Beocenter 2100 - Cassette vervolg (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 03-02-2016, 18:34 (3226 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Ik heb vandaag wat verder gezocht naar de fout in mijn Beocenter 2100 met een brommend cassettedeck.
Wat vooraf ging leest u hier: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=29534

Ik heb toen wat tips gekregen in verband met de opname/weergaveschakelaar.
In het geval van mijn toestel met druktoetsbediening zou dit een relais moeten zijn. Ook het schema van de Beocenter 4000 (zou vrij gelijkaardig aan de 2100 moeten zijn) is er sprake van een relais om te schakelen tussen opname en weergave.
Maar ik kan dat relais echt nergens vinden...

Ik heb wel proberen uittekenen hoe het schema ongeveer in elkaar zit, maar dat is geen sinecure. Volgens het schema van de Beocenter 4000 moet het relais bekrachtigd worden in de REC-positie (met 30VDC) en uitstaan in de Play-positie. Hierdoor zouden er een heel aantal switches moeten omschakelen (de signalen van de opname/weergavekop, de bias, rec current etc...)

Behalve de twee forse luidsprekerrelais vind ik niks terug dat ook maar op een relais lijkt.

Zou het kunnen dat het relais hier een elektronische variant is en zit "ingebouwd" in een IC? In het schema van de 4000 is overigens wel een echt relais getekend...

Ik heb een paar foto's van het deck bijgevoegd, misschien zien jullie wél waar het relais zit.

Bovendien heb ik alle types IC's genoteerd die op de rec/playback print zitten.

• Mitsubishi 5219 (Opamp)
  • Mitsubishi 5220 (Opamp)
  • Toshiba TD62503P (Transistor Array)
  • 7X472J (Varistoren??? - Zijn rechtstreeks verbonden met de Transistor Array).
  • Mitsubishi M51143AL (???)
  • Mitsubishi M50740-402SP (??? - Zit in een groot blikken doosje, zie foto)

LOOPWERK
[image]

Mitsubishi M50740-402SP in blikken doosje
[image]

REC/PLAYBACK CIRCUIT
[image]

DOLBY B CIRCUITS
[image]

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Nick

Beocenter 2100 - Cassette vervolg

door soundman2 @, Wouw, 03-02-2016, 20:01 (3226 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 03-02-2016, 20:29

Ik heb het schema van een Beocenter 2000 gevonden, model 2101. Ook daar zit een cassettedeck in en dolby. Ik weet niet of die dichter bij jouw model komt
Het omschakelen gebeurt daar met een gewone schakelaar met meerdere secties.Helaas staat er geen lay-out tekening in. maar dat soort schakelaars kunnen totaal wel 5 tot 10 cm lang zijn, om alle secties te herbergen.
Je zou dan moeten zoeken naar een langwerpig soort tunnelstrip.
Wat zit er er onder de metalen plaat onder de bandkabels op foto nr 2?
Soundman2

edit:
Hier staat iets bijzonders
http://beophile.com/?page_id=405
De BEOCENTER 2100 is niet voorzien van een record deck, of lees ik verkeerd?

The sleek Beocenter 2100 was really one of three machines… each offering slightly differing facilities. Its siblings included Beocenter 2200 and Beocenter 4000. However, whereas Beocenter 4000 was endowed with two cassette decks (useful for copying tapes) Beocenter 2100 just had the one. Beocenter 2100 was not equipped with a record deck in order to offer the customer a wider range of products. Bang & Olufsen suggested either a Beogram RX2 or TX2 record deck to make up a complete system.

Dan zoek je vergeefs naar de omschakeling. Kan het me niet voorstellen dat er alleen een weergavedeck in zit:-(

door verbeek @, Zutphen, 03-02-2016, 20:45 (3226 dagen geleden) @ soundman2

Het verschil met de Beocenter 4000 is dat de 2100 geen weergavedeck heeft, maar alleen een uitgeklede opname/weergave deck, zie deze link.
Je kan geen cassettebandjes kopiëren, wat bij de 4000 wel het geval is.

Gr. Paul

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2016, 08:15 (3226 dagen geleden) @ verbeek

Inderdaad, het deck in mijn Beocenter heeft wel degelijk een opnamefunctie.
Sterker nog, er zijn zelfs twee opnametoetsen.
Eentje zit op het bedieningspaneel, naast de stop, rewind, etc...
Een andere druktoets met daarboven "Record" staat naast de VU-meter, maar die lijkt geen enkele functie te hebben? Wanneer ik de REC. op het bedieningspaneel indruk dan start de recorder met opnemen.
Maar bij die "Record" toets naast de VU-meter gebeurt er niks.
Het is ook geen monitor schakelaar want het is een deck met slechts twee koppen.

Om op de vraag van Soundman2 te antwoorden: Onder het blikken doosje zit een groot IC, namelijk de: Mitsubishi M50740-402SP.
Helaas vind ik geen goede datasheets van de meeste IC's en ik vind ze ook niet terug in het schema van de Beocenter 4000.

Een fysieke schakelaar is echt nergens te bespeuren...
Maar voor de zekerheid zal ik dadelijk nog eens alle printen aflopen op zoek naar zo'n switch.

Het deck uit de 4000 zou quasi identiek moeten zijn (maar dan inderdaad twee decks om te kunnen kopiëren). En daar schakelt men om met een relais. Zie het stukje dat ik uit het schema heb geknipt. Het relais heb ik eventjes rood ingekleurd. Die RL1 kom ik een aantal keer tegen in verschillende delen van het schema. Sterker nog, er zouden zelfs twee relais in moeten zitten...

Wanneer de REC toets wordt ingedrukt krijgt het relais +30VDC en wordt het bekrachtigd (althans in het schema van de 4000).

