(Poging tot) restauratie Philips N2533 en schuimrand luidspreker (Toestel of techniek)
Beste lezers,
Naar aanleiding van mij posting op 28 december heb ik toch de uitdaging gevonden om met de toren verder te gaan. Allereerst het cassettedeck N2533. De netschakelaar uit een oude PC heeft qua vorm wel wat weg van de gewraakte schakelaar. Ik denk dat ik die er wel passend in kan maken. Het grootste probleem is echter het loopwerk. Bij het afspelen wordt de band niet opgewikkeld. Ik heb het loopwerk open gemaakt en heb het probleem gelokaliseerd:
Er zit een tandwiel van een ander (zachter) materiaal in, die wat tanden mist (zie pijl op de foto). Het materiaal is erg bros en met de hand wrijf ik er zo nog meer tanden af. Ik vermoed dat het gebruik van dat zachte materiaal met demping te maken heeft. Maar hoe los ik dat op? Zijn er nog tandwielen verkrijgbaar, of kunnen ze nagemaakt worden? Tips zijn welkom.
Ten slotte nog even over de schuimrand van de luidsprekers. Ik heb de oude schuimrand verwijderd. Op internet zijn vervangenede schuimranden te koop, dus dat lijkt me niet het probleem. Echter, zoals Henk opmerkte wordt de conus gecentreerd door flexibele ring ter hoogte van de spreekspoel. Maar als ik de conus beweeg hoor ik een schrapend geluid. Ook als ik de conus een beetje naar andere kanten duw blijft het geluid. Ik denk daarom dat er rotzooi in de spleet zit. Mijn vermoeden is dat het om roestvorming gaat. Kan ik daar nog mee verder? Ik kan de ring verwijderen om de luchtspleet te controleren, maar is daarna de boel nog wel weer goed te krijgen?
Otto