Gezocht: Reparateur Telefunken M21 (Gezocht)

door CAJ Geers, 02-02-2016, 22:57 (3223 dagen geleden)

Goedendag allemaal,

Ik heb mezelf op aanraden van een van jullie bestaande forumleden hier geregistreerd. Ik verwacht niet dat ik een belangrijke bijdrage zal kunnen leveren aan de discussies hier, ik ben namelijk allesbehalve technisch - ik ben eerder een talenmens met twee linkerhanden. Vragen, die heb ik dan weer genoeg. ;)

De voornaamste reden dat ik hier schrijf is dat ik op zoek ben naar een betrouwbaar en bekwaam iemand die mijn Telefunken M21 kan repareren, afstellen, afregelen enz. Ik heb dit apparaat een tijd geleden gekocht om te gebruiken als masterrecorder voor mijn kleine muziekstudio, maar sinds een week of zo werkt hij niet meer zoals het hoort - soms wel, meestal niet en toevallig vandaag de hele dag weer wel.

Ik zal hieronder een korte probleembeschrijving geven, maar ik ben bang dat er weinig logica achter zit:

Als ik hem aanzet, werken de bedieningsknoppen (wind/rec/play/stop) niet meer, ze geven geen licht, en soms geven ze weer wel licht, maar ze werken niet. Ook de display in het midden, daar waar de looptijd wordt weergegeven, reageert niet, blijft leeg of geeft vreemde getallen weer - bijv. een zes in spiegelbeeld en voor de rest nullen. En de kleine display rechts, waar de snelheid en mono/stereo wordt weergegeven, reageert ook steeds anders - dan weer is-ie leeg, of hij geeft alleen de loopsnelheid weer, of alles, maar het werkt niet. Ik heb één keer gezien dat hij een error code 04 weergaf, maar dat was ook maar één keer.

Ik vind het een prachtig apparaat, maar ik heb sterk het idee dat hij wat aandacht en onderhoud nodig heeft. En ik zou hem graag weer in topstaat herstellen. Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen, dus ik hoop dat iemand het leuk vind om me te helpen - tegen betaling uiteraard. Ik woon in het dorp Someren in de regio Eindhoven.

De M21 heeft hier altijd keurig verwarmd, droog en netjes opgeslagen gestaan. Ik heb de handleiding als PDF in het Duits gevonden… die kan ik aanleveren.

Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor jullie tijd!

CAJ Geers

PS Dit is mijn eerste post hier, dus ik hoop dat-ie goed staat enzo...

Gezocht: Reparateur Telefunken M21

door soundman2 @, Wouw, 03-02-2016, 09:39 (3222 dagen geleden) @ CAJ Geers
Gewijzigd door soundman2, 03-02-2016, 10:18

Omdat meerdere functies niet goed werken, zou de oorzaak kunnen liggen in het voedingsgedeelte, waarvan een of meer spanningen niet meer correct zijn. Voor zover ik kan nagaan is het een machine uit 1986. Daar kan al een microprocessor, meer een besturingsprocessor, in zitten. De mogelijkheid is dan weer dat voor dat gedeelte de voedingsspanning niet meer klopt, of dat de processor bij het aanzetten van de machine niet goed gereset wordt, waardoor het programma niet goed werkt.
Al met al geen reparatie voor iemand die storingen verhelpt met het recappen van de machine, het zonder doel vervangen van condensatoren, in de hoop dat het dan allemaal weer werkt. Hoedt u voor dergelijke non-valeurs.
Een serieuze reparateur zal eerst de servicedocumentatie zien te bemachtigen, een aantal metingen uitvoeren en het defecte onderdeel lokaliseren. Als de machine dan weer goed werkt, kan eventueel de rest nagelopen worden,
Voor het instellen van het loopwerk en bijv. de opname en weergave koppen, zijn dan weer speciale gereedschappen nodig, zoals referentie testbanden etc. Als daar nooit aan gewerkt is, zou ik daar ook niets aan doen.

Ik heb nog even gezocht op het www naar de servicemanual, dus geen gebruiksaanwijzing, maar die heb ik nog niet kunnen downloaden.

Er zijn op het www wel fora te vinden in de hoek van Revox, Studer en dergelijke merken. Wellicht vindt je daar nog tips.
Zelf ken ik de machine niet en woon ook niet bij je in de buurt om eens even langs te komen.

Soundman2

Edit: Ik heb inmiddels een servicedoc kunnen downloaden. ca 350 pags. Eens kijken wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn.
De recorder heeft in elk geval microprocessorsturing. Het is dus zinvol om naar de voeding van de uP te kijken en ook of power-on reset correct werkt. Dat zijn fouten die wel voorkomen in uP gestuurde apparaten. De verschijnselen die je aangeeft wijzen ook in die richting, maar het blijft natuurlijk een gis, zonder wat gezien of gemeten te hebben.
In het apparaat zitten nogal wat zekeringen. Een gecorrodeerde zekeringhouder zou bijvoorbeeld best wat ellende kunnen veroorzaken.

door Eleen @, Deurne (BE), 03-02-2016, 13:45 (3222 dagen geleden) @ CAJ Geers

Volledig eens met de uitleg van Soundman.
Gezien de gebruikersdoelgroep, waarvoor de machine geproduceert werd, zijn de componenten in het aparaat minstens één classe beter dan wat je in consumentenelectronica aantreft. Ga in elk geval op zoek naar een technicus die ervaring heeft met dergelijke aparatuur!

Ik zie hier wel eens reparatieverslagen verschijnen van Loek Riemens . Mischien een idee om een Pb naar Loek te sturen.

Groetjes
Eleen

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 03-02-2016, 14:13 (3222 dagen geleden) @ Eleen

Ik voor het grootste deel ook . Ben momenteel bezig met een Studer B67 die vergelijkbare problemen vertoonde ,was inderdaad een voedingsprobleem . 1 brugcel, 2 stabilatoren en een paar elco's .
Als je het apparaat serieus wilt gaan gebruiken zou ik toch alle elco's in het audio deel (laten) vervangen ,win je meer mee dan je vermoedt, kost een paar duiten maar dan heb je ook wat.
Heb dit bij m'n Studer B62 ook gedaan , totaal een stuk of 90 .Heb daarvoor Panasonic FC's gebruikt . De B67 krijgt Panasonic FM .Na afregeling was de machine vooral qua frequentie bereik er onvoorstelbaar op vooruit gegaan : 20-23500 Hz binnen 0,5 dB !!

Gezien de gebruikersdoelgroep, waarvoor de machine geproduceert werd, zijn de componenten in het aparaat minstens één classe beter dan wat je in consumentenelectronica aantreft .

Dit zou je inderdaad (moeten) verwachten , valt meestal èrg tegen , zéker na 30 jaar . En met half vergane onderdelen haalt zo'n machine de hoge standaard waarvoor hij ontworpen is nooit weer .

Groetjes , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

door soundman2 @, Wouw, 03-02-2016, 15:50 (3222 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Ik voor het grootste deel ook . Ben momenteel bezig met een Studer B67 die vergelijkbare problemen vertoonde ,was inderdaad een voedingsprobleem . 1 brugcel, 2 stabilatoren en een paar elco's .
Als je het apparaat serieus wilt gaan gebruiken zou ik toch alle elco's in het audio deel (laten) vervangen ,win je meer mee dan je vermoedt, kost een paar duiten maar dan heb je ook wat.

Eerst maar eens de recorder repareren , dan specificatiemeting doen en dan eventueel onderdelen die van invloed zijn op de specificatie zijn en tekort schieten, vervangen.
Veel reparateurs kunnen niet eens specs meten, domweg omdat ze niet over fatsoenlijke meetapparatuur beschikken en in het geval van recorders ook nog eens geijkte test tapes voor diverse snelheden, wow en flutter meters en gereedschap voor het opnieuw instellen van het loopwerk, koppen etc. Soms ontberen ze ook nog de documentatie waarin aangegeven staat hoe de specs gemeten moeten worden.
Ik zeg niet dat jij die spullen niet hebt hoor!
Er zijn echter hele volksstammen die lukraak onderdelen uitwisselen, soms door onderdelen waaraan ten onrechte allerlei hogere machten aan toegedicht worden en die dan ook nog gehoormatig vaststellen dat het allemaal veel beter werkt........

Eerst maar eens repareren. Misschien is de eigenaar dan wel meer dan tevreden.

Soundman2

door CAJ Geers, 04-02-2016, 18:59 (3221 dagen geleden) @ soundman2

Hallo allemaal,

Bedankt voor het meedenken en jullie reacties tot dusver. Intussen is er een vreemde ontwikkeling geweest, want de machine gedraagt zich de afgelopen drie dagen alsof er niets aan de hand is geweest. Alles werkt - mechanisch gezien dan, want hij moet een keer goed afgesteld worden. De opnames die ik heb gedaan, klinken in ieder geval nergens naar.

Ondanks het feit dat hij nu weer lijkt te werken, ben ik nog steeds op zoek naar iemand die bereid is om de machine grondig na te lopen en waar nodig te repareren - elco's, voeding en alle andere dingen waar ik helaas geen verstand van heb. Loek - zoals hierboven getipt werd - had helaas geen tijd…

Nogmaals mijn dank voor het meedenken!

Carlo

door soundman2 @, Wouw, 09-02-2016, 17:20 (3216 dagen geleden) @ CAJ Geers

De opnames die ik heb gedaan, klinken in ieder geval nergens naar.

Wat klinkt er verkeerd?
Te dof, vervormd, geen constante snelheid en er zijn nog veel meer fouten.
Zijn de koppen perfect schoon?
Zijn de koppen niet versleten?
Is het loopwerk in orde, hoe is de aandrukrol.

Soundman2

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 09-02-2016, 17:55 (3216 dagen geleden) @ soundman2

Wat klinkt er verkeerd?

Ook niet onbelangrijk : wat voor tape gebruik je?

Henk

--
Nuntius Transmittendus !

door CAJ Geers, 11-02-2016, 13:03 (3214 dagen geleden) @ soundman2

Hi soundman,

Ik ben helaas niet technisch onderlegd en heb geen ervaring met bandrecorders, maar wat me opvalt is dit:

Als ik iets opneem en vervolgens afspeel, ontbreken de lage tonen. Ik kan echter niet bepalen of het ergens een instelling is, of het ligt aan de opname of aan de weergave, of beide.

Nader onderzoek lijkt me een vereiste… :)

Wat klinkt er verkeerd?

Soundman2

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 11-02-2016, 16:23 (3214 dagen geleden) @ CAJ Geers

Als ik iets opneem en vervolgens afspeel, ontbreken de lage tonen. Ik kan echter niet bepalen of het ergens een instelling is, of het ligt aan de opname of aan de weergave, of beide.

Nader onderzoek lijkt me een vereiste :)

Dit doet me sterk denken aan een machine met de koppen aan de bovenkant van het koppenblok . Als dat zo is zal de band 180 graden omgedraaid moeten worden .

Groet,Henk

--
Nuntius Transmittendus !