Twee nieuwe meetapparaten (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 28-03-2016, 14:50 (3171 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 28-03-2016, 15:01

Hallo forumlezers,

Op de afgelopen radio beurs in Rosmalen heb ik twee meetapparaten gekocht. Al jaren stond op mijn verlanglijstje een scoop die tot 400 MHz kon werken.
Bij een bekende en ook betrouwbare handelaar stond deze Tektronix type 2465BDM voor een zeer redelijke prijs.

[image]

Het tweede apparaat was een functiegenerator van het merk Wavetek type 273 . Dit apparaat werd door leden van de Veron verkocht . De opbrengst zou voor de eigen afdeling zijn. Volgens de verkoper was het apparaat goed.

Ik heb wel ter plekke wat kunnen uitproberen, maar de menu structuur was (en is ) nogal omslachtig.
De generator kan vanaf 10mHz tot 12 MHz in frequentie sweepen en dat dan ook nog met verschillende snelheden.

Hij kan een sinus/blok en driehoek weer geven. Het uitgangsniveau is van 0,01 tot 10 volt instelbaar.
Er zit ook een HPIB bus op. Kortom een best veelzijdig apparaat.

[image]

Bij het thuis uitproberen was het wel even wennen aan de menu structuur, echter als je net iets had ingesteld kwam er spontaan een reset en stond alles weer in de basis stand.

Er was op internet geen schema te vinden van het type 273, maar al snel bleek dat het schema van het type 278 gelijk was. Dit type heeft nog wat extra mogelijkheden voor wat betreft de puls breedte instelling bij blokgolf signalen.

De vraag was nu waarom reset het apparaat zichzelf regelmatig?

In het schema is te zien dat er voor de reset een circuit is dat na inschakelen van de netspanning er voor zorgt dat de transistor Q2 via positieve aansturing op de basis de MR naar aarde trekt. Dit is de Master Reset voor de microprocessor.

[image]

Het positieve signaal op de basis van Q2 komt van pen 7 van de OpAmp U27B. Door de combinatie van de twee dioden CR18/CR19 en de condensator C72 is er gedurende ongeveer 100mS een potentiaal verschil tussen de twee ingangen van de OpAmp waardoor de uitgang positief is. Daarna is de situatie zo dat op de inverterende ingang van de OpAmp U27B een iets hogere spanning staat ( 4,673V) ten opzichte van de positieve ingang (4,492V).

Bij wat meten rondom deze OpAmp viel het wel op dat bij aanraken van één van de ingangen met een 10* probe er toch spontaan een rest kwam. Ook met een meetpen die nergens aan verbonden was volgden een reset.

Deed je niets dan was er regelmatig ook een spontane reset. Al snel bleek dat deze spontane reset om de 6 minuten plaats vond. Dit had te maken met de functie van de tweede helft van de OpAmp.

Dit deel van de schakeling bewaakt de spanning van de Lithium batterij. Om de 6 minuten wordt port 15 laag gemaakt. En wordt op port 14 gekeken of er wel/geen 5 Volt staat. Deze spanning wordt bepaalt door het verschil tussen de ingangen van U27A. Op Pin 3 staat 2,47 Volt. Als de spanning op pin 2 lager wordt dan klapt de uitgang om.

Er was nog wel even een klein foutje/in stinkertje, op het schema staan de symbolen + en – verkeerd (zie oranje omcirkeld). Op het IC stond de benaming CA082E en door de verkeerde aanduiding op het schema zocht ik ook naar de verkeerde vervangers. Maar dankzij opmerkingen op dit forum was de vervanger voor de CA082E gewoon de TL082 zoals ook op het schema stond.

Mijn conclusie was dat dit IC waarschijnlijk defect was (werd ook warmer dan IC met gelijke benaming elders in het apparaat).

Maar na vervanging van dit IC was het verschijnsel nog steeds aanwezig.
Alle spanningen van +15V/-15V/5V waren juist en ook geen hoog ruis niveau. Ook met een nagebootste Lithium batterij bleef het verschijnsel. Wat nu nog te doen?
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een (minder nette) oplossing. Beide ingangen van het ICU27B zijn met een condensator van 0,1uF (zie groen omcirkeld) naar aarde wat ongevoeliger gemaakt voor stoorsignalen. Deze condensatoren zie je op onderstaande foto (Blauwe C’s).

