Kleur valt weg (Toestel of techniek)
door Hans van Kampen , Voorhout, 30-03-2016, 17:40 (3170 dagen geleden)
Hallo Forumlezers,
Ik heb op de laatste VERON beurs in Rosmalen een klein CCD video kleuren camera-tje gekocht en met succes zet ik hier super 8 films mee om naar video maar nu wordt geregeld het beeld zwart/wit en af en toe weer kleur.
Ik heb op de scoop nog niet gekeken naar het videosignaal.
Op reset drukken geen resultaat, iemand een idee?
Dank alvast,
Hans
--
Hans van Kampen
Kleur valt weg
door soundman2 , Wouw, 30-03-2016, 17:52 (3170 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Een oplossing voor je cameraatje heb ik niet.
Je zou eens in het video kunnen kijken of de kleurenburst op de achterstoep van de lijnsync wegvalt of niet. Dat zou weer het gevolg kunnen zijn van een haperend kristal. Blijft natuurlijk gissen, zeker als je ook nog eens geen doc hebt.
Wat zijn overigens de resultaten van super8 naar tv?
Ik lees altijd dat de beeldfrequentie van 18BPS bij smalfilm ongelukkig uitkomt met 25fps bij video.
Soundman2
Kleur valt weg
door Hans van Kampen , Voorhout, 30-03-2016, 18:15 (3170 dagen geleden) @ soundman2
Dank voor je bericht Henk, ik zal er naar kijken. Een haperend kristal lijkt aannemelijk. Begrijpelijk dat dergelijke camera'tjes op een beurs voor 20 Euro worden aangeboden want ondanks dat een verkoper zegt dat ie OK is blijkt er altijd wat aan te mankeren zoals nu blijkt.
Film over naar video:
Ik ben dus bezig zoals eerder geschreven oude jaren 70 super 8 over te zetten naar video voor op een DVD te branden en had van een vriend een Panasonic camera/S-VHS combi te leen die hij niet meer gebruikt en gebruikte de video uitgang voor beeld naar een monitor om te kijken alvorens ik het naar een video/USB omzetter naar de computer toe voer en inderdaad hinderlijke flikkeringen zoals je schrijft door verschil film 18 bps naar video met een beeldfrequentie van (25bps).
Mijn digitale CANON fotocamara met videofunctie het zelfde resultaat maar wonderwel met dit JVC camara'tje perfect rusultaat maarja, steeds kleur uitval, ook zichtbaar op een andere kleuren monitor.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleur valt weg
door Dominic , Breda, 30-03-2016, 19:52 (3170 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Smalfilm naar DVD via een gewone composiet camera of nog erger een camcorder geef werkelijk een belabberd resultaat als je het vergelijkt met inscannen of opnemen met een HD camera.
Je haalt er nooit en te nimmer uit wat erin zit en dat is vaak zonde omdat je geen recht doet aan de opnamen. Een simple HD camera is tegenwoordig niet zo duur meer (tweede hands misschien 100 euro) en het beeld is stukken beter.
Kleur valt weg
door Hans van Kampen , Voorhout, 31-03-2016, 16:39 (3169 dagen geleden) @ Dominic
Valt best mee Dominic. Smalfilm is niet scherper dan standaard video of je hebt het over 16mm. film, dan is het een ander verhaal om over 35 mm. bioscoopfilm maar te zwijgen.
Heeft weinig zin smalfilm met HD camera op te nemen want 8mm. amateurbeelden zijn echt niet gestoken scherp heb ik ook wel eens horen vertellen en dat is ook niet verwonderlijk als je ziet hoe klein die beeldjes zijn. Een dia is veel scherper en begrijpelijk als je ziet hie veel groter het plaatje is.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleur valt weg
door ruudtx , Utrecht, 31-03-2016, 17:40 (3169 dagen geleden) @ Dominic
Helaas zie ik maar al te vaak super 8 films, ook op de grote TV zenders waarbij er gewoon met een cameraatje is opgenomen, ook veel Z/W materiaal. En dan hebben ze ook vaak de automaat aan laten staan, grrrrrr...
Als er geen geflikker is vanwege het 18 - 25 verschil dan komnt dat door de traagheid van het beeld opname element (CCD of buis), dus veel (bewegings) onscherpte.
Natuurlijk is 8mm geen HD TV, maar het kan zoveel beter door het gewoon te scannen, tja niet zomaar voor iedere gewone man, wie heeft er nou een 8 mm scanner, behalve in "Hilversum" en een paar prof video bedrijven.
En om maar te zwijgen over de breedbeeld terreur, zelfs 8 mmm wordt naar 16-9 overgezet, zeg maar opgeblazen, waardoor het extra onscherp wordt en de boven en onderkant gewoon bruut wordt afgesneden. Ook de grote zenders maken zich hier aan schuldig met heel veel historisch materiaal.
Dus, bronmateriaal nooit weggooien.
Tip voor camcordertjes ed, haal m van die (rot) automaat af, echt veel beter, en zet m standaard 1 of 2 stops donkerder, ziet er veel beter uit. Zelf witbalans instellen helpt ook.
Kleur valt weg
door Maurice , Dordrecht, 31-03-2016, 11:33 (3169 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans
Merk en type?
Ik moet ergens dergelijke hebben
liggen
Kleur valt weg
door Hans van Kampen , Voorhout, 31-03-2016, 16:03 (3169 dagen geleden) @ Maurice
Kijk vanavond even Maurice en geef de gegevens.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleur valt weg
door Hans van Kampen , Voorhout, 31-03-2016, 16:33 (3169 dagen geleden) @ Maurice
Maurice,
Het is een JVC model TK-C920E die word gevoed met 12 Volt gelijkspanning of 24 Volt wisselspanning 50/60 Hz bij 380 mA en heeft een composiet videouitgang.
Dit soort cameratjes doen het perfect met filmopname zonder flikkeren wonderwel, ik dacht op de beurs: neem maar mee voor dat geld, altijd het proberen waard.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleur valt weg
door kris , Gent, België, 31-03-2016, 20:44 (3169 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Deze camera is niet zo oud. daar zit geen 4,43 Mhz kristal meer in , alles komt uit een DSP die op een heel andere fekewentie loopt. Als dat hapert, hapert alles in dat cameraatje.
Ben je wel zeker dat de fout in de camera zit? Kan evengoed (50% kans) zijn dat het decoderen van de pal voor zwart-wit verantwoordelijk is. Even een andere kleurenmonitor aan de camera hangen kan helpen bij het uitmaken waar het fout gaat.
algemeen gesproken zijn er inderdaad nogal wat andere issues bij het omzetten van 8mm naar video.
resolutie van 8mm is beter dan SD en zeker beter dan composiet, dus omzetten naar HD is een aanrader.
8 mm is 16 of 18 beelden /sec. In principe flikkert dat altijd met een camera. Als het met de JVC niet flikkert, dan gebruikt die een lage shutter. goed voor de flikker, maar geeft vage beelden.
Grootste probleem is echter het contrast. Film heeft een veel groter contrast dan normaal video aankan. Hierdoor krijg je bij normaal omzetten veel te harde beelden.
dmv van een camera met hoog dynamisch bereik en een aangepaste gammacurve wordt het een heel ander plaatje, zelfs beter dan dat je met de projector ooit gezien had.
groeten
kris
Kleur valt weg
door Maurice , Dordrecht, 01-04-2016, 16:55 (3168 dagen geleden) @ Hans van Kampen
HAns,
Ik heb deze liggen:
Fujitsu TCZ-230EA low light level black and white CCD camera
Niet eens een lens er op.
Kleur valt weg
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-01-2017, 12:39 (2867 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hallo forumlezers,
Heb ik hem weer even op de werkbank nu open liggen en met scoop videosignaal bekeken en idd met het wegvallen van de kleur is ook de burst weg op de achterstoep van het lijn sync. signaal.
Heb al op de verschillende pc boardjes zitten tikken en rommelen aan de flatcables die de pc boardjes verbinden maar het inspringen en uitvallen van kleur blijf heel willekeurig, een heel vervelende fout.
Had hem zoals eerder te lezen op de laatste VERON beurs in Rosmalen gekocht voor 10 Euro en je kan dan op je klompen eigenlijk wel aanvoelen dat er iets aan de hand is.
Het overzetten van 8mm. film naar video ging perfect met dit camera'tje waar ik hem voor heb gekocht maar de kleur die steeds uitvalt
Geen discussies a.u.b. meer over omzetten film naar video, alleen over dit camera'tje mocht iemand een suggestie hebben maar ik laat het maar zo.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleur valt weg
door HM , Hilversum, 27-01-2017, 18:00 (2867 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Welke chips zitten er in ?
De colorburst wordt door 1 van die chips er aan toegevoegd en wordt afgeleid
uit een oscillator.
Kleur valt weg
door Hans van Kampen , Voorhout, 27-01-2017, 20:10 (2867 dagen geleden) @ HM
Welke chips zitten er in ?
De colorburst wordt door 1 van die chips er aan toegevoegd en wordt afgeleid
uit een oscillator.
Hallo Hana,
Ik zal binnenkort even kijken. Er zit in ieder geval een hele grote in waarvan je het typenummer zo kan aflezen.
Wordt vervolgd.
Hans
--
Hans van Kampen
Kleur valt weg
door Hans van Kampen , Voorhout, 28-01-2017, 18:50 (2866 dagen geleden) @ HM
Er zit een grote 100 pins chip in van SONY maar zal je begrijpelijk niets zeggen CXD 3172A en verder er op 432A21V en dat is die grote zwarte jongen op de foto helemaal bovenin deze topic.
Ik zal anders verder met een oogglaasje kijken naar de kleinere IC's
Hans
--
Hans van Kampen