TEAC X-10 spanning capstan fluctueert hevig (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - Belgiƫ), 22-03-2016, 16:30 (3177 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Er staat hier een TEAC X-10 (bandrecorder) op mijn reparatietafel met een vreemd probleem.
De capstanmotor doet namelijk erg raar.

De snelheid fluctueert hevig (gaat eigenlijk continu aan en uit) en hij heeft geen kracht. Bij de minste weerstand stopt hij gewoon met draaien. Hij is dus ook niet in staat om capstan assen te doen draaien.

De fout lijkt te schuilen op de "Motor Servo PCB". De spanningen op die print dansen vrolijk heen en weer. Terwijl ik op alle andere prints wel netjes 24V meet.

De spanning aan de motorklemmen fluctueert zo hevig dat mijn multimeter geen waarde kan aangeven. Mijn multimeter heeft gelukkig ook een soort balkje op het LCD die de spanning aanduidt en daarop lijkt de spanning te variƫren tussen ongeveer 5 en 30V.

De transistoren Q1 t.e.m. Q4 op het servobord zijn statisch doorgemeten en OK.

De spanning aan klem 8 van het IC (LM2903P) is redelijk constant, maar varieert lichtjes tussen 24,0 en 24,2V.
De spanning aan klem 4 fluctueert ook zo hevig dat mijn multimeter geen waarde aangeeft.
Op pin 1 en 3 fluctueert de spanning van 14 tot 18V (met ongeveer een halve seconde als periode).

Het probleem is dat ik niet goed begrijp hoe de schakeling werkt en waar ik wat moet nameten. In het schema staan helaas geen spanningen of belangrijke checkpoints.

Op internet las ik wel vaak voorkomende problemen met de borstels in de capstanmotor. De motor heb ik dan ook voorzichtig gedemonteerd, maar die ziet er piekfijn uit binnenin en zit niet vol koolborstelstof zoals de foto's die ik op internet aantref. Het lijkt dus toch echt een elektronisch probleem.

[image]

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks