Bij voorbaat dank.
Deze dus. (Misschien ook onder andere merken verkocht.)
Henk
Zoek schema van Yoko PCTV 100
door Sietze Osinga , Koekange, 29-04-2016, 10:32 (3371 dagen geleden) @ henkk56
Dag Henk.Toestel lijkt verdacht veel op de Sony KV-6000 BE,welke ik heb.Misschien kun je via ElektroTanya iets vinden?
Groeten,
Sietze.
door soundman2 , Wouw, 29-04-2016, 17:12 (3370 dagen geleden) @ Sietze Osinga
Dag Henk.Toestel lijkt verdacht veel op de Sony KV-6000 BE,welke ik heb.Misschien kun je via ElektroTanya iets vinden?
Groeten,
Sietze.
De enige overeenkomst is dat het bedienpaneel op beide toestellen rechts zit. Verder heeft het niets van doen met het Sony ontwerp.
Soundman2
door Hans van Kampen , Voorhout, 29-04-2016, 20:30 (3370 dagen geleden) @ Sietze Osinga
Ik heb de SONY KV 6000BE ook net als deze Yoko en net wat Henk schrijft, technisch lijken ze niet op elkaar dus schema van de SONY heb je voor deze Yoko echt niets aan. Ik heb helaas van de Yoko geen schema.
Hans
--
Hans van Kampen
door Sietze Osinga , Koekange, 30-04-2016, 09:14 (3370 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik heb inderdaad niet verder gekeken dan de buitenkant,welke frappante gelijkenissen hebben.Ook ik heb van de Yoko geen schema.Dus Henk,sorry en succes met je zoektocht.
Mvg,
Sietze.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 30-04-2016, 10:46 (3370 dagen geleden) @ Sietze Osinga
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-04-2016, 10:47
Er is inderdaad soort van een grove gelijkenis. Yoko hield zijn designs goed bij in elk geval. Zo kreeg ik al klein jochie van m'n ouders ooit de gevraagde kubusvormige wekkerradio, alleen dat was toch echt geen Sony of dergelijke zoals ik in de folders had zien staan maar een echte Yoko uit Halfweg (nouja, uit Hong Kong eerder) overigens niet te verwarren met het Japanse Yoko dat volgens mij ongerelateerd is.
door Rob Krabbendam
, Hellevoetsluis, 30-04-2016, 14:51 (3370 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Grappig dingetje trouwens. Kocht ik begin jaren '90 voor op m'n studentenkamer nieuw voor een appel en een ei. Laatst stond er eentje op Marktplaats waarbij beweerd werd dat hij uit begin jaren '70 was. Heel 'retro' en 'vintage' etc etc natuurlijk met bijbehorende prijsstelling zoals dat daar gaat tegenwoordig...
Wat ik me er van herinner had 'ie wel een contrastrijk en scherp beeld maar zonder 'clamping' en dus een irritant variërend zwartniveau. Schema heb ik ook niet, ik herinner me wel een lachwekkend vertaalde handleiding.
Is er iets mis mee waarom je een schema zoekt?
door henkk56 , 30-04-2016, 18:30 (3369 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Deze vond ik op een rommelmarkt,hij geeft wel geluid maar geen beeld.
Ik heb al wat in de diodes en elco's rond de lijneindtrap gezocht maar nog
niets gevonden,de lijneindtrap zelf lijkt wel te werken.
Ik zag er van de week ook nog een op mp,die mocht ik voor 15 eurotjes
overnemen,dat was te doen maar werking was niet bekend.
Gistermiddag kwam de post 'm brengen,was nog in nieuwstaat en deed het ook
gewoon er was geen voedinkje bij maar een snoer met sigarettenaanstekerplug
zodat ik 'm gemakkelijk op een labvoeding kon aansluiten.
De defekte en de werkende nemen ook dezelfde stroom uit de voeding dus het
lijkt me dat er niet veel mis kan zijn,ik ga eerdaags nog wel een tijdje zoeken.
Een schema zou het zoeken wel zeer vergemakkelijken.
Er komt ook echt een heel mooi beeldje uit,wel vrij grof in resolutie doordat
het schaduwmasker in verhouding tot de beeldgrootte wat grof is.
Henk
door Hans van Kampen , Voorhout, 30-04-2016, 19:22 (3369 dagen geleden) @ henkk56
Klopt, het beeld is wat grof van resolutie zoals je schrijft door schaduwmasker maar ook met de samen hangende grote fosforpixels.
De SONY KV 6000BE met een even groot schermpje heeft een fijnere pitch en het schaduwmasker is verticaal gezien volledig open wat iedere trinitronbuis heeft en het beeld daardoor ook minder korrelig is.
Hans
--
Hans van Kampen
door Rob Krabbendam
, Hellevoetsluis, 30-04-2016, 21:00 (3369 dagen geleden) @ henkk56
Ik dacht dat deze ook een video-ingang had. Heb je daarmee al eens getest?
door soundman2 , Wouw, 02-05-2016, 09:15 (3368 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Wat ik me er van herinner had 'ie wel een contrastrijk en scherp beeld maar zonder 'clamping' en dus een irritant variërend zwartniveau. