Hulp nodig bij begrijpen/repareren van een voormagnetisatie oscil (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 15-03-2016, 18:17 (3184 dagen geleden)

Hallo forum, ik probeer een Grundig TK1 bandrecordertje te restaureren, afspelen van bandjes doet hij nu redelijk, maar bij opnemen klinkt het geluid volledig overstuurd.
Het lijkt zo'n eenvoudig oscillatortje, maar ik begrijp niet goed wat er mis is. Zie hier het schema:
[image]

OC74 is de oscillator transistor, DM 71 is een buisje wat dmv een groene indicator streep de opname-sterkte weergeeft. (zoiets als het groen afstem-oog op een radio).
Met de potmeter uiterst links stel je de voormagnetisatie in zodat er 1,3mA (30V) door de opname-kop loopt.
Het audiosignaal komt van de eindversterker trap bovenin het schema en word gemengt? met het oscillator signaal naar de opname kop gevoerd.
Met de 0,5M potmeter rechtsboven word de uitslag van het afstemoog ingesteld.
Bij meting blijkt dat de oscillator (volgens mij) niet goed werkt; dit is het signaal wat op de opname kop gemeten word:
[image]

Het lijkt wel of de oscillator telkens stopt/start, dat kan niet goed zijn. Ik heb alle componenten reeds doorgemeten, maar alles blijkt heel. draaien aan de voormagnetisatie potmeter maakt geen verschil.
Gaarne jullie advies,

Groeten,

Ludo

Hulp nodig bij begrijpen/repareren van een voormagnetisatie oscil

door soundman2 @, Wouw, 15-03-2016, 18:52 (3184 dagen geleden) @ Ludo

Hallo forum, ik probeer een Grundig TK1 bandrecordertje te restaureren, afspelen van bandjes doet hij nu redelijk, maar bij opnemen klinkt het geluid volledig overstuurd.
Het lijkt zo'n eenvoudig oscillatortje, maar ik begrijp niet goed wat er mis is. Zie hier het schema:
[image]

OC74 is de oscillator transistor, DM 71 is een buisje wat dmv een groene indicator streep de opname-sterkte weergeeft. (zoiets als het groen afstem-oog op een radio).
Met de potmeter uiterst links stel je de voormagnetisatie in zodat er 1,3mA (30V) door de opname-kop loopt.
Het audiosignaal komt van de eindversterker trap bovenin het schema en word gemengt? met het oscillator signaal naar de opname kop gevoerd.
Met de 0,5M potmeter rechtsboven word de uitslag van het afstemoog ingesteld.
Bij meting blijkt dat de oscillator (volgens mij) niet goed werkt; dit is het signaal wat op de opname kop gemeten word:
[image]

Het lijkt wel of de oscillator telkens stopt/start, dat kan niet goed zijn. Ik heb alle componenten reeds doorgemeten, maar alles blijkt heel. draaien aan de voormagnetisatie potmeter maakt geen verschil.
Gaarne jullie advies,

Groeten,

Ludo

Het voedingspunt -9, voor de schakelaar wordt ontkoppeld door een elco van 100uF (C22 in een schema bij de NVHR). Is die niet capaciteitsloos? Als je daar met de scope meet moet dat zichtbaar zijn.

Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-03-2016, 20:35 (3184 dagen geleden) @ soundman2

Je oscillator "pendelt".(gaat aan uit aan...enzv).

zoals Henk al aangaf moet de aangebrachte voeding goed ontkoppeld zijn, en als dat niet de oorzaak is ook eens naar de 1K weestand kijken in de basis van de OC74.

mocht deze waarde beduidend toegenomen zijn kan dit ook een oorzaak zijn voor pendelen (quenchen).

groeten

Kris

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 16-03-2016, 19:27 (3183 dagen geleden) @ kris

Soundman, Kris bedankt voor jullie advies, de 1000uF condensator (C22) vertrouwde ik al niet en had er daarom een 2200uF overheen gesoldeerd. Dit mocht niet baten.

De 1k weerstand (R31) had ik volgens mij al doorgemeten, maar zal dit nog eens doen (loshalen). C23, parallel aan deze weerstand had ik al vervangen.

Voor de duidelijkheid, ik gebruik 2 oplaadbare batterijen om de 3V op te wekken en heb daarnaast een 6V adapter (500mA) om de 6V te verzorgen, bij elkaar geven deze 8V op C22. Deze spanning ziet er redelijk uit op de scope; je ziet een klein rimpeltje en ook iets van de 40kHz van de oscillator op deze voedingspanning.

Groeten,

Ludo

probleem gevonden!

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 17-03-2016, 15:27 (3182 dagen geleden) @ Ludo

Na uren zoeken het probleem gevonden (maar nog niet opgelost).
De OC74 krijgt zijn emittor stroom via de gloeidraad van de DM71 (het magisch oog). Ohms meet die gloeidraad 15 ohm, ik heb 't buisje uit de voet getrokken en een weerstand van 20 ohm aan de emittor naar aarde gehangen (als vervanger van de gloeidraad) en zie de oscillator slaat niet meer af!
Merkwaardig genoeg werkt het magisch oog gewoon (maar misschien zou die feller moeten oplichten ik weet het niet).

In ieder geval zien de buispennen er nogal groen uit, deze ga ik eerst maar eens reinigen, (ze zijn zeer dun) even bij tips en trucs kijken.

Bedankt voor de hulp, soms zit je vast, nu begon ik "out of de box" te denken door jullie opmerkingen.

Groeten,

Ludo

probleem gevonden!

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-03-2016, 16:57 (3182 dagen geleden) @ Ludo

Met een weerstand van 20 ohm werkt het.

dan kan het zijn dat in warme toestand de weerstand van de DM71 veel hoger is dan 15 ohm... (koud meten levert een veel lagere waarde op) en zo de oorzaak is van het pendelen.

Meet eens het stroomverbruik van de DM71 met 1,3 volt erover, kan je de weerstand in warme toestand berekenen en dan in de datasheet kijken of het klopt.

Indien conclusie : gloeidraad wat versleten, eventueel de ontkoppel C van 0,27 µF verhogen zou kunnen helpen de DM71 te behouden.

Indien gloeidraad nog ok, moet er ergens anders toch nog iets fout zijn wat overdreven stroomverbruik veroozaakt en aldus de oscillator laat pendelen.

groeten

Kris

probleem gevonden!

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-03-2016, 10:26 (3181 dagen geleden) @ kris

Ik was er nog vergeten bij te schrijven dat als de gloeidraad wat toegenomen is in weerstand je eventueel een weerstand parallel kan zetten aan de gloeidraad.

groeten

Kris

probleem gevonden!

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18-03-2016, 11:35 (3181 dagen geleden) @ Ludo

Volgens de specificaties van de DM71 is de gloeispanning 1,25 volt bij 25 mA.
De weerstand in warme toestand is dan dus 56 ohm.
En ik denk dat je zelf al de oplossing hebt aangedragen voor het oscillator-probleem.
De draadjes van de DM91 (en het buisvoetje) goed schoonmaken.

