schrikapparaat (Toestel of techniek)

door freek @, Hoogeveen, 28-02-2016, 19:29 (3200 dagen geleden)

Ik ben bezig met de reparatie van een schrikapparaat.
Nu is de capaciteit van een condensator aardig verlaagd.
Wie kan mij vertellen waar ik deze condensatoren kan kopen?
[image]
[image]
De afmeting is lxbxh= 4,7 cm x 2,7 cm x 3,1 cm.

Gr Freek

schrikapparaat

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-02-2016, 20:32 (3200 dagen geleden) @ freek

Ik dacht, wie wil er nou door Freek de schrik worden aangejaagd :-D

Het gaat om een apparaat om schrikdraad van spanning te voorzien denk ik, heb je al gekeken op de site van o.a. Conrad, die heeft ook vele componenten en anders bij Nedis.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

schrikapparaat

door Erik @, 28-02-2016, 21:13 (3200 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat is een vrij pittige condensator.

Ik zou deze vervangen door 6x 1uf 1000V MKT parallel geschakeld
Dat is een redelijk standaard waarde die b.v. Conrad op voorraad heeft.

schrikapparaat

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-02-2016, 21:36 (3200 dagen geleden) @ Erik

MKT is nooit een vervanger voor pulse grade condensatoren tenzij je wilt dat ze weer snel stukgaan. Je moet hier MKP voor hebben. Ik zou het inderdaad wel zoeken in een parallelschakeling van kleinere capaciteiten.

schrikapparaat

door Arjan Havelaar @, 29-02-2016, 10:33 (3199 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik zou hier liever nog FKP voor kiezen, alleen zijn die wel weer moeilijker te verkrijgen.

schrikapparaat

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-02-2016, 12:06 (3199 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-02-2016, 12:10

FKP is de naam van een specifieke pulsvaste MKP-serie van WIMA, dus dat kan goed kloppen. Dat hangt wat samen met de interne constructie; pulsvast zijn ze altijd maar deze is als ik het uit m'n hoofd goed zeg wat pulsvaster dan hun andere serie.

Bij BC, Panasonic of Epcos is het vinden van de meestgeschikte serie ook een kwestie van datasheets erbij en naar de goedgekeurde toepassingen, het woordje pulsvast en de dV/dt specificatie zoeken. Hoe dan ook zul je eigenlijk altijd op de een of andere polypropyleenvariant uitkomen (MKP is de algemene aanduiding voor gemetalliseerd polypropyleen).

(voor de volledigheid: MKT oftewel gemetalliseerd polyester slaat onder piekbelastingen makkelijker door en geeft ook meer verliezen. MP oftewel gemetalliseerd papier was vroeger, voordat polypropyleen goed verwerkbaar was, de beste keus voor pulstoepassingen maar heeft een slechter voorspelbare levensduur en in nieuwstaat al net iets meer verliezen dan polypropyeen).

schrikapparaat

door freek @, Hoogeveen, 01-03-2016, 16:21 (3198 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo allemaal,

Het is jammer dat jullie zo niet kunnen zeggen of die in Nederland te verkrijgen is.
Het komt uit een Gallagher schrikdraadapparaat.
Dan zit er dus niets anders op dan MKP condensatoren als vervanger te gaan gebruiken (6x 1uF), als ik de reactie's zo zie.

In ieder geval bedankt voor de reactie's,
Gr Freek