Nog een Frequency Counter (Toestel of techniek)
Behalve de frequency counter die ik vorige week in mijn signaalgenarator heb gebouwd, heb ik ook deze frequency counter met kuren gekocht.
Deze moet je eerst zelf in elkaar zetten, OK dat is wel een leuk klusje.
Maar nu meet hij wel tot 1 MHz, maar boven 1 MHz meet hij niets, geeft gewoon 0 aan alsof je geen signaal aanbiedt. (Zie foto met 0.) Met de scoop zie ik wel het signaal verschijnen op pin 3 van de processor.
Is dit gewoon een iets te goedkoop barrel om het echt te doen?
Nog een Frequency Counter
Gerard,
Maakt het verschil als je een sterker (groter) signaal aanbiedt?
Of meet hij dan nog steeds niets > 1MHz?
En is de overgang wel/niet werken bij precies 1,000 MHz?
Jac
Het lijkt toch wel een signaalsterkteprobleem te zijn.
Signalen uit mijn ene generatortje zijn heel sterk en die kan hij tot 1MHz goed aan. Zet ik die op 2, dan schommelt de aanwijzing tussen 1,1 en 1,2. Mijn andere generator geeft een zwakker signaal en daarvan geeft hij helemaal niets weer.
Maar de HF signalen die ik aanbied liggen toch wel op enkele volts toptop, dat lijkt me toch wel genoeg voor een normale counter?
Meer dan genoeg voor een normale counter, maar ik weet niet of dat dit een normale counter is.
Het kan best zo zijn dat het signaal, zonder enige bewerking of versterking, zo een digitaal IC (een PIC in dit geval) in gaat.
Misschien wil het apparaatje wel gewoon bijna alleen goed werken op signalen op digitaal nivo??
Jac
Het lijkt toch wel een signaalsterkteprobleem te zijn.
Signalen uit mijn ene generatortje zijn heel sterk en die kan hij tot 1MHz goed aan. Zet ik die op 2, dan schommelt de aanwijzing tussen 1,1 en 1,2. Mijn andere generator geeft een zwakker signaal en daarvan geeft hij helemaal niets weer.
Maar de HF signalen die ik aanbied liggen toch wel op enkele volts toptop, dat lijkt me toch wel genoeg voor een normale counter?
Hier staat een schema
http://www.banggood.com/1Hz-50MHz-Crystal-Oscillator-Five-LED-Display-Frequency-Meter-Kit-p-95959...
Veel HF versterking zit er niet op. Volgens EBAY moet het tot 50MHz werken. TTL signaal aanbieden?
Soundman2
Probeer eens met een kristal boven de 1 MHz.
Frequentiemeters als deze kunnen zowel door een te groot als door een te klein ingangssignaal de mist in gaan, afhankelijk van de ingangsschakeling. Het gepubliceerde schema is op dit punt - zacht gezegd - onvolledig. Wordt er bij het bouwpakket meer documentatie geleverd dan E-bay vermeldt? Zonder verdere info is het lastig zoeken. Wat je wel kunt doen is de ingang van de processor (RA4) losmaken van de ingangsschakeling en via een 10k weerstand een digitaal signaal op TTL-niveau aanbieden. (Waarbij ik er dan van uit ga dat de processor op 5V werkt. Anders moet je het signaalniveau overeenkomstig lager kiezen.) Op deze manier kun je vaststellen of de processor zelf niet goed werkt of dat de ingangsschakeling faalt.
petrus bitbyter
Gerard,
Het ontwerp is gepikt van een Duitse zendamateur, zie:
http://www.qsl.net/dl4yhf/index.html
(Frequency counter with a PIC and minimum hardware).
Op het einde van dat verhaal staat de volgende opmerking:
Finally, there is another 'successful builder' who now sells an almost 1:1 reproduction of the 'DL4YHF counter' on ebay (with the minor addition of a crystal test oscillator). I don't mind doing that (since he sells the counter for a fair price, at least in February 2016), but unfortunately the kit maker / seller forgot to leave any note about the original developer and source. If you found this site via search engine, looking for "1Hz-50MHz Digital LED DIY Kits Crystal Oscillator Frequency Counter Tester", you will know the rest of the story. If you have problems with the kit mentioned above, please don't ask me to help you out, if there is something wrong with the counter (or the firmware, which seems to have been programmed erratically in a few occasions, with non-functional data EEPROM).
Aangezien je twee kits hebt gekocht waarvan er een goed werkt moet je door verwisseling van de PIC 16F628A kunnen vaststellen of daar je probleem ligt.
Gerard,
Twee linkjes naar de site van iemand die ook problemen had met de counter...
https://www.element14.com/community/people/jw0752/blog/2016/04/08/economy-frequency-counter-cryst...
https://www.element14.com/community/people/jw0752/blog/2016/04/23/frequency-counter-and-crystal-t...
Ik heb zelf ook zo'n Chinees ding maar ik ga hem wel aanpassen...