Succes!

Maar nog niet opgelost...

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 18-03-2016, 21:15 (3181 dagen geleden) @ Oldtimer

Chris, Oldtimer, bedankt voor juliie adviezen; hierbij de status (ik ben uren bezig geweest omdat de oscillator soms toch weer aanspringt en daarna toch weer niet; je denkt dus het probleem gevonden te hebben, maar dat is niet zo en kun je weer opnieuw beginnen.

Buisvoetjes en buisvoet schoongemaak, mocht niet baten, contacten lijken toch wel goed.

Condensators C23 en C25 maar eens vervangen door exemplaren die zeker werken; geen resultaat.

Zoals Oldtimer al aangaf had ik ook de gloeidraad weerstand op 56 ohm berekend, verschillende weerstanden parrallel gezet (zelfs tot 33 0hm), maar meestal slaat de oscillator toch af, iets anders (DM71 of OC74) bepaald blijkbaar de stroom door de goeidraad.

Anode van de DM71 losgehaald, dit heeft (vreemd genoeg) effect, de oscillator slaat vaker aan, maar als ik de anode weerstand vervang door een hoogohmigere of laagohmigere waarde slaat de oscillator toch weer af.. Pfff...

Dan is het dus de OC74; R22 (die volgens mij de basisspanning van de transistor bepaald) even regelbaar gemaakt, trek ik de tor verder open dacht ik, blijkt niet zo te zijn, deze regelt mede de oscillator frequentie...

Dan R31 verkleint naar 680 ohm (in de basisleiding van de tor) met dezelfde gedachte, dit helpt; de oscillator slaat nu altijd aan. De wisselspanning op de gloeidraad van de DM71 is nu 1V (wat aan de lage kant) Echter als ik nu de anode van de DM71 weer aansluit stopt de oscillator weer. R31 nog verder verkleinen vind ik riskant. Ik begrijp niet goed hoe de DM71 werkt; er zit geen kathode in, ik begrijp ook niet hoe deze voormagnetisatie er nou voor zorgt dat het audio signaal op de band komt, op deze manier komt er alleen een 40kHz oscillator signaal op de band.

Ik schuif het even aan de kant; even nieuwe energie op doen. Volgende week verder.

Groeten,

Ludo

door Willem.H.N. @, Enschede, 18-03-2016, 21:30 (3181 dagen geleden) @ Ludo

Nog niet overwogen om de OC 74 te ruimen?
of heb ik er overheen gelezen.
grt. willem

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 19-03-2016, 05:03 (3180 dagen geleden) @ Ludo

Ik begrijp niet goed hoe de DM71 werkt; er zit geen kathode in, ik begrijp ook niet hoe deze voormagnetisatie er nou voor zorgt dat het audio signaal op de band komt, op deze manier komt er alleen een 40kHz oscillator signaal op de band.

Er zit wel een kathode in: de gloeidraad is de kathode........

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door ruudtx @, Utrecht, 19-03-2016, 18:56 (3180 dagen geleden) @ Ludo

De schakeling is iets ingewikkelder.
De Anode spanning van de DM wordt door de OC in de trafo opgewekt, er staat dus 40 kHz wisselspanning op de anode.
Anders gezegd, de schakling is ook de hoogspanning (staat helaas geen getal bij) voor de buis.
Bij aansluiten van de anode wordt een van de spoelen van de trafo belast, de op tekening rechts boven.
Als er iets mis is met de DM zal de schakling niet goed werken, bvb bij een soort sluiting in de buis, waardoor teveel 40 kHz signaal weglekt.

Probeer eens een andere DM, lastige vraag mischien.

Ik weet even niet wat de anode spanning met zijn van de DM, maar is op te zoeken, probeer deze eens extern aan te leggen.

door soundman2 @, Wouw, 19-03-2016, 19:18 (3180 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door soundman2, 19-03-2016, 19:36

ik begrijp ook niet hoe deze voormagnetisatie er nou voor zorgt dat het audio signaal op de band komt, op deze manier komt er alleen een 40kHz oscillator signaal op de band.

Het audio wordt gewoon laagfrequent door de opname/weergave kop op de band gezet. Er vindt dus geen modulatie plaats. Zo werkten de eerste laboratoriumproeven. De vervorming bij weergave was hevig. Totdat het ineens werkte Onderzoek wees uit dat de opnameversterker oscilleerde. Verhielp men dat, dan was de vervorming weer terug. Kennelijk moesten de ijzermoleculen op de band in beweging gebracht worden, om goed gemagnetiseerd te kunnen worden. De 40KHz frequentie is een compromis. De voormagnetisatie is dus een soort katalisator.

Op het punt NF is alleen het laagfrequentsignaal aanwezig. Het HF signaal kan de LF versterker niet bereiken door de aanwezigheid van R 39K en C 3nF.
Je hebt alle onderdelen getest, maar hoe is het gesteld met de zelfinductie van de kop? De kop kan versleten zijn en dan is de luchtspleet te groot. Dat is zichtbaar met een kleine loep. Ook kan de luchtspleet ijzerdeeltjes bevatten, waardoor de kop magnetisch is kortgeloten. Lastig om uit te proberen, want die koppen vind je natuurlijk niet.Met de stroom en spanningswaardes bij de kop kun je volgens mij de zelfinductie uitrekenen. Bij ca 30 volt moet er 1,3mA lopen.
Op welke frequentie loopt de oscillator? Dat moet iets zijn tussen 30 en 100KHz.

Soundman2

door ruudtx @, Utrecht, 20-03-2016, 20:01 (3179 dagen geleden) @ soundman2

De wisoscillator maakt ook het signaal voor de wiskop, ik zie dat niet in het schema, lijkt me sterk dat daar een aparte osc voor is.

Als de opname /weergave kop goed weergeeft (bij een goed opgenomen band) zal deze OK zijn.
De wiskop, die de meeste 40 kHz stroom trekt, kan van belang zijn, sluiting bvb in een winding kan de schakeling te zwaar belasten en doen afslaan.

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-03-2016, 22:23 (3179 dagen geleden) @ ruudtx

De wisoscillator maakt ook het signaal voor de wiskop, ik zie dat niet in het schema, lijkt me sterk dat daar een aparte osc voor is.

Als de opname /weergave kop goed weergeeft (bij een goed opgenomen band) zal deze OK zijn.
De wiskop, die de meeste 40 kHz stroom trekt, kan van belang zijn, sluiting bvb in een winding kan de schakeling te zwaar belasten en doen afslaan.

de wiskop is gewoon een vaste magneet, zoals wel meer gebruikelijk was..

