Display's DLO4135 gezocht (Gezocht)

door Eleen @, Deurne (BE), 11-03-2016, 04:10 (3421 dagen geleden)

Wie kan me aan 4 tot 6 NIET DEFECTE exemplaren van dit type display helpen?

Ik heb de display's al 2 maal besteld (en duur betaald)via het www en telkens defecte exemplaren ontvangen!

[image]

MVG,

Eleen

Display's DLO4135 gezocht

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-03-2016, 16:18 (3419 dagen geleden) @ Eleen

Hallo Eleen,

Allen defect?? Je hebt wel gekeken of ze een common anode of kathode hebben die dot matrix led display's?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Eleen @, Deurne (BE), 12-03-2016, 17:44 (3419 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Eleen, 12-03-2016, 18:11

Hallo Eleen,

Allen defect?? Je hebt wel gekeken of ze een common anode of kathode hebben die dot matrix led display's?

;-)
Hans

Common anode of kathode ?
Zo eenvoudig is het niet bij deze display's. Ze bevatten namelijk volledige aanstuurlogica en Rom met de caracterset. Naast GND en VDD aansluitingen vind je dus nog een 7 bits databus plus 2 bits helderheid, klok, blanking en chip enable aansluitingeen op deze dissplay's
De displays die ik toegestuurd heb gekregen, zijn duidelijk niet bewaard zoals dat hoort te gebeuren met componenten die in CMOS technologie zijn uitgevoerd, met het gevolg dat ofwel de ROM beschadigd was(sommige caracters worden dan niet of foutief weergegen), ofwel een of meer dots in het geheeel niet meer op lichten... Van de 14 exemplaren die ik in 2 verschillende bestellingen heb ontvangen, en in totaal bijna 200 Euro heb betaald, waren er 11 (!!) defect!

MVG,

Eleen

EDIT: voor het gemak even een link naar een datasheet van bewuste display's neer gezet

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-03-2016, 21:11 (3419 dagen geleden) @ Eleen

Da's niet fraai Eleen zulke praktijken. Ik dacht eerlijk gezegd dat het gewone dot matrix LED displays waren zoals ik ze wel eens heb toegepast maar idd als er C-mos logica is toegepast is het wel zaak uit te kijken voor statische lading.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Eleen @, Deurne (BE), 15-03-2016, 01:07 (3417 dagen geleden) @ Eleen

Wie kan me aan 4 tot 6 NIET DEFECTE exemplaren van dit type display helpen?

Ik heb de display's al 2 maal besteld (en duur betaald)via het www en telkens defecte exemplaren ontvangen!

Eleen

Echt niemand die me kan verder kan helpen met het gezochte?
Of een betrouwbaar adres kent om ze te bestellen?

MVG,

Eleen

door Armand @, België, 15-03-2016, 08:14 (3417 dagen geleden) @ Eleen

Eleen,

Je kunt eens informeren bij MEC Merksem, DITRONIC Merksem of bij RATO Linkeroever of ze de displays eventueel nog kunnen bestellen.
http://www.mecmerksem.be/
http://www.ditronic.be/
http://www.rato.be/

Groeten, Armand

door Eleen @, Deurne (BE), 15-03-2016, 13:23 (3416 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Eleen, 15-03-2016, 13:26

Eleen,

Je kunt eens informeren bij MEC Merksem, DITRONIC Merksem of bij RATO Linkeroever of ze de displays eventueel nog kunnen bestellen.
http://www.mecmerksem.be/
http://www.ditronic.be/
http://www.rato.be/

Groeten, Armand

Bij deze electronicazaken heb ik al lang mijn licht opgestoken, evenals bij nog tientallen andere in BE en NL, telkens met hetzelfde antwoord (wij kunnen het gevraagde niet leveren)
Tijd steken in iets waar ze bij hun leveranciers niet voor terecht kunnen is spijtig genoeg niet meer van deze tijd.

Als je via het WWW googled op (in mijn geval) DLO4135 krijg je tientallen 'bedrijven' die 'uit stock' kunnen leveren mits voorafbetaling en/of zelfs het verplicht vermelden van je klantgegevens bij DHL of UPS. De meeste van deze 'bedrijven' zitten in China, enkele in de VS. In werkelijkheid gaat het hier dan om zogenaamde 'brookers' die oude voorraden en overstocks opkopen en tegen woekerprijzen aan de man of vrouw brengen.
Veel van het aangebodene blijkt echter door verkeerde manipulatie en opslag, defect te zijn. Ik heb er mijn ervaringen mee opgedaan.
Een ander gevolg is, wanneer je bij zo een 'bedrijf' iets besteld, dat je nog maandenlang met mails (tot tientallen per dag!)bestookt wordt, en niet enkel door diegene die je hebt gecontacteerd, maar door tientallen 'bedrijven, want ze delen blijkbaar al hun klanten gegevens met elkaar...

Groeten,
Eleen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-03-2016, 21:40 (3416 dagen geleden) @ Eleen

Ik denk niet dat je ze nog anders dan NOS gaat vinden. Heb je contact gezocht met Osram om te vragen naar alternatieven?

door Eleen @, Deurne (BE), 15-03-2016, 22:37 (3416 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Eleen, 15-03-2016, 22:41

Ik denk niet dat je ze nog anders dan NOS gaat vinden. Heb je contact gezocht met Osram om te vragen naar alternatieven?

Ik heb zowel met Siemens als met Osram mailcontact gehad. Dit zijn de enige 2 fabrikanten die dit type display's hebben geproduceert. Van beide antwoord dat bewuste component uit het leveringsprogramma werden genomen, respectievelijk in 2002 (Siemens) en 2008 (Osram)

Vorig jaar stond hij nog vermeld als leverbaar bij RS Components. Dit bedrijf levert echter niet aan particulieren. Toen ik na verloop van tijd iemand had gevonden die ze alsnog wilde bestellen voor mij, kwam dan het ontnuchterende antwoord van RS dat ze onvinbaar waren in hun warehouse en of waarschijnlijk de stock nooit op nul was gezet...

Dan maar gepoogd om een voorraadje via het WWW te bestellen, met minder aangename ervaringen, zie mij post hierboven...

Anyway... Met de drie werkende exemplaren uit de twee bestellingen van vorig jaar heb ik het nog tot vorige week kunnen trekken. Er zitten in totaal 9 van deze display's in de datalogger en de resterende zes originele exemplaren zijn nu stilaan één voor hun geest aan het laten...

Eleen

Dan nog een oproep tot lezers/leden die ook op Circuits Online actief zijn:

Wil iemand mijn vraag 'Display's DLO4135 gezocht' daar stellen?
Ik geraak zelf niet ingelogd, doordat ik mijn passwoord kwijt ben en het aanvragen van een nieuw passwoord loopt fout, ik wacht met ongeduld op een reactie van de webmaster daar.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-03-2016, 03:12 (3416 dagen geleden) @ Eleen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-03-2016, 03:22

Het is nog erger: Er is dan kennelijk maar 1 bedrijf wereldwijd dat die dingen ooit gemaakt heeft. De reden dat ze bij Infineon in 2002 uit het assortiment gingen, is dat Osram de boel juist over had genomen. Siemens was ook toen ze Siemens heetten al berucht om niet meer leverbare verouderde onderdelen. Daar boden Oost-Duitse kopieen soms uitkomst, maar kennelijk komen ze in China (tegenwoordig het populairste kloonland) op het moment niet verder dan ""refurbished"" pulls en afgekeurde of slecht bewaarde restpartijen.

Wat me nog zo te binnen schiet: Je zou misschien eens contact op kunnen nemen met http://www.hoeben.com/ dat gerund wordt door een in mijn ogen vakkundige en ervaren man.

