TEAC X-10 spanning capstan fluctueert hevig (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-03-2016, 16:30 (3177 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Er staat hier een TEAC X-10 (bandrecorder) op mijn reparatietafel met een vreemd probleem.
De capstanmotor doet namelijk erg raar.

De snelheid fluctueert hevig (gaat eigenlijk continu aan en uit) en hij heeft geen kracht. Bij de minste weerstand stopt hij gewoon met draaien. Hij is dus ook niet in staat om capstan assen te doen draaien.

De fout lijkt te schuilen op de "Motor Servo PCB". De spanningen op die print dansen vrolijk heen en weer. Terwijl ik op alle andere prints wel netjes 24V meet.

De spanning aan de motorklemmen fluctueert zo hevig dat mijn multimeter geen waarde kan aangeven. Mijn multimeter heeft gelukkig ook een soort balkje op het LCD die de spanning aanduidt en daarop lijkt de spanning te variëren tussen ongeveer 5 en 30V.

De transistoren Q1 t.e.m. Q4 op het servobord zijn statisch doorgemeten en OK.

De spanning aan klem 8 van het IC (LM2903P) is redelijk constant, maar varieert lichtjes tussen 24,0 en 24,2V.
De spanning aan klem 4 fluctueert ook zo hevig dat mijn multimeter geen waarde aangeeft.
Op pin 1 en 3 fluctueert de spanning van 14 tot 18V (met ongeveer een halve seconde als periode).

Het probleem is dat ik niet goed begrijp hoe de schakeling werkt en waar ik wat moet nameten. In het schema staan helaas geen spanningen of belangrijke checkpoints.

Op internet las ik wel vaak voorkomende problemen met de borstels in de capstanmotor. De motor heb ik dan ook voorzichtig gedemonteerd, maar die ziet er piekfijn uit binnenin en zit niet vol koolborstelstof zoals de foto's die ik op internet aantref. Het lijkt dus toch echt een elektronisch probleem.

[image]

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Nick

TEAC X-10 spanning capstan fluctueert hevig

door PA2JAN @, Marknesse, 22-03-2016, 17:54 (3177 dagen geleden) @ ElektroNick

Op punt 4/5/6 van P1 moet 24 volt staan.
Kijk ook eens op de schema's van de X7 en de X7 mk2, ze staan allemaal op http://www.hifiengine.com
daar staat zo hier en daar iets meer in het schema, en de machines zijn nauw verwant aan elkaar.
Er zijn al heel wat van die Teac recorders weggegooid wegens problemen met de capstanmotor...
Succes,
Jan

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-03-2016, 18:09 (3177 dagen geleden) @ PA2JAN

Op punt 4/5/6 van P1 moet 24 volt staan.
Kijk ook eens op de schema's van de X7 en de X7 mk2, ze staan allemaal op http://www.hifiengine.com
daar staat zo hier en daar iets meer in het schema, en de machines zijn nauw verwant aan elkaar.
Er zijn al heel wat van die Teac recorders weggegooid wegens problemen met de capstanmotor...
Succes,
Jan

Bedankt voor je bijdrage.
Op pin 4/5/6 van P1 meet ik inderdaad netjes 24,0V. De fout lijkt dus toch zeker op het servo bord te zitten of is de motor echt defect?
Hoe kan ik de motor testen? Of uitsluiten?

Groetjes,

Nick

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2016, 18:25 (3177 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 22-03-2016, 18:32

Je kan eerst nog wat metingen doen en indien nodig vervangen.
D1/C1/C7/C8/C9/Q1,2,3,4.
grt.willem

Niet te vergeten ; de pitch control regelaar goed doorspuiten.!!
Op punt 9 en 10 zit de capstan motor spanning, als je die loshaalt dan kun je
de motor even via ext. dc voeding testen ,( niet het afgesch.snoertje )

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-03-2016, 18:41 (3177 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Je kan eerst nog wat metingen doen en indien nodig vervangen.
D1/C1/C7/C8/C9/Q1,2,3,4.
grt.willem

Niet te vergeten ; de pitch control regelaar goed doorspuiten.!!
Op punt 9 en 10 zit de capstan motor spanning, als je die loshaalt dan kun je
de motor even via ext. dc voeding testen ,( niet het afgesch.snoertje )

Als ik de motor extern wil voeden met 24V moet ik de veldwikkelingen voeden bedoel je? Want volgens mij is het afgeschermde snoertje van de ankerwikkeling en de twee losse draadjes van de veldwikkeling.

Dus het veld voeden met extern 24VDC en de losse draadjes op de print laten zitten?

Groetjes,

Nick

door radiowizzard, 22-03-2016, 18:56 (3177 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick

Het afgeschermde kabeltje is de tacho-generator, die het toerental van de motor controleert.
Hier geen spanning op zetten.Alleen de motor is voldoende.
Als de motor draait moet je op de aansluitingen van de generator met de scoop een
signaal kunnen zien afhankelijk van het toerental.
succes

groeten
Theo

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2016, 19:00 (3177 dagen geleden) @ ElektroNick

Dat afgeschermde draadje is volgens mij van de pulsjes die het afgeeft
voor de regeling.
Kan dus blijven zitten , alleen de andere 2 van de motor voeden en mag ook met
een lagere spanning zodat je kan zien dat die in ieder geval zonder
hotten en stoten draait anders moet het uit elkaar en koolborsteltjes
misschien vervangen of anker goed schoonmaken maar is oppassen met los halen.

--
Lukt het niet?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-03-2016, 19:00 (3177 dagen geleden) @ radiowizzard

Hallo Nick

Het afgeschermde kabeltje is de tacho-generator, die het toerental van de motor controleert.
Als de motor draait moet je op de aansluitingen van de generator met de scoop een
succes

groeten
Theo

Dag Theo,

Dat is wel erg vreemd. Want als ik het afgeschermde kabeltje volg dan loopt dit rechtstreeks naar de connector (het maakt dus geen verbinding met geen enkele component op het servobord).
De twee losse draadjes daarentegen lopen vanop het servo bord wel naar de componenten.
Volgens het schema zou het toch net omgekeerd moeten zijn? Of ben ik nu mis??

Groetjes Nick

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-03-2016, 19:05 (3177 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Dat afgeschermde draadje is volgens mij van de pulsjes die het afgeeft
voor de regeling.
Kan dus blijven zitten , alleen de andere 2 van de motor voeden en mag ook met
een lagere spanning zodat je kan zien dat die in ieder geval zonder
hotten en stoten draait anders moet het uit elkaar en koolborsteltjes
misschien vervangen of anker goed schoonmaken maar is oppassen met los halen.

Oké bedankt, ik ga het morgenvroeg eens proberen :)

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2016, 19:05 (3177 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 22-03-2016, 19:07

Hallo Nick

succes

groeten
Theo

Dag Theo,

Dat is wel erg vreemd. Want als ik het afgeschermde kabeltje volg dan loopt dit rechtstreeks naar de connector (het maakt dus geen verbinding met geen enkele component op het servobord).
De twee losse draadjes daarentegen lopen vanop het servo bord wel naar de componenten.
Volgens het schema zou het toch net omgekeerd moeten zijn? Of ben ik nu mis??

Groetjes Nick

Voor zover ik weet te herinneren zit de binnen ader van afgesch. aan de print.
Knooppunt C2/C9 en afsch. aan massa.

--
Lukt het niet?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-03-2016, 19:09 (3177 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Voor zover ik weet te herinneren zit de afgesch. aan de print.
Knooppunt C2/C9

Bij mij is het dus net omgekeerd... De twee aders van de afgeschermde kabel lopen rechtstreeks naar de connector P1 (pin 9 en 10).
De twee losse draadjes zitten verbonden aan C2 en C9...

Ik heb het nog eens nagekeken, en het zit echt omgekeerd.
Er lijkt niet eerder gesoldeerd te zijn aan het bord dus ik vermoed dat het origineel zo is. Dat zou dus betekenen dat ik toch de afgeschermde kabel moet voeden met 24V?

door radiowizzard, 22-03-2016, 19:10 (3177 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick

Ik ging er van uit dat de draden van de tacho-generator afgeschermd zouden zijn.
Blijkbaar is de motor voorzien van een afgeschermde kabel.
Tacho-generator is spoel FG.
groeten
Theo

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-03-2016, 19:11 (3177 dagen geleden) @ radiowizzard

Hallo Nick

Ik ging er van uit dat de draden van de tacho-generator afgeschermd zouden zijn.
Blijkbaar is de motor voorzien van een afgeschermde kabel.
Tacho-generator is spoel FG.
groeten
Theo

Dat zou ik ook logischer vinden, maar blijkbaar is het dus toch omgekeerd.
Ik test het uit morgen met mijn labovoeding.

Groetjes,

Nick

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-03-2016, 19:42 (3177 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 22-03-2016, 19:43

Nick , stel je vraag eens op http://www.analogaudio.nl
Even inloggen , daar zitten de heren die het zeker weten.