Dat de DM71 zijn anodespannng van de biasoscillator komt mag je niet verbazen, het is de enige hoge spanning in deze getransistoreerde recorder.

mocht de OC74 te weinig versterking meer overhebben of een ersntig lek kan dat ook een reden zijn tot pendelen.

groeten

Kris

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 21-03-2016, 21:51 (3178 dagen geleden) @ kris

Ik heb de oscillator nu vrij goed aan de praat door R31 (1k) naar 680 Ohm te verlagen en C23 (2uF) te verdubbelen in capaciteit (beide i de basis vd OC74)

De TK1 heeft inderdaad een permanente magneet voor wissen en een enkele kop voor afspelen/ opnemen waar dus deze oscillatorspanning op staat. Ik neem aan dat deze oscillator frequentie dan spanningsgemoduleerd word met het LF audio signaal? Zo ziet het er in het schema uit.
Hij speelt voorbespeelde bandjes vrij goed af, dus de kop is heel.

De DM71 zou volgens zijn specificaties 1,4V gloeispanning moeten hebben (volgens het schema van deze TK1 zelfs 1,7V), ik neem aan dat dit dan wisselspanning betreft? (gemeten met een draaispoelmeter??); ik meet 0,5V gelijkspanning en 1V wisselspanning met goede digitale meter (zelfde vraag voor de hierboven aangegeven stuurrooster spanning van 10V). Een weerstand in serie met de gloeidraad geeft de OC74 meer versterking (de uitgangspanning gaat met zo'n 10V omhoog), maar de gloeispanning werd lager, deze heb ik dan maar weer verwijderd.
Het probleem is nu dat de oscillator alleen werkt als ik de anode van de DM71 losgekoppeld heb, zodra ik m aansluit begint hij weer te pendelen; dus verhoogde ik de anode weerstand van 220k naar 470k, maar hij blijft afslaan. ik kan geen anode stroom kan meten met een afgeslagen oscillator, maar ja wat voor stroom kan er nou helemaal lopen met 470k in serie. Waarom slaat ie dan af?

Er zit toch iets niet goed maar wat...

Ludo
[image]

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-03-2016, 23:22 (3178 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door kris, 21-03-2016, 23:24

beste Ludo,

daar zit dan toch iets fout... 0,5 V DC, 1 V AC over de gloeidraad van de DM71.

dank zei de ontkoppelcondesator zou er voornamelijk DC te meten mogen zijn op die kathode, +-1,3 Volt. (DE 0,27µF zorgt voor ontkoppeling van de AC). Misschien heb je daar een electrolyt geplaats die op 40kHz een slechte ESR heeft?

De muziek wordt bij de bias gewoon opgeteld, niet gemoduleerd. De muziek is vele malen kleiner dan de bias, met de scoop nauwelijks te zien.

groeten

Kris

door ruudtx @, Utrecht, 22-03-2016, 18:59 (3177 dagen geleden) @ Ludo

Het rooster van de DM moet op 10 V staan. zonder opname geluid neem ik aan.
Controleer?
Zet rooster aan massaa, 0 V, nog steeds afslaan met aangesloten anode? waarschijnlijk geen groen licht uit DM.

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 22-03-2016, 22:24 (3177 dagen geleden) @ ruudtx

Kris, Ruud, ik heb die emittor condensator (is trouwens geen elco) vervangen door een grotere (dubbele capaciteit) en kleinere (halve capaciteit) maar er blijft een 0,5V 40kHz wisselspanning op staan, bovenop de 1V gelijkspanning. Volgens mij klopt dit;
De DM71 word gevoed met puur wisselspanning, er word nergens gelijkgericht dus komt er op de kathode/gloeidraad ook een kleine wisselspanning. Dit is immers een ohmse weerstand.

Met een weerstand van 120 Ohm parallel over de gloeidraad slaat de oscillator niet meer af als ik de anode van de DM71 aansluit. Het groene oog licht nu ook iets op (zou eigenlijk niet moeten toch, want ik bied geen audio signaal aan). Daarnaast is de secundaire spanning(over de opname/afspeel kop veel te hoog 100V piek to piek (=70V eff?) hier zou volgens het schema 30V eff. moeten staan.

Die oscillator is totaal van slag..:-D

Ik zal morgen het rooster vd DM71 nog even aan 0V hangen, kijken wat dat doet.

Nog tips?

Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-03-2016, 22:45 (3177 dagen geleden) @ Ludo

100 volt P-P is maar 35 volt Eff, dus dat klopt ongeveer.

De condensator opde gleoidraad moet net wisselspanning op de gloeidraad onderdrukken.. is er daar geen massa-onderbreking?

groeten

Kris

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-03-2016, 02:22 (3177 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 23-03-2016, 02:53

De transistor wordt gevoed via de transformator.
Op de basis van de transistor staat dus een wisselspanning van 40kHz. Tijdens de negatieve periodehelft wordt de transistor afgeknepen en vloeit er geen stroom door de emitter.
Alleen als de basis positief wordt aangestuurd vloeit er een stroom door de emitter en daarmee door de gloeidraad.
Die pulserende stroom wordt afgevlakt door de condensator van 0,27µF.
De emitterspanning zal er ongeveer uitzien als op het onderstaande schemaatje.

De DM71 kan ook alleen maar anodestroom trekken tijdens een positief gaande spanning. Als de anodespanning negatief is loopt er geen anodestroom.
Maar dit is verder niet interessant, de DM71 is voor de oscillator van geen belang. De gloeidraad van de DM71 dient hier alleen als emitterweerstand.

[image]

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-03-2016, 03:28 (3176 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Je hebt gelijk Ed,
ik heb er een 0 naast geslagen en kwam 1,5 uit, maar Z is 14,74 :-)

TS verdubblede C en heeft dan ongeveer 0,5 V AC.massa dus niet onderbroeken.

groeten

Kris

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 23-03-2016, 19:30 (3176 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed klopt, het is precies die zaagtand bovenop een gelijkspanning die ik zie op de emittor. Prachtige schema's teken jij trouwens!

Als ik het rooster naar massa kortsluit gaat het oog maximaal branden.
Spanning meten op het rooster lukt niet, kan het zijn dat dit erg hoogohmig is of zo?
Vanaf massa meet ik 4,5 V, vanaf de voedingsspanning (9V) meet ik 0V.(zou dan ook 4,5 moeten zijn) Ik meet met een scoop, mijn voltmeters geven vanaf massa 8,5V en vanaf de voedingspanning ook 0V.

Groeten,

Ludo

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-03-2016, 21:52 (3176 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 23-03-2016, 21:54

Prachtige schema's teken jij trouwens!

Maar wel met een fout erin... :-(
Ik had de voedingsspanning PLUS 9V genoemd, dat moet natuurlijk MIN 9V zijn.

[image]

En met het benoemen van de sturing van de transistor heb ik ook de boel omgedraaid.
De transistor gaat geleiden bij de negatieve halve periode van de basisspanning.

Als ik het rooster naar massa kortsluit gaat het oog maximaal branden.
Spanning meten op het rooster lukt niet, kan het zijn dat dit erg hoogohmig is of zo?

Het rooster is inderdaad nogal hoogohmig.
Maar je hoeft aan de DM71 niet te meten omdat de buis helemaal niets met de oscillator te maken heeft.
Je moet de gloeidraad van de DM71 zien als een heel dure emitterweerstand van de transistor.
De DM71 is alleen ter indicatie van het laagfrequentniveau bij opname.

Ik vermoed dat het probleem in de (afgenomen) kwaliteit van de transistor zit. Dat is ook al door iemand geopperd.

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 25-03-2016, 16:54 (3174 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Zou die transistor (OC74) of een vervanger nog te krijgen zijn?

Het opnemen gaat nu redelijk maar klinkt net zo als het afspelen van een voorbespeeld bandje; ietwat overstuurd.

Ik heb alle elco's vervangen en een andere luidspreker geprobeerd, maar zelfs met laag volume klinkt het overstuurd.
Ik zal eens een 5000HZ sinus/blok op de ingang zetten en kijken waar het misgaat. Volgens mij is het de eindtrap..

Groeten,

Ludo

door ruudtx @, Utrecht, 25-03-2016, 18:49 (3174 dagen geleden) @ Ludo

Maar klinkt de opname vd TK 1 wel goed op een andere recorder.

Is de vervorming ook te horen tijdens opnemen, met meeluisteren dus.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-03-2016, 22:26 (3174 dagen geleden) @ Ludo

Het probleem is toch nog steeds het pendelen van de oscillator? Of heb ik iets gemist?

Je kan de DM71 eens helemaal uit de schakeling verwijderen om uit te sluiten dat deze het probleem veroorzaakt.
In plaats van de DM71 zet je een weerstand van 530 kilo-ohm *) van de anodeaansluiting naar de massa, dan wordt de trafo toch belast met de stroom die anders door de anode vloeit.
En in plaats van de gloeidraad een weerstand van 56 ohm tussen de emitter van de OC74 en de massa.

*) Die 530 kilo-ohm is berekend aan de hand van de informatie uit het Muiderkring buizenboek; 90V bij 0,17mA.

Een eventuele vervanger voor de OC74 is de AC128, maar ook die is obsolete.
Voor een moderne vervanger wordt het puzzelen en vergelijken van datasheets aan de hand van de parameters van de OC74 en een beoogde vervanger.

[image]

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 26-03-2016, 09:06 (3173 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het probleem is toch nog steeds het pendelen van de oscillator? Of heb ik iets gemist?

En in plaats van de gloeidraad een weerstand van 56 ohm tussen de emitter van de OC74 en de massa.

*) Die 530 kilo-ohm is berekend aan de hand van de informatie uit het Muiderkring buizenboek; 90V bij 0,17mA.

Maar het pendelen zou ook kunnen komen omdat de gloeidraad in koude toestand een veel lagere weerstand heeft dan wanneer deze warm is. Het is natuurlijk slechts een korte tijd, maar toch.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-03-2016, 10:45 (3173 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Maar het pendelen zou ook kunnen komen omdat de gloeidraad in koude toestand een veel lagere weerstand heeft dan wanneer deze warm is. Het is natuurlijk slechts een korte tijd, maar toch.....

Dat zou kunnen, maar dan is het een fout in het ontwerp.
Er zijn waarschijnlijk duizenden van deze recorders gemaakt die dan allemaal hetzelfde probleem zouden moeten hebben.
Een hinderlijk probleem bovendien omdat de oscillator pas start als de opnameknop wordt ingedrukt.
Je zou dan elke keer een stuk van de opname missen.
Ik acht het vrij onwaarschijnlijk en gok op veroudering van ......

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 26-03-2016, 17:23 (3173 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

De oscillator doet het nu met een weerstand van 120 ohm parrallel over de gloedraad, als ik deze weerstand groter maakt dan begint hij met pendelen, waarbij de oscilator "aantijd" steed groter word tot hij volledig aan blijft, dit "starten" duurt langer naarmate ik de parallel weerstand vergroot. Ik vermoed toch dat gloeidraad te hoogohmig is geworden, ik laat het maar even zo.
Ik richt me nu op de vervorming van het geluid, zowel bij opnemen als weergeven.

Ik heb een blokspanning van 1000KHz op de ingang gezet; dit geeft de volgende signalen:

[image]
Ingangsignaal

[image]
Collector T1

[image]
Collector T2

[image]
Collector T3

[image]
Collector eindtrap

Wat denken jullie ervan? Tussen T2 en T3 zit een terugkoppeling, ik heb daar even mee zitten spelen (loshalen andere condensators) maar het word er niet beter van.

Groeten,

Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-03-2016, 17:54 (3173 dagen geleden) @ Ludo

met een blokgolf is het zéér moeilijk oordelen, omdat laag en hoogbegrenzing de blokgolf sowieso vervormen. maar slecht ziet het er niet uit.

probeer eens met een sinus van 1kHz. opname/ weergave.

groeten

Kris

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 30-03-2016, 21:53 (3169 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

AC128 is onder andere te koop bij Tessa Tronic[/link'].

petrus bitbyter

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 01-04-2016, 15:01 (3167 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hierbij nog even het schema
[image]

Ik heb alle instelingen van de transistors nagelopen; alles lijkt goed toch klinkt het geluid vervormd. Een sinus, ipv een blokgolf ziet er wel mooi uit, toch klinkt muziek niet goed.
Als ik met R24 de collector stroom van de eindtrapbalanstrap verhoog (moet op 6mA staan, zie schema, maar kan zo naar 80mA gedraad worden) word het geluid een stuk beter, eigenlijk hoor je geen vervorming meer, echter de batterijen worden in een paar minuten leeg getrokken.
Zouden die 2 OC74's niet goed meer zijn?

Alvast bedankt voor de tips.

Ludo

door Ed van der Weele † @, Zeist, 01-04-2016, 19:45 (3167 dagen geleden) @ Ludo

De ruststroom moet zo worden ingesteld dat de cross-over vervorming (het rechtse plaatje) net is verdwenen en de sinus moet er uitzien als het linkse plaatje.
Dan zou er volgens het schema dus 6mA moeten vloeien door het testpunt. Meten zonder modulatie!

De sinus is te meten op de secundaire wikkeling van de trafo.
Als de sinus daar onvervormd is blijft alleen de luidspreker over. Daarvan zou de spreekspoel kunnen aanlopen door vuil in de luchtspleet of een scheef getrokken conus.

[image]

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 01-04-2016, 20:22 (3167 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed, ik meet op de luidspreker een sinus met een afgeplatte bovenkant, de onderlus is wel goed.
Draai ik nu R24 naar 0 ohm dan heb ik een perfecte sinus, de afplatting is weg; het geluid is dan ook goed (dus de luidspreker is heel?) echter mn batterijen zie ik gewoon leeglopen; R24 de andere kant op draaien maakt de afplatting veel erger (en er word nauwelijks meer stroom getrokken vd batterijen)

De crossover zoals op jou plaatje zie ik niet. Lijkt net of een vd 2 transistoren niet werkt of zoiets?

groet,

Ludo

door Ed van der Weele † @, Zeist, 01-04-2016, 20:29 (3167 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 01-04-2016, 21:06

Lijkt net of een vd 2 transistoren niet werkt of zoiets?

Daar heeft het alle schijn van.
Of 1 van de transistoren is defect, of 1 van de primaire (deel)wikkelingen van de trafo.

