Nixie voltmeter op TFT scherm (Toestel of techniek)

door Herman Vandierendonck @, 08-03-2016, 15:49 (3191 dagen geleden)

Beste forumleden,

Geinspireerd door de prachtige AVO analoge meter op een TFT met Arduino van Loek ben ik aan de slag gegaan met een nixie buisje en een Arduino Mega bordje. Zoals wellicht bekend kun je met een Arduino van alles en nog wat -niet al te nauwkeurig- meten en digitaal en analoog aansturen, zoals een zeer goedkoop 3.2 inch TFT schermpje ( besteld op de bekende Chinese site).
Spanningen zijn simpel te meten via de analoge poorten. Voor de aansturing van het scherm heb ik gebruik gemaakt van een library, te downloaden van het Net.
Van de nixie buis heb ik de afzonderlijke cijfers gefotografeerd, in een bitmap file gezet. Het programma in Arduino C++ kan dan de bestanden als external vars gebruiken.
De ingelezen spanning (omgezet naar milivolts) wordt onderverdeeld in eenheden, tientallen honderdtallen en duizendtallen, die op het scherm worden afgebeeld door het desbetreffende bitmap van het gefotografeerde nixie cijfer.
Omdat ik nog wat ruime op het scherm over had heb ik maar een SolarTronics DVM afgebeeld.
Twee foto's :( ik krijg de kwaliteit jammergenoeg niet erg goed:-( )
[image]
[image]

Ik vind het resultaat erg grappig en wilde dit aan jullie laten zien,
M vr. Gr Herman

Nixie voltmeter op TFT scherm

door DirkHartland @, Rhoon, 08-03-2016, 20:53 (3191 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Leuk gedaan!!

Vriendelijke groet, Dirk

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2016, 14:00 (3190 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck
Gewijzigd door soundman2, 09-03-2016, 14:04

De achtergrond is te donker, waardoor het fototoestel de belichtingstijd langer maakt of het diafragma open gooit.
Ik kwam daarachter bij het fotograferen van een scope in werking. Het plaatje van het scherm was flink overbelicht.
Ik heb de helderheid sterk gereduceerd, eigen lijk te zwak om er goed mee te werken. Kennelijk komt de lichtsterkte overeen met de rest. Zoals je ziet staat het plaatje er netjes op.

[image]

Soundman2

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-03-2016, 15:06 (3190 dagen geleden) @ soundman2

Klopt,

Ik draai ook altijd de helderheid van scoops heel laag voor goed beeld.
Ook van Tv's draai ik de helderheid terug voor goede foto.

Met nixie buisjes gaat dat niet natuurlijk en moet je helderheid toestel
flink naar beneden draaien.

Wel leuk expriment.
Top gedaan

door Herman Vandierendonck @, 09-03-2016, 15:13 (3190 dagen geleden) @ Maurice

Volgende keer maar weer een echte camera en niet een Ipad om foto's mee te maken...

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-03-2016, 20:04 (3190 dagen geleden) @ soundman2

De achtergrond is te donker, waardoor het fototoestel de belichtingstijd langer maakt of het diafragma open gooit.
Ik kwam daarachter bij het fotograferen van een scope in werking. Het plaatje van het scherm was flink overbelicht.
Ik heb de helderheid sterk gereduceerd, eigen lijk te zwak om er goed mee te werken. Kennelijk komt de lichtsterkte overeen met de rest. Zoals je ziet staat het plaatje er netjes op.

[image]

Soundman2

Hola,

een Engelse dubbelstraal-oscilloscoop (met buizen) en een multiplexsignaal beeld erop op en dat op een transistorforum. Als dat maar goed komt :-)

door Mans Veldman @, Leidschendam, 09-03-2016, 22:19 (3190 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Mans Veldman, 09-03-2016, 22:21

Ja mooi, en een echte dubbelstraal. Geen chopper, maar gewoon een dubbel kanon in de CRT (met elk eigen focus en astigmatisme regeling).

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2016, 10:13 (3189 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 10-03-2016, 10:22

een Engelse dubbelstraal-oscilloscoop (met buizen) en een multiplexsignaal beeld erop op en dat op een transistorforum. Als dat maar goed komt :-)

Mooi hé!
Het signaal op de scope wordt geheel met halfgeleiders opgewekt, een zelfbouw imitatie van de Philips PM6456.
Ook de scope zelf is een hybride geworden. Het power lampje achter de groene lens was stuk, maar dat heeft een kleine fitting. Bij gebrek aan een nieuw lampje, heb ik aan het originele voetje een LEDje met weerstand en diode gesoldeerd.
De elektronen waarmee alles werkt zijn voor beide technieken hetzelfde:-)

Soundman2

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-03-2016, 15:00 (3190 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Hallo Herman,

Er leuk gedaan: Moderne techniek en dan het display met oude nixie buizen.

Met vriendelijke groet,

Loek

door Harm Klaassens @, Breda, 10-03-2016, 00:32 (3190 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Witte achtergrond gebruiken b.v. een paar vellen wit papier.
En een beetje met het licht spelen, dan zou het beter moeten lukken.

Harm.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-03-2016, 16:35 (3189 dagen geleden) @ Herman Vandierendonck

Proficiat net het resultaat Herman. Dit is idd ook te doen met die displays i.p.v. een analoge meter.

Omdat ik nog wat ruime op het scherm over had heb ik maar een SolarTronics DVM afgebeeld.

Ja, persoonlijk had ik verder naast de nixiebuizen op het display verder liever niets meer gehad, dan maar zwart wat ik fraaier vind want komt wat rommelig over zo in mijn ogen althans. De nixiebuizen gecentreerd in het midden met een zwart kader er omheen, desnoods voor het display zelf want je hoeft niet het gehele display te zien vind ik. Mooi als precies de afgebeelde nixiebuizen zichtbaar zijn en verder een kader omheen.

Veel plezier ermee Herman.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Herman Vandierendonck @, 11-03-2016, 10:39 (3188 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Met deze screenlayout kun je het display inderdaad zo in een meetapparaat schroeven als vervangend uitleeselement :-)
[image]

Bedankt allen voor de tips mbt. fotograferen : twee witte vellen als ondergrond geven een uitstekend resultaat !