Philips Pionier II (Toestel of techniek)

door jac, 13-02-2016, 22:11 (3212 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Nou mijn hart gaat open, als ik deze oude schakeling weer zie. Deze bouwdozen waren ook wel mijn inspiratie voor mijn latere studie.

Misschien is er wel op uitgespaard, indien die weerstand weggelaten is, maar ik weet wel één ding 100% zeker, en dat is dat die schakeling het dus altijd wel goed doet. Ik heb hem wel 25x gebouwd denk ik, in verschillende uitvoeringen. Al was ik toen wel 6 jaar, en ik wist niet hoe het werkte. Je bouwde het gewoon na, en als je niets fout deed, dan speelde het. Anders moest je een nieuwe OC13 kopen, in zo'n geel Philips doosje, die kostte Fl. 2,75. Dan moest je weer wachten tot de volgende verjaardag. Maar ik weet één ding wel heel zeker nog: Die schakeling werkt gegarandeerd altijd goed. Dus is die weerstand nodig? Nou, ik zou niet weten waarom.

Ik zou de lekstroom van de OC13 ook niet uit mij hoofd weten, maar je kan dat uit de schakeling afleiden. Kollektorstroom ca 0.2mA, Beta ca 10x bij deze ultra lage instelling. Dus dan zit je op 20uA lekstroom. (even onthouden...)

Je ziet dit ook aan de tweede trap. Die heeft een kollektorstroom van ca 0,75ma. Dan komt Beta wel op ca 20. Dus 37uA basisstroom. Dan haal je het niet met 20uA lekstroom. Onbreekt dus 17uA. En wat geeft die basisweerstand: 12uA. Is maar zo voor de vuist weg geschat, maar je ziet dat wel het ongeveer klopt zo.

Bovendien, dat weet ik nog heel goed te herinneren, doet ie het keurig op bijna lege batterijen. Batterijen uit mijn vader's scheerapparaat, die hij weg goode... Ik nam ze wel voor de pionier 2, die deed het er nog keurig op. Probeer dat meer eens na te doen met silicium, dat lukt je nooit.

De reden daarvoor is ook (weet haast niemand...) dat de overgangssppanning van een Germanium het bij IEDERE spanning doet. Dus GEEN 0.3 Volt, op dezelfde manier als Silicium dus wèl 0.7 Volt nodig heeft. Als je een Germanium diode op een curve tracer zet, zie je dat ie bij iedere, ook nog zo lage spanning altijd een diode is en blijft. Opmerkelijk! Silicium niet, die is gewoon "weg" onder een bepaalde spanning, ca 0.45 Volt of zo iets.

Probeer maar eens een schakeling to ontwerpen die het (keurig) doet met 1uA, bij 1.5V, en dan tot geschatte 0.7Volt.

Zie ook hier, daar ga ik tzt de curves opzetten:
http://www.jacmusic.com/Tube-testers/TEK-576/Tek-576-index.htm

Dat is de reden dat een Germanium diode als AM detektor nog een uitgangssignaal kan afleveren bij enkele milivolt ingangssignaal.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks