Sony TA-4650 schakelt uit (Toestel of techniek)
Ik heb een Sony TA-4650 die het altijd goed gedaan heeft. Als je hem aanzet, hoor je na 10 sec een klik en dan doet ie het. De laatste tijd schakelt hij echter na 30 seconden met dezelfde klik weer uit... Ik zag al op dit forum dat er diodes in dit apparaat zitten die vervangen moeten worden, zou het daarmee te maken hebben? En zou dit per se betekenen dat mijn V-FETs nu stuk zijn? Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.
Sony TA-4650 schakelt uit
In de versterker zit in het ruststroom circuit inderdaad een druppelvormig onderdeeltje, dat twee diodes bevat, onderdeel D302 en D352 (elk kanaal een)
Bij een onderbreking sneuvelen de fets meestal meteen. Je kunt de diodes vervangen door twee 1N4148 in serie. Let op dat je ze in een isolatiekousje doet en ze meteen correct aansluit, anders is het nog einde verhaal.
Omdat de versterker eerst een tijdje goed speelt, kan het evengoed een andere fout zijn, maar de diodes zijn echt kritisch.
Soundman2
Lijkt op een rotte elko in het stuurcircuit van het relais...
mvg, Maarten.
Ok, die diodes ga ik dan sowieso vervangen, bedankt!
En inderdaad die elco's eens doormeten. Ik laat het nog weten!
Ik hoop dat de V-Fets nog heel zijn (kans van wel) aangezien het app. in de eerste instantie wel inschakelt.
Laat 'm uit totdat je de diodes vervangen hebt, want zoals soundman al gezegd heeft "einde verhaal" voor de v-fet's
Evt. heb ik het schema voor je, ik heb al verschillende V-Fet versterkers gerestaureerd.
groet, Bram
Voor de goede orde: er is nog een dubbeldiode in de ta-4650, D414 deze dient net als de D302 en D352 te vervangen worden door 2x 1N4148 in serie geschakeld. (let goed op de diode richting). Verder een aantal C's op het powerboard van 10uF/16V dit zijn meestal de enige c's die in waarde teruggelopen zijn.
Bram
Bedankt, hele goede tips!