Beocenter 2100 - Cassette bromt (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 29-01-2016, 10:38 (3232 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Nu de examens aan de universiteit weer ten einde zijn heb ik weer tijd om wat toestellen te repareren (of toch proberen).
Sinds gisteren staat er een B&O Beocenter 2100 op de werktafel.
De radio werkt prima, maar de cassetterecorder geeft een vreselijke brom of zoem door beide luidsprekers van zodra de recorder gestart wordt. Eigenlijk van zodra de weergavekop de band raakt.

De VU-meters slaan dan uit tot +3dB en blijven daar staan.
De muziek hoor je wel door de brom heen. Maar vermits de brom +3dB is hoor je daar niet veel meer van.

Ik verdacht eerst de voeding, dus heb ik één en ander proberen nakijken maar dat ziet er vrij oké uit.
Alhoewel ik niet helemaal zeker ben. Ik heb geen schema kunnen vinden van de Beocenter 2100, maar wel van de Beocenter 2200. Dat zou hetzelfde toestel moeten zijn, maar dan mét platenspeler aan boord.

Maar toch lijkt de voeding en het circuit van de recorder anders... Bij de 2200 worden de meeste IC's gevoed op 12V (Zoals bijvoorbeeld de Dolby IC's). De spanning wordt in de 2200 gestabiliseerd door 2 spanningsregulatoren, namelijk de befaamde 7812.
Maar die regulatoren vind ik in mijn 2100 nergens terug. Sterker nog, bij mij worden alle IC's op 18V gevoed (en het zijn nochtans dezelfde types IC's). Hierop zit een rimpel van ongeveer 0,15V... Geen idee of dat nog acceptabel is? Het lijkt alsof die 18V inderdaad direct de voeding verlaat zonder al teveel stabilisatie.

Ik heb het cassettedeck en de weergavekop eventjes extra geaard naar het chassis met een klein draadje, maar dat verandert niks.

Als ik de connector van de weergavekop loshaal op het circuitbord dan bromt het toestel nog harder. Dan verandert de brom ook van toonhoogte en sterkte wanneer ik met mijn hand of een schroevendraaier in de buurt van die connector kom.

Verder heb ik de grote meerderheid van de elco's op de printplaat van de cassetterecorder even doorgemeten en die hun capaciteit wijkt niet veel af van de opgedrukte waarde. Behalve die kleintjes, die zijn soms wel een tikkeltje hoger dan opgegeven. Maar niet drastisch...

Heeft het zin om al die elco's te vervangen of is er meer aan de hand?
Heeft er iemand al zoiets meegemaakt?

Als er iemand hier een schema van de 2100 zou hebben zou dat natuurlijk al een geweldige hulp zijn.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks