Quad raad gevraagd (Toestel of techniek)

door lee @, Venlo, 15-04-2016, 12:33 (3153 dagen geleden)

Omdat ik graag van mijn Denon PMA700 wil overstappen naar een Quad set
ben ik op zoek naar mensen die ervaring met Quad hebben en mij kunnen
zeggen wat een verstandige aankoop is van welke set, waar ik rekening mee moet houden,ik neem aan dat ook de aan te sluiten boxen van belang zijn dus zijn mijn huidige boxen nog geschikt enz. enz.
Wie helpt mij op weg

Lee

Quad raad gevraagd

door Roland Huisman @, Zwolle, 15-04-2016, 14:40 (3153 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Roland Huisman, 15-04-2016, 14:41

Omdat ik graag van mijn Denon PMA700 wil overstappen naar een Quad set
ben ik op zoek naar mensen die ervaring met Quad hebben en mij kunnen
zeggen wat een verstandige aankoop is van welke set, waar ik rekening mee moet houden,ik neem aan dat ook de aan te sluiten boxen van belang zijn dus zijn mijn huidige boxen nog geschikt enz. enz.
Wie helpt mij op weg

Lee

Hoi Lee,

Die Denon is volgens mij helemaal nog niet zo gek.
Misschien moet je even vertellen in welke Quad serie je zit te
denken en alvast melden wat voor speakers je hebt inderdaad. Als je een oudere
quad set als 33/303 34/306 44/405 enz wilt dan moet je rekening mee houden
dat je deze waarschijnlijk ook deels van nieuwe condensatoren zal moeten voorzien.

Heb je een set voor ogen wat je wilt?

Groeten, Roland

Quad raad gevraagd

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 15-04-2016, 14:56 (3153 dagen geleden) @ lee

Er zijn wel betere alternatieven te vinden voor minder geld , zie je PM

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Quad raad gevraagd

door Bert K @, Elst Gelderland, 15-04-2016, 21:54 (3153 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Henk,
Waarom via de mail?
Ik en er zullen er mogelijk meer zijn sta wel open voor andere goedkopere alternatieven.
Laatst een versterker gehoord, merk ben ik kwijt, toonde wel wat gelijkenis qua vormgeving met de quad versterkers.
Wat ik eruit begrepen had komt die uit dezelfde stal als Luxman.

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

Quad raad gevraagd

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 16-04-2016, 15:36 (3152 dagen geleden) @ Bert K

Ok Bert , daar komtie dan . Om te beginnen : Ik vind de Quad 33-303 combinatie niet meer van deze tijd . Vooral qua stereo plaatje , mn diepteinformatie ,laat deze combinatie veel te veel liggen . De 405 heeft me met diverse voorversterkers ook zelden weten te overtuigen . De 306 en 606 deden het een stuk beter , zijn gewoon nette versterkers maar ook niet meer dan dat . Als je in vergelijking een Meridian 103 of een setje 105 (van 1977!!) neemt vallen deze ook af .
In de goede tijd van de firma Eringa alhier heb ik naast het voorrecht om nieuwe apparatuur thuis te kunnen proberen ook jaren lang de mogelijkheid gehad om de "mindere" occasions in bulk voor een prikje over te kunnen nemen . Hierdoor ben ik een paar onverwachte pareltjes tegengekomen . Om te beginnen de Onkyo P3090 , in mijn studio nog steeds in gebruik icm de Meridian 105 set (setprijs destijds na de nodige reparaties 440 guldens) Een destijds zwaar ondergewaardeerde voorversterker met een ver boven gemiddelde phonotrap , helaas tegenwoordig bijna niet meer voor normaal geld te krijgen (Ebay zo rond de 1300 euro!!).
Bij de eindversterkers vielen er , na een paar kleine aanpassingen , ook 4 op .
Als eerste de Kenwood Basic M1 , speelt de quad er na aanpassing met gemak op alle fronten uit .En dan nog 2 uit de nationale trots : de Philips 22AH370 en 380 . Voor de aanpassingen zakte de 370 bij mijn Apogee Centaur Minors die ik toen had compleet door de knieen . Na plaatsing van een paar Mundorf C's parallel over de voedingselco's en het verwijderen van de veel te dunne luidsprekerdraadjes van en naar de A-B schakelaar (vervangen door een restant Oehlbach luidsprekerkabel rechtstreeks op het relais naar een paar fatsoenlijke connectors) ging er een wereld open .
Als vierde een Tandberg 3003 . Na reparatie van de inschakelvertraging verder niets aan hoeven te doen , ook een zwaar ondergewaardeerd apparaat . Heb mijn Electrocompaniet AW100 hierdoor vervangen , een onverwachte verbetering .
Het vinden van een betaalbare goede voorversterker die qua prestaties een beetje bij deze eindversterker pareltjes past zal een groter probleem worden .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Quad raad gevraagd

door Bert K @, Elst Gelderland, 16-04-2016, 23:14 (3152 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Oke,
Bedankt

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

Quad raad gevraagd

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 17-04-2016, 09:50 (3151 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Dag Henk,

Ik vind echt dat je de Quad te weinig recht doet. Je waardeert diverse versterkers op naar moderne normen om ze daarna te vergelijken met het Quad ontwerp uit 1967. Maar naar mijn inzicht is juist die Quad het het meest waard om er nog eens in te investeren. Zie in dat verband dit artikel.

--
M.v.g
Ben

Quad raad gevraagd

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 17-04-2016, 11:35 (3151 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Dag Ben , het omzeilen van een schakelaartje met veel te dunne draadjes heeft naar mijn idee niets te maken met het opwaarderen naar moderne normen , op de stukjes luidsprekerkabel , nieuwe connectoren en de twee extra C's na zijn de genoemde versterkers verder compleet origineel gebleven . Ik heb het met een 303 een keer ruimer aangepakt , tot nieuwe printen , top kwaliteit elco's en modernere transistoren aan toe . Ga je nog verder dan heb je in wezen een zelf gebouwde (en ontworpen) versterker in een Quad behuizing , kan je goedkoper zelf een complete versterker gaan bouwen . Als je deze maximaal opgewaardeerde 303 vergelijkt met een standaard Meridian 103 of de genoemde Kenwood en Philips blijf je een letterlijk hemelsbreed verschil horen wat de ruimtelijke weergave betreft (vergeleken met gebruik van de eerder genoemde Onkyo P3090) Zet daar dan de investering tegenover : half uurtje werk , en destijds nog geen 10 harde guldens aan materiaal per versterker . Zet daar een setje elco's voor de 303 eens tegenover...Neem je een 33 als voortrap voor de genoemde eindtrappen dan is de ramp minstens even groot : niet meer dan een plat stereobeeld . Als je nooit gehoord hebt wat een versterker aan diepte informatie kan presteren dan zou je gelukkig kunnen zijn met een Quad set . Ik ben wat dat betreft kritisch : als ik een eigen opname afspeel wil ik de ruimte waar dat opgenomen is kunnen voelen . Die beleving is met een 33/303 set niet te realiseren .Wat van Ommeren doet is het herstellen van in de loop der tijd ontstane gebreken . Met gebruik van modernere componenten zal dat misschien een verbetering in de klank teweeg brengen , voor de rest blijft het een Quad......

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Quad raad gevraagd

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 17-04-2016, 14:15 (3151 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Henk,

Je kunt het artikel beter even goed lezen. Met "het herstellen van in de loop der tijd ontstane gebreken" ben je nog op geen stukken na klaar. Het betreft hier een recept voor aanzienlijke verbeteringen aan de 33/303. Bij de 33 wordt de voedingsspanning verhoogd om de vervorming te verminderen en de tegenkoppeling wordt aangepast om de ingangsgevoeligheid van de voortrap beter in overeenstemming te brengen met de huidige normen. Ook bij de 303 wordt bij die productieseries waarbij de voedingstrafo daarvoor geschikt is, eveneens de voedingsspanning verhoogd. Uiterst belangrijk is de vervanging van de grote elco's in de voeding en aan de uitgang door exemplaren met zeer lage ESR, zoals beschreven onder "Kies voor kwaliteit". M.n. die maatregel brengt de door jou (en ook door mij) zo gewenste diepte en doortekening in het geluidsbeeld. Verder wordt de stroombegrenzing aangepast, zodat het uitgangsvermogen flink toeneemt. Die stroombegrenzing moest de ESL57 elektrostaat beschermen tegen opblazen, maar als je dynamische luidsprekers toepast is die begrenzing natuurlijk zinloos. En de ruststroom wordt natuurlijk aan de nieuwe situatie aangepast. Een nadeel is dat het koellichaam van de 303 nu eigenlijk wat te klein is, zodat je niet doorlopend met 4 ohm speakers op vol vermogen kunt spelen. Maar in vergelijking met een eenvoudig gereviseerd exemplaar met uitsluitend een setje nieuwe C's is de geluidskwaliteit nu 2 of 3 klassen beter.

Aanpassingen zoals door een Engelse leverancier worden aanbevolen met o.a. complementaire eindtorren zie ik niet als nuttig omdat de rest van de schakeling niet symmetrisch is.

Ik spreek uit eigen ervaring. In de huiskamer heb ik eerlijk gezegd mooier spul staan, maar op mijn werkkamer speelt nog steeds zo'n 33/303. Daarmee ben ik dat experiment indertijd eerst aangegaan, maar al snel vroegen mijn broer en een vriend of ik hun Quadset ook op die manier wilde aanpassen. En ik heb er onlangs weer een setje bij gekregen dat op een behandeling wacht.

Het artikel is overigens geschreven door Ruud Jansen van Speakerland in Oss. Het werd eerst geplaatst in HVT, waarna het verhaal door Van Ommeren is opgepikt. Hij gebruikt dit recept tegenwoordig als basis voor het professioneel verbeteren van nog steeds in grote getalen in ons land spelende 33/303 sets.

Maar we moeten hier natuurlijk geen oeverloze discussie van maken, daar wordt niemand beter van. De conclusie is dat we het niet eens zijn. En ik ga nu weer lekker naar mijn Mark Levinson luisteren. Daar zit pas echt ruimte in. Mail even van tevoren als je ooit eens in de buurt van Utrecht komt. De koffie staat altijd klaar.

--
M.v.g
Ben

Quad raad gevraagd

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-04-2016, 13:04 (3151 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Waarbij (semi-on topic) de opmerking dat de genoemde 22AH370 en 22AH380 alleen maar in Nederland gespecificeerd zijn. Ontwerp en bouw vonden in Japan plaats, vermoedelijk bij Foster.

Quad raad gevraagd

door René1968, 15-04-2016, 17:11 (3153 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door René1968, 15-04-2016, 17:13

Hallo Lee,
Een belangrijke onderdeel is de speakers
Daar valt het hele geluidsniveau gebeuren mee
Al heb je nog zo'n dure versterker en je boxen zijn niks
Dan krijg je het niet maximale uit een versterker
Als je had vermeld wat voor merk en type boxen je bezit
Dan kunnen we vertellen of de Quad wel een juiste keus is
Het is een zeer goede versterker die echt wel een goed stel
Boxen vraagt hoog rendement Max 94 DB
Bij eennquad doen eigenlijk de Electro Staten het beste erop
Maar anders een goed stel boxen.
Als je nu niet tevreden bent over de Denon zal je beter kunnen kijken voor een goed stel speakers.
Met een Quad moet je nog modules in zetten su voor platenspeler
Een phonocard zelfs voor CD dus extra kosten.
Een Quad moet goed gereviseerd zijn een versterker kost al rond de 450€ in gerestaureerde staat en dan nog moeten de insteek modules erbij
Evt Tuner ga er maar aan staan.
Mijn versterker heb ik destijds gewoon een betere set speakers
Aan gesloten een heel verschil.

Quad raad gevraagd

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-04-2016, 23:34 (3153 dagen geleden) @ René1968

Het is de combinatie goede ls en versterker.

Hele goede luidsprekers kunnen op de ene versterker perfect presteren en
op de andere zeer goede versterker veel minder.

ALTIJD bij hoogwaardige set de boel daadwerkelijk aansluiten en zelf luisteren
of de combinatie goed werkt.

En dat luisteren doe je met muziek die je goed kent.
Je weet de details in de stukken.
Kies dan ook enkele type muziek die wat uit elkaar liggen als je daar
naar luistert.

Quad is allemaal in de basis uitstekend maar met verkeerd gekozen luidsprekers
kan het ook bedroevend klinken.

Quad raad gevraagd

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 16-04-2016, 06:36 (3152 dagen geleden) @ lee

Het blijft altijd strikt persoonlijk.
Maar in de jaren zestig werd de combinatie Quad 33/303 en luidsprekers AR3 (Acoustical Research) als de meest optimale beschouwd.
Of deze luidsprekers nog ergens zijn te vinden is maar afwachten.
Dat wordt heel moeilijk, denk ik.
Dan blijft nog wel de volgende vraag: welke platenspeler en welk element.

Han

Quad raad gevraagd

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-04-2016, 06:54 (3152 dagen geleden) @ lee

Hallo Lee,

Ikzelf ben erg tevreden over mijn Quad 33,303 en FM3 in combinatie met luidsprekers van Elipson. De hele set is aangeviuld met een Thorens TD166, een Nakamichi CR1 en een Denon CD speler.

Voor wat betreft de versterkers(s) en tuner kan ik kort zijn: reviseren, of laten reviseren. Het spul is ergens tussen 1967 en 1974 gemaakt en dus gewoon versleten. Met name de elco's en schakelaars zijn vaak slecht.
Hoe goed is het dan? Voor een installatie uit die tijd erg goed, maar in deze tijd minder. Onder de 50 Hz wordt het geluid rommelig (ik ben inmiddels zo oud dat ik dat niet goed meer hoor:-D )

Voor wat betreft de luidsprekers: laat je niet gek maken met elektrostaten. Deze klinken, als ze in orde zijn, buitengewoon goed. Vaak zijn ze niet in orde. Bovendien is de plaats en opstelling van elektrostaten zeer kritisch en je moet ten aller tijden tussen deze dingen in zitten anders hoor je dingen niet of slecht. De richtingsgevoeligheid is erg kritisch.

Beter is om een goed stel luidsprekers aan te schaffen, liefst na een "luistertoets". Wat op dat gebied goed of slecht is kan ik niet zeggen. Je persoonlijke smaak speelt hierin een erg grote rol en natuurlijk ook je portomonai.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Quad raad gevraagd

door lee @, Venlo, 16-04-2016, 12:20 (3152 dagen geleden) @ lee

Wat een reactie`s :)

Misschien is het handig als ik de rest van mijn spul er even bij zet, de boxen zijn B&W DM110I, draaitafel (weer) een Technics SL1900 met een AT 44MLa element.
Naar mijn mening is het allemaal niet slecht en het is niet dat ik echt ontevreden ben over mijn Denon maar toch mis ik iets in het geluid.

Via de mail kreeg ik van een forumlid een Quad set aangeboden maar dat was eigenlijk niet mijn vraag.
Ik kan deze set wel kopen maar past hij ook bij mijn boxen of vv.
Misschien passen de boxen niet echt bij de rest maar ik ben gebonden aan de afmetingen, ze mogen niet te groot van omvang zijn.

Zo zal het dan nog wel een zoektocht worden.
Ik was van mening dat een Quad set toch wel je van het is maar misschien moet ik het in een andere hoek gaan zoeken ?

Lee

Quad raad gevraagd

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 16-04-2016, 12:29 (3152 dagen geleden) @ lee

Ik was van mening dat een Quad set toch wel je van het is maar misschien moet ik het in een andere hoek gaan zoeken ?

Lee

Hoi Lee,

Dat hangt helemaal van de Quad set af..... Welke serie bedoel je? Ze hebben uiteraard veel meer gemaakt dan de 33/303. En dat is zeker goed, maar hoe goed wil je het hebben? En realiseer jezelf dat je, als je oudere apparatuur koopt, het spul moet nalopen en/of reviseren. Welk merk dan ook; er is niets wat het eeuwige leven heeft....

Evengoed ben ik benieuwd wat je aangeboden was.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Quad raad gevraagd

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 16-04-2016, 15:38 (3152 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee , kan je aangeven wat je in het geluid mist ?

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Quad raad gevraagd

door lee @, Venlo, 17-04-2016, 05:47 (3151 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

@ Henk,

Ik mis toch een beetje het ``sprankelende levende`` geluid, ik weet niet hoe ik het beter moet uitleggen.
Nou weet ik ook wel dat het gehoor met de leeftijd achteruit gaat maar als ik een installatie bij iemand anders hoor waarvan ik vind dat die wel verschrikkelijk mooi klinkt ( een installatie die ik niet kan betalen hoor )
weet ik toch dat het bij mij beter kan.

Lee

Quad raad gevraagd

door René1968, 17-04-2016, 07:19 (3151 dagen geleden) @ lee

Hallo Lee,

Naar,mate de versterker op leeftijd komt gaan de onderdelen ook
Minder worden erin zeker al na 10 jaar gaat dat al komen
Elko's gaan uit drogen verloop van onderdelen
En dat ga je merken in het klank beeld het gaat wat wolliger klinken .
Het sprankelende raakt er van af.
Denon is ook uit de betere klasse .
Als je hem laat reviseren gaat het geluid ook weer vooruit.
Let op zelfs de speakers kunnen slijten dat de ophanging slap wordt
Philips had daar last van met de papieren ophanging als je dan meet klopt de db en het frequentie bereik niet meer .
Met rubber ophanging is dat wat beter.
Om maar niet over de foamranden te spreken daar vallen nu de gaten in.
Let wel als iemand ouder wordt loopt je gehoor frequentie terug.
En dan wordt het minder sprankelend
Poneer eens aan de fabrieks meet gegevens te komen en dan zelf eens meten.
Wijkt dat af dan zeker een revisie.
Let ook op de akoestiek van de kamer aan gekleed met dikke gordijnen vol met meubels
En tapijt. Maakt het anders dan een kale kamer met een tegelvloer enz dan kun je het vergelijken.
Of de persoon vragen om zijn set eens bij jou te testen hoe dat klinkt.
Wat bij hem mooi klinkt kan bij jou misschien tegen vallen.
Vroeger bij een goede HIFIzaak kon je apparaten thuis laten neer zetten voor een paar dagen om te testen net zolang je een geschikte apparaat speakers enz had dan kocht je die.
Mijn kameraad zo eens wat boxen in huis gehad tot dat hij de geschikte had en gekocht.
Succes

Quad raad gevraagd

door Harm Klaassens @, Breda, 19-04-2016, 23:13 (3149 dagen geleden) @ lee

Hang er maar eens een koptelefoon aan (wel via een power attenuator om je oren niet op te blazen) ben je gelijk een hoop akoestische problemen kwijt, en ontdek je dat de meest simpele koptelefoon vaak beter klinkt dan al die dure speakersets.
Ik weet dat ik nu vloek in de kerk.

Groeten. Harm

Quad raad gevraagd

door lee @, Venlo, 20-04-2016, 10:04 (3148 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Wat is een power attenuator ?

Lee

Quad raad gevraagd

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 20-04-2016, 13:35 (3148 dagen geleden) @ lee

Hallo Lee,

Een verzwakker (blijkbaar voor veel vermogen).

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Quad raad gevraagd

door soundman2 @, Wouw, 20-04-2016, 16:01 (3148 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 20-04-2016, 16:05

Wat is een power attenuator ?

Lee

Meestal niet meer dan een weerstand van 100 tot ca 470 ohm in serie met elke schelp.
Het wordt nog iets beter als je spanningsdeling toepast, vanaf de ls aansluiting een weerstand van 330 Ohm in serie met 47 ohm naar de ground van de plug. De schelpen worden over het weerstandje van 47 ohm aangesloten.
Je kan ook in het schema van je Denon zoeken hoe ze het daar gedaan hebben.
Let wel even op dat je de schelpen identiek aansluit, anders staan ze in tegenfase en dat klinkt niet echt fijn.
Soundman2

Quad raad gevraagd

door Harm Klaassens @, Breda, 20-04-2016, 21:43 (3148 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Harm Klaassens, 20-04-2016, 21:49

Een power attenuator is een vermogens verzwakker. Meestal een weerstandsnetwerk wat het uitgangssignaal van de versterker verzwakt zodat er met een klein luidsprekertje of koptelefoon meegeluisterd kan worden terwijl de versterker vol uitgestuurd kan worden en bijna het volle vermogen in de weerstanden wordt gedissipeerd. Word ook wel eens dummyload genoemd, of op zijn Nederlands een kunst belasting.

Harm.

Quad raad gevraagd

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2016, 14:51 (3147 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Een power attenuator is een vermogens verzwakker. Meestal een weerstandsnetwerk wat het uitgangssignaal van de versterker verzwakt zodat er met een klein luidsprekertje of koptelefoon meegeluisterd kan worden terwijl de versterker vol uitgestuurd kan worden en bijna het volle vermogen in de weerstanden wordt gedissipeerd. Word ook wel eens dummyload genoemd, of op zijn Nederlands een kunst belasting.

Harm.

In de versterkers die ik ken wordt er geen vermogen gedissipeerd. Een transistor eindtrap vindt het niet erg om onbelast te werken. Voor de hoofdtelefoonuitgang zijn dan ook hooguit 1 watt weerstandjes nodig.

Soundman2

Quad raad gevraagd

door Roland Huisman @, Zwolle, 18-04-2016, 09:14 (3150 dagen geleden) @ lee

Mijn ervaring is dat er grotere verschillen zitten in luidsprekers dan in
goede versterkers. Als je een normale moderne versterker hebt zoals je eigen
Denon dan ga je met een oude Quad set er niet ineens heel erg op vooruit.

Je zou eens bij een luidsprekerliefhebber wat vergelijkende testen moeten doen.
Misschien zijn er op dit forum of een hifi forum wel mensen waar je eens
je eigen speakers mee naartoe kunt nemen. Ga eens naar verschillen luisteren
om zo te ontdekken wat je precies mist en wat je wilt.

Daarnaast kan het ook geen kwaad om eens de condensatoren van de
wisselfilters eens te controleren/vervangen.

Groeten, Roland