Sony SA5ES automatische zoekfunctie werkt niet. (Toestel of techniek)
door Samro , Sondel (Friesland), 19-03-2016, 14:44 (3180 dagen geleden)
Hallo,
Ik heb een Sony SA5ES tuner waar de automatische zoekfunctie niet meer van werkt. Dit is altijd al zo geweest zolang ik de tuner heb. Het handmatig opzoeken van de zenders werkt prima, maar de zenders moeten ongeveer 0.05 hoger afstemt worden. Hebben jullie dit probleem wel eens kunnen oplossen? Wat is jullie ervaring eventueel? Is het mogelijk dat er soldeersels op de print broos zijn geworden, en dit het probleem zou kunnen veroorzaken? Als dat zo is, zou ik het zelf wel kunnen repareren. Maar alvorens alles los te maken, en de print te verwijderen vraag ik jullie eerst om raad. De tuner is ongeveer een jaar of 16 oud schat ik.
Foto van de binnenkant van de Sony sa5es tuner:
Mvg, Samro
Sony SA5ES automatische zoekfunctie werkt niet.
door kris , Gent, België, 19-03-2016, 15:03 (3180 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door kris, 19-03-2016, 15:18
Heel klassiek: discriminatortrafo en / of AFC trafo wat verlopen.
Hierdoor moet je "naast" de zender afstemmen om op een zender af te stemmen en tevens stopt hij dan niet meer op de zenders.
kerntje(s) heel voorzichtig bijregelen kan dit oplossen. Op de foto kan ik maar moeilijk zien dewelke het zijn.
groeten
Kris
door Samro , Sondel (Friesland), 19-03-2016, 15:25 (3180 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Samro, 19-03-2016, 15:35
Hierdoor moet je "naast" de zender afstemmen om op een zender af te stemmen en tevens stopt hij dan niet meer op de zenders.
kerntje(s) heel voorzichtig bijregelen kan dit oplossen. Op de foto kan ik maar moeilijk zien dewelke het zijn.
Bedoel je die witte trimmers? Kerntjes heb ik nog nooit van gehoord
groetenKris
Ok, bedankt voor jou interessante antwoord waar ik wel wat aan heb. Het is ook niet een groot probleem, maar zou het leuk vinden om het zelf eventueel te verhelpen. Ik denk dat er wel wat kennis voor nodig is om trafo's opnieuw af te stellen. Ik zal nog even een betere foto maken van de kerntje's.
Groet, Samro
door soundman2 , Wouw, 19-03-2016, 15:55 (3180 dagen geleden) @ Samro
Bedoel je die witte trimmers? Kerntjes heb ik nog nooit van gehoord
groetenKris
Ok, bedankt voor jou interessante antwoord waar ik wel wat aan heb. Het is ook niet een groot probleem, maar zou het leuk vinden om het zelf eventueel te verhelpen. Ik denk dat er wel wat kennis voor nodig is om trafo's opnieuw af te stellen. Ik zal nog even een betere foto maken van de kerntje's.Groet, Samro
Ik zou nog even nergens aan draaien als je niet weet waar aan je draait. Ik zal even de docu opzoeken. Soundman2
door Maurice , Dordrecht, 19-03-2016, 16:26 (3180 dagen geleden) @ Samro
Er staat TEKST bij die potmeters.
Foto vernieuwen met duidelijk de tekst zichtbaar.
VOOR draaien merk je alle standen.
Maar eerst hier duidelijke foto
door Samro , Sondel (Friesland), 19-03-2016, 16:33 (3180 dagen geleden) @ Maurice
Goede suggestie van je; dank je. Ik zal morgen even nieuwe duidelijker foto's plaatsen met goed licht erbij. (Batterijen van het fototoestel moet ik eerst opladen).
door soundman2 , Wouw, 19-03-2016, 16:51 (3180 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door soundman2, 19-03-2016, 17:22
De docu staat ook op het www.
De twee spoeltjes naast het single in line ic rechtsonder op de foto zijn voor de nul instelling van de detector (IF T271 en 272). Met passend kunststof gereedschap kun je de kerntjes verdraaien. Niet meer dan een achtste slag links of rechtsom. Voor de aangegeven fout moet dat voldoende zijn, anders mankeert er vermoedelijk meer. Onthoud in elk geval de originele stand.
Gebruik geen metalen gereedschap, de kerntjes zijn zeer kwetsbaar. Vastdraaien betekent meestal ook het einde van de spoel. Die krijg je dan waarschijnlijk ook niet meer te pakken. Je kunt de doc downloaden bij elektrotanya, die hem weer gejat hebben bij free service manuals (daar staat hij wellicht ook)
Je moet de ST_SA5ES_GOLD downloaden (http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Sony/STSA5ES/). Het afregelen lukt alleen als je weet wat je doet. Wellicht heb je iemand in de buurt die de kennis en de nodige meetapparatuur heeft, die zou ik zeker eens vragen.
door Samro , Sondel (Friesland), 19-03-2016, 18:48 (3180 dagen geleden) @ soundman2
Wellicht heb je iemand in de buurt die de kennis en de nodige meetapparatuur heeft, die zou ik zeker eens vragen. Ik kan wel eens iemand vragen die er wel wat vanaf weet. Tuners kan niet iedereen repareren had ik al begrepen.
Bedankt voor alle informatie. Ik zal eens het een en ander opzoeken op het internet, en bestuderen naar aanleiding van jullie zinvolle reacties.
door Samro , Sondel (Friesland), 01-03-2017, 21:27 (2833 dagen geleden) @ Samro
Beetje late reactie van mijn kant. Ik durfde het zelf niet aan om de tuner te repareren omdat het afregelen nogal precies komt en de trimmers dus erg kwetsbaar zijn. Ik heb inmiddels een andere Sony SA5ES kunnen kopen welke amper gebruikt is.
Ziet er geheel als nieuw uit, en de automatische afstemming werkt prima!
M.v.g. Samro