--
Lukt het niet?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-03-2016, 20:46 (3177 dagen geleden) @ ElektroNick

Voordat je iets ingewikkelders doet... Er zitten 4 kleine elco'tjes op en ik schat de kans zeer groot in dat er een of meerdere onderbreking vertonen waardoor de regellus instabiel wordt.

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-03-2016, 22:47 (3177 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Die elcootjes in de waarde ervan is idd heel belangrijk voor de regellus. Is het frekwnetiegedrag van die lus niet ok,, dan kan de boel gaan oscilleren, wat zich uit in zeer onstabiel gedrag van de capstan.

groeten

Kris

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-03-2016, 09:35 (3176 dagen geleden) @ kris

Ik heb de elco's op het servobord allemaal vervangen. Zonder resultaat.
Echter wanneer ik de motor voedt op een externe 24V bron dan draait de motor mooi constant op hoge snelheid en kan ik hem niet met de hand tegenhouden.
De draadjes van de tacho heb ik niet verbonden tijdens de test.

De motor lijkt dus toch in orde...

Misschien het IC defect?

Alle transistoren zijn statisch doorgemeten en OK. Ook de diode D1 is OK.

Groetjes Nick.

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-03-2016, 10:25 (3176 dagen geleden) @ ElektroNick

De pitch control regelaar niet vergeten in/door te spuiten Nick?
Ik heb al vele X-10 in revisie gehad maar deze storing nog niet
voorgekomen dus volg je zeker met het probleem en of het de IC is? ook nog niet mee gemaakt maar zou kunnen.

--
Lukt het niet?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-03-2016, 11:28 (3176 dagen geleden) @ Willem.H.N.

De pitch control regelaar niet vergeten in/door te spuiten Nick?
Ik heb al vele X-10 in revisie gehad maar deze storing nog niet
voorgekomen dus volg je zeker met het probleem en of het de IC is? ook nog niet mee gemaakt maar zou kunnen.

De pitch control regelaar heb ik inderdaad al ingespoten met Tuner 600. Zonder resultaat.
Daarstraks viel me op dat wanneer ik de snelheid verander van 9,5 naar 19cm/s de motor ook aan en uit gaat maar veel trager. De periode van de spanning verandert dus ook wanneer ik de snelheid verander.

Daarnet heb ik nog eventjes gemeten op de ankerwikkeling van de motor en wanneer ik tussen de twee aders meet dan varieert de spanning zo hevig dat de multimeter dus geen spanning kan aanduiden.
Wanneer ik echter meet tussen de ene ader en chassis, dan meet ik 34V bij 9,5cm/s en 27V bij 19cm/s (spanning varieert weinig tot niks) en tussen de andere ader en chassis meet ik 39V (varieert ook weinig tot niks). Is dat niet vreemd?

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-03-2016, 11:36 (3176 dagen geleden) @ ElektroNick

Even aangenomen dat de Q4 nog goed is zou ik de Q2 en Q3 als je hebt eens vervangen.

--
Lukt het niet?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-03-2016, 12:03 (3176 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Even aangenomen dat de Q4 nog goed is zou ik de Q2 en Q3 als je hebt eens vervangen.

Ik heb Q2 en Q3 eventjes vervangen door een BC337 en een BC327 (wel de pootjes omgewisseld natuurlijk). En dat verandert niks op 9,5cm/s.
Bij 19cm/s blijft de motor nu wel continu draaien, maar hij heeft nog steeds niet voldoende kracht. De spanning aan het anker is dan 12,5V en fluctueert niet meer.

Wanneer ik overigens de motor stop met de hand en nadien loslaat start hij niet vanzelf.
Dan moet ik de as eerst wat ronddraaien en daarna begint hij pas te draaien.

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-03-2016, 12:09 (3176 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 23-03-2016, 12:12

Er staan jammer genoeg geen spanningen vermeld in de doc.
Heb je ook een goede vervanger voor Q4.
Ook de speed schakelaar even goed doorspuiten en schakelaar van de pitch.

--
Lukt het niet?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-03-2016, 12:24 (3176 dagen geleden) @ Willem.H.N.

De 2SD325 heb ik even vervangen door een BD139 (ook pootjes omgewisseld), maar ook zonder verbetering... :-|

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-03-2016, 12:29 (3176 dagen geleden) @ ElektroNick

Dan zou ik de oude transistoren terug zetten en de F.G.kabeltje los
halen en dan zou de motor volle toeren maken met wel trekkracht?

