PLL gestuurde AM microzender (Toestel of techniek)
Van CD4053B wordt een gedeelte niet gebruikt, n.l. de "omschakelaar" Z,Z0,Z1 met
stuur ingang C. Contacten Z,Z0 en Z1 zijn met de aarde verbonden. Volgens het
schema moet ook C (punt 9) geaard zijn. Op de print is dit echter niet het geval. Is dit erg? Wat is beter punt 9 al of niet aan aarde?
Verder is het mogelijk om op de LM358 een controle-ledje aan te sluiten. Is dit enigszins nuttig, of onzin?
PLL gestuurde AM microzender
Het gebruik van de Z sectie zal ietsje meer uitgangsvermogen opleveren denk ik.
M.i. is poot 9 van de 4053 wel aan massa aangesloten (zie foto), of je moet een andere print hebben gekregen.
De schakeling met de controle led is handig maar op gehoor behoeft het geen probleem te zijn. Succes en groet, Ben
De print van mij is groen, is dus anders. Volgens schema is punt 9 aan massa. Maar bij controle met ohm meter bleek dat niet het geval. Dus is de vraag nog niet opgelost.
Bij dit overzicht staat bij punt 3 dat pin 9 aan massa moet als deze Z sectie niet gebruikt wordt. Van wie komt je print? van Otto of Rene, dan kun je die vraag aan hen stellen. Groet, Ben
Ik heb twee versies van het zendertje gemaakt. Bij versie 1.0 wordt die sectie van de chip om lay-out-technische reden niet gebruikt, en liggen alle pennen aan ground:
Bij versie 2.x worden alle secties gebruikt en zijn parallel geschakeld. Hoe het bij de klonen zit kan ik natuurlijk niet zien.
Otto
Punt 9 hoort dus aan massa, het schema is dus juist. Hartelijk dank voor jullie reacties.