Vervangers Transistoren Sony Stereo Versterker TA-88 (Gezocht)

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 18-02-2016, 10:41 (3442 dagen geleden)
Gewijzigd door Wim Stuiver, 18-02-2016, 10:48

Forumlezers,

Door sluitingen in de eindtrap van zowel het linkse en rechtse kanaal zijn diverse weerstanden en halfgeleiders gesneuveld. Tevens zaten vele onderdelen onder een witte laag contactvet van de eindtorren.

Betreft eindtrap Sony Stereo Versterker TA-88 uit 1972

Weet iemand de vervangers voor de transistors 2SA678 en 2SC634A?

(De originele zijn moeilijk te krijgen)

Welke transistors moeten gepaard worden?

In het apparaat zijn voor R261 en R262 100 Ohm weerstanden gemonteerd terwijl in het schema staat aangegeven 150 Ohm staat aangegeven. Maakt dit wat uit?

mvg

Wim

[image]

Vervangers Transistoren Sony Stereo Versterker TA-88

door soundman2 @, Wouw, 18-02-2016, 11:41 (3442 dagen geleden) @ Wim Stuiver
Gewijzigd door soundman2, 18-02-2016, 11:46

Volgens mij kun je met succes de BC639(NPN) en de BC640(PNP) toepassen.
2SA678 is PNP, 2SC634A is NPN
Bij deze transistoren zit ook de collector in het midden. Qua spanning en stroom zijn ze royaal en de HFe is meestal ruim voldoende. De transistoren zijn vlot verkrijgbaar, anders heb ik ze wel voor je.
De afwijkende waarde van de twee weerstanden kan zo blijven.
Mogelijk was de stroomversterking van de eindtrap minder dan berekend en is een wat steviger stroomsturing toegepast.
Bekijk trouwens de originele transistoren eens goed. Als de pootjes verzilverd zijn, dan zit er mogelijk zilveroxide tussen de pootjes en zilveroxide is geleidend. Remedie is schoonmaken met ammonia, dat lost zilveroxide op, of met een figuurzaagje het oxide tussen de pootjes wegvijlen,
Het paren van transistoren werd vroeger wel gedaan, vanwege de grote spreiding. De produktieprocessen zijn nu vele malen beter, zodat paren in deze toepassing niet zoveel meer oplevert. De tegenkoppeling herstelt ook nog een deel van de tekortkomingen onderling.

Soundman2

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 18-02-2016, 13:39 (3442 dagen geleden) @ soundman2

Dag Soundman2,

Bedankt voor de info. Hier kan ik verder mee aan de slag om de benodigde componenten te verkrijgen.

Ook de diode D251 (SV-31) en de 2 powertransistors 2SC1061 moeten vervangen worden.

mvg

Wim

door soundman2 @, Wouw, 18-02-2016, 14:24 (3442 dagen geleden) @ Wim Stuiver
Gewijzigd door soundman2, 18-02-2016, 14:53

Dag Soundman2,

Bedankt voor de info. Hier kan ik verder mee aan de slag om de benodigde componenten te verkrijgen.

Ook de diode D251 (SV-31) en de 2 powertransistors 2SC1061 moeten vervangen worden.

mvg

Wim

De diode Zoeken op SV-31. Zonder streepje is een andere. Samen met de VD1221 lijken ze uitgezocht voor dit ontwerp.
De bias komt volgens het schema neer op 1,8 volt. Twee si-diodes is te weinig, er loopt dan geen ruststroom, Drie stuks is dan weer te veel, waardoor de ruststroom te groot wordt. Experimenteren kan wel, twee 1N4148, met een potmetertje in serie, is de simpelste oplossing. Zet de potmeter (100E) op 0 Ohm en meet de ruststroom. Die is niet opgegeven, maar 30mA lijkt wel te kunnen. Draai de pot naar de goede waarde en vervang hem eventueel daarna door een vaste weerstand. Later zijn al dat soort schakelingen vervangen door een instelbare spanningsbron (een zgn Vbe multiplier), samengesteld uit een transistor en twee weerstanden.
Een onderbreking in het biascircuit zet de eindtrap vol in geleiding. Dan gaat het erom wat het eerst sneuvelt, de zekeringen of de eindtrap.....
Berekeningen zijn wel terug te vinden op het www.bijv. http://sound.westhost.com/amp_design.htm#thermal-stab

Voor de eindtransistors kun je mogelijk je toevlucht nemen tot de TIP31c of iets dergelijks. Ook in de BDxxx serie zitten talloze bruikbare eindtransistors in TO220 behuizing.

Soundman2

door Willem.H.N. @, Enschede, 18-02-2016, 15:18 (3442 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Als ik een 2SC1061 moet vervangen dan gebruik ik daar altijd de BD243C voor.
willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door Wim Stuiver ⌂ @, Havelte, 20-02-2016, 10:55 (3440 dagen geleden) @ Wim Stuiver

Bedankt voor alle info. Hier kan ik mee uit de voeten.

mvg

Wim