Edit: ik was vergeten dat er een drivertrafo in de eindversterker zit. Daar kan ook een defect in zijn.

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 04-04-2016, 07:55 (3164 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik ben inmiddels weer een stap verder, het begon er een beetje hopeloos uit te zien :-|

Alle transistoren zitten in voetjes, en ja een van de eindtransistoren zat er niet goed in...
Nu komt er zeer goed geluid uit bij de "opname meeluister" stand, betekent in ieder geval dat het hele versterker gedeelte en luidspreker goed is!

Maar opnemen doet ie niet, de oscillator functioneerd en je hoort heel, heel zachtjes met vol volume de muziek.
Bij het afspelen van een voorbespeeld bandje heb ik het probleem dat mijn bandrecorder 2 sporen is en dit apperaatje volgens mij niet, ik hoor namelijk 2 sporen door elkaar, het volume is wel redelijk, dus ik denk dat de opname/afspeelkop heel is, moet dus toch weer die voormagnetisatie oscillator zijn; ik vermoed dat de verhouding voormagnetisatie tov muziek signaal niet goed is? De oscillator spanning is namelijk hoger als de voorgeschreven 33 volt.

Ik heb op de Driebergen beurs een DM71 gescoord voor 2 euro, die ga ik eens proberen.

Groeten,
Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-04-2016, 05:07 (3163 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door kris, 05-04-2016, 05:08

Dat de wisspanning wat hoger is dan normaal zou niet mogen beletten dat er audio opgenomen wordt. Te hoge bias zorgt wel voor wat doffer geluid, de hoge tonen worden gewist...

Op de kop moet je een mix meten van bias met daarbij bijgeteld het audio. door het amplitudeverschil is de audio vaak niet goed te zien. Sapnning op de kop is een ding, maar het is in feite de stroom die bepalend is. (ongeveer 1,3mA) Die kan je veventueel eens meten.

slaat de modulatiemeter voldoende uit in de stand opname?

groeten

Kris

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 09-04-2016, 19:39 (3159 dagen geleden) @ kris

Hi Kris, opnemen doet ie nu ook, maar het geluid is wat vervormd.

Bij het opnemen zie je het buisje op de maat v/d muziek branden, en de kwaleit v/d muziek bij de "opname meehoor stand" is erg goed. Hier kan je de conclusie uit trekken dat het probleem in het onderste deel van het schema zit; bij de oscilator waar het audiosignaal bovenop de 40KHz gezet word. (Het andere DM71 buisje brengt geen verbetering, de oscillator wil nog steeds niet starten tenzij ik een weerstand van 6k8 parallel aan R32 hang, merkwaardig genoeg ontbreekt R32 geheel in het zwarte schema, maar hij zit wel op de printplaat en ik mag aannemen dat het recorderdje gewerkt heeft)
Het meten v/d stroom door de kop is nog niet zo eenvoudig; verschillende meters geven verschillende waarden; vermoedelijk is een 40KHz stroom meten niet eenvoudig voor de meeste meters. Met draaien aan de stroom afstelling R28 kan ik de stroom op maximaal 0,7 mA krijgen bij helemaal tot 0 ohm draaien; de opname kwaliteit veranderd niet bij verschillende instellingen, hier lijkt dus iets niet in orde. C16 heb ik vervangen maar dit haalt niets uit (deze dient om het 40KHz signaal kort te sluiten en het LF audio signaal juist niet door te laten). R29 heb ik ook vervangen met een grotere en kleinere waarde, dit lijkt alleen de opname sterkte te beinvloeden niet de kwaliteit.

Nog tips?

Groeten,

Ludo
[image]
[image]

door Willem.H.N. @, Enschede, 09-04-2016, 19:48 (3159 dagen geleden) @ Ludo

Heb je er extern al eens een andere ( grotere )luidspreker op aan gesloten
om te horen hoe dat klinkt.

--
Lukt het niet?

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-04-2016, 23:01 (3159 dagen geleden) @ Ludo

Het is idd lastig een AC A meter te vinden die bij 40kHz nog kan volgen. de PM2504 kan dat.

Anders een klein weerstandje in serie zetten (10..50 Ohm bvb)met de stroom en spanning meten met de scoop en omrekenen naar rms waarde,of over het weerstandje meten met een AC mV voltmeter die wel kan volgen (PM2554 of voorgangers)

R32 moet er zeker inzitten, anders krijgt de OC74 geen bias om te starten.

Was die OC 74 al eens uitgewisseld?

groeten

Kris

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 10-04-2016, 16:29 (3158 dagen geleden) @ kris

Ik heb een 10 ohm weerstand in serie met de kop gezet (de weerstand meet 11 ohm op de meter).

Na enig draaien aan R28 (stroom instelling) kreeg ik 40mV piek-piek over de weerstand; dat is volgens mij 14mV, gedeeld door 10 ohm is 1,4mA.

Over de kop zelf meet ik dan 65V piek-piek, dat is 22V toch? gedeeld door 1,4mA = 18kohm.

Tja volgens het schema moet er 30V en 1,3mA ingesteld worden. Zou die te lage spanning het probleem veroorzaken, jij zei dat de stroom het belangrijkste was?

De OC 72 heb ik nog niet vervangen. Wat zou die verkeerd doen?

Nog steed vervormd geluid bij opnemen (niet bij meeluisteren, dus de luidspreker en de complete versterker voor het afspelen is goed).

Bedankt voor het meedenken,

Ludo

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 10-04-2016, 19:21 (3158 dagen geleden) @ Ludo

Ik heb ook het idee dat de band overstuurd word; bij het afspelen van een bandje op een andere recorder klingt het erg hard. Andersom lukt niet omdat mijn 2e bandrecorder 2 sporig is en deze TK1 eensporig (tenminste ik hoor 2 sporen door elkaar op de TK1.)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-04-2016, 21:41 (3158 dagen geleden) @ Ludo

Te hard opnemen is natuurlijk heel goed mogelijk.
Probeer een paar opnamen te maken van een 1000 Hz toon met steeds de volumeregelaar voor het opnemen in een andere stand.
Op de scoop moet je bij het afspelen het verschil kunnen zien.

De DM71 is geen ideale indicator voor de opnamesterkte, er is niet een duidelijke grens zoals bij een EM84
[image]

door Bert V. @, Amstelveen, 11-04-2016, 09:47 (3157 dagen geleden) @ Ludo

Je vermeldt dat je tweede recorder 2-sporig is; als dat inderdaad zo is dan kunnen opgenomen bandjes van deze prima afgespeeld worden omdat de TK1 ook 2-sporig is.

(is die tweede recorder wel 2-sporig, en niet 4-sporig? Ook een mogelijkheid is dat de kop van de TK1 (en/of de bandgeleiding) van deze versteld is, waardoor je ook het andere spoor gedeeltelijk aftast).

Bert

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-04-2016, 11:03 (3157 dagen geleden) @ Bert V.

naar ik begreep bedoelde TS 2 sporen per kant, dus 4 sporen..

door Bert V. @, Amstelveen, 11-04-2016, 12:26 (3157 dagen geleden) @ kris

Ik vermoed toch dat Ludo een 4-sporen bandje op de TK1 afspeelt, zodat je dus 2 sporen door elkaar hoort; maar laten we eerst een reactie van hem afwachten.

Bert

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-04-2016, 12:36 (3157 dagen geleden) @ Bert V.

Voor alle duidelijkheid - om het voor Ludo niet te verwarrend te laten worden - staat hier (link) een plaatje van de verschillende mogelijkheden.
Kwartspoor stereo en halfspoor mono is in 95% van de gevallen van toepassing.

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-04-2016, 20:36 (3158 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door kris, 10-04-2016, 20:38

stroom is dus ok. je berekening is ok. (/2 x 1,41 )

Je schrijft hieronder dat het op een andere recorder erg hard klinkt. misschien neem je gewoon te hard op?

De OC74 kan te weinig versterking hebben of te hard lekken. Dat moet niet zo zijn , maar aangezien alles errond ok is, is het toch wel logisch de transistor ook eens te beproeven, of te vervangen. Je oscillator pendelt. Het wijst er op dat iets hem te zwaar belast. Dat kan de transistor zijn, een van de dioden of de trafo. meer hangt er niet aan dacht ik. (kan het schema niet zijn terwijl ik antwoord..)

edit : intussen schema nog eens bekeken. dioden takken af via hoogomige weerstand. die kunnen dus niet veel kwaad aanrichten.
groeten

Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-04-2016, 21:07 (3158 dagen geleden) @ Ludo

Wat die transistor verkeerd zou kunnen doen is volgens mij toch een paar keer langsgekomen in dit topic. De specs van een transistor kunnen met de jaren teruglopen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-04-2016, 22:11 (3158 dagen geleden) @ Maarten Bakker

nog een ideetje...
Stel nu dat je te luid opneemt omdat je indicator niet goed meer werkt, door bvb een overmatig lekkende diode. Dan kan het zijn dat je de potmeter van 0,5 Mohm zo hard moet dichtdrraaien om nog wat uitslag te bekomen, dat het geheel de oscillator toch te zwaar belast. staat die trimmer ongeveer in het midden?

groeten

Kris

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-04-2016, 06:52 (3157 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Een transistor vervangen schijnt niet mogelijk te zijn. :lol

--
Lukt het niet?

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 11-04-2016, 14:07 (3157 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Bedankt voor de vele reakties! Ik probeer ze allen te beantwoorden:

Ik heb natuurlijk verschillende opname sterkten uitgeprobeerd, maar bij zelfs de zachtste stand klingt de vervorming. De tip met het kijken naar een opgenomen 1000kHz sinus zal ik proberen. Mogelijk kan ik zien wat de invloed is van de voormagnetisatie stroom.

Beide recorders blijken dus halfspoor mono te zijn, bedankt voor de link. Blijkbaar is de afstelling in de TK1 niet goed, omdat ik een 2e spoor hoor misschien dat ik dit ook middels de 1000kHz sinus kan verbeteren.

De afstelling van de 0,5Mohm voormagnetisatie heeft geen invloed op het pendelen v/d oscillator, dat was iets wat ik al geprobeerd had.

Het begint nu allemaal wel erg naar de OC74 te wijzen; volgens de spec. is dit een redelijk krachtpatsertje (0,5W, 300mA). Ik heb zomaar geen vervanger bij de hand, ook kan ik op websites geen equivalent vinden, kunnen jullie hierbij helpen?

groeten,

Ludo

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-04-2016, 15:32 (3157 dagen geleden) @ Ludo

Er was al ergens een vervanger geoppert maar een AC188/K zou ook kunnen
en zeker nog wel aan te komen.
willem

--
Lukt het niet?

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 11-04-2016, 20:03 (3157 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Bedankt Willem, heb je nog een tip waar te krijgen?
Ik zal G. Kiss ook even proberen.

Mvg Ludo

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-04-2016, 20:10 (3157 dagen geleden) @ Ludo

Bedankt Willem, heb je nog een tip waar te krijgen?
Ik zal G. Kiss ook even proberen.

Mvg Ludo

Als het daar niet lukt dan heb ik een AC128 zonder koelblokje
en een AC 188k met koelblokje voor overname.
In dat geval even via mail/envelopje.
m.v.g. willem.

--
Lukt het niet?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-04-2016, 20:48 (3157 dagen geleden) @ Ludo

Een AC128 of AC188 zal prima werken. In noodgevallen met silicium proberen, zoals een BC327 of een BC640.

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-04-2016, 20:55 (3157 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Silicium gaat zeker, kan zijn dat je R32 wat moet aanpassen om tot voldoende bias moet komen om te starten. Daarom dat ik het nog niet vermeldde. Lijkt me beter eerst te proberen een Ge alternatief te proberen indien mogelijk, anders komt Ludo er nooit achter wat er nu eigenlijk fout zat :-)

greoten

Kris

door Bert V. @, Amstelveen, 11-04-2016, 22:06 (3157 dagen geleden) @ Ludo

Het kan ook nog zo zijn, dat de o/w-kop in jouw tweede recorder niet goed afgesteld staat, en is deze in de TK1 wel correct.
Dat gebeurt wel vaker als je banden uitwisselt over 2 recorders; zolang je opneemt en weergeeft op dezelfde recorder merk je vaak niets van een foutieve afstelling!

Even terzijde: je hebt trouwens wel een bijzonder probleem met deze TK1. Ik heb lang geleden bij Grundig tientallen van deze recorder(tjes), ook de wat luxere TK2, onder handen gehad. Nooit problemen met het opname/weergave-gedeelte . Bij zo'n 80% was het motortje aan vervanging toe, of de sturing hiervan was defect; vervuiling o.a. door gebruik van inferieure bandjes kwam ook vaak voor. Kop vervangen gebeurde sporadisch, logisch ook, geen hoge bandsnelheid (9,5 cm/sec.) en kleine haspels, verder probleemloze recorders.

Ik kan na al de gegeven raadgevingen geen tip meer aandragen, en hoop dat vervanging van de bewuste transistor(en) nu eindelijk eens uitsluitsel zal geven over wat nu werkelijk de oorzaak is van het probleem, of zien we toch nog wat over het hoofd?

Succes!

Bert

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 12-04-2016, 17:10 (3156 dagen geleden) @ Bert V.

Gyula had nog een OC74 liggen, die heb ik besteld. Ik blijf me afvragen of dit het probleem wel is, de transistor kan wel slecht zijn maar de oscillator doet het nog wel, dus zo slecht is ie nog niet. Het enige afwijkende wat we zien is dat de spanning over de kop 22V is ipv 33V, de stroom had ik goed ingesteld; zou dat de opname kunnen vervormen?

We komen er binnenkort achter.

Bert, het is zeer goed mogelijk dat de kop in mijn andere recordertje niet goed staat en deze in de TK1 wel, maar daar kom ik alleen maar achter met een goed voorbespeeld bandje lijkt me.

Misschien neem ik de TK1 een keer mee naar Driebergen of een reparatie-dag kunnen we eens kijken.

Ik laat nog van me horen als ik de nieuwe OC74 erin heb zitten.

Mvg

Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-04-2016, 21:26 (3156 dagen geleden) @ Ludo

of de fout al dan niet van de OC74 komt is niet zeker, maar even vervangen is de simpele manier om er achter te komen :-)

dat er maar 22 volt over de kop staat is inderdaad een andere zaak. misschien zit er een kortsluiting in voor RF door een gesloten gap? (door roest bvb)

De stroom is idd het belangrijkste, als de kop ok is.

greoten

Kris

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 14-04-2016, 11:01 (3154 dagen geleden) @ kris

OK vandaag de nieuwe OC74 geplaatst! Nog bedankt voor de snelle levering!
De 6k8 weerstand tussen plus en basis verwijderd (die de oscillator met de oude OC74 moest opstarten), en zie de oscillator start zonder problemen. M.a.w deze tor was dus slecht.
Nu de stroom door de kop opnieuw afgeregeld; hiervoor moet ik R28 (100k) helemaal op 0 ohm draaien mmm... Maar goed er loopt dan 1,3mA (ik meet 178mV-pp over een 47 ohm weerstand in serie met de kop). Over de kop staat nu 100V-pp, das volgens mij 35V dus das vrij goed in de buurt van wat op het schema staat; 1,3mA en 33V.

Echter de vervorming is er nog steeds :-(

Even recapitulerend; Ik neem op (probeer verschillende standen van opname sterkte en ingangssignaal), het meeluister geluid hierbij is van perfecte kwaliteit, ook als ik de meeluisterstand vrij hard zet. (heb ook al geprobeerd meeluisteren helemaal op 0 te draaien)
Maar bij het afspelen hoor je met name dat de lage tonen behoorlijk vervormd zijn.
Het feit dat het meeluister geluid goed is betekent volgens mij dat het probleem nog steeds rond de oscillator en kop zit. Veel componenenten zitten hier niet.
De oscillator-sinus is wel iets vervormd aan de onderkant (ziet er niet uit als een perfecte sinus) maar dat zou toch geen kwaad moeten kunnen het is toch veel te hoogfrequent. Waarom zouden die lage tonen zo vervormen; zou er toch nog onvoldoende stroom door die kop lopen..

door Willem.H.N. @, Enschede, 14-04-2016, 12:05 (3154 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Willem.H.N., 14-04-2016, 12:07

Ik heb vluchtig naar het model gekeken en klopt het dat er een kleine
luidsprekertje inzit aan de boven kant onder het roostertje ,kan die niet de oorzaak zijn van een vervormd bas geluidje , ik zou eens een iets groter luidspreker extern proberen.
grt. willem.
( ik had op 18-3 al een hint gegeven betr. de OC74 ;-) )

--
Lukt het niet?

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 14-04-2016, 15:04 (3154 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Willem, bij meeluisteren is de bas goed. Het is hetzelfde luidsprekertje :-)

Ik heb nu ondertussen vanalles geprobeert:
Ik heb de anode en het scherm losgehaald van de DM71, ook heb ik nog een weerstand (100 ohm) paralel over de gloeidraad gezet; dit laatste heeft het effect dat de oscillatorspanning omhoog gaat; ik heb hiermee een grotere spanning over de kop geprobeerd (120V pp) alle drie bovenstaande handelingen (apart) hadden geen effect.

Ik heb R30 naar maximaal gedraad (met de gedachte dat er niet teveel stroom van de uitgangstrafo getrokken moeten worden); helpt niet. Ook heb ik R29 (39k) naar 56k verhoogd; helpt niet.
C17 eerst losgehaald, daarna vervangen; beide hielpen niet.
C18 losgehaald, geen verbetering.

Al deze handelingen schijnen niet zoveel uit te halen op de opname kwaliteit; hoge tonen blijven redelijk goed, lage zijn behoorlijk vervomd.

[image]
[image]

door Willem.H.N. @, Enschede, 14-04-2016, 15:39 (3154 dagen geleden) @ Ludo

Elko'tje C23 zou ik ook vervangen.

--
Lukt het niet?

door Bert V. @, Amstelveen, 14-04-2016, 21:32 (3154 dagen geleden) @ Ludo

Je gaf aan dat na een opname vooral de lagere tonen vervormd klinken.
Ik ga nu denken aan de omschakeling van opname naar weergave. Bij opname wordt een andere correctie toegepast dan bij weergave, bij opname worden de hogere frequenties bevoordeeld t.o.v. de lagere, en bij weergave het tegenovergestelde.
Mocht deze omschakeling niet correct werken dan gaat er zeker iets mis.
Bij opname moet het meeluistergeluid `iel` klinken, veel hoog en weinig laag, mocht dat niet zo zijn dan komt er dus veel te veel signaal op het `NF` punt.
Een vervuilde schakelaar, de omblikte schuifschakelaar, kan de oorzaak zijn, beschadigde contacten hierin, of verlopen en-of onderbroken componenten in het correctienetwek tussen TR3 en TR2.
De ingangsplug is een microfooningang, dus daar kan geen `line` signaal op aangesloten worden, of dit moet verzwakt worden door circa 470K.
De eindtrap lijkt mij in orde, meeluister/geluid is prima liet je weten, en het opnamesignaal wordt van een aparte wikkeling op de UGT afgenomen.

Bert

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 14-04-2016, 22:04 (3154 dagen geleden) @ Bert V.

Mmm Bert, dat klinkt als een plausibele oorzaak; het meeluister signaal klinkt normaal, ik vind het niet ielig (hoog).
Ik zal de schakelaaar (K5) eens doormeten, hij schuift niet altijd even jofel, ik moet soms met de hand de schuif nog even terugtrekken om de opname af te luisteren (blijft in opname stand hangen). Niet zo makkelijk uit elkaar te halen lijkt mij.

Zal ook de weerstanden in dit circuit eens nameten en condensators vervangen.

Het ingangs signaal komt uit de hoofdtelefoon aansluiting van mijn telefoon, ik zie dat boven 200mV pp (70mV) T1 vast loopt, dus ik houd m daaronder.
C23, tip van Willem, had ik al veel eerder vervangen toen ik de oscillator niet aan de praat kreeg.

Ik ga een weekje met vakantie en weet niet of dit morgen nog lukt; dus het kan even stil blijven vanuit mijn kant.

groeten,

Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-04-2016, 22:03 (3154 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door kris, 14-04-2016, 22:56

de vraag is natuurlijk hoe laag is laag.

vanwaar komt de muziek die je instuurt?

tegenwoordig kom je lage tonen tegen van 20 Hz,maar dat was in 1961 helemaal niet gebruikelijk. Het zou kunnen dat de recorder met hele lage tonen gewoon niet goed overweg kan. Dit toestelletje werd voornamelijk gebruikt voor microfoonopnamen, 100Hz zal al heel laag geweest zijn.

't is maar een idee voor als de andere ideeën op zijn :-)

groeten

Kris

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14-04-2016, 23:23 (3154 dagen geleden) @ kris

Dat is een goede hint.
In mijn argeloosheid ben ik er van uitgegaan dat er steeds met een toongenerator werd gemeten.
Maar ik begrijp nu dat er muziek op de ingang wordt aangeboden? Dat is minder ideaal.

Zelf zou ik eerst de testen uitvoeren bij 1000 Hz en proefondervindelijk vaststellen hoe de recorder zich gedraagt over de rest van het audiospectrum.
Van 100 tot 8000 Hz is al een behoorlijke prestatie voor zo'n oude recorder.

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 15-04-2016, 09:50 (3153 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik begrijp dat het recordertje geen HIFI is, alhoewel de meeluister stand een behoorlijk goed geluid geeft, afspelen van een opname is echt slecht. Ik heb een geluidsfragment gemaakt; hierop is toch wel duidelijk te horen dat er iets mis is.

https://www.youtube.com/watch?v=I755v0qfySo

Dit fragment is gemaakt nadat C10, c11, C12 en c13 vervangen zijn en alle weerstanden in datzelfde terugkoppeldeel doorgemeten. Ook schakelaar K5 werkt goed.

Groeten,

ludo

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 15-04-2016, 09:57 (3153 dagen geleden) @ Ludo

Nog ter aanvulling, ik heb dit stukje muziek met zeer weinig signaal opgenomen om oversturing te voorkomen. Bij afspelen klinkt het dus wat zacht en hoor je de ruis en wat motor geluiden.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-04-2016, 10:44 (3153 dagen geleden) @ Ludo

Het is op dat filmpje niet echt goed te horen of te zien, maar het geluid doet mij denken aan het heen en weer klapperen van de band.
Is de bandloop langs de kop wel gelijkmatig zonder trillingen?

Opgelost!!

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 15-04-2016, 14:24 (3153 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Nou Ed, daar sla je de spijker op de kop..
Ik maar denken dat het in de elekronica zat. Nou ja dat was wel zo met die pendelende oscillator maar die werkt nu.

Voordat ik je berichtje las was ik begonnen met een goed opgenomen bandje van de andere bandrecorder weer af te spelen; dit had ik al eerder geprobeerd en ging niet goed; een van de 2 koppen/bandloop staat niet goed; dus de verzegeling van de schroeven van de TK1 maar verbroken; de bandloop met aandrukrol was het voornaamste probleem; je ziet eigenlijk niks veranderen kwa bandloop maar het geluid veranderd behoorlijk, ook het iets naar achteren zetten van de kop gaf verbetering. Alleen het volume moest wel voluit met deze band.

Toen de opname met de TK1 geprobeerd; dit bracht ook goed geluid en een hoger volume.

Ik wilde als bewijs een filmpje met geluid hier plaatsen maar het geluid is blijkbaar zo goed dat youtoube de audio uit het filmpje haald met de melding "audio niet beschikbaar vanwege auteursrechten claim" Het recordertje speelde een nummer van de Eagles..

Ik kan natuurlijk wat andere muziek gaan zoeken maar ben al laat met het pakken van de koffers.
Mogelijk plaats ik nog een filmpje na mijn vakantie als alles weer in elkaar zit zoals het hoort.

Ik wil hier iedereen erg bedanken met alle hulp en onderdelen! veel voldoening als je maar volhoud en veel geleerd!

Groeten en tot ziens!

Opgelost!!

door Bert V. @, Amstelveen, 15-04-2016, 21:17 (3153 dagen geleden) @ Ludo

Gefeliciteerd Ludo, maar je hebt ons wel mooi steeds op het verkeerde been weten te zetten ;-) ; in ieder geval is de oorzaak gevonden dankzij de reactie van Ed! :)

Fijne vakantie!

Bert

Opgelost!!

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-04-2016, 08:43 (3152 dagen geleden) @ Ludo

Het trillen van de band ontstaat als de bandgeleiders of de kop vervuild en stroef zijn. De band loopt dan schoksgewijs langs de kop.
In sommige gevallen hoor je band piepen. Niet uit de luidspreker, maar de band piept zelf, mechanisch.

De bandgeleiders moeten regelmatig schoongemaakt worden met alcohol (IPA) en indien nodig gepolijst. Met bijvoorbeeld Brasso koperpoets op een smal strookje katoen dat heen en weer wordt gehaald.
Na het poetsen met Brasso uiteraard weer schoonmaken met alcohol.

Fijne vakantie.

Opgelost!!

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 16-04-2016, 08:58 (3152 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Tja, ik had dit totaal niet verwacht, natuurlijk was alles goed schoon gemaakt met alcohol, dat doe je als eerste voordat ik aan de electronica begon. Ik heb het hele loopwerk moeten reparen; de snaar naar de opneem spoel was vergaan evanals de rubber band op het vliegwiel waar de motor op aangrijpt. Dat was nog een hele klus.

Toen de bandloop gechecked, deze liep netjes langs de kop, geen luchtgaps als de band een klein bochtje langs de kop moet maken. Ook nieuwe band gebruikt. De afstelling t.o.v. andere recorders maakte ik me niet druk om, immers als je opneemt en afspeeld op dezelfde recorder maakt dit niets uit.

Blijkbaar gebeurt er toch iets onzichtbaars met de band langs de kop als je de aandruk rol versteld.

Kwestie van "out of the box" denken wat ik niet gedaan heb. Weer wat geleerd voor de volgend keer.

Groeten,

Ludo

Opgelost!!

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-04-2016, 09:22 (3152 dagen geleden) @ Ludo

Kwestie van "out of the box" denken wat ik niet gedaan heb.

Ik moest eerst opzoeken wat dat betekent.
Nu ken ik jouw "box" natuurlijk niet :-) , maar toen ik het verschijnsel voor het eerst tegenkwam was het een kwestie van analyseren wat er gebeurde.

Het oorspronkelijke signaal wordt gemoduleerd met het trillen/schokken van de band.

Opgelost!!

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-04-2016, 17:29 (3152 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik kan het fragmentje niet beluisteren (zit heel ver van huis) maar is het jitter die de vervorming veroorzaakt?

groeten

Kris

Opgelost!!

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 16-04-2016, 17:40 (3152 dagen geleden) @ kris

...... maar is het jitter die de vervorming veroorzaakt?

Dat kan het niet zijn , jitter komt uit de digitale techniek . Ik denk dat je in de war bent met flutter .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Opgelost!!

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2016, 11:20 (3151 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

wow, flutter en jitter zijn termen die alle drie gebruikt werden voor afwijkingen van bandsnelheid/rek. Jitter wordt idd ook in de digitale wereld gebruikt.

Intussen kreeg ik geen antwoord op mijn vraag van iemand die het fragment wel kan horen.

groeten

Kris

Opgelost!!

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 07-05-2016, 14:43 (3131 dagen geleden) @ kris

Ik zou nog het eindresultaat nog tonen; hierbij:

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=31190

Nog allemaal bedankt voor de hulp en de onderdelen!

M.v.g.

Ludo