Quad raad gevraagd (Toestel of techniek)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 17-04-2016, 14:15 (3151 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Henk,

Je kunt het artikel beter even goed lezen. Met "het herstellen van in de loop der tijd ontstane gebreken" ben je nog op geen stukken na klaar. Het betreft hier een recept voor aanzienlijke verbeteringen aan de 33/303. Bij de 33 wordt de voedingsspanning verhoogd om de vervorming te verminderen en de tegenkoppeling wordt aangepast om de ingangsgevoeligheid van de voortrap beter in overeenstemming te brengen met de huidige normen. Ook bij de 303 wordt bij die productieseries waarbij de voedingstrafo daarvoor geschikt is, eveneens de voedingsspanning verhoogd. Uiterst belangrijk is de vervanging van de grote elco's in de voeding en aan de uitgang door exemplaren met zeer lage ESR, zoals beschreven onder "Kies voor kwaliteit". M.n. die maatregel brengt de door jou (en ook door mij) zo gewenste diepte en doortekening in het geluidsbeeld. Verder wordt de stroombegrenzing aangepast, zodat het uitgangsvermogen flink toeneemt. Die stroombegrenzing moest de ESL57 elektrostaat beschermen tegen opblazen, maar als je dynamische luidsprekers toepast is die begrenzing natuurlijk zinloos. En de ruststroom wordt natuurlijk aan de nieuwe situatie aangepast. Een nadeel is dat het koellichaam van de 303 nu eigenlijk wat te klein is, zodat je niet doorlopend met 4 ohm speakers op vol vermogen kunt spelen. Maar in vergelijking met een eenvoudig gereviseerd exemplaar met uitsluitend een setje nieuwe C's is de geluidskwaliteit nu 2 of 3 klassen beter.

Aanpassingen zoals door een Engelse leverancier worden aanbevolen met o.a. complementaire eindtorren zie ik niet als nuttig omdat de rest van de schakeling niet symmetrisch is.

Ik spreek uit eigen ervaring. In de huiskamer heb ik eerlijk gezegd mooier spul staan, maar op mijn werkkamer speelt nog steeds zo'n 33/303. Daarmee ben ik dat experiment indertijd eerst aangegaan, maar al snel vroegen mijn broer en een vriend of ik hun Quadset ook op die manier wilde aanpassen. En ik heb er onlangs weer een setje bij gekregen dat op een behandeling wacht.

Het artikel is overigens geschreven door Ruud Jansen van Speakerland in Oss. Het werd eerst geplaatst in HVT, waarna het verhaal door Van Ommeren is opgepikt. Hij gebruikt dit recept tegenwoordig als basis voor het professioneel verbeteren van nog steeds in grote getalen in ons land spelende 33/303 sets.

Maar we moeten hier natuurlijk geen oeverloze discussie van maken, daar wordt niemand beter van. De conclusie is dat we het niet eens zijn. En ik ga nu weer lekker naar mijn Mark Levinson luisteren. Daar zit pas echt ruimte in. Mail even van tevoren als je ooit eens in de buurt van Utrecht komt. De koffie staat altijd klaar.

--
M.v.g
Ben

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks