Philips lampje 12 Volt - 30mA (Gezocht)

door Jan 1 @, Tilburg, 22-03-2016, 11:51 (3409 dagen geleden)

In een eerder toplc aangaande de Philips receiver 22RH720\00Z beschreef ik de problemen van het lampje dat achter een rood venstertje gaat branden als de radio aan is (Philips 12 Volt - 30 mA) Het lampje is kapot, en de enige mogelijkheid voor demontage was lossolderen of er uit knippen. Ik koos voor het laatste, omdat er ten eerste een bakelieten stuitrand aan het lampje zat,waardoor het lampje niet zonder meer uit de schacht gedrukt kon worden, en de bestaande soldeerverbindingen aan het lampje erg complex waren. Ik kan op het internet en bij de plaatselijke electronica winkel maar niet aan zo'n typisch lampje geraken. Wie kan mij verder helpen ? De foto van het lampje zal ik erbij voegen.

Ps; Op het schema kan ik wel de schaal-verlichtingslampjes gevonden krijgen, maar niet de plaats waar ze gemonteerd zijn. Ik zie dat de schaal verlicht wordt, maar waar het licht ergens vandaan komt...Hopelijk hoef ik niet de complete radio te slopen om er bij te kunnen.Deze lampjes wou ik ook vervangen, anders loop ik het risico dat over een half jaar de radio weer helemaal uit elkaar moet !

[image]

Philips lampje 12 Volt - 30mA

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2016, 12:02 (3409 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door Willem.H.N., 22-03-2016, 12:05

Volgens mij is dat een steeklampje, je kan het zo uit de houder trekken.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-03-2016, 12:05 (3409 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door kris, 22-03-2016, 12:12

beste Jan,

omdat deze lampjes maar een korte levensduur beschoren zijn vanwege de dunne gloeidraad en vervangers (namaak) nog veel slechter zijn is de kans groot dat je volgend jaar mag herbeginnen..

Omdat ik dat meer dan beu was maak ik "korte metten" met dit soort zwakke lampjes op volgende wijze : http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=24570

keuze van de juiste led is belangrijk voor een goed resultaat. (warmwit)

Origineel zijn het steeklampjes, zoals Willem vermeld. sowieso een pest kwa levensduur :-) . Wil hier nog een foto posten van het resultaat in de Telefunken Acusta tuner, lukt voorlopig niet.

groeten

Kris

door Jan 1 @, Tilburg, 22-03-2016, 13:02 (3409 dagen geleden) @ kris

Bij http://www.elektronica-online.nl kwam ik deze rode Led tegen met ingebouwde weerstand voor €3,95 (foto). Hij is 12 Volt bij 12 mA. Zou dit iets kunnen zijn ? Mogelijk moet ik ook een gelijkrichtdiode en een elko er achter voorschakelen als de spanning op de oude fitting wisselstroom blijkt te zijn. Als dat voldoende gelijkrichting is, want met Leds heb ik geen ervaring.[image]

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-03-2016, 13:12 (3409 dagen geleden) @ Jan 1

Je zal het moeten testen om te weten wat het geeft...

Hier het eindresultaat op de telefunken Acusta (daar zaten 4 steeklampjes in + 3 schroef-lampjes) geen verschil merkbaar tussen leds en gloeilampjes, behalve dat de schaal nu veel mooier verlicht is en minder warm wordt.

[image]

groeten

Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2016, 13:28 (3409 dagen geleden) @ Jan 1

Te weinig licht en van de verkeerde kleur.

door Jan 1 @, Tilburg, 22-03-2016, 14:45 (3409 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goedenmiddag Maarten; De kleur zou warm wit moeten zijn volgens Kris, maar als die rode Led volgens jou te weinig licht geeft, hoeveel mA moet dan het Ledje zijn in warm wit ? Een Led geeft toch bij veel lagere stroomsterkten hetzelfde licht als een gloeilamp(je).

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-03-2016, 16:00 (3409 dagen geleden) @ Jan 1

als je een hoogrendementsledje neemt zal dat bij 20mA meer dan voldoende licht produceren. Voor imitatie van een 30mA gloeilampje is het voldoende er 6 mA door te sturen. (stroom beperken via weerstandje).

Aangezien er 100.000en verschillende leds bestaan is de keuze van de Led maken het moeilijkst... het eenvoudigst is een bestaand led-spotje van de juiste kleur ontmantelen om daaruit de ledjes te recuperen.

groeten

Kris

door Jan 1 @, Tilburg, 24-03-2016, 11:26 (3407 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door Jan 1, 24-03-2016, 11:35

Ik ben er na metingen achter gekomen dat op het originele (steek)lampje 8,6 Volt gelijkspanning staat (zonder belasting dus). Dat schept dus de mogelijkheid om een Led ineens aan te sluiten. Ik heb op het internet voor €7,40 3 setjes Leds gekocht waarvan ik via foto's eentje zal laten zien. De vraag voor mij is echter; Welke aansluiting is bij zo'n setje de Plus en de Min ? Overigens zijn het 3 warm witte Leds die 200 mA opnemen, en zouden in totaal net zoveel licht moeten geven als een halogeenlamp van 5 Watt. Zonder er aan te prutsen zou ik er twee kunnen verduisteren op de een of andere manier, zodat ik er niet aan hoef te slopen, en alleen de middelste zijn licht afgeeft.
Ook een voorschakel-weerstand is natuurlijk wenselijk, om het vermogen van de lampjes wat te temperen. [image][image]

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-03-2016, 12:54 (3407 dagen geleden) @ Jan 1

Het ledlichte vanop de foto gebruikt een brugelijkrichter, dus het maakt niet uit waar + en - aangesloten worden.

Sluit het eens eventjes aan op de 8,6 volt en kijk hoeveel licht het geeft. aangezien het een zeer eenvoudig type is met enkele één serieweerstand kan die makkelijk aangepast worden.

groot nadeel van dit lampje is dat het knippert aan het 100Hz ritme, dat kan dan weer opgelost worden door een condensatortje op te nemen.

groeten

Kris

door Jan 1 @, Tilburg, 24-03-2016, 15:45 (3407 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Jan 1, 24-03-2016, 15:48

Knipperen doet het lampje helemaal niet, maar de lichtopbrengst van de drie Leds is verre van optimaal. Een gloeiende spijker zeggen ze wel eens. Valt tegen voor een Led die een halogeen gloeilamp van 5 Watt kan vervangen.
In de lampschakeling staat er een weerstand parallel over de lamp. Deze weerstand van 4 a 5 mm dik word warm, bijna heet. Mogelijk moet hij verwijderd worden. Mogelijk slorpt hij veel energie weg. alleen weet ik niet hoe dat uitpakt voor de schakeling(en) van andere transistor(en) die er achter geschakeld zijn, want immers, over het lampje staat gelijkspanning. In de manual is er bijna niets over terug te vinden, alleen een tekening met die weerstand parallel over het lampje. Zonder deze weerstand zou ik eerst eens kunnen meten hoe hoog de spanning dan word, en hoe naderhand de Leds dan gaan branden.Morgen heb ik pas tijd om verder te gaan. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat de shuntweerstand er uit moet. Wat is jouw visie Kris ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-03-2016, 20:32 (3407 dagen geleden) @ Jan 1

aangezien drie ledjes in serie ongeveer 9 volt nodig hebben en er geen actieve voorregeling is heb je net iets te weinig spanning om de leds goed te laten oplichten.

Ik zou eerst controleren of de drie leds wel degelijk in serie staan, en indien ja, eentje even kortsluiten. de twee overblijvende gaan dan wel een zee van licht produceren.

denk echter niet dat er een weerstand parrallel staat aan de leds, zie het nut daar niet van in. wel ééntje in serie, die mogelijks moet aangepast worden.

groeten

Kris

door Jan 1 @, Tilburg, 25-03-2016, 00:51 (3407 dagen geleden) @ kris

Die parallel weerstand zit standaard IN de radio over de lamphouder, dus niet over de Leds. Daar moet ik dus de serieweerstand van veranderen. Het zit een beetje tegen, ik kan er maandag of dinsdag pas aan beginnen. Ik zal nader berichten als ik er uit ben. Tot nog toe dank voor de tips van jullie allen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-03-2016, 04:17 (3407 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-03-2016, 04:19

In de service manual (pagina 7/15 van de NVHR scan, rechts niet helemaal onderaan) is alles dat je moet weten duidelijk terug te vinden. De shuntweerstand staat over de parallellschakeling van de 30mA-lampjes om de diverse lampjes die met dat geheel in serie staan, genoeg spanning te geven.

Als je iets vervangt zul je de hele keten moeten herberekenen. Alles door LED's vervangen is haalbaar, maar dat wordt even puzzelen (niet nu).

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-03-2016, 12:46 (3406 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-03-2016, 13:04

Voor de volledigheid, de gloeiketen is zo uitgerekend dat er bij nominale spanning ongeveer 215mA doorheen stroomt (narekenen met de wet van ohm).

Dat is voor de 12V 3W lampjes in elk geval een garantie dat ze een eeuwigheid mee kunnen gaan. Zeker als je de spanningsselector op 240V zet. Als ik me niet vergis in de berekening dan gaan de 30mA lampjes sneller stuk omdat die wel de volle 12V krijgen. LED's plaatsen kan wat dat betreft dus zin hebben, of bijvoorbeeld lampjes van 14V 35 a 40mA.

Omdat die 12V 30mA lampjes natuurlijk geen 215mA aan kunnen en met z'n drieen alsnog maar 90mA aankunnen wordt een shuntweerstand gebruikt zodat de stroom die bij een juiste spanningsverdeling door de gloeiketen moet lopen ook daadwerkelijk kan lopen.

Hoe dan ook, als je LED's plaatst zul je de LED's en de shuntweerstand zo uit moeten mikken dat er bij 12V een totale stroom van ongeveer 215mA loopt om de boel optimaal te laten functioneren. Of je vervangt ook de 12V 3W lampjes door seriegeschakelde LED's.

Even denken... Stel je vervangt de 12V 3W lampjes door LED's. Minder dan 2 LED's per buislampje geeft geen mooi resultaat. Uit de losse pols zeg ik dat moderne power-LED's bij 3,5V 50mA al ruim voldoende licht geven op die plek.

Voor de 12V 30mA lampjes moet je ongeveer 1/10 van de lichtopbrengst hebben. Dus zeg een enkele LED op 10mA. Die geef je elk hun eigen voorschakelweerstand van zeg 330 ohm (dan is de spanning over dat deel van de keten ongeveer 6,8V) en voor de resterende 20mA gebruik je een shunt van ook weer 330 ohm.

Je moet nu nog wat spanning kwijt. De oorspronkelijke voorschakelweerstand van 56 ohm moet vervangen worden door eentje die 45-20,8=24,2V kwijtraakt bij 50mA. Kom je op 484 ohm dus standaardwaarde 470 ohm. Gebruik een weerstand die minstens 2W mag dissiperen.

Dit gaat uit van LED's met 3,5V spanningsval. Als die veel afwijkt zullen de stromen ook afwijken. Als de boel te fel is kun je de 470 ohm weerstand groter maken. Als je voor de 12V 3W lampjes liever 3 LED's plaatst wordt je 470 ohm weerstand 330 ohm. Als de verhouding in lichtsterkte tussen de LED's niet klopt zul je wat met de 330 ohm weerstanden bij de enkele LED's en bijbehorende shunt moeten rommelen.

Alle weerstandswaardes zijn afgerond naar standaardwaardes. Gebruik bij het eventueel aanpassen van de weerstandswaardes de wet van ohm; de straf bij overtreding is meestal rook.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 25-03-2016, 06:51 (3407 dagen geleden) @ Jan 1

Zonder nu de draad helemaal op z'n kop te willen gooien, maar waarom vervang je de defecte lampjes niet door nieuwe lampjes? Argumenten als "binnen een jaar weer stuk" zijn in mijn ogen onjuist, tenzij je de verkeerde lampjes gebruikt. Dit soort lampjes kom je in meer Philips apparaten tegen, en ja: ze gaan stuk...... Maar vaak pas na jaren gebruik, een levensduur van 5 jaar is heel normaal. Mocht je niet aan de juiste lampjes kunnen komen, probeer het dan eens bij MFB Freaks.

Het scheelt je een hoop werk en het apparaat blijft origineel........

En, ja, lampjes gaan stuk, maar dat duurt echt lang.........

Succes met je reparatie,

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-03-2016, 07:21 (3407 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door kris, 25-03-2016, 07:28

Argumenten als "binnen een jaar weer stuk" zijn in mijn ogen onjuist, een levensduur van 5 jaar is heel normaal. Mocht je niet aan de juiste lampjes kunnen komen, probeer het dan eens bij MFB Freaks.

En, ja, lampjes gaan stuk, maar dat duurt echt lang.........

Succes met je reparatie,

Leo,

ik heb altijd originele lampjes gebruikt, mmaar de levensduur kan zeer wisselvallig zijn, zeker voor de "zwakke" (30 en 50 mA) lampjes. Heb je dan een toestel met 10 lampjes, springt er al eentje na zes maanden ,anderen houden het 20 jaar uit...

Je blijft bezig, zeker als je het apparaat alle dagen gebruikt. (op toestellen die ik bijna nooit gebruik laat ik de lampjes rustig zitten)

Door ledjes te steken verander je niets aan het toestel,je kan steeds terug naar lampjes...

groeten

Kris

door Jan 1 @, Tilburg, 01-04-2016, 12:45 (3399 dagen geleden) @ Jan 1

Ik had beloofd terug te komen met de resultaten. Welnu, we zijn wat daagjes later, ik heb niet altijd tijd en zin, maar het probleem is opgelost. Ik heb een compleet plaatje met 3 Leds er in gezet die meer dan voldoende licht geven en het licht niet verstrooien buiten de doellocatie. Het plaatje paste precies klem in de nis boven de aan uit schakelaar, voor de schacht waar het oude steeklampje in zat. Ik heb ook een gaatje geboord in het plastic chassis om de draden kwijt te kunnen die anders klem zouden gaan zitten tussen de kast en het chassis. Tijdens de proefperiode gaven de Led-lampjes weinig licht, maar na de soldeerverbindingen was er opeens meer dan genoeg licht. Oude soldeerverbindingen kunnen wat ge-oxideerd zijn, vandaar waarschijnlijk tijdens de proefperiode weinig licht. Ik drukte de combinatie met zijn twee aansluitpennetjes tegen de aansluitpunten van het oude lampje. De drie Led-lampjes bleken in serie te staan met elkaar, en met een serieweerstand van 47 Ohm tussen de bovenste twee lampjes. Over de serieweerstand bleek een spanning te staan van slechts 0,05 Volt, zodat ik besloot hem te laten zitten. de hele combinatie is eigenlijk bedoeld voor 12 Volt, maar op de aanwezige 8,8 Volt in de radio bleek het ook goed te gaan. Ook de aan uit schakelaar gaf de indruk dat hij stuk was. Je kon hem indrukken (aan) maar je moest hem vasthouden omdat hij anders op uit zou springen. Er bleek (na een visuele controle)een klein palletje aan de drukknop te zitten met een spanveertje er aan vast. Dit palletje werd door de kast weggedrukt, zodanig dat het onmogelijk werd om op een normale manier aan-uit te schakelen. Met de platbek-tang heb ik dit palletje naar achter gedraaid en getrakteerd op een druppeltje secondenlijm. Nu werkt het weer grandioos. Iedereen nog bedankt voor het meedenken. :-)

Met vriendelijke groet; Jan van Dijk.