Beocenter 2100 - Bijna opgelost... (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 16-02-2016, 14:14 (3214 dagen geleden)
Gewijzigd door ElektroNick, 16-02-2016, 14:16

Beste transistorvrienden,

Nog steeds ben ik bezig aan mijn Beocenter 2100.
Sinds enkele dagen ben ik lid geworden van Beoworld en heb ik het schema kunnen downloaden van de Beocenter 2100.

De fout zit wel degelijk in de voeding.

Het 12V deel van de voeding is defect. Zie foto hieronder:

[image]

Aan de collector van powertransistor TR1 moet 12V staan en daar staat 20V.
Als ik deze powertransistor losmaak en ik het toestel voed met mijn labovoeding op 12V dan is er geen brom!

Ik verdacht eerst powertransistor TR1, maar ik heb die even vervangen door een andere en dat verandert niks. Ook de kleine transistoren TR1 en TR2 heb ik eventjes vervangen, zonder resultaat.
Op de kathode van de zenerdiode staat 14,7V terwijl daar 12,6V zou moeten staan.
Ook de zenerdiode heb ik dan even uitgewisseld, maar dat verandert nog steeds niks.
De elco's C3 en C4 tenslotte even uitgewisseld. Nog steeds 20V op de uitgang.

Dan de weerstanden R1, R2, R3, R4 en R20 even gecontroleerd en ook die zijn allemaal in orde.

Alleen bij R1 is er iets raars aan de hand. Als ik hem uit circuit haal meet ik netjes 10k. In circuit meet hij meestal iets in de Mega Ohms... Soms zakt hij tot 10k, soms meet hij maar 4k...

Nochtans maakt deze weerstand goed contact met de printbanen.
R1 heb ik voor de zekerheid vervangen, maar dat geeft ook geen verandering.

Alle componenten in dit voedingsgedeelte zijn dus eigenlijk nagekeken en toch geeft de uitgang nog steeds geen 12V...

Wat is hier aan de hand...?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Nick

Beocenter 2100 - Bijna opgelost...

door soundman2 @, Wouw, 16-02-2016, 15:58 (3214 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 16-02-2016, 16:29

Beste transistorvrienden,

Nog steeds ben ik bezig aan mijn Beocenter 2100.
Sinds enkele dagen ben ik lid geworden van Beoworld en heb ik het schema kunnen downloaden van de Beocenter 2100.

De fout zit wel degelijk in de voeding.

Het 12V deel van de voeding is defect. Zie foto hieronder:

[image]

Als ik deze powertransistor losmaak en ik het toestel voed met mijn labovoeding op 12V dan is er geen brom!

Ik verdacht eerst powertransistor TR1, maar ik heb die even vervangen door een andere en dat verandert niks. Ook de kleine transistoren TR1 en TR2 heb ik eventjes vervangen, zonder resultaat.
Op de kathode van de zenerdiode staat 14,7V terwijl daar 12,6V zou moeten staan.
Ook de zenerdiode heb ik dan even uitgewisseld, maar dat verandert nog steeds niks.
De elco's C3 en C4 tenslotte even uitgewisseld. Nog steeds 20V op de uitgang.

Dan de weerstanden R1, R2, R3, R4 en R20 even gecontroleerd en ook die zijn allemaal in orde.

Alleen bij R1 is er iets raars aan de hand. Als ik hem uit circuit haal meet ik netjes 10k. In circuit meet hij meestal iets in de Mega Ohms... Soms zakt hij tot 10k, soms meet hij maar 4k...

Nochtans maakt deze weerstand goed contact met de printbanen.
R1 heb ik voor de zekerheid vervangen, maar dat geeft ook geen verandering.

Alle componenten in dit voedingsgedeelte zijn dus eigenlijk nagekeken en toch geeft de uitgang nog steeds geen 12V...

Wat is hier aan de hand...?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Nick

Je hebt op de zenerdiode gemeten, ten opzichte waarvan?.
Dat moet de minus zijde van de 4700uF zijn. Meet ook eens aan de andere zijde van de zener. Daar moet dan nul volt staan. Anders is er wat mis in de aardverbinding van de zener en de elco van 220 uF. Met de scope kun je prachtig meten of aan beide zijden van de zener geen rimpel staat. D1 en D4 moeten ook een directe verbinding hebben met de minus van 4700uF. Op die verbinding loopt de volle laadstroom van de elco. De minus van de elco moet dus het centrale aardpunt van de voeding zijn. Dat stukje printlayout kan ik helaas niet zien.

TR2 Bc548 dient alleen voor stroombegrenzing in het geval van sluiting, die mag je dus even weglaten. Het blijft toch een marginaal circuit. De rimpel vóór de powertor wordt door R2 390 Ohm ook op de basis gezet. Ideaal is dat niet. Ook de zener wordt gevoed door de ruwe spanning. De versterking moet groot genoeg zijn om de laatste restjes weg te regelen. Kennelijk hebben ze bij B&O weinig ervaring met het bouwen van een goede voeding.
Repareren lukt beter als je weet hoe het werkt.
Bij inschakelen is de powertor gesperd en wordt de zenerspanning via R4 47 Ohm op de basis van TR1 gezet. De emitter van TS1 is op dat moment nog nul volt. De transistor T1 zal gaan geleiden. Tr1 trekt de basis van 47TR1 (powertor) naar beneden waardoor deze gaat geleiden. Dat gaat zo door tot de uitgang (12 volt) zover gestegen is, dat de uitgangsspanning gelijk is aan de zenerspanning minus de VBE spanning van TR1, dus in het ideale geval 12-0,7 =11,3volt.
De stroombegrenzing wordt verzorgd door T2. Als door een te grote stroom de spanningsval meer dan 0,7 volt over de weerstanden R1//R20 wordt, zal T2 gaan geleiden en de zewnerspanning via R3 47Ohm naar beneden trekken. De uitgangsstroom kan daardoor nooit groter worden dan 0,7/0,5=1,4 Amp.
Overigens kan de spreiding op zenerdiodes vrij groot zijn, soms wel 10%

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 16-02-2016, 18:00 (3214 dagen geleden) @ soundman2

Je hebt op de zenerdiode gemeten, ten opzichte waarvan?.
Dat moet de minus zijde van de 4700uF zijn. Meet ook eens aan de andere zijde van de zener. Daar moet dan nul volt staan. Anders is er wat mis in de aardverbinding van de zener en de elco van 220 uF. Met de scope kun je prachtig meten of aan beide zijden van de zener geen rimpel staat. D1 en D4 moeten ook een directe verbinding hebben met de minus van 4700uF. Op die verbinding loopt de volle laadstroom van de elco. De minus van de elco moet dus het centrale aardpunt van de voeding zijn. Dat stukje printlayout kan ik helaas niet zien.

TR2 Bc548 dient alleen voor stroombegrenzing in het geval van sluiting, die mag je dus even weglaten. Het blijft toch een marginaal circuit. De rimpel vóór de powertor wordt door R2 390 Ohm ook op de basis gezet. Ideaal is dat niet. Ook de zener wordt gevoed door de ruwe spanning. De versterking moet groot genoeg zijn om de laatste restjes weg te regelen. Kennelijk hebben ze bij B&O weinig ervaring met het bouwen van een goede voeding.
Repareren lukt beter als je weet hoe het werkt.
Bij inschakelen is de powertor gesperd en wordt de zenerspanning via R4 47 Ohm op de basis van TR1 gezet. De emitter van TS1 is op dat moment nog nul volt. De transistor T1 zal gaan geleiden. Tr1 trekt de basis van 47TR1 (powertor) naar beneden waardoor deze gaat geleiden. Dat gaat zo door tot de uitgang (12 volt) zover gestegen is, dat de uitgangsspanning gelijk is aan de zenerspanning minus de VBE spanning van TR1, dus in het ideale geval 12-0,7 =11,3volt.
De stroombegrenzing wordt verzorgd door T2. Als door een te grote stroom de spanningsval meer dan 0,7 volt over de weerstanden R1//R20 wordt, zal T2 gaan geleiden en de zewnerspanning via R3 47Ohm naar beneden trekken. De uitgangsstroom kan daardoor nooit groter worden dan 0,7/0,5=1,4 Amp.
Overigens kan de spreiding op zenerdiodes vrij groot zijn, soms wel 10%

Soundman2

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Soundman2. Ik had inderdaad niet goed door hoe de schakeling werkt. Nu heb ik er al een beter zicht op.

Ik heb de zenerspanning inderdaad gemeten t.o.v. de centrale massa, namelijk de minus van de 4700µF. De massa van de zenerdiode is direct verbonden met de massa van de 4700µF overigens.

Ik heb de rimpelspanningen eens gemeten en bovenaan de zenerdiode staat een rimpel van ongeveer 30mV piek. Is dat nog acceptabel?

Op de grote elco van 4700µF staat een rimpel van 800mV piek.

Groetjes,

Nick

door soundman2 @, Wouw, 16-02-2016, 18:20 (3214 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 16-02-2016, 18:39

Ik heb de rimpelspanningen eens gemeten en bovenaan de zenerdiode staat een rimpel van ongeveer 30mV piek. Is dat nog acceptabel?

Op de grote elco van 4700µF staat een rimpel van 800mV piek.

Groetjes,

Nick

Eigenlijk zou je op een serieschakeling van een weerstand van 10K Ohm en een elco van 220uF geen rimpel verwachten. 220 uF vertegenwoordigt een lage wisselstroom weerstand, ca 7 ohm. De restrimpel zou dan (14/10000)x800=1,2 mV. Deze wordt ook nog kortgesloten door de Ri van de zener.
Wat staat er op de uitgang van de schakeling? Hij oscilleert toch niet ofzo? Kijk eens naar C5.

Hangt er helemaal vanaf wat er met de twaalf volt gevoed wordt.
Voorversterkers in het audiodeel hebben liefst een rimpelvrije voeding. Eindtrappen zijn daar dan weer ongevoeliger voor.
De rimpel op de zener wordt wel weer versterkt door TR1 en komt ook op de basis van de powertor. Meestal wordt de referentie gevoed uit de eigen gestabiliseerde spanning, hier niet dus.

Nog even terug naar je eerste constatering

Als de schakeling goed werkt gebeurt het volgende .
De uitgang is 20 volt
op de emitter van TR1staat dan ook 20 volt. Op de basis van TR1 staat 12,6 volt, in jouw geval 14,6. De basisstroom naar TR1 zou te verwaarlozen zijn.
Dit houdt in dat TS1 volledig gesperd is. Er loopt dan ook geen collectorstroom door TR1 en ook niet door R2 390 Ohm. Als dat het geval is, dan is er voor 14TR1 (powertr.) ook geen basisspanning en die mag derhalve niet geleiden. Er zou dus helemaal geen uitgangsspanning mogen zijn.
Verdacht zijn de powertor (geleiding) en/of de stuurtor TR1 (onderbroken oid).
Wat doet de schakeling als bijv de powertransistor eruit is? Over R2 390 Ohm moet dan een forse spanning staan.
Ik ken de print niet, maar er is toch geen electroliet leeggelopen?
De zure vloeistof zie je op de print niet zitten, maar kan de boel fiks in de war sturen. Dat soort geleiding is wel te meten als de componenten verwijderd zijn. Dat zijn wel een gemeen soort fouten, die je op het verkeerde been kunnen zetten.

Soundman2

door henkk56 @, 17-02-2016, 00:12 (3214 dagen geleden) @ ElektroNick

Ik zou de powertor er eens uit halen en kijken of de 12V dan 0V wordt.
Ik denk dat ergens de 12V en de 19V lijn sluiting met elkaar maken.
Als je naar TR1 kijk zie je dat op de emitter dus de genoemde 20V staat,
op de basis staat 14,7 volt dus de transistor spert en er kan geen basisstroom
door de powertor lopen die dus ook spert.
Het zou me niet verbazen als iemand de 12 en 19 volt heeft doorverbonden omdat
dit schakelingetje niet meer werkte.

Henk

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 17-02-2016, 12:04 (3213 dagen geleden) @ soundman2

Eigenlijk zou je op een serieschakeling van een weerstand van 10K Ohm en een elco van 220uF geen rimpel verwachten. 220 uF vertegenwoordigt een lage wisselstroom weerstand, ca 7 ohm. De restrimpel zou dan (14/10000)x800=1,2 mV. Deze wordt ook nog kortgesloten door de Ri van de zener.
Wat staat er op de uitgang van de schakeling? Hij oscilleert toch niet ofzo? Kijk eens naar C5.

Hangt er helemaal vanaf wat er met de twaalf volt gevoed wordt.
Voorversterkers in het audiodeel hebben liefst een rimpelvrije voeding. Eindtrappen zijn daar dan weer ongevoeliger voor.
De rimpel op de zener wordt wel weer versterkt door TR1 en komt ook op de basis van de powertor. Meestal wordt de referentie gevoed uit de eigen gestabiliseerde spanning, hier niet dus.

Nog even terug naar je eerste constatering

Als de schakeling goed werkt gebeurt het volgende .
De uitgang is 20 volt
op de emitter van TR1staat dan ook 20 volt. Op de basis van TR1 staat 12,6 volt, in jouw geval 14,6. De basisstroom naar TR1 zou te verwaarlozen zijn.
Dit houdt in dat TS1 volledig gesperd is. Er loopt dan ook geen collectorstroom door TR1 en ook niet door R2 390 Ohm. Als dat het geval is, dan is er voor 14TR1 (powertr.) ook geen basisspanning en die mag derhalve niet geleiden. Er zou dus helemaal geen uitgangsspanning mogen zijn.
Verdacht zijn de powertor (geleiding) en/of de stuurtor TR1 (onderbroken oid).
Wat doet de schakeling als bijv de powertransistor eruit is? Over R2 390 Ohm moet dan een forse spanning staan.
Ik ken de print niet, maar er is toch geen electroliet leeggelopen?
De zure vloeistof zie je op de print niet zitten, maar kan de boel fiks in de war sturen. Dat soort geleiding is wel te meten als de componenten verwijderd zijn. Dat zijn wel een gemeen soort fouten, die je op het verkeerde been kunnen zetten.

Soundman2

Wanneer ik de powertor eruit neem staat er 21,6V op de emitter, de basisspanning bedraagt 3,25V en op de collector staat nog steeds 2,37V.
Over R2 meet ik dan 18,6V.

Verder heb ik C5 even uitgewisseld, ook zonder resultaat...

Het blijft echt vreemd...

Nick

door soundman2 @, Wouw, 17-02-2016, 12:26 (3213 dagen geleden) @ ElektroNick

Ik zou nu TR1 BC548 er eens uitsolderen. Op de uitgang mag dan echt niets meer staan.

Soundman2

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 17-02-2016, 12:43 (3213 dagen geleden) @ soundman2

Ik zou nu TR1 BC548 er eens uitsolderen. Op de uitgang mag dan echt niets meer staan.

Soundman2

Als TR1 eruit is dan staat er -0,7V op de uitgang (collector powertor).
Op de basis en emitter staat dan telkens 21,6V.

Groetjes,

Nick

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-02-2016, 12:51 (3213 dagen geleden) @ ElektroNick

Je schrijft 'Op de kathode van de zenerdiode staat 14,7V terwijl daar 12,6V zou moeten staan. Ook de zenerdiode heb ik dan even uitgewisseld, maar dat verandert nog steeds niks.' Dit zou niet kunnen, de zener moet regelen naar 12V. Heb je al gemeten of de massa verbinding via de zener niet ergens is onderbroken.? Groet, Ben

door soundman2 @, Wouw, 17-02-2016, 13:17 (3213 dagen geleden) @ ElektroNick

min 0,7?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 17-02-2016, 13:18 (3213 dagen geleden) @ soundman2

min 0,7?

Ja inderdaad! Ik vond het ook vreemd. Heb het driemaal nagemeten en ik meet -0,7V tov de centrale massa...

door soundman2 @, Wouw, 17-02-2016, 15:29 (3213 dagen geleden) @ Ben

Heb je al gemeten of de massa verbinding via de zener niet ergens is onderbroken.? Groet, Ben

Heb ik ook al geopperd, maar volgens TS is die verbinding er. Hoewel ik meer dan 14 volt ook aan de hoge kant vind, zou het, als de diode verder normaal werkt alleen maar een iets hogere uitgangsspanning veroorzaken.
Ik heb laten meten t.o.v. de minus van de elco van 4700uF. Omdat ik verstoken ben van de rest van het schema en de lay-out, blijft het gissen of dat traject in orde is of dat er meer aftakkingen zijn, waardoor er eventueel fout gemeten kan worden. De schakeling is niet bijster ingewikkeld, maar TS kijkt misschien toch op een verkeerde manier naar de werking van de schakeling,
Dat kan ik van hieruit natuurlijk niet beoordelen.

Soundman2

Soundman2

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-02-2016, 15:58 (3213 dagen geleden) @ soundman2

Daar had ik overheen gelezen en ja, het kan dan elders in de schakeling nog een terugkoppeling via D19 zijn. Lastige fout hoor. Groet, Ben

door verbeek @, Zutphen, 17-02-2016, 17:59 (3213 dagen geleden) @ ElektroNick

Nick, na alles zo gelezen te hebben zou je haast de afvlakelco van 4700uF verdenken. Deze al eens vervangen door een ander of tijdelijk een andere parallel aan geschakeld?

Gr. Paul

Beocenter 2100 - Nu echt opgelost!

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 17-02-2016, 18:00 (3213 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door ElektroNick, 17-02-2016, 18:03

Bedankt voor jullie hulp heren.

De reparatie is gelukt. Aan de uitgang komt nu 11,5V en de brom uit de cassettespeler is weg!

Ik moet met schaamrood op mijn wangen toegeven dat de fout grotendeels aan mezelf ligt. :-|

Daarnet heb ik nog eens alle oude transistoren erin gezet om terug opnieuw te beginnen. Dit om zeker te zijn dat ik niks over het hoofd heb gezien.
Bij TR1 ging het mis. In mijn multimeter geeft de oorspronkelijke TR1 een weerstand tussen basis en collector 180 Ohm. Die transistor is dus dood.

Dan even de nieuwe erbij genomen... Die originele TR1 is wel veel kleiner dan mijn BC548C vanuit mijn voorraad... Is dat wel een BC548C?
Even een vergrootglas erbij genomen en nee hoor, er staat 603 op.
In de B&O zitten dus 2SC603's ipv BC548C zoals in het schema!
Geen probleem dacht ik, die zullen wel hetzelfde zijn dan?

Voor de zekerheid de datasheet van die 2SC603 erbij gehaald en toen werd het mij duidelijk...
De collector en basis van de BC548C zitten gewoon omgewisseld!

Mijn nieuwe tor zat er dus gewoon verkeerd in. Vlug de collector en basis van de nieuwe tor even omgewisseld en hopla! Hij doet het weer!
Dat ik daar telkens over gekeken heb begrijp ik niet.

Ik voel me nu ontzettend dom, maar ben toch blij dat het toestel weer speelt!

Nogmaals dank! Volgende keer kijk ik meteen na of de onderdelen op de print wel dezelfde zijn als in het schema...

Groetjes,

Nick

door soundman2 @, Wouw, 17-02-2016, 18:26 (3213 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 17-02-2016, 18:32

Bedankt voor jullie hulp heren.

De reparatie is gelukt. Aan de uitgang komt nu 11,5V en de brom uit de cassettespeler is weg!

Ik moet met schaamrood op mijn wangen toegeven dat de fout grotendeels aan mezelf ligt. :-|

Daarnet heb ik nog eens alle oude transistoren erin gezet om terug opnieuw te beginnen. Dit om zeker te zijn dat ik niks over het hoofd heb gezien.
Bij TR1 ging het mis. In mijn multimeter geeft de oorspronkelijke TR1 een weerstand tussen basis en collector 180 Ohm. Die transistor is dus dood.

Dan even de nieuwe erbij genomen... Die originele TR1 is wel veel kleiner dan mijn BC548C vanuit mijn voorraad... Is dat wel een BC548C?
Even een vergrootglas erbij genomen en nee hoor, er staat 603 op.
In de B&O zitten dus 2SC603's ipv BC548C zoals in het schema!
Geen probleem dacht ik, die zullen wel hetzelfde zijn dan?

Voor de zekerheid de datasheet van die 2SC603 erbij gehaald en toen werd het mij duidelijk...
De collector en basis van de BC548C zitten gewoon omgewisseld!

Mijn nieuwe tor zat er dus gewoon verkeerd in. Vlug de collector en basis van de nieuwe tor even omgewisseld en hopla! Hij doet het weer!
Dat ik daar telkens over gekeken heb begrijp ik niet.

Ik voel me nu ontzettend dom, maar ben toch blij dat het toestel weer speelt!

Nogmaals dank! Volgende keer kijk ik meteen na of de onderdelen op de print wel dezelfde zijn als in het schema...

Groetjes,

Nick

Tja, dat had je allemaal niet verteld. Dan wordt repareren op afstand wel heel erg lastig.
Evenwel had ook deze fout , dus met de verkeerde transistor door meting eruitgehaald kunnen worden. Tussen de vermeende electroden van de BC zou je 0,7 volt gemeten hebben zonder de powertor. Maar achteraf redeneren is een stuk eenvoudiger. Je hebt ook wel gewone transistors met een "japanse "lay-out. Ik gebruik daar vaak de BC639 (NPN) en de BC 640 (PNP) voor. Soms staat de vorm van het huisje juist andersom, maar je hoeft geen moeilijke kruising met de pootjes uit te halen.
B&) had zich een heleboel kosten kunnen besparen, door de ook toen (1985) verkrijgbare 7812 toe te passen. Levert vlot 1 Amp en is kortsluitvast.

Soundman2

door Armand @, België, 17-02-2016, 20:19 (3213 dagen geleden) @ ElektroNick

""In de B&O zitten dus 2SC603's ipv BC548C zoals in het schema!""

Typisch voor B&O.
Er zal ook een reeks zijn met BC548C transistors en misschien nog andere verschillen.
Normaal gezien wordt (of werd?) er door B&O altijd een schema bijgeleverd met het toestel.
Ik heb dit ook ondervonden bij de herstelling van een Beomaster 901.Het schema bevond zich opgevouwen in het toestel tegen de onderplaat.Ik had toen een tweede toestel (sloper met beschadigde kast,geen knoppen enz.) voor onderdelen en toen waren er ook verschillen in beide schema's wat betreft de gebruikte onderdelen, zelfs de ruststroominstelling was anders.

Groeten, Armand

door verbeek @, Zutphen, 18-02-2016, 17:44 (3212 dagen geleden) @ ElektroNick

Nick, het overkomt ons allemaal wel eens. Buizen of transistoren op een verkeerde plek zetten. Geduld is een schone zaak. Je hebt de fout zelf gevonden en dit vergeet je nooit meer...

Zo zie je maar dat je niet blindelings van schema's uit kan gaan. Mijn gedachtegang is dat het apparaat met de andere transistors gewerkt heeft (mits er geen eerdere reparaties plaatsgevonden hebben...).

Gr. Paul

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 18-02-2016, 18:16 (3212 dagen geleden) @ verbeek

Nick, het overkomt ons allemaal wel eens. Buizen of transistoren op een verkeerde plek zetten. Geduld is een schone zaak. Je hebt de fout zelf gevonden en dit vergeet je nooit meer...

Zo zie je maar dat je niet blindelings van schema's uit kan gaan. Mijn gedachtegang is dat het apparaat met de andere transistors gewerkt heeft (mits er geen eerdere reparaties plaatsgevonden hebben...).

Gr. Paul

Inderdaad Paul, het zag ernaar uit dat die transistoren er origineel zo inzaten.
Er leek niet gesoldeerd aan de onderzijde.
De andere transistoren in de voeding zijn trouwens ook allemaal Japans, in plaats van Europees zoals in het schema...

In 't vervolg check ik inderdaad of het schema wel met dezelfde componenten werkt. :-)

Groetjes Nick.

door marc @, Den Haag, 28-06-2016, 21:57 (3081 dagen geleden) @ verbeek

Vraagje...
Zou ik een copy kunnen krijgen van het schema?
Ik heb net een mooie opgepikt voor weinig, na het vervangen van een zekering werkt alles weer prima, maar ik zou me er toch graag meer in willen verdiepen.

Alvast bedankt,
Marc