01-2016, 13:27 (3245 dagen geleden) @ John Hupse †

Bedankt John,

Dan denk ik dat ik voor dat element ga.

Philips gp400 vervangen voor Audio Technica AT95E

door PL500, 21-01-2016, 09:30 (3240 dagen geleden) @ PL500

Ik heb een Audio Technica AT95E onder mijn Reloop RP4000M gezet.
Dit is een SL1200 kloon of Super OEM bak..:-D
Wederom uitgelijnd met de zelfde (Steverson) protractor.

Met dit element speel ik nu ook probleemloos de platen waar de Philips zich in verslikte met de imitatienaald.

element klinkt zeer goed zeker voor dat geld!

echt een aanrader!

Iedereen bedankt voor de reakties!

Martin