Philips 22 GF 528 (Toestel of techniek)
door Wilfred, 13-04-2016, 19:37 (3244 dagen geleden)
Hallo,
Ik ben in het bezit gekomen van een Philips 22 gf 528, helaas speelt deze over het linker kanaal heel zachtjes, wel zuiver met een goed geluid alleen zachtjes, het rechtse kanaal speelt prima op normaal volume.
Er staan twee draaiweerstanden op de print de linkse staat bijna helemaal open en de rechtse bijna helemaal dicht, (domme vraag misschien) maar horen die draaiweerstanden voor links en rechts niet gewoon in dezelfde positie te staan?
Ik vraag dit omdat ik kan zien dat er iemand met (contact)spray aan heeft gezeten.
Met vriendelijke groet, Wilfred
Philips 22 GF 528
door pjm , Best, 13-04-2016, 19:44 (3244 dagen geleden) @ Wilfred
Een vraagje, hoe staat de balans regelaar? Ik zie dat er geen knop op die potmeter zit.
Kan de oorzaak van het volume verschil zijn.
Philips 22 GF 528
door Leo Snoeren
, Dongen, 13-04-2016, 19:47 (3244 dagen geleden) @ Wilfred
Hallo,
Ik ben in het bezit gekomen van een Philips 22 gf 528, helaas speelt deze over het linker kanaal heel zachtjes, wel zuiver met een goed geluid alleen zachtjes, het rechtse kanaal speelt prima op normaal volume.
Er staan twee draaiweerstanden op de print de linkse staat bijna helemaal open en de rechtse bijna helemaal dicht, (domme vraag misschien) maar horen die draaiweerstanden voor links en rechts niet gewoon in dezelfde positie te staan?
Ik vraag dit omdat ik kan zien dat er iemand met (contact)spray aan heeft gezeten.Met vriendelijke groet, Wilfred[img]images/uploaded
Hallo Wilfred,
Ik neem aan dat je met draaiweerstanden instelbare weerstanden (of instel potmeters) bedoeld? In dat geval zou ik deze niet verdraaien, ze zijn waarschijnlijk voor de ruststroom van de eindtrappen. Regelmatig voorkomende fouten bij dit soort spelers zijn verdroogde elco's. Deze worden dan capaciteitsloos en verliezen hun werking.
Als je over een signaalzoeker beschikt kun je gemakkelijk constateren waar het misgaat, Je hebt immers een goed werkend kanaal als referentie. Als je geen signaalzoeker hebt is een oude speakerset van een PC prima om te bouwen (moet wel een gewone analoge set zijn, geen usb)
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Philips 22 GF 528
door kris
, Gent, België, 13-04-2016, 20:39 (3244 dagen geleden) @ Wilfred
Gewijzigd door kris, 13-04-2016, 20:49
Hallo,
Ik vraag dit omdat ik kan zien dat er iemand met (contact)spray aan heeft gezeten.Met vriendelijke groet, Wilfred
trimmers in toestellen zijn afregelingen om toleranties te compenseren, dus die staan ieder in een unieke positie, anders waren ze niet nodig en vervangen door vaste weerstanden...
In dit geval gaat het zoals Leo al aangaf waarschijnlijk over de ruststroomafregelingen, en het zou kunnen dat er een print-spiegeling in de schakeling zit tussen Links en rechts, waardoor de ene bijna links en de andere bijna rechts staat. Niet zomaar aan draaien. Kontaktspray is op lange termijn dan wel ongezond, maar doet geen trimmers zichzelf verplaatsen
een foto van de print helpt altijd.
groeten
Kris
Philips 22 GF 528
door Wilfred, 13-04-2016, 22:20 (3244 dagen geleden) @ kris
Hierbij een foto van de print
Kan een defecte eind transistor hetzelfde effect hebben?
Philips 22 GF 528
door Dominic , Breda, 14-04-2016, 05:30 (3244 dagen geleden) @ Wilfred
Gewijzigd door Dominic, 14-04-2016, 05:36
Het zou zomaar een uitgedroogde elco of ander verlopen component kunnen zijn.
Rondspuiten met contactspray is uit den boze!! Het lost je probleem tijdelijk op maar daarna komt het nog veel erger terug. Draaien aan de potmeters heeft absoluut geen zin als je niet weet wat je doet, daarbij is zoals eerder aangegeven de print gespiegeld opgesteld.
Zonder fatsoenlijke metingen kun je niet stellen wat er defect is. Dus eerst even een schema opsnorren en dan alles nameten. Wat voor meetapparatuur heb je in huis?
Een snelle diagnose zou je wel kunnen stellen door bijvoobeeld even iets op de bandrecorderingang aan te sluiten. Heb je het probleem dan nog, dan zit het zeker in je versterker. Heb je het probleem dan niet, dan zit het in je phono deel.
Meld ook even welk type je exact hebt, van de 22GF528 zijn twee of drie verschillende varianten gebouwd die alle drie een andere printplaat hebben.
Je kunt dit zien aan de typesticker achter of onderop het apparaat, daar staat een extra code op: AH01, AH02 of AH03.
Schema: http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/22GF528/
Dominic
Philips 22 GF 528
door Wilfred, 14-04-2016, 06:39 (3244 dagen geleden) @ Dominic
Hallo
Het type is 22 GF 528/04 meer staat er niet op, en wat betreft meet apparatuur heb ik alleen een multimeter.
Philips 22 GF 528
door franc , Loosbroek, 14-04-2016, 07:23 (3244 dagen geleden) @ Wilfred
Gewijzigd door franc, 14-04-2016, 07:24
Met je multimeter kun je voor de zekerheid de gelijkspanningen meten die op de verschillende aansluitingen van de transistoren staan. Schrijf deze op. vergelijk zo de meerwaarden van de punten op het linker en rechterkanaal.
Als de waarden binnen pakweg 10% gelijk zijn weet je dat alle transistoren in orde zijn.
1 kanaal speelt immers goed.
Dan zul je de elko's moeten zoeken die stuk zijn(uitgedroogd).
Weet je trouwens zeker dat het element goed is?
Dat weet je zo als je op de versterker iets anders aansluit.
Groet Frank
Philips 22 GF 528
door Wilfred, 14-04-2016, 10:26 (3244 dagen geleden) @ franc
Hallo,
Ik heb al iets op de versterker aangesloten gehad en een goed element geplaatst, maar ik dacht altijd dat als een Elco stuk of uitgedroogd was dat er dan een harde brom te horen is (dat is te minste mijn ervaring) en dat hoor je ook niet, maar ik denk dat ik ze voor de zekerheid toch maar vervang.
Philips 22 GF 528
door Hugo Sneyers
, Tongeren, België, 14-04-2016, 10:58 (3244 dagen geleden) @ Wilfred
ik dacht altijd dat als een Elco stuk of uitgedroogd was dat er dan een harde brom te horen is (dat is te minste mijn ervaring) en dat hoor je ook niet,
Dat is het geval wanneer de afvlak elco's in de voeding uitgedroogd zijn, er zijn echter ook elco's die het signaal van de ene transistor naar de volgende transistor doorgeven om het simpel uit te drukken.
Groeten .... Hugo Sneyers
Philips 22 GF 528
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 14-04-2016, 11:52 (3244 dagen geleden) @ Wilfred
De sticker met de productiestand en datum is wit rechthoekig en zit vaak op de printplaat of onder de draaitafel.
Philips 22 GF 528
door kris
, Gent, België, 14-04-2016, 05:46 (3244 dagen geleden) @ Wilfred
een defekte eindtransistor geeft vooral vervorming. Daar klaag je niet over, dus waarschijnlijk nog OK.
De schakeling is eenvoudig en goed bereikbaar. Door vergelijkende metingen tussen L en R te doen moet je vrij snel achterhalen waar het fout gaat. Het best kan je dit doen met een andere versteker, waarmee je de uziek doorheen de schakeling volgt. (wat Leo al schreef)
groeten
Kris
Philips 22 GF 528
door Wilfred, 25-04-2016, 13:18 (3233 dagen geleden) @ kris
Hallo,
Ik stel vast een hele domme vraag, maar kan iemand mij vertellen wat dat voor dingen zijn die onder het montageplaatje van de eindtransistors zitten?
Philips 22 GF 528
door kris
, Gent, België, 25-04-2016, 13:48 (3233 dagen geleden) @ Wilfred
de NTC's voor temperatuurstabilisatie van de eindtrappen.
vallen uit te meten met een ohmmeter. (en mogen niet doormeten naar het chassis)
groeten
Kris
Philips 22 GF 528
door Wilfred, 27-04-2016, 13:59 (3231 dagen geleden) @ kris
Hallo,
Ik heb mijn eindtransistors uitgemeten op de dioden stand en dan krijg ik links op zowel de AD 161 en de 162 een meting van .000 v. op de twee rechtse krijg ik een meting van rond de .140v.
Zouden die twee linkse eindtorren dan toch niet kapot zijn?
Philips 22 GF 528
door kris
, Gent, België, 27-04-2016, 14:39 (3231 dagen geleden) @ Wilfred
Ja.
als de meting juist is dan zijn ze in kortsluiting en speelt die uitgang toch nog verder omdat er nog wat muziek uit de stuurtrap komt die via de kortgesloten transistoren zijn weg vind naar de luidspreker. verklaart wel waarom het een stuk stiller is
tussen welke pinnen meet je 000? als het tussen emittor en collector is gaat er nog wat anders stuk zitten oa veiligheidsweerstanden , tussen Basis en emittor kan geen kwaad voor de omliggende componenten.
groeten
Kris
Philips 22 GF 528
door Wilfred, 27-04-2016, 19:08 (3231 dagen geleden) @ kris
Hallo,
Ik weet nooit hoe het zit met die basis en emitter, daar moet ik mij nog maar eens goed in verdiepen, intussen heb ik zojuist de twee transistors vervangen voor twee nog goeie exemplaren en hij speelt weer als nieuw, dus ik wou even iedereen bedanken voor alle tips en tot de volgende keer.
Philips 22 GF 528
door kris
, Gent, België, 27-04-2016, 20:16 (3230 dagen geleden) @ Wilfred
basis en emittor zijn de twee te solderen aansluitingen. collector is het huis.
Emittor ligt links als de pootjes horizontaal onder het middenpunt zitten
groeten
Kris
Philips 22 GF 528
door Wilfred, 27-04-2016, 21:29 (3230 dagen geleden) @ kris
Oke , bedankt voor de tip
Groeten, Wilfred