Graag jullie advies (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 13-02-2016, 10:06 (3217 dagen geleden)
Gewijzigd door JohanB, 13-02-2016, 10:13

Bijgaande schakeling zit in een Hantarex MCT900 monitor (spelconsole). Ziet er eenvoudig uit maar werkt niet. Wat zie ik over het hoofd. Transitoren lijen ok (getest met Peak transistor testertje). Weerstanden zijn nagemeten.
[image]

Op de collector van T17 staat 130w, op de basis 0V). T17 blijft dus gesperd.

Op collector 18: zie onder. Op basis T17: zie ook onder (wat rommel, mV)

[image]

Ik verdenk de 'Driver transformator' maar die meet normaal (prim. ong. 25 Ohm, sec. ong 0.5 Ohm) Isolatieweerstand 290MOhm (gemeten met 1000V). Wat zie ik over het hoofd? Dank voor jullie advies.

Johan

Graag jullie advies

door HM @, Hilversum, 13-02-2016, 11:21 (3217 dagen geleden) @ JohanB

De signalen op de collector van T18 lijken me wat te zacht te verlopen.
T18 wordt via een condensator aangestuurd en zou daardoor pulsvormig moeten worden opengestuurd.
Ga verder terug naar de aansturing van T18, wat zit daar voor ?
Is de condensator naar de basis nog goed ( mag geen lek vertonen ).

Graag jullie advies

door soundman2 @, Wouw, 13-02-2016, 11:59 (3217 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door soundman2, 13-02-2016, 12:01

Ik verdenk de 'Driver transformator' maar die meet normaal (prim. ong. 25 Ohm, sec. ong 0.5 Ohm) Isolatieweerstand 290MOhm (gemeten met 1000V). Wat zie ik over het hoofd? Dank voor jullie advies.

Johan

Een van de windingen kan kortgesloten zijn. Met gelijkstroom meet je dan geen verschil, maar de zelfinductie is ingestort. Wellicht kun je beter testen met een toon of pulsgenerator op de gebruikte schakelfrequentie.(95uS ...10,5KHz)

Soundman2

Graag jullie advies

door JohanB @, Sleidinge (BE), 13-02-2016, 13:33 (3217 dagen geleden) @ JohanB

HM & Soundman,

dank voor jullie advies. Voor de condensator zit een TDA2593 (horiz. controle circuit voor KTV). Deze is ok. Condensator heb ik gelijk vervangen; dit maakt geen verschil. Ik ga nu nog de trafo testen zoals aangegeven door Soundman en hou jullie op de hoogte.

Johan

Graag jullie advies

door JohanB @, Sleidinge (BE), 13-02-2016, 16:08 (3216 dagen geleden) @ JohanB

Ik heb de trafo gestest op 16 kHz. Bij ingang 1.5V, uitgang 50mV, keurige blokgolf. Als ik dan het ding dan onder werkingsvoorwaarden test loopt het fout. Dus: nieuwe transformator nodig. Hij ziet er zo uit:

[image]

Afmetingen: 24x15x22mm (lxbxh)
Als referenties heb ik enkel:

Driver transformer MTC90PL.557 5005020
Tante Google maakt me niet wijzer.

Of iets in die zin.

Graag jullie advies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-02-2016, 17:16 (3216 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-02-2016, 17:19

Wat loopt er precies fout? Gaat hij in verzadiging of gebeurt er wat anders? Als hij weigert om stroom te trekken is een onderbreking wel duidelijk. Soldeer voor de zekerheid de draaduiteinden ook nog even opnieuw aan de pootjes.

Hoe dan ook vind ik de aansturing van de trafo ook wat aan de slappe kant. Wordt de stuurtor niet heet? Ik zou de elco in het basiscircuit (ook) verdenken. Verder mis ik het scopebeeld van de secundaire, dus nog voor de basisweerstanden.

Als vervanger zou een drivertrafo uit een jaren '80 televisie kunnen dienen. Als de voedingsspanning van de stuurtrap ongeveer gelijk is, is de kans heel groot dat het werkt.

Graag jullie advies

door JohanB @, Sleidinge (BE), 13-02-2016, 17:51 (3216 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,
dank voor je antwoord.
voor de basis, dus voor de 220E, staat een keurige blokgolf.
Langs de primaire kant (dunste draadjes) was er origineel een onderbreking vlak bij de pin;die kon ik nog herstellen. De andere aansluiting zijn opnieuw gesoldeerd.
Het gaat om een toestel uit de jaren 80 maar ik heb toch even de vraag voor een origineel trafootje aan Hantarex (UK) gesteld. Je weet maar nooit dat een goeie ziel het leest en helpt.

Grts,
Johan

Graag jullie advies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-02-2016, 19:26 (3216 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-02-2016, 19:27

Misverstand over de blokgolf. Ik bedoelde aan de secundaire van de drivertrafo, niet aan de drivertransistor.

Verder ben ik toch benieuwd wat bij je metingen aan de losse trafo de faalmodus was.

Als je bij Hantarex UK geen antwoord krijgt zou je het ook bij het hoofdkantoor in Italië kunnen proberen misschien.

Graag jullie advies

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-02-2016, 13:58 (3214 dagen geleden) @ Maarten Bakker

dit lijkt me een zeer klassiek drivertraafootje.

te vinden in CRT afbraak tv's van K9 tot ...

IS niet kritisch, als het maar een drivertrafo is voor dit doel (H-afbuiging).

groeten

Kris

Graag jullie advies

door JohanB @, Sleidinge (BE), 16-02-2016, 16:17 (3213 dagen geleden) @ kris

Kris,

Schitterende tip!! Heb even op een K9 schema gekeken en dat transfotje moet bruikbaar zijn evt. mits wat aanpassen Enig idee waar ik er nog zou aan geraken. Dit onderdeeltje heb ik helaas nooit gesloopt uit K9's.

Grts,
Johan

Graag jullie advies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-02-2016, 22:16 (3213 dagen geleden) @ JohanB

Nieuwer sloopmateriaal is misschien makkelijker. Van welke modellen heb je wel nog wat liggen?

Graag jullie advies

door JohanB @, Sleidinge (BE), 16-02-2016, 23:08 (3213 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, van tv's heb ik eigenlijk zeer weinig bijgehouden. Het Philips-partnummmer (12-cijfer code) heb ik nog niet gevonden. Ik overweeg eigenlijk om het defecte transfootje te herwikkelen. Zal ook een priegelwerkje zijn maar lijkt me te doen.

Grts,
Johan

Graag jullie advies

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-02-2016, 13:26 (3213 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Maarten Bakker, 17-02-2016, 13:27

Ik heb geheid wel sloopmateriaal, maar ik ben nog niet in de schema's gedoken om te zien welke trafo'tjes eventueel passend zouden zijn en dan nog het sloopmateriaal opzoeken kan best een weekje of twee overheen gaan. Mochten alle andere oplossingen falen dan is dat natuurlijk wel een mogelijkheid.

Herwikkelen geeft waarschijnlijk de beste kans dat het resultaat exact overeenkomt met wat erin zat, en je vind dan natuurlijk ook meteen waar het mis is gegaan.

Graag jullie advies

door JohanB @, Sleidinge (BE), 17-02-2016, 20:02 (3212 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten & Kris,

Ik probeer eerst de trafo te hewikkelen. Mocht dat niet lukken dan kom ik terug met mijn vraag. In elk geval dank voor het advies & de getrooste moeite.