Weerstandsdraad solderen (Toestel of techniek)
door Leo Bolier , Goor, 22-01-2016, 14:17 (3239 dagen geleden)
Beste medeforummers,
Jaren geleden een klosje weerstandsdraad aangeschaft (Conrad ?). Circa 7 ohm/meter.
Nu wil ik daar een meetweerstandje mee maken van ongeveer 0,25 ohm.
Een net spoeltje gemaakt van een kleine 4 cm. Nu blijkt dat dit draad niet te solderen valt.
Is daar een truc voor ?
Met vr. groet, Leo
Weerstandsdraad solderen
door Maurice , Dordrecht, 22-01-2016, 16:42 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Ja klemmen.
O.a. bv die oogjes van Amroh.
anders boutje moertje.
Wat ook werkt zijn die aderhulsjes, dat zijn gekleurde
pennetjes om over draadeinde te schuiven.
Knip je dat plastic er af en heb je een mooi hulsje.
In div dikte te verkrijgen.
Zoek maar even op "aderhulsjes"
Speciale tang niet echt nodig, met gewone tang aanknijpen werkt ook.
Weerstandsdraad solderen
door Bapaktua , Haarlem, 22-01-2016, 17:22 (3238 dagen geleden) @ Maurice
Mijn vrouw gebruikt die hulsjes om metalen kettingdraad uiteinden samen te voegen.
Heten "knijpkralen" en zijn in verschillende hobbywinkels te koop.
Google maar.
Je kan er speciale "knijptangetjes" voor kopen, maar plat knijpen en dan nog eens dubbel vouwen en knijpen werkt prima.
ruud exPA0ROJ
Weerstandsdraad solderen
door Ben , Waddinxveen, 22-01-2016, 17:41 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Misschien een dom idee maar is de weerstanddraad niet te 'puntlassen' door een elco te ontladen met b.v. een ijzerdraadje, wat dan wel te solderen is. Groet Ben
Weerstandsdraad solderen
door Bapaktua , Haarlem, 22-01-2016, 18:56 (3238 dagen geleden) @ Ben
Hallo Ben, nooit geprobeerd.
Meestal is dat weerstandsdraad een Nikkel-Chroom legering.
Lastig te verwerken.
ruud exPA0ROJ
Weerstandsdraad solderen
door Leo Bolier , Goor, 22-01-2016, 23:22 (3238 dagen geleden) @ Bapaktua
Lijkt me de moeite waard om dat puntlassen eens te proberen.
Op het (handbedraad) printje is eigenlijk geen plaats voor klemmetjes oid.
Ik laat horen of dat gelukt is.
Topt zover bedankt, Leo
Weerstandsdraad solderen
door Ed van der Weele † , Zeist, 23-01-2016, 00:17 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Omdat de weerstand 0.25 ohm moet worden zouden klemmende verbindingen wel eens een hinderlijke overgangsweerstand kunnen gaan vormen.
Lassen lijkt me een betere oplossing.
Weerstandsdraad solderen
door Jac Janssen , Eindhoven, 23-01-2016, 08:10 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Leo,
Het soldeert niet gemakkelijk, maar het is wel enigszins mogelijk.
Draad mooi schoonmaken met schuurpapier, soldeerbout op wat hogere temperatuur en veel soldeer toe blijven voegen.
Ik heb zo wel een potmeter kunnen herstellen:
Jac
Weerstandsdraad solderen
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 23-01-2016, 09:10 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Ik zelf heb het nog nooit geprobeerd maar bij Conrad kan je soldeerlijm kopen: https://www.conrad.nl/nl/wire-glue-soldeerlijm-588328.html
Dit kan een oplossing zijn voor een moeilijke soldeerklus.
Weerstandsdraad solderen
door Leo Bolier , Goor, 23-01-2016, 10:31 (3238 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Piet,
Ik had nog niet van het product gehoord maar de reviews op de Conrad site zijn niet allemaal even enthousiast.
Er wordt ergens iets gezegd over een relatief grote weerstand en ook dat er niet al te grote stromen mogen lopen.
Suggereert dat bij warmteontwikkeling de boel kan loslaten.
Weerstandsdraad solderen
door soundman2 , Wouw, 23-01-2016, 11:18 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Piet,
Ik had nog niet van het product gehoord maar de reviews op de Conrad site zijn niet allemaal even enthousiast.
Er wordt ergens iets gezegd over een relatief grote weerstand en ook dat er niet al te grote stromen mogen lopen.
Suggereert dat bij warmteontwikkeling de boel kan loslaten.
Ik heb in het verleden eens emitterweerstanden gemaakt van weerstandsdraad,
De draad heb ik een aantal malen rond een soldeeroogje gedraaid en op de normale manier gesoldeerd. Het heeft nimmer tot problemen geleid.
Soundman2
Weerstandsdraad solderen
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 23-01-2016, 12:06 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Zie ook de onvolprezen repairfaq http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_appfaq5.html#APPFAQ_001 waarin naast diverse andere methodes ook in situ lassen met borax wordt genoemd, een truukje dat Fred Hagenaar (Leonard de Vries) ook al kende.
Weerstandsdraad solderen
door Bapaktua , Haarlem, 23-01-2016, 12:09 (3238 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Of met een aspirientje.
ruud ex PA0ROJ
Weerstandsdraad solderen / lassen
door Leo Bolier , Goor, 23-01-2016, 13:13 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Puntlassen werkt niet.
Een 47uF elco opgeladen tot 300V.
Ontladen door de koper- en de weerstandsdraad tegen elkaar aan te tikken geeft een leuke vonk en knal maar daar blijft het bij. Zelfs geen zwak lasje wat direct weer loslaat.
Lijmen als eerder voorgesteld heb ik mijn twijfels bij gezien de reviews op de C site. Misschien dat een ander type lijm wel werkt.
Hard (zilver) solderen blijkt prima te gaan.
Bij een gereedschapszaak had ik ooit een paar staafjes hard zilversoldeer gekocht met een bijbehorend vloeimiddel (Flux-6 hardsoldeerpoeder). Van dat poeder maak je met een druppel water een papje wat over de te solderen materialen wordt gekwast.
Het weerstandsdraad om de uiteinden van een oude 100k, 2 Watt weerstand gewikkeld en die plaatsen met het vloeimiddel bestreken.
Met een campinggas brandertje het uiteinde van het zilversoldeer verhitten tot je ziet dat het begint te smelten. Dan pas de brander ook op de te solderen verbinding richten en na een paar tellen drupt er een beetje soldeer op. Even laten uitvloeien en onder de kraan afkoelen. Zie proeflas op foto
Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage.
Weerstandsdraad solderen / lassen
door kris , Gent, België, 23-01-2016, 16:23 (3238 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door kris, 23-01-2016, 16:24
Ik ben wat laat maar dit soort draad laat zich idd goed braseren (hardsolderen);
Bij de electronica-hobbyist is braseren niet zo gekend (eerder bij de fietsenmaker)
maar het maakt heel stevige verbindingen. Uiteraard niet meer uitvoerbaar met de bout, afhankelijk van het type hardsoldeer moet je tussen de 600 à 920 °C halen.
Voor het hele fijne werk gebruik il al 30 jaar een "pencil torch". Tot mijn verbazing is exact hetzelfde model nog steeds te koop, oa hier :
http://www.amazon.com/SE-Butane-Pencil-Refillable-7-5in/dp/B0046HLKQG
groeten
Kris