Nieuwe Philips L4X25T (Toestel of techniek)
door Branko, 07-02-2016, 13:26 (3223 dagen geleden)
Gewijzigd door Branko, 07-02-2016, 14:11
Paar weken geleden in een opwelling een Philips buizenradio BX653a gekocht en toen bedacht ik me opeens dat ik ergens in de schuur in een oude hutkoffer ook nog een Philips transistorradio moest hebben liggen. Hij doet het al decennia niet meer. Heb er geen verstand ( maar wat niet is kan nog komen ) Herinner me een erg warm geluid.
Nieuwe Philips L4X25T
door Henk Waardenburg , Doesburg, 07-02-2016, 17:11 (3222 dagen geleden) @ Branko
Branko,
Wat is nu de bedoeling van je berichtje?
Verkopen?
(laten) Repareren?
Groeten,
Henk
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 08-02-2016, 19:15 (3221 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door Branko, 08-02-2016, 20:12
u is zeker een al dan niet gepensioneerd politieagent ?
"Wat is hier de bedoeling van ?"
Dit bericht heeft vooralsnog geen bedoeling
@ Willem : nee ik hou niet van carnaval maar vier het leven gewoon elke dag
Nieuwe Philips L4X25T
door Fons Vendrik , Ter Aar, 09-02-2016, 14:23 (3221 dagen geleden) @ Branko
Dit bericht heeft vooralsnog geen bedoeling
Dus..... u geeft alleen maar door dat u een ouwe radio heeft gevonden???
Nou, dan hartelijk gefeliciteerd met deze vondst.
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 09-02-2016, 19:08 (3220 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Vertel wat als aanvulling van een zeer summier verhaaltje op het sinds vorige week aangemelde account bij het Buizenradioforum en v.w.b. de Transistorradio werd me aangeraden op dit forum in dien zake verder te gaan. Is me al duidelijk dat de jongens eerder op hun transistortjes getrapt zijn dan de jongens op hun buizen
Nieuwe Philips L4X25T
door Henk Waardenburg , Doesburg, 09-02-2016, 20:45 (3220 dagen geleden) @ Branko
Dit lijkt me meer iets voor Twitter ofzo.....
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 09-02-2016, 21:03 (3220 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Slappe populistische reactie, zeker pvda.
Het gaat mij om het fenomeen radio waar ik na meer dan 50 jaar eindelijk eens de gelegenheid en tijd voor krijg om er meer over te leren en te begrijpen. Het hart vol van m'n al dan niet werkende buizen en transistorradio, het "verkopen of ( laten ) repareren ?" klonk me meer als een vraag van een handelaar dan van iemand met hart voor en interesse in de persoon achter het verhaal van de Philips.
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 09-02-2016, 21:31 (3220 dagen geleden) @ Branko
@ Fons : en "alleen maar" ? Heb dat ding al minstens dertig jaar, maar ook al zou ik 'em "alleen maar" gevonden hebben .. zoiets zou me toch ook al helemaal geweldig lijken, al dan niet werkend.
Nieuwe Philips L4X25T
door Maurice , Dordrecht, 09-02-2016, 22:07 (3220 dagen geleden) @ Branko
Branko.
Schoonmaken die radio.
Batterij vak reinigen.
Spanning er op
en we vernemen heel graag je bevindingen,
Leuk toestel, ga aan de slag
Problemen, vonken, doet ie het niet?
zijn we hier helemaal voor.
Zou zeggen aan de slag
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 09-02-2016, 22:16 (3220 dagen geleden) @ Maurice
Kie - iek ! Zo kan het ook. Daar heb ik wat aan ; positive thinking !
Nieuwe Philips L4X25T
door Fons Vendrik , Ter Aar, 09-02-2016, 22:14 (3220 dagen geleden) @ Branko
Gewijzigd door Fons Vendrik, 09-02-2016, 22:16
@ Fons : en "alleen maar" ? Heb dat ding al minstens dertig jaar, maar ook al zou ik 'em "alleen maar" gevonden hebben .. zoiets zou me toch ook al helemaal geweldig lijken, al dan niet werkend.
Oké, oké... ik geloof dat ik u wel begrijp.
Ik zou subiet een gat in de lucht springen als ik zoiets plotseling zou vinden, al dan niet werkend.
(je breekt tenslotte niet dagelijks je nek over die dingen)
Maar, dan zou ik toch trachten het toestel zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen.
