BIAS Current HH V800 (Toestel of techniek)
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 11-04-2016, 14:05 (3157 dagen geleden)
Beste transistorvrienden,
Ik heb hier een mosfetversterker (2x 400W RMS) op de werktafel staan waarvan ik enkele onfrisse elco's heb vervangen. Intussen speelt de versterker prima, maar nadat ik de elco's heb vervangen zou ik de bias current even willen nakijken.
Ik heb het schema wel op internet gevonden en daar staat in welke trimmers ik moet verdraaien om de bias bij te stellen. Er staat echter nergens een waarde bij of waar ik de bias moet meten...
Heeft er iemand enig idee in welke ordegrootte ik de bias moet afregelen of komt het niet zo nauw bij een versterker van dit kaliber...?
Alvast bedankt.
Nick
BIAS Current HH V800
door Kees van Dijke , Heerlen, 11-04-2016, 15:23 (3157 dagen geleden) @ ElektroNick
Hallo Nick,
Beste transistorvrienden,
Ik heb hier een mosfetversterker (2x 400W RMS) op de werktafel staan waarvan ik enkele onfrisse elco's heb vervangen. Intussen speelt de versterker prima, maar nadat ik de elco's heb vervangen zou ik de bias current even willen nakijken.
Ik heb het schema wel op internet gevonden en daar staat in welke trimmers ik moet verdraaien om de bias bij te stellen. Er staat echter nergens een waarde bij of waar ik de bias moet meten...Heeft er iemand enig idee in welke ordegrootte ik de bias moet afregelen of komt het niet zo nauw bij een versterker van dit kaliber...?
Alvast bedankt.
Nick
Indien niet bekend hoeveel mA door de eind FETs heen moeten, kun je de ruststroom ook met een zeer klein sinus signaal afregelen m.b.v. een scoop.
Zorg dat de knik bij de nuldoorgang net weg is. Hierna kun je nog verder afregelen totdat het sinus signaal juist het maximum bereikt. Na deze afregel procedure zal de eindtrap meestal lauw tot handwarm in rust worden.
Ruststroom varieert van minder dan 1 mA tot wel 50 mA per eindtransistor, afhankelijk van het ontwerp van de eindtrap.
groetjes,
-=Kees=-
BIAS Current HH V800
door kris , Gent, België, 11-04-2016, 21:55 (3157 dagen geleden) @ Kees van Dijke
Indien niet bekend hoeveel mA door de eind FETs heen moeten, kun je de ruststroom ook met een zeer klein sinus signaal afregelen m.b.v. een scoop.Zorg dat de knik bij de nuldoorgang net weg is. Hierna kun je nog verder afregelen totdat het sinus signaal juist het maximum bereikt. Na deze afregel procedure zal de eindtrap meestal lauw tot handwarm in rust worden.
Ruststroom varieert van minder dan 1 mA tot wel 50 mA per eindtransistor, afhankelijk van het ontwerp van de eindtrap.
groetjes,
-=Kees=-
Das de theorie voor een versterker van 0,5 tot enige watts uit de beginperiode. Bij zware versterkers is de bias meestal veel zwaarder ingesteld dan dat, omdat er ook "werkpuntsverschuiving" moet tegengegaan worden, en daarvoor moet het beestje op vol vermogen draaien. (alles hangt af van het ontwerp van de schakeling)
door het vervangen van elco's in de voeding gaat de bias niet veranderen. Als alles goed is zou ik er af blijven, of eerst meten hoeveel de bias is en of dat in beide kanalen hetzelfde is.
groeten
Kris
BIAS Current HH V800
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 12-04-2016, 12:59 (3156 dagen geleden) @ kris
Indien niet bekend hoeveel mA door de eind FETs heen moeten, kun je de ruststroom ook met een zeer klein sinus signaal afregelen m.b.v. een scoop.Zorg dat de knik bij de nuldoorgang net weg is. Hierna kun je nog verder afregelen totdat het sinus signaal juist het maximum bereikt. Na deze afregel procedure zal de eindtrap meestal lauw tot handwarm in rust worden.
groetjes,
-=Kees=-
Das de theorie voor een versterker van 0,5 tot enige watts uit de beginperiode. Bij zware versterkers is de bias meestal veel zwaarder ingesteld dan dat, omdat er ook "werkpuntsverschuiving" moet tegengegaan worden, en daarvoor moet het beestje op vol vermogen draaien. (alles hangt af van het ontwerp van de schakeling)door het vervangen van elco's in de voeding gaat de bias niet veranderen. Als alles goed is zou ik er af blijven, of eerst meten hoeveel de bias is en of dat in beide kanalen hetzelfde is.
groeten
Kris
Oké bedankt heren.
De elco's die ik vervangen heb zaten allemaal op de versterkerprint. Het waren allemaal axiale elco's variërende van 6,8 tot 47µF. De originele waren er voornamelijk van de Philips BC serie en vooral de kleintjes waren flink verlopen. De reusachtige voedingselco's ter grootte van een colafles heb ik uiteraard gewoon laten zitten.
Hoe kan ik de BIAS best meten? In deze versterker zitten geen emitter of collectorweerstanden waarover ik de spanning kan meten. Per kanaal zitten er 8 Mosfets in, waarvan telkens 4 parallel. Enkel de gate wordt telkens gestuurd door een weerstand van 1kOhm.
Moet ik iedere transistor dan loshalen bij de source en daardoor de stroom meten?
Groetjes,
Nick
BIAS Current HH V800
door kris , Gent, België, 12-04-2016, 21:28 (3156 dagen geleden) @ ElektroNick
Zit er een gemeenschappelijke regeling per kanaal of een afzonderlijke per transistor?
In geval één kan je toch de stroom in voeding naar het te meten kanaal opmeten?
groeten
Kris
BIAS Current HH V800
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 13-04-2016, 12:34 (3155 dagen geleden) @ kris
Zit er een gemeenschappelijke regeling per kanaal of een afzonderlijke per transistor?
In geval één kan je toch de stroom in voeding naar het te meten kanaal opmeten?
groeten
Kris
De regeling per kanaal is inderdaad gemeenschappelijk (aan het schema te zien).
Ik kan niet goed bij de transistoren zonder een hele hoop van de kast te demonteren. Dat is op zich geen probleem, maar ik dacht een binnenweg te nemen. Ik heb de stroomafname eens opgemeten, terwijl de versterker aanstaat zonder signaal.
Dat is ongeveer 1 Ampère oftewel 230 Watt dat deze verbruikt in rust, is dat niet erg veel? In vollast mag de versterker tot 10 Ampère of 2300W trekken.
De voedingsspanningen bedragen + en - 70V DC.
Kan ik de versterker netjes dichtschroeven of moet ik toch één en ander nog is nakijken?
Groetjes,
Nick
BIAS Current HH V800
door kris , Gent, België, 13-04-2016, 19:45 (3155 dagen geleden) @ ElektroNick
Je meet de stroom primair in de 230V voeding?
Dan meet een groot gedeelte blindstroom, veroorzaakt door de trafo. De versterker verbruikt dit niet en het wordt je (gelukkig) ook niet aangerekend.
Wil je het echte verbruik weten moet je er een wattmeter tussenzetten.(P= U x I x Cosphi)
Moest die echt 230 watt verstoken in rust, dan zou die flink warm worden.
Als hij niet warmer wordt dan je verwacht is het ok. de twee eindtrappen eens vergelijken kwa temperatuur is steeds een goed idee. (mag geen grote verschillen geven, anders is er eentje ziek)
groeten
kris
BIAS Current HH V800
door ElektroNick , Kalmthout (Antwerpen - België), 15-04-2016, 08:30 (3154 dagen geleden) @ kris
Je meet de stroom primair in de 230V voeding?
Dan meet een groot gedeelte blindstroom, veroorzaakt door de trafo. De versterker verbruikt dit niet en het wordt je (gelukkig) ook niet aangerekend.Wil je het echte verbruik weten moet je er een wattmeter tussenzetten.(P= U x I x Cosphi)
Moest die echt 230 watt verstoken in rust, dan zou die flink warm worden.
Als hij niet warmer wordt dan je verwacht is het ok. de twee eindtrappen eens vergelijken kwa temperatuur is steeds een goed idee. (mag geen grote verschillen geven, anders is er eentje ziek)
groeten
kris
Oké Kris, dat had ik eigenlijk zelf moeten weten
De versterker wordt absoluut niet warm en de grote ventilatoren schieten ook niet in gang bij normale tot luide volumes. Ik laat het verder hierbij.
Ik denk ook dat hij het overgrote deel van de tijd nooit meer dan een kwart van zijn vermogen zal nodig hebben.
Groetjes,
Nick