P.S. Ik ga er zomaar van uit dat je ook al vergeefs hebt gezocht of gevraagd naar equivalenten, maar je schrijft dat nergens. Zijn de huidige modellen van Osram of andere fabrikanten incompatibel?

door Eleen @, Deurne (BE), 16-03-2016, 14:56 (3415 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb een mailtje naar Hoeben gestuurd, afwachten...

Of er Equivalenten of vervangers voor de originele DLO's zijn denk ik niet. Ik heb er nog geen gevonden. De originele display's in het apparaat zijn van Siemens. Alle exemplaren in de twee leveringen uit China zijn Osram's

Eleen

door Arjan Havelaar @, 16-03-2016, 16:15 (3415 dagen geleden) @ Eleen

Beste Eleen,

Je zou ook nog een mailtje kunnen wagen naar Little Diode in Engeland.
Zij doen ook in NOS componenten.

Met vriendelijke groet,

Arjan

door Otto @, Drenthe, 16-03-2016, 18:03 (3415 dagen geleden) @ Eleen

Ik denk niet dat je ze nog anders dan NOS gaat vinden. Heb je contact Anyway... Met de drie werkende exemplaren uit de twee bestellingen van vorig jaar heb ik het nog tot vorige week kunnen trekken. Er zitten in totaal 9 van deze display's in de datalogger en de resterende zes originele exemplaren zijn nu stilaan één voor hun geest aan het laten...

Ik heb de datasheet even bekeken. Volgens mij kun zelf wel een vervangdisplay maken met een 1x16 LCD module. Op de plaats van het originele IC zet je een 8-bit latch of flipflop, met output enable (OE). De uitgangen zet je allemaal parallel, en leidt die naar een microcontroller (PIC, AVR, of Arduino), met de OE lees je dan de individuele registers uit. Die waardes stuur je dan naar de overeenkomstige plaats van het LCD. Ik weer niet of het past in je apparaat, of dat je er voor moet zagen.

Otto

door Eleen @, Deurne (BE), 16-03-2016, 20:15 (3415 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Beste Eleen,

Je zou ook nog een mailtje kunnen wagen naar Little Diode in Engeland.
Zij doen ook in NOS componenten.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Als je op de website van Little Diode DLO4135 in tikt krijg je al gelijk de melding dat ze er zelf naar op zoek zijn...
Voor de zekerheid de vraag daar gesteld... Afwachten

Eleen

door Eleen @, Deurne (BE), 16-03-2016, 20:22 (3415 dagen geleden) @ Otto

Ik heb de datasheet even bekeken. Volgens mij kun zelf wel een vervangdisplay maken met een 1x16 LCD module. Op de plaats van het originele IC zet je een 8-bit latch of flipflop, met output enable (OE). De uitgangen zet je allemaal parallel, en leidt die naar een microcontroller (PIC, AVR, of Arduino), met de OE lees je dan de individuele registers uit. Die waardes stuur je dan naar de overeenkomstige plaats van het LCD. Ik weer niet of het past in je apparaat, of dat je er voor moet zagen.

Otto

Dat idee heb ik overwogen, maar stuit op verschillende bezwaren en moeilijkheden. Ten eerste zitten bewuste displays verdeeld in 3 groepen verspreid over het paneel en verder komt de leesbaarheid (de aflezingen gebeuren op een afstand van circa 2 tot 2 en-halve meter) in het gedrang. Last but least is er nauwelijks plek om extra electronica in de behuizing onder te brengen.

MVG,
Eleen

door Arjan Havelaar @, 16-03-2016, 21:35 (3415 dagen geleden) @ Eleen

Ik heb totaal geen idee over wat voor apparaat we het hier hebben, maar is de PD4436 misschien nog een optie?
Dat is ook een intelligent dot-matrix-display, alleen dan een 4-voudige.
Die is hier nog te krijgen:
http://www.distrelec.nl/nl/led-dot-matrix-display-osram-semiconductors-pd-4436/p/17550643?

Met vriendelijke groet,

Arjan