[image]

door Bert V. @, Amstelveen, 04-02-2016, 11:04 (3226 dagen geleden) @ ElektroNick

Er werden o.a. door Sony mini-relais gebruikt voor de omschakeling; deze waren niet groter dan zo'n ongeveer 2,5x1,5x1cm, die na verloop van tijd vervuilden (overgangsweerstand), waarbij genoemd verschijnsel optrad (motorboaten, brommen, meters in de hoek); kun je de bedrading van de kop en recordknop niet volgen op de print, er moet toch érgens worden omgeschakeld?

Bert

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2016, 11:11 (3226 dagen geleden) @ Bert V.

Er werden o.a. door Sony mini-relais gebruikt voor de omschakeling; deze waren niet groter dan zo'n ongeveer 2,5x1,5x1cm, die na verloop van tijd vervuilden (overgangsweerstand), waarbij genoemd verschijnsel optrad (motorboaten, brommen, meters in de hoek); kun je de bedrading van de kop en recordknop niet volgen op de print, er moet toch érgens worden omgeschakeld?

Bert

Er bestaan ook relais in een DIL behuizing.
Overigens is het grote ic een mask geprogrammeerde uP
Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2016, 11:34 (3226 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door ElektroNick, 04-02-2016, 11:37

Ik ben nog eens op zoek gegaan, maar ik kan niks vinden dat op een relais lijkt. Ook zo'n DIL relais vind ik nergens terug.

Op de print met de druktoetsten voor alle functies (TAPE, FM Presets, AUX, etc...) zitten drie IC's.

• BA820 (Vind ik niks over - maar zit zeer dicht bij de REC. toets)
  • µPC1362C (of UPC1362C, dit is het IC dat kan schakelen tussen de functies, TAPE, FM, AM, AUX etc...)
  • LC7815

Vooral deze laatste is interessant, dit is een analog switching device met een ingebouwde Tape Monitor, misschien is hij dan ook in staat om te schakelen tussen REC/PLAYBACK?

Of heeft de BA820 er iets mee te maken?

door ruudtx @, Utrecht, 04-02-2016, 18:53 (3225 dagen geleden) @ ElektroNick

Omschakeling lijkt electronisch.
Kleien kans dat daar de brom vandaan komt.

IK denk meer aan afschermings probleem, de koppen pakken natuurlijk magnetisch veld op, maar er kan ook een aardlus zijn.

Hodt er eens een mobile telefoon bij, deck in weergave stand terwijl je belt met telefoon, de metertjes slaan waarschijnlijk helemaal in de hoek.
Hoever de telefoon verwijderd van deck hoor je de typische GSM brom nog?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 05-02-2016, 16:06 (3225 dagen geleden) @ ruudtx

Wanneer ik met mijn gsm in de buurt van het deck telefoneer maakt dat geen enkel verschil... :-|
Het moet dus toch een elektronisch probleem zijn denk ik.

door marc @, Den Haag, 01-07-2016, 18:16 (3077 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door marc, 01-07-2016, 18:47

sinds een paar dagen ben ik nu ook in bezit van een beocenter 2100.
Schema's zijn bijna niet te krijgen, heb ik ook al gemerkt!
De mijne is als defect verkocht, dit klopte ook, er was 1 zekering defect!
De meeste krassen heb ik er ook al uit weten te poetsen en het toestel draait hier nu al een paar dagen zonder problemen.
Nu to the point, het schema van de 2200 is anders, daarin zit een eindversterker IC in vebouwd, mijn inziens kun je dat beter niet gebruiken.
Heb je trouwens al vorderingen gemaakt met jouw probleem?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-07-2016, 08:04 (3075 dagen geleden) @ marc

sinds een paar dagen ben ik nu ook in bezit van een beocenter 2100.
Schema's zijn bijna niet te krijgen, heb ik ook al gemerkt!
De mijne is als defect verkocht, dit klopte ook, er was 1 zekering defect!
De meeste krassen heb ik er ook al uit weten te poetsen en het toestel draait hier nu al een paar dagen zonder problemen.
Nu to the point, het schema van de 2200 is anders, daarin zit een eindversterker IC in vebouwd, mijn inziens kun je dat beter niet gebruiken.
Heb je trouwens al vorderingen gemaakt met jouw probleem?

Dag Marc,

Sorry voor de late reactie. Ik was op vakantie (zonder internet).
Ik heb het schema wel kunnen bemachtigen (kostte me wel 18 euro geloof ik).
Als je me mailt via het envelopje dan wil ik het je wel doorsturen.

Ik heb mijn brommend cassettedeck wel kunnen oplossen (met hulp van de forumleden hier). Het was een kapotte transistor in de voeding waardoor er een ongeregelde en veel te hoge spanning naar het cassettedeck-gedeelte werd gestuurd.

Het apparaat heeft goed gespeeld tot vorige week. Sindsdien werkt het geluid van de tuner niet meer langs het rechterkanaal. Na uren te hebben aangestaan op normaal luisterniveau gaat ook het luidsprekerrelais steeds aan en uit met tussenpozen van ongeveer 2 seconden. Heel erg vervelend.
Binnenkort moet hij dus terug op de operatietafel...

Groetjes,

Nick

door marc @, Den Haag, 11-07-2016, 15:35 (3068 dagen geleden) @ ElektroNick

Hoi Nick.
Het schema zou ik erg goed kunnen gebruiken, ook wij zijn net terug van vakantie en nu wilde ik de radio aanzetten, en na heel even wat geluid te hebben gegeven, heeft hij nu de geest gegeven, helemaal niets meer!
ik ben bang dat er niets anders opzit als alle elco's te gaan vervangen, de door B&O gebruikte gaan geen 30 jaar mee.
Als dat gedaan is maar weer verder kijken of hij weer werkt!