Vooral omdat hij zo warm klonk, zoals u zegt.
--
Groeten van Fons
"Het leven van een elektronicus gaat niet over rozen."
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 09-02-2016, 22:19 (3220 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Yep yep
Nieuwe Philips L4X25T
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 09-02-2016, 22:27 (3220 dagen geleden) @ Branko
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-02-2016, 22:31
Ik snap je hart voor de zaak, trots, blijdschap, en altijd leuk dat je zoiets gevonden hebt! Zeg dat er bij en laat meteen wat meer van het toestel zien? Als het bij zoveel mensen misverstanden oproept zal dat misschien niet helemaal alleen aan die mensen liggen. Ik moest ook even nadenken wat ik met het bericht moest (in eerste instantie: niet reageren en even afwachten omdat ik er zonder context over de intentie niet zoveel over te zeggen had). Verder met Maurice hierboven eens, kijken wat je er mee gedaan kunt krijgen, bij concrete vragen ook altijd wel aandacht van andere forumleden mogelijk.
Ik vind het bijvoorbeeld leuk om aan de hand van typeplaatjes en chassisstickers dingen over je toestel te vertellen. Had dat er bij op de foto gestaan, had ik op zeker al eerder gereageerd.
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 09-02-2016, 22:39 (3220 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Blij te horen allemaal. Zal foto's maken en kijken of ik die op het forum geplaatst krijg ( heb ik al n keer geprobeerd geloof ik. Ging niet zo als bij de "buizenjongens" wat ik me herinner )
Nieuwe Philips L4X25T
door Bapaktua , Haarlem, 10-02-2016, 08:08 (3220 dagen geleden) @ Branko
Gewijzigd door Bapaktua, 10-02-2016, 08:13
Beste mensen, voor alle duidelijkheid.
Ik had Branko op het buizenforum onderstaande reactie gegeven.
Heeft hij dus opgevolgd.
Een beetje onduidelijk en dat roept natuurlijk ook reacties op.
Er zijn veel mensen die geen verschil zien tussen een Forum en Twitter of MP.
Veel mensen gebruiken dit en het andere Forum om te kijken wat de radio waard is en of er ook iemand reageert met koopneigingen.
Mijn reactie op het buizenforum:
Hallo Branco
voor wat betreft de transistor radio kan ik je (via mail of anders)wel behulpzaam zijn.
Meestal is de batterij houder afwezig of zit onder de groene smurrie en is geoxideerd.
Op het zuster Transistor Forum is er al veel (door mij en anderen) gepubliceerd over deze serie transistor radio"s.
Zoek maar op Philips L4X** en een wereld gaat voor je open.
Verdere correspondentie via dat Forum, hoort op dit Forum niet thuis.
ruud exPA0ROJ
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 10-02-2016, 09:44 (3220 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Branko, 10-02-2016, 10:11
En nog n keer bedankt Bapaktua/Ruud. Dat ik geen verschil zie tussen twitter, mp (?) en een forum kan kloppen want aan de eerste twee doe ik niet aan.
Nieuwe Philips L4X25T
door Sietze Osinga , Koekange, 10-02-2016, 11:18 (3220 dagen geleden) @ Branko
Goedemorgen Branko.Gefeliciteerd met deze zoldervondst.Is een prachtige radio met inderdaad een geweldig geluid.Staat bij mij dagelijks te spelen.Probeer de kontakten en potmeter te reinigen en kontroleer het batterijvak op corrosie.
Ik wens je veel luisterplezier met deze radio.
Groeten,
Sietze.
Nieuwe Philips L4X25T
door Bapaktua , Haarlem, 10-02-2016, 13:37 (3220 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 10-02-2016, 13:44
Hallo Branko.
Je hebt nu verschillende mogelijkheden met deze radio.
1, poets 'm op en zet hem in de huiskamer, geeft een mooi beeld van 1964, de fabricage datum van deze radio.
2, verkoop 'm op dit of een ander Forum.
Mijn voorkeur:
3, probeer deze radio al of niet met behulp van mede Forum leden, weer in orde te krijgen en te laten spelen.
Dat vereist wel enige basis (radio)electronica en mechanische kennis en handigheid.
Schema's en gebruiks aanwijzingen zijn via dit Forum aanwezig en te downloaden.
Dat de batterij houder niet aanwezig is zal echter geen groot probleem zijn.
Er zijn losse mono cel batterijen en de houders hiervoor nog steeds te koop.
Is van af de buitenkant niet te zien en de originele batterij houder is slecht te vinden.
De schakelaar sectie zal wel het grootste probleem zijn.
Vet is hard geworden en de perinax stripjes waarop de toetsen zitten zijn kwetsbaar.
Dus dat wordt de electronica uitbouwen en de diverse units schoonmaken.
Speciaal de contacten van de schuif schakelaars,die zullen wel geoxideerd zijn.
Ook de "versnellings kabeltjes (z.g. Bowden kabels) zullen wel vastzitten.
Dus de hele schakelsectie schoonmaken, contacten smeren met speciale schakelaar olie en de bowden kabels met fijne smeer olie.
Het is niet mijn bedoeling om je af te schrikken en ik heb ook geen flauw idee wat je theoretische en practische kennis van radio's en speciaal de Transistor techniek is. Niet veel lees ik in je bericht.
Over het smerien van schakelaars etc kan je veel vinden op dit Forum op "Tips & Trucs".
Draai in ieder geval niet aan de de (tol)trimmers (die glimmende tolletjes) of aan die dunne messsing kleurige staafjes die uit die aluminium busjes steken.
Ook de "kernen" in de spoeltjes moet je vanaf blijven.
Tot zover, dus bovenstaande is niet om je af teschrikken maar alleen om je te helpen bij je keuze over de toekomst van deze radio.
ruudexPA0ROJ
NB, hier jouw radio in losse onderdeln, foto afkomstig van Sietze.
Nieuwe Philips L4X25T
door Pieter Vos , 10-02-2016, 14:47 (3220 dagen geleden) @ Bapaktua
Hallo Branko.
Ik kan aansluiten bij het bericht van RuudexPA0ROJ. Als je een radio in een zo goed als nieuwe staat hebt is het zeker de moeite waard deze radio weer spelend te krijgen. Dus zoals Ruud opmerkt eerst de zaak mechanisch weer op orde maken en daarna elektrisch.
Een oorzaak van defect kan zijn een defecte OC170 c.q. AF116 transistor. Deze transistors zitten in het radio deel van de elektronica. Deze transistors kunnen namelijk in hun huisjes zogenaamde 'wiskers' hebben, mysterieus groeiende geleidende 'draadjes' welke in de transistor kortsluiting veroorzaken. Maar er zijn vervangende type transistors.
De L4X25T is speciaal gemaakt om te gebruiken in de tropen. Wegens andere klimatologische omstandigheden is daar geen lange golf en wordt er gebruik gemaakt van de zogenaamde korte golf tropen banden welke met de L4X25T te ontvangen zijn.
Voor de Europese markt had Philips de L4X20T gemaakt welk toestel minder korte golf kan ontvangen maar waarmee wel de lange golf kan worden beluisterd. Zelf heb ik ook een L4X20T, een fijn toestel met een goed geluid en als extra een ontvangst signaalsterkte meter die de L4X25T ook heeft.
mvg, Pieter.
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 10-02-2016, 16:30 (3219 dagen geleden) @ Pieter Vos
Jij ook bedankt Pieter. Zolang het mechanisch is kom ik er w.s wel uit. Grappig dat je vermeldt dat de radio voor de tropen bedoeld was. Ik had vroeger een aangetrouwde nep-opa die had er ook zo 1, dus ik vertelde hem 30+ jaar geleden dat ik precies dezelfde had. Onmogelijk zei hij, ze waren bedoeld voor de export en had de zijne van een vriend bij Philips gekregen. Ik zei toch is het zo. Het kwam nooit meer goed tussen ons
Nieuwe Philips L4X25T
door Branko, 10-02-2016, 16:18 (3220 dagen geleden) @ Bapaktua
Bedankt. Mooiste zou zijn wanneer 'ie het ooit weer doet natuurlijk. Ik draai sowieso nergens aan wanneer ik niet kan zien wat de gevolgen zijn ( zoals je met iets mechanisch vaak wel hebt ) Belangrijkste is in het begin te weten wat je vooral niet of zelfs nooit moet doen ( verg. computer ) Daar heb je een paar mooie voorbeelden van gegeven. Aangezien ik pas sinds een paar weken wat meer voor het fenomeen radio ben begonnen me te interesseren is het merendeel voorlopig abracadabra voor me ... De grote kunst lijkt me vooral het hoofd koel te houden