--
Lukt het niet?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-03-2016, 12:39 (3176 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Dan zou ik de oude transistoren terug zetten en de F.G.kabeltje los
halen en dan zou de motor volle toeren maken met wel trekkracht?

Als ik de tacho loshaal dan draait de motor wel continu, maar helemaal niet zo snel en heeft ook bijna geen trekkracht. De spanning op het anker is maar 9,4V en varieert amper...
Het wordt vreemder en vreemder...

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-03-2016, 12:51 (3176 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 23-03-2016, 12:53

Je hebt nog wel steeds een goede spanning op D1 staan neem ik aan.
Ja , moeilijk om op afstand zo te kunnen overzien.
Log anders even in bij Analog Audio daar zitten heren die dagelijks bezig zijn met rec. of Tapedeckforum.
Helaas ken ik deze storing niet en weet zo geen directe oplossing aan te dragen.

--
Lukt het niet?

door henkk56 @, 24-03-2016, 08:05 (3175 dagen geleden) @ ElektroNick

Ik heb de doc maar eens opgehaald.
Ik lees aan het begin dat op punt 4 van IC 1 een sterk fluctuerende spanning staat.
Dit punt moet normaal via de shut-off schakelaar met massa verbonden zijn en
dan 0 volt zijn.
Misschien te ingewikkeld aan het zoeken?

Henk

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 24-03-2016, 20:44 (3175 dagen geleden) @ henkk56

Ik heb de doc maar eens opgehaald.
Ik lees aan het begin dat op punt 4 van IC 1 een sterk fluctuerende spanning staat.
Dit punt moet normaal via de shut-off schakelaar met massa verbonden zijn en
dan 0 volt zijn.
Misschien te ingewikkeld aan het zoeken?

Henk

Dag Henk,

Na uw bijdrage ben ik beide shut-off schakelaars eens gaan nakijken, maar die lijken beide nog te werken. Iedere schakelaar heeft één normaal open en één normaal gesloten contact. Beide schakelen nog om bij het omhoogbrengen van de "stoparmen".
Het is inderdaad nog steeds zo dat de spanning op pin 4 fluctueert wanneer de tacholus is aangesloten.
Wanneer de tacho is afgekoppeld dan staat er continu 9,7V op de GND (pin 4).
Op de VCC staat dan 24V.
Van pin 4 naar het chassis meet ik 15 Ohm. Die 15 Ohm meet ik ook over de shut-off switch wanneer deze in theorie 0 Ohm zou moeten zijn. Het normaal gesloten contact geeft dus een klein beetje weerstand. Maar dit zorgt niet voor de fout denk ik. Of wel...?
Aan de ene kant van de normaal gesloten switch meet ik dan 9,7V en op het common contact 0V. De spanning van 9,7V staat dus wel over de microswitch...

Groetjes,

Nick

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-03-2016, 21:34 (3175 dagen geleden) @ ElektroNick

15 ohm voor een gesloten contact is uiteraard veel te veel.
Je kan hem even overbruggen om te testen of de motor dan normaal gaat draaien.

greoten

Kris

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 25-03-2016, 07:00 (3174 dagen geleden) @ ElektroNick

Dit soort fouten kwamen vroeger veel voor bij videorecorders. Er zaten op diverse plaatsen schakelaars die na verloop van tijd ogenschijnlijk goed werkten, maar bij doormeten een flinke weerstand vertoonden, sommige tot wel 50 ohm. Gevolg was dat de hele timing van het apparaat overhoop ging en de besturing niet juist meer werkte.

Een gesloten schakelaar moet een weerstand van lager dan 1 ohm hebben. Anders schakelaar schoonmaken (als je bij de contacten kan tenminste) of vervangen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

TEAC X-10 OPGELOST!

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 25-03-2016, 18:34 (3174 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Zonet heb ik even het normaal gesloten contact overbrugd en de motor draait nu wel snel en met volle kracht! Ik kan hem met de hand niet stoppen.
De snelheid laat zich nu ook aanpassen door de snelheidskeuzeschakelaar.

Ik moet morgen nog wel even controleren of hij op de juiste snelheid loopt wanneer ik alles terug inbouw, maar het ziet er alleszins veelbelovend uit!

De fout was dus inderdaad veel eenvoudiger dan ik dacht...

Nu nog zo'n microswitch zien te vinden... (Hij is niet te openen zonder stuk te maken) :-)

Bedankt voor de hulp mensen! Ik heb er weer een leuk apparaat bij :-D

Groetjes en vrolijk Pasen,

Nick