[image]

Eigenlijk wel een beetje mijn eer te na maar ja het werkt goed het apparaat staat nu al uren aan zonder spontane reset. En bij opstarten werkt de reset ook goed.
Wat nu de echte oorzaak is zal wel een raadsel blijven.

[image]
[image]

Met vriendelijke groet,

Loek

Twee nieuwe meetapparaten

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 28-03-2016, 20:55 (3171 dagen geleden) @ loek

Mooi ding die tek. Maar denk eraan dat de batterij in de RAM (zo'n Dallas ding) op de laatste benen kan lopen. Leeg = geen calibratie.
En bij latere versies is er een hele serie geweest met lekkende smd elco's.

Kijk eens op EEVBLOG, daar loopt een heel lang draadje over deze scopes.

door loek @, Exloo (Drenthe), 29-03-2016, 12:25 (3170 dagen geleden) @ r2d2 †

Hallo r2d2,

Ik had bij het zoeken naar informatie ook al diverse verhalen zien langs komen.
Je weet nu eenmaal dat het "oude" apparatuur is en dat er ieder moment wat aan stuk kan gaan.
Voorlopig , zolang ik geen problemen merk, ga ik de scoop niet open maken.
De scoop heeft bij Estec gestaan en is daar regelmatig gecontroleerd en geijkt. Dat geeft ook nog wat extra vertrouwen.

Maar voor de zekerheid heb ik natuurlijk wel alle informatie opgeslagen zelfs de inhoud van de Eproms.

Met vriendelijke groet,

Loek

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 29-03-2016, 17:43 (3170 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door r2d2 †, 29-03-2016, 17:44

Hallo Loek. Moet je verder zelf weten, maar in beide gevallen ben je dan "te laat". Bij lekken van elco's zal er al veel zijn aangevreten voordat je het merkt. En dan blijf het doorgaan als je niet heel goed schoonmaakt. Wellicht kan je achterhalen of dat bij jouw serienummer een probleem zou kunnen zijn.

En de calibratie RAM kan "opeens" leeg zijn, dan heb je ook een probleem. Je kan wellicht in ieder geval een screenshot maken van de inhoud (op mijn 2465 heb ik dat gedaan) of wellicht zelfs uitlezen en terugzetten met GPIB (geen idee of dat kan, een 2465 heeft geen GPIB helaas). En als het ding goed in onderhoud is geweest, dan is de batterij wellicht al een keer vervangen. Zal je een stickertje terug vinden met een datum als dat goed is gebeurd.

Een 2465 heeft gelukkig geen lekkende smd elco's en ook geen dallas chip met batterij. Terugplaatsen van de data in een EAROM zal wel een uitdaging worden mocht die bij mij ooit kapot gaan. Maar een batterij kan niet leeg :-)

Wel een aantal zaken moeten repareren en ook alle elco's in de voeding vervangen. De jouwe is een stuk jonger (B versus plain versie), maar ook daar komen ze op leeftijd. Ook zitten er waarschijnlijk zo'n drietal Rifa rookbommen in die er op zitten te wachten om af te gaan (met veeeeel rook).

Reviseren is te doen, maar dit is niet het gemakkelijkste apparaat als je dat niet vaker doet.

door loek @, Exloo (Drenthe), 30-03-2016, 19:27 (3169 dagen geleden) @ r2d2 †

Hallo r2d2,

Je hebt me toch aan het denken gezet. Misschien moet ik toch maar een algehele revisie uit gaan voeren. In ieder geval die RIVA's moeten er uit!!

Ik heb dat al bij meerdere apparaten gedaan.
Maar een deel van jou verhaal begrijp ik niet. Eerst heb je het over leeglopende batterijen en dan verlies van informatie uit de EAROM en dan later schrijf je dat de 2465 " gelukkig geen lekkende smd elco's en ook geen dallas chip met batterij" en de opmerking "Maar een batterij kan niet leeg :-)."

Zit er nu volgens jou nu wel/niet een batterij voor het behouden van de data in de EAROM? Maakt het dan nog uit of het een type 2465 met of zonder B is?
Ik heb het apparaat nog niet open gemaakt dus weet nog van niets.

Graag je reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 30-03-2016, 21:39 (3169 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Het maakt inderdaad uit of het een 2465 is (zonder A of B) of een 2465A of B.
Een 2465 heeft een EAROM, een soort vroege EEPROM. Geen batterij dus. Kan niet leeg, wel kapot. En dan is het lastig te vervangen.

Latere types kregen een Dallas RAM met ingebouwde batterij. Misschien zijn er ook types geweest met losse RAM en batterij, maar meestal gaat het over het uitlezen van die Dallas RAMs op de fora. Kwestie van service manual bekijken (en goed letten op serie nummer) of openmaken.

En uitkijken hiermee; in de scope kan het ding nog net genoeg power hebben. In een programmer om hem uit te lezen weer net te weinig. En dan mislukt het uitlezen en is ie leeg.

Hetzelfde verhaal met elco's; oude serie is trough-hole en lekt niet (meer als bij andere apparaten). Later (A en B versies) kwamen er smd elco's op b.v. processorboard (A5 lees je vaak). En die gaan lekken. Geen idee of het uiteindelijk nog is opgelost bij de laatste series. Heb hier ook een TDS430A met smd elco's en daar lekken ze niet meer. Nog niet in ieder geval.

De voeding is weer through-hole en dus met een paar rifa's. Als je die toch vervangt, dan kunnen de elco's mee. Goed opletten; bij één elco was de componenten opdruk verkeerd om. Zal wel zijn opgelost bij de B, maar puur op de silkscreen afgaan zou boem zijn geweest bij mij...

Een verder voordeel van een oude variant is dat de beruchte U800 chip nog in-house is gemaakt. Later is de productie uitbesteed en het schijnt dat die versies sneller kapot gaan. Anderen denken dat het weer te maken heeft met te warm worden.

Verder heb ik nog een zener moeten vervangen bij de referentie, een ingangs verzwakker module en ook de pcb achter de frontplaat (valschade knoppen/schakelaars). Een restauratie project dus. Maar nu werkt het allemaal weer.

door loek @, Exloo (Drenthe), 31-03-2016, 11:54 (3168 dagen geleden) @ r2d2 †
Gewijzigd door loek, 31-03-2016, 12:10

Hallo r2d2,

Je schrijft dat ik de serie nummers goed in de gaten moet houden en de servicedocumentatie.

Aan de voorkant van mijn scoop staat het serie nummer H706010. Als ik in de service documentatie kijk op internet (heb zelf geen boeken) dan zou voor nummer zowel boven als onder de 400000 gelden dat er een RAM in zit (U2460) met een aparte lithium batterij (BT2570). Maar Tektronix geeft wel aan dat het serienummer ergens op het chasis staat dus misschien kan mag je het nummer aan de voorkant daar niet voor gebruiken?. Ja als ik de scoop open maak dan kan je natuurlijk veel vragen beantwoorden. Maar je zou toch verwachten dat je aan de hand van het nummer aan de voorkant precies kan zien wat voor uitvoering je hebt?

Uit de servicedocumentatie had ik begrepen dat een klein deel van de RAM informatie bevat van de kalibratie en de laatste instellingen van de scoop bij power down.

Je kon deze data ook oproepen met EXER 02. Het zou gaan om 100 adressen dus van Hex 0 tot 63. Met per adres 2 bytes aan data.

Ik heb deze adressen even bekeken en de inhoud opgeschreven (slechts honderd).
Stel nu dat je om wat voor reden een lege geheugen chip heb dan zou je deze data daar dus weer in kunnen zetten voordat je de chip terug plaats.

Op internet zag ik ook diverse alternatieve voor deze geheugen chip. Dus zonder batterij en zelfs met veel meer geheugen waar je ook nog iets mee kon doen?

Zelf heb ik daar geen behoefte aan maar als mijn idee juist is dan zou een alternatieve chip wel uitkomst kunnen bieden.

Wat me nog niet duidelijk is hoe je bijvoorbeeld zo'n "dallas chip" uit het board kan halen volgens mij zit deze niet in een voet?

Ook als je de uitvoering zou hebben met een externe lithium batterij dan vraag ik me af of bij het los solderen van deze batterij (4-5 pennen) je geen risico loopt dat de RAM spanningsloos wordt?

Verder weet ik ook nog niet of de adressen die ik net noemde (van 0 tot 63 Hex) ook de echte plaatsen zijn in de RAM omdat de RAN+M zelf veel groter is. Het kan ook zijn dat voor de presentatie
dit zo uitgevoerd is maar dat in werkelijkheid de gegevens op een andere plaats staan.

