Beocenter 2100 - Cassette vervolg (Toestel of techniek)
Beste transistorvrienden,
Ik heb vandaag wat verder gezocht naar de fout in mijn Beocenter 2100 met een brommend cassettedeck.
Wat vooraf ging leest u hier: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=29534
Ik heb toen wat tips gekregen in verband met de opname/weergaveschakelaar.
In het geval van mijn toestel met druktoetsbediening zou dit een relais moeten zijn. Ook het schema van de Beocenter 4000 (zou vrij gelijkaardig aan de 2100 moeten zijn) is er sprake van een relais om te schakelen tussen opname en weergave.
Maar ik kan dat relais echt nergens vinden...
Ik heb wel proberen uittekenen hoe het schema ongeveer in elkaar zit, maar dat is geen sinecure. Volgens het schema van de Beocenter 4000 moet het relais bekrachtigd worden in de REC-positie (met 30VDC) en uitstaan in de Play-positie. Hierdoor zouden er een heel aantal switches moeten omschakelen (de signalen van de opname/weergavekop, de bias, rec current etc...)
Behalve de twee forse luidsprekerrelais vind ik niks terug dat ook maar op een relais lijkt.
Zou het kunnen dat het relais hier een elektronische variant is en zit "ingebouwd" in een IC? In het schema van de 4000 is overigens wel een echt relais getekend...
Ik heb een paar foto's van het deck bijgevoegd, misschien zien jullie wél waar het relais zit.
Bovendien heb ik alle types IC's genoteerd die op de rec/playback print zitten.
- Mitsubishi 5219 (Opamp)
- Mitsubishi 5220 (Opamp)
- Toshiba TD62503P (Transistor Array)
- 7X472J (Varistoren??? - Zijn rechtstreeks verbonden met de Transistor Array).
- Mitsubishi M51143AL (???)
- Mitsubishi M50740-402SP (??? - Zit in een groot blikken doosje, zie foto)
LOOPWERK
Mitsubishi M50740-402SP in blikken doosje
REC/PLAYBACK CIRCUIT
DOLBY B CIRCUITS
Bedankt voor het meedenken.
Groetjes,
Nick