Akkord Pinguin U62 push pull versterking transformator (Toestel of techniek)
door marcmambino , Wijnegem, België, 29-02-2016, 19:25 (3199 dagen geleden)
Beste Forumgebruikers,
Ik heb een vraag ivm de Akkord Pinguin U62 transformatoren van de versterkingstrap.
Heeft iemand soms meer info over de transformatoren BV 173/013 & BV 172/022
Technische specs of zo ?
Alvast bedankt !
Akkord Pinguin U62 push pull versterking transformator
door kris , Gent, België, 29-02-2016, 20:04 (3199 dagen geleden) @ marcmambino
de orignele specs zullen niet zo eenvoudig te achterhalen zijn, tenzij ze in de doc staan.
maar het gaat over klassieke drivertransformatoren? (driver en push-pull eindtrap). die zullen niet zo verschillen d zijn van enige andere radio uit die tijd.
vanwaar je vraag? vermoed je ene defekt?
groeten
Kris
door marcmambino , Wijnegem, België, 02-03-2016, 13:41 (3197 dagen geleden) @ kris
Hallo Kris,
Bedankt voor je reactie. ja het gaat idd over de driver en push-pull eindtrap.
Ja ik vermoed dat de driver transformator stuk is.
Toen ik de eindtrap onder spanning zetten kwam er rook uit het metalen omhulsel waar de eindtrap in verborgen zit. Ik heb alle componenten nagekeken naar thermische schade en ze ook uitgemeten maar kon niets ernstig vinden uitgezonderd de twee germanium transistoren ( matched pair ) die buiten waren spec.
Het is allemaal heel verwarrend. De transformator heeft langs de primaire zijde twee aansluitingen en langs de secundaire kant 3 aansluitingen. Als ik de weerstanden meet zijn dit de resultaten:
Ohm
tussen 1 - 2 = oneindig
tussen 1 - 5 = 145.2 Ohm
tussen 1 - 4 = oneindig
tussen 1 - 3 = oneindig
tussen 2 - 5 = oneindig
tussen 2 - 4 = 40.6 Ohm
tussen 2 - 3 = 82.0 Ohm
tussen 3 - 4 = 41.5
Het lijkt er dus op dat de primaire kant tussen 1 - 5 zit en de secundaire zijde gevormd wordt door 2 - 3 met 4 als centrale tap
Ik zou denken dat de primaire tussen 1 - 2 gelegen zou zijn en de secundaire tussen 3 - 5 met 4 als centrale tap
Heb je dit al vaker gezien bij zon transformators? Ik heb in deze materie niet veel ervaring dus alle info welkom
Alvast bedankt,
Marc
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 02-03-2016, 16:51 (3197 dagen geleden) @ marcmambino
Het is allemaal heel verwarrend. De transformator heeft langs de primaire zijde twee aansluitingen en langs de secundaire kant 3 aansluitingen. Als ik de weerstanden meet zijn dit de resultaten:
Ohm
tussen 1 - 2 = oneindig
tussen 1 - 5 = 145.2 Ohm
tussen 1 - 4 = oneindig
tussen 1 - 3 = oneindigtussen 2 - 5 = oneindig
tussen 2 - 4 = 40.6 Ohm
tussen 2 - 3 = 82.0 Ohm
tussen 3 - 4 = 41.5Het lijkt er dus op dat de primaire kant tussen 1 - 5 zit en de secundaire zijde gevormd wordt door 2 - 3 met 4 als centrale tap
Ik zou denken dat de primaire tussen 1 - 2 gelegen zou zijn en de secundaire tussen 3 - 5 met 4 als centrale tapHeb je dit al vaker gezien bij zon transformators? Ik heb in deze materie niet veel ervaring dus alle info welkom
Alvast bedankt,
Marc
Als ik de printtekening bekijk lijken die aansluitingen te kloppen zoals je ze gemeten hebt:
T8 en T9 zijn de eindtransistoren en T7 is de driver
Groeten .... Hugo Sneyers
door soundman2 , Wouw, 02-03-2016, 18:52 (3197 dagen geleden) @ marcmambino
Gewijzigd door soundman2, 02-03-2016, 18:53
Hallo Kris,
Bedankt voor je reactie. ja het gaat idd over de driver en push-pull eindtrap.
Ja ik vermoed dat de driver transformator stuk is.
Toen ik de eindtrap onder spanning zetten kwam er rook uit het metalen omhulsel waar de eindtrap in verborgen zit. Ik heb alle componenten nagekeken naar thermische schade en ze ook uitgemeten maar kon niets ernstig vinden uitgezonderd de twee germanium transistoren ( matched pair ) die buiten waren spec.Het is allemaal heel verwarrend. De transformator heeft langs de primaire zijde twee aansluitingen en langs de secundaire kant 3 aansluitingen. Als ik de weerstanden meet zijn dit de resultaten:
Ohm
tussen 1 - 2 = oneindig
tussen 1 - 5 = 145.2 Ohm
tussen 1 - 4 = oneindig
tussen 1 - 3 = oneindigtussen 2 - 5 = oneindig
tussen 2 - 4 = 40.6 Ohm
tussen 2 - 3 = 82.0 Ohm
tussen 3 - 4 = 41.5Het lijkt er dus op dat de primaire kant tussen 1 - 5 zit en de secundaire zijde gevormd wordt door 2 - 3 met 4 als centrale tap
Ik zou denken dat de primaire tussen 1 - 2 gelegen zou zijn en de secundaire tussen 3 - 5 met 4 als centrale tapHeb je dit al vaker gezien bij zon transformators? Ik heb in deze materie niet veel ervaring dus alle info welkom
Alvast bedankt,
Marc
De metingen kloppen voor de drivertrafo.
Tussen 1 en 5 zit de primaire,ca 145 Ohm
2-4-3 is de stuurwikkeling voor de eindtransistors, punt 4 is de centertap. De Ohmse waardes van 2-4 en 4-3 zijn bij een bifilair gewikkelde winding gelijk. De trafo is kennelijk niet bifilair gewikkeld. (twee wikkelingen gelijktijdig).
elke helft 2-4 4n 4-3 zijn ongeveer 40 Ohm. De twee staan in serie en daarom meet je tussen 2-3 ca 80 Ohm.
Soundman2
door kris , Gent, België, 02-03-2016, 22:30 (3197 dagen geleden) @ marcmambino
rook?
hoedanook gaan die trafo's niet gauw stuk. Buiten de DC metingen kan je ook een AC meting doen, om te achterhalen of er geen windingen zijn kortgesloten.
Simpelste manier is er een muzieksignaal opzetten (bvb van een versterker met laag volume) dit moet dan door de trafo komen, evenredig met zijn wikkelverhouding.
Maar zelfs met een defekte trafo gaat het ding niet zomaar roken.
Waarschijnlijk trekt een van de eindtransistoren zoveel stroom dat de boel gaat roken. Wat je moet doen om verdere schade te voorkomen is de radio voeden via een voeding met stroombegrenzing, ingesteld op +- 40mA. Als de radio ok is zal die tussen de 15..30mA opnemen bij laag volume. Zolang het defekt aanwezig is gaat hij veel meer stroom slurpen, maar door de begrenzing voorkom je andere schade (waaronder roken) en kan je "rustig" verder meten. de kans is groot dat de eindtransistoren door overstroom reeds vertrokken zijn naar de eeuwige jachtvelden... ga maar op zoek naar een andere paar.
groeten
Kris
door marcmambino , Wijnegem, België, 05-03-2016, 16:14 (3194 dagen geleden) @ kris
Hallo Allemaal,
Bedankt voor jullie nuttige tips. Ik ga opzoek naar enkele andere transistoren!
De twee AC106 matched pair van de push pull zijn eraan voor de moeite. De specificaties liggen ver uit elkaar. Mogelijk hebben ze inderdaad teveel stroom gehad. Volgens de Peak Atlas zij dit de waarden
AC106 (1)
stroom versterking HFE: 27
test stroom Ic: 2.5 mA
BaVBE: 0.24 V
test stroom IB: 5.08 mA
lek stroom IC: 0.15 mA
----------------
AC106 (2)
HFE: 73
test stroom Ic: 2.5mA
VBE: 0.24 V
IB: 5.08 mA
IC: 0.29 mA
door kris , Gent, België, 05-03-2016, 19:58 (3194 dagen geleden) @ marcmambino
ik begrijp je resultaten en je interpretatie niet ten volle, maar ik denk dat de basis-emittor dioden gewoon opgeblazen zijn. een basisstroom van 5mA is ongezond. Althans in lektest.
Het verschil in Hfe of andere specificaties doet dan niet meer ter zake..de meting van Hfe is dan "vals" en einde verhaal voor dit koppel. Overigens, een gezonde eindtrap, zelfs al zijn er Hfe verschillen tussen beide transistoren gaat steeds werken, wel met wat meer vervorming.
Peak Atlas is een meetinstrument?
groeten
Kris