Graag je reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 31-03-2016, 17:57 (3168 dagen geleden) @ loek

Dat serienummer zit niet aan het front vast, dus dat zou moeten kloppen.
Front is slechts een gat :-)

Dus dan zou het idd een losse batterij zijn. Batterij vervangen kan onder spanning, alleen moet je dan inderdaad opletten dat de soldeerbout niet geaard is. Ander sluit je de batterij kort en in het ergste geval ook de voeding naar de ram (afhankelijk of er een diode tussen zit of niet).

Of de losse ram en batterij vervangen door een dallas ram met ingebouwde batterij, die je van te voren voorziet van de data van de screendump. Kijken of het pin-compatible is. Grotere ram kan altijd wel, maar dan moet je wellicht wat aanpassen (hoogste adreslijn(en) aan gnd hangen of zo). Kan ik zo niet precies zeggen, geen ervaring mee.

Of domweg vervangen en opnieuw calibreren (lastig bij deze scope). Heb je een aantal spullen voor nodig. Time mark generator en een zelfgebouwd "chopped" DC generator heb ik wel, maar een sinusgenerator die een constante amplitude afgeeft voor hoge frequenties niet. Kan het ding zelf deels calibreren.

Chips uitsolderen zou met een desoldeer station moeten kunnen. Als de chip kapot mag is pootjes losknippen en dan 1 voor 1 uitsolderen de beste oplossing.

Waar de data in de ram zit weet ik zelf niet, maar ik denk dat er wel iemand is te vinden die het wel weet. B.v. op de tekscopes yahoo group. Wellicht kan google wat vinden.

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-03-2016, 21:19 (3171 dagen geleden) @ loek

Misschien kwam het resetten wel tgv van je GSM? de originele schakeling met de twee diodes zou wel eens kunnen reageren als piekdetector op onverwacht hoge frekwenties,en aldus een reset genereren. Door die 0,1 µf erover is dat nu onderdrukt.

Heel mooi speelgoed overigens, jammer dat digitale apparatuur steeds veranderd in "zorgenkindjes" eens ze op leeftijd zijn. :-)

groeten

Kris

door loek @, Exloo (Drenthe), 29-03-2016, 12:19 (3170 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

Een deel van de spontane resets kan inderdaad van buiten zijn gekomen. Maar de resets om de 6 minuten komen doordat in dezelfde behuizing veranderingen optreden in de tweede OpAmp. Waarschijnlijk doordat de reset schakeling zo kritisch is reageert deze ook door overspraak van de tweede OpAmp

Met vriendelijke groet,

Loek

door Jac Janssen @, Eindhoven, 29-03-2016, 06:39 (3171 dagen geleden) @ loek

Ondanks je zelfkritiek (noblesse oblige?) toch een hele knappe reparatie Loek!

Jac

door soundman2 @, Wouw, 29-03-2016, 08:32 (3171 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 29-03-2016, 08:36

Hallo forumlezers,

Op de afgelopen radio beurs in Rosmalen heb ik twee meetapparaten gekocht. Al jaren stond op mijn verlanglijstje een scoop die tot 400 MHz kon werken.
Bij een bekende en ook betrouwbare handelaar stond deze Tektronix type 2465BDM voor een zeer redelijke prijs.

[image]

Het tweede apparaat was een functiegenerator van het merk Wavetek type 273 . Dit apparaat werd door leden van de Veron verkocht . De opbrengst zou voor de eigen afdeling zijn. Volgens de verkoper was het apparaat goed.

Ik heb wel ter plekke wat kunnen uitproberen, maar de menu structuur was (en is ) nogal omslachtig.
De generator kan vanaf 10mHz tot 12 MHz in frequentie sweepen en dat dan ook nog met verschillende snelheden.

Hij kan een sinus/blok en driehoek weer geven. Het uitgangsniveau is van 0,01 tot 10 volt instelbaar.
Er zit ook een HPIB bus op. Kortom een best veelzijdig apparaat.

[image]

Bij het thuis uitproberen was het wel even wennen aan de menu structuur, echter als je net iets had ingesteld kwam er spontaan een reset en stond alles weer in de basis stand.

Er was op internet geen schema te vinden van het type 273, maar al snel bleek dat het schema van het type 278 gelijk was. Dit type heeft nog wat extra mogelijkheden voor wat betreft de puls breedte instelling bij blokgolf signalen.

De vraag was nu waarom reset het apparaat zichzelf regelmatig?

In het schema is te zien dat er voor de reset een circuit is dat na inschakelen van de netspanning er voor zorgt dat de transistor Q2 via positieve aansturing op de basis de MR naar aarde trekt. Dit is de Master Reset voor de microprocessor.

[image]

Het positieve signaal op de basis van Q2 komt van pen 7 van de OpAmp U27B. Door de combinatie van de twee dioden CR18/CR19 en de condensator C72 is er gedurende ongeveer 100mS een potentiaal verschil tussen de twee ingangen van de OpAmp waardoor de uitgang positief is. Daarna is de situatie zo dat op de inverterende ingang van de OpAmp U27B een iets hogere spanning staat ( 4,673V) ten opzichte van de positieve ingang (4,492V).

Bij wat meten rondom deze OpAmp viel het wel op dat bij aanraken van één van de ingangen met een 10* probe er toch spontaan een rest kwam. Ook met een meetpen die nergens aan verbonden was volgden een reset.

Deed je niets dan was er regelmatig ook een spontane reset. Al snel bleek dat deze spontane reset om de 6 minuten plaats vond. Dit had te maken met de functie van de tweede helft van de OpAmp.

Dit deel van de schakeling bewaakt de spanning van de Lithium batterij. Om de 6 minuten wordt port 15 laag gemaakt. En wordt op port 14 gekeken of er wel/geen 5 Volt staat. Deze spanning wordt bepaalt door het verschil tussen de ingangen van U27A. Op Pin 3 staat 2,47 Volt. Als de spanning op pin 2 lager wordt dan klapt de uitgang om.

Er was nog wel even een klein foutje/in stinkertje, op het schema staan de symbolen + en – verkeerd (zie oranje omcirkeld). Op het IC stond de benaming CA082E en door de verkeerde aanduiding op het schema zocht ik ook naar de verkeerde vervangers. Maar dankzij opmerkingen op dit forum was de vervanger voor de CA082E gewoon de TL082 zoals ook op het schema stond.

Mijn conclusie was dat dit IC waarschijnlijk defect was (werd ook warmer dan IC met gelijke benaming elders in het apparaat).

Maar na vervanging van dit IC was het verschijnsel nog steeds aanwezig.
Alle spanningen van +15V/-15V/5V waren juist en ook geen hoog ruis niveau. Ook met een nagebootste Lithium batterij bleef het verschijnsel. Wat nu nog te doen?
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een (minder nette) oplossing. Beide ingangen van het ICU27B zijn met een condensator van 0,1uF (zie groen omcirkeld) naar aarde wat ongevoeliger gemaakt voor stoorsignalen. Deze condensatoren zie je op onderstaande foto (Blauwe C’s).

[image]

Eigenlijk wel een beetje mijn eer te na maar ja het werkt goed het apparaat staat nu al uren aan zonder spontane reset. En bij opstarten werkt de reset ook goed.
Wat nu de echte oorzaak is zal wel een raadsel blijven.

[image]
[image]

Met vriendelijke groet,

Loek

Misschien overspraak in het ic? Hetzelfde ic van een ander merk zou wat op kunnen lossen. ic's van verschillende merken kunnen inwendig anders zijn.
Ik vindt het "hysteresis gap" wat klein. Verdubbeling van de 499 Ohm lost het probleem misschien ook op en dan is de wijziging kleiner. (Een pootje optillen en 470 Ohm erbij)
De hars resten rond het nieuwe ic kun je verwijderen met een beetje spiritus. Meestal doe ik dat als een component eruit is gehaald met desoldeerlitze, even de soldeerplaats schoonpoetsen, dan ziet het er later wat mooier uit.
Die tic van het schoonmaken heb ik overgehouden van mijn vorige werk, waarbij soms nieuw geproduceerde printen gerepareerd moesten worden,
Soundman2

door loek @, Exloo (Drenthe), 29-03-2016, 12:15 (3170 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2,

Het verschijnsel van spontaan reset deed zich al voor met het oude/originele IC type CA082. Gelukkig kon dit IC verwijderd worden en het plaatsen van een IC voet zonder dat de print verwijderd/losgehaald moest worden.
Om de IC voet te kunnen solderen vanaf de bovenkant moet je wel zorgen dat deze iets boven de print zit zodat je met de soldeerbout er tussen kan en er ook ruimte is voor het vloeien van tin.

Niet helemaal netjes maar het bespaart wel veel demontage werk.

Met vriendelijke groet,

Loek