Nixie voltmeter op TFT scherm (Toestel of techniek)

door Herman Vandierendonck @, 08-03-2016, 15:49 (3191 dagen geleden)

Beste forumleden,

Geinspireerd door de prachtige AVO analoge meter op een TFT met Arduino van Loek ben ik aan de slag gegaan met een nixie buisje en een Arduino Mega bordje. Zoals wellicht bekend kun je met een Arduino van alles en nog wat -niet al te nauwkeurig- meten en digitaal en analoog aansturen, zoals een zeer goedkoop 3.2 inch TFT schermpje ( besteld op de bekende Chinese site).
Spanningen zijn simpel te meten via de analoge poorten. Voor de aansturing van het scherm heb ik gebruik gemaakt van een library, te downloaden van het Net.
Van de nixie buis heb ik de afzonderlijke cijfers gefotografeerd, in een bitmap file gezet. Het programma in Arduino C++ kan dan de bestanden als external vars gebruiken.
De ingelezen spanning (omgezet naar milivolts) wordt onderverdeeld in eenheden, tientallen honderdtallen en duizendtallen, die op het scherm worden afgebeeld door het desbetreffende bitmap van het gefotografeerde nixie cijfer.
Omdat ik nog wat ruime op het scherm over had heb ik maar een SolarTronics DVM afgebeeld.
Twee foto's :( ik krijg de kwaliteit jammergenoeg niet erg goed:-( )
[image]
[image]

Ik vind het resultaat erg grappig en wilde dit aan jullie laten zien,
M vr. Gr Herman

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks