Tantaal elco (Algemeen)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 23-03-2010, 09:10 (5359 dagen geleden)

Deze tantaal elco meet vrij nauwkeurig 4,7 uF, zoals ook uit het opschrift is op te maken. Maar kan iemand me iets vertellen over de betekenis van de 'L'? Werkspanning waarschijnlijk?

B.v.d.
.
[image]

--
M.v.g
Ben

Tantaal elco

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-03-2010, 22:35 (5354 dagen geleden) @ Ben Koehorst

In het begin werd voor tantaal elco's een kleurencode gebruikt. de laatste band duidde de werkspanning aan. Daarna zijn er zoveel coderingssystemen gekomen dat het niet meer te overzien valt. Het verschilt van fabrikant tot fabrikant, maar he lijkt me een japanner te zijn. (die gebruiken twee cijfers+ een multiplier en een letter voor de spanning) Ik weet echter niet welke spanning L vertegenwoordigd bij een tantaal. Je kan de werkspanning wel vrij eenvoudig achterhalen met een voeding en een multimeter.

groeten

Kris

Tantaal elco

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 29-03-2010, 12:58 (5353 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

Volgens een artikel op CO http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/6 staat die letter voor de tolerantie. Maar ook daar zie ik de 'L' niet in de gegeven tabel terug.

Ik heb een klein partijtje van die tantaaltjes en een destructieve test met een enkel exemplaar lijkt inderdaad de beste optie om een ruwe indicatie van de maximaal toe te laten werkspanning te krijgen. Bedankt voor de reactie.

--
M.v.g
Ben

Tantaal elco

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-03-2010, 21:45 (5353 dagen geleden) @ Ben Koehorst

hola 1) de reactie op CO is niet speciefiek op tantaal gericht. voor electrolyten en keramische condensatoren gelden andere afspraken.(voor de belettering)
hola 2) je test hoeft niet per se destructief te zijn. Voor nadere uitleg, indien gewenst, moet je wachten tot volgend weekend, daarvoor geen internet meer.

groeten

Kris

Tantaal elco

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-03-2010, 14:52 (5352 dagen geleden) @ kris

Ik zou ook graag vernemen hoe je dat non-destructief test, en wacht je reactie rustig af :-)

Tantaal elco

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-04-2010, 17:07 (5348 dagen geleden) @ Maarten Bakker

wel Maarten,
je plaats de cut (condensator under test) in serie met een 1Mohm op een veel te hoge voedingsspanning (bvb 100V) over de condensator een 10Mohm meetinstrument, liefst met naald, dit is makkelijker om de tendens te zien. Je ziet de spanning over de cut langzaam stijgen, op een bepaald punt blijft de spanning duidelijk hangen, noteer deze spanning; (Alle stroom wordt nu opgenomen door het electrolyseproces)

Reken van de genoteerde spanning 25% af en je hebt de opgegeven werkspanning.

groeten

Kris

Tantaal elco

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-04-2010, 18:50 (5348 dagen geleden) @ kris

Simpel doch geniaal. Dit ga ik onthouden. (ik vermoed nu opeens dat dit proces ook de reden is dat je er vaak wel mee wegkomt om elco's in serie te schakelen zonder vereffeningsweerstanden)

Overigens heb je het over een electrolyseproces, gaat dit ook op voor tantaalcondensatoren?

Tantaal elco

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-04-2010, 10:34 (5347 dagen geleden) @ Maarten Bakker

voor de natte tantaal wel, voor de droge (zoals de druppeltantaal op de foto) uiteraard niet, je hebt daar een punt. Even denken ....

groeten

Kris