Nieuwe Philips L4X25T (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 10-02-2016, 13:37 (3220 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 10-02-2016, 13:44

Hallo Branko.
Je hebt nu verschillende mogelijkheden met deze radio.
1, poets 'm op en zet hem in de huiskamer, geeft een mooi beeld van 1964, de fabricage datum van deze radio.
2, verkoop 'm op dit of een ander Forum.
Mijn voorkeur:
3, probeer deze radio al of niet met behulp van mede Forum leden, weer in orde te krijgen en te laten spelen.
Dat vereist wel enige basis (radio)electronica en mechanische kennis en handigheid.
Schema's en gebruiks aanwijzingen zijn via dit Forum aanwezig en te downloaden.
Dat de batterij houder niet aanwezig is zal echter geen groot probleem zijn.
Er zijn losse mono cel batterijen en de houders hiervoor nog steeds te koop.
Is van af de buitenkant niet te zien en de originele batterij houder is slecht te vinden.
De schakelaar sectie zal wel het grootste probleem zijn.
Vet is hard geworden en de perinax stripjes waarop de toetsen zitten zijn kwetsbaar.
Dus dat wordt de electronica uitbouwen en de diverse units schoonmaken.
Speciaal de contacten van de schuif schakelaars,die zullen wel geoxideerd zijn.
Ook de "versnellings kabeltjes (z.g. Bowden kabels) zullen wel vastzitten.
Dus de hele schakelsectie schoonmaken, contacten smeren met speciale schakelaar olie en de bowden kabels met fijne smeer olie.
Het is niet mijn bedoeling om je af te schrikken en ik heb ook geen flauw idee wat je theoretische en practische kennis van radio's en speciaal de Transistor techniek is. Niet veel lees ik in je bericht.
Over het smerien van schakelaars etc kan je veel vinden op dit Forum op "Tips & Trucs".
Draai in ieder geval niet aan de de (tol)trimmers (die glimmende tolletjes) of aan die dunne messsing kleurige staafjes die uit die aluminium busjes steken.
Ook de "kernen" in de spoeltjes moet je vanaf blijven.
Tot zover, dus bovenstaande is niet om je af teschrikken maar alleen om je te helpen bij je keuze over de toekomst van deze radio.
ruudexPA0ROJ
NB, hier jouw radio in losse onderdeln, foto afkomstig van Sietze.
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks