Frequency counter wijst verkeerd (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-04-2016, 08:11 (3146 dagen geleden)

In een kleine meetzender uit 1960 heb ik een frequency counter van Ali gebouwd. De meetzender heeft buisjes maar de counter is solid state, vandaar dat ik denk dat ik hier moet zijn.

De counter werkt prima, geeft de ingestelde frequentie behoorlijk nauwkeurig weer, en ik heb meteen een power indicatie voor de zender. Maar dat is niet zo als ik van de meetzender de 400Hz modulatie inschakel. Dan wijst de counter opeens zo'n 8 tot 12% lager aan, terwijl de draaggolffrequentie niet is veranderd. Dat laatste check ik (ongeveer) met een radio.
Dus bv ik stel een radio af op 1008kHz, hoor GNR. De ongemoduleerde zender regel ik tot de counter op 1008.00 staat, ik hoor dan zero beat in m'n radio. Dan schakel ik de modulatie in. Ik hoor dan de 400Hz bromtoon in m'n radio, de frequentie is dus niet of nauwelijks veranderd. Maar de counter gaat 900 aanwijzen.

Weet iemand waardoor dit kan komen en, in het verlengde ervan, wat ik eraan kan doen?

Hier nog twee foto's van de ingebouwde counter.
Op de counter zit een diode en pi-filtertje om de DC voeding ervoor te betrekken uit de gloeispanning. Het groene draadje gaat naar de 6,3V, het zwarte draadje naar de top van de uitgangspotmeter van het meetzendertje. Voor massa is het gevalletje gewoon tegen de frontplaat geschroefd. Ik denk niet dat de monteerwijze dit probleem veroorzaakt, want ook voor de inbouw, bij dc-voeding uit een adapter, trad dit op.

[image]

En zo ziet het er aan de voorkant uit in werking. Het frontje is gelukkig van aluminium en niet van staal, de rechthoekige opening heb ik er met een figuurzaagje ingezaagd.

[image]

Frequency counter wijst verkeerd

door Jac Janssen @, Eindhoven, 23-04-2016, 08:27 (3146 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard,

Zou het kunnen dat tijdens de modulatie de draaggolf telkens tijdelijk te zwak wordt, waardoor die draaggolfpulsen niet meegeteld worden in de teller-intervalmeettijd?

Als dat zo is, zou je misschien een voorversterkertje tussen aftak-punt en meter kunnen zetten om altijd voldoende signaal te hebben.

Jac

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-04-2016, 08:30 (3146 dagen geleden) @ Jac Janssen

Gerard,

Zou het kunnen dat tijdens de modulatie de draaggolf telkens tijdelijk te zwak wordt, waardoor die draaggolfpulsen niet meegeteld worden in de teller-intervalmeettijd?

Als dat zo is, zou je misschien een voorversterkertje tussen aftak-punt en meter kunnen zetten om altijd voldoende signaal te hebben.

Jac

Of Jac gelijk heeft zou je kunnen testen door een extern modulatiesignaal aan te bieden van een lagere frequentie (5 Hertz of zo); als je dan de teller ziet verlopen is het duidelijk.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-04-2016, 09:46 (3146 dagen geleden) @ Jac Janssen

Leuke tip. Ik heb de meetzender eens aan een scoop gehangen (ook al niet het meest moderne apparaat wat er bestaat, maar toch was het nuttig) en zo ziet het gemoduleerde signaal eruit:

[image]

Gedurende een gedeelte van de 400Hz cyclus verdwijnt het RF signaal geheel. Het lijkt wel een soort CW modulatie. Je diagnose is dus juist, maar een versterkertje gaat hier niet helpen denk ik.
Dit kan ik alleen oplossen met een minder diepe modulatie. Misschien moet ik toch op het andere forum zijn...

door Pieter Vos @, 23-04-2016, 10:37 (3146 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Zit er in jou apparaat niet een aparte HF oscillator die vervolgens een modulator aanstuurt? De HF spanning van die oscillator zal dan constant blijven, dwz vrij van modulatie.

Ik denk dat het verstandig is om de frequentie teller direct aan de oscillator aan te sluiten, eventueel met daartussen een buffer schakeling.

mvg, Pieter.

door HM @, Hilversum, 23-04-2016, 10:55 (3146 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dit is inderdaad niet wat je verwacht.

Als je de doc van de TV50a ( ook van Genometer, BAMA ) pakt zal dat vrijwel hetzelfde schema hebben. In ieder geval 3 dubbeltrioden.
Daarin zit 1 dubbeltriode die als multivib is geschakeld en de audio verzorgt, die kan dit patroon wel veroorzaken.
Daar moet je dan een echte sinus oscillator van maken maar dan mis je de daarmee gemaakte horizontale balkengenerator.
Je kunt de rf ook aftakken van de RF oscillator spoel dan moet je hem waarschijnlijk opnieuw afregelen omdat de frequentie door de, weliswaar kleine, belasting van de frequentieteller wordt beïnvloed.
Zoek de oscillator spoel op en leg er een paar extra windingen bij.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-04-2016, 15:04 (3146 dagen geleden) @ HM

Het schema waarnaar je verwijst is heel mooi, het lijkt veel meer op mijn apparaat dan een paar andere schema's die ik had.
Jouw schema vertoont wel een RF osc die meteen modulator is, hij krijgt zijn plaatspanning van die triode ernaast. Als dat bij mij ook zo is, denk ik dat de signaalonderbreking ook op de oscillatorspoel zit, dus dat ik daarmee niks oplos.
Maar toch zal ik binnenkort eens wat uitproberen met de aansluiting op een ander punt maken. Jullie horen nog van mij!

Alle reageerders in ieder geval heel erg bedankt!

Gerard.

door soundman2 @, Wouw, 23-04-2016, 16:33 (3146 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door soundman2, 23-04-2016, 16:45

Een met 400Hz gemoduleerde draaggolf, zier gewoonlijk toch wat anders uit. Hier wordt de draaggolf in het 400Hz ritme aan of uitgezet (100% modulatie of geen modulatie) Kan zijn dat het audiosignaal vele malen te groot is, of verre van sinusvormig.

Soundman2

door loek @, Exloo (Drenthe), 24-04-2016, 10:35 (3145 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo Gerard,

Ik heb ook veel van dit soort frequentie tellers gebruikt.
Meestal zit er in de ingang eerst een voor deler en daarna een microprocessor.

De deler kan al niet goed omgaan met onregelmatige signalen. Immers elke gemiste puls na de deler vertegenwoordigd een veelvoud van de werkelijke frequentie. Ook de microprocessor telt een deel van het aantal sinussen gedurende een vaste perioden en zet dan het verrekende resultaat als frequentie op het display. Ook dat verrekenen verlangt eigenlijk een continu signaal.

Bij een "normale" frequentie teller zijn de effecten van dergelijke gemoduleerde signalen veel minder storend zichtbaar omdat de perioden waarover gemeten wordt veel langer is.

Het beste zou zijn als je de frequentie teller ergens kan aansluiten voordat het signaal gemoduleerd is. Je krijgt anders waarschijnlijk nooit een juist resultaat te zien.

Met vriendelijke groet,

Loek

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 24-04-2016, 13:00 (3145 dagen geleden) @ loek

Ik heb de boel nog even opengeschroefd en de scoop op de afstemcondensator van de oscillator gezet. En dit bevestigde waar ik al bang voor was, namelijk dat de oscillator helemaal geen continu signaal afgeeft. Dus, ook het signaal in de oscillator zelf heeft de onderbrekingen. En ja wat er niet is, kun je ook niet meten.
Dus zonder een mod in de schakeling van de meetzender, zal ik nooit een 400Hz gemoduleerde draaggolf goed kunnen meten.

Ondertussen heb ik wel gemerkt, dat in de stand DOTS het verschil tussen werkelijke en gemeten waarde uiterst gering is, minder dan 1 kHz, en dat je dan toch een fluitje in je radio hoort. Daarmee zal ik dus wel redelijk precies radio's kunnen afstellen. Moet het nog preciezer, dan stel ik gewoon de frequentie eerst in zonder modulatie, en dan zet ik de modulatie aan.

Gerard.

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-04-2016, 13:19 (3145 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik heb de boel nog even opengeschroefd en de scoop op de afstemcondensator van de oscillator gezet. En dit bevestigde waar ik al bang voor was, namelijk dat de oscillator helemaal geen continu signaal afgeeft. Dus, ook het signaal in de oscillator zelf heeft de onderbrekingen. En ja wat er niet is, kun je ook niet meten.

Gerard.

dag Gerard,

das niet normaal. waarschijnlijk zijn er wat weerstanden verlopen en/of lekkende condensatoren die de oscillator doen aan en uit slaan (pendelen)

groeten

Kris

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-04-2016, 18:19 (3143 dagen geleden) @ kris

... dat de oscillator helemaal geen continu signaal afgeeft.

das niet normaal. waarschijnlijk zijn er wat weerstanden verlopen en/of

Naar aanleiding van je bericht nog even diverse weerstanden en condensators gecheckt, maar niets vreemds gevonden. Ik vind het ook best vreemd dat de oscillator zo pendelt. Maar misschien is het toch zo bedoeld?

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-04-2016, 14:48 (3140 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

... dat de oscillator helemaal geen continu signaal afgeeft.

das niet normaal. waarschijnlijk zijn er wat weerstanden verlopen en/of

Naar aanleiding van je bericht nog even diverse weerstanden en condensators gecheckt, maar niets vreemds gevonden. Ik vind het ook best vreemd dat de oscillator zo pendelt. Maar misschien is het toch zo bedoeld?

Het zou me verbazen,maar alles kan. (en ik ken deze genrator niet)

Na nog eens goed naar de specificaties van dit toestelletje gekeken te hebben zie ik dat hij ook TV patronen kan toveren... misschien zit er wat fout in de switching en blijft hij V sync sturen. gaan die onderbrekingen aan 50 Hz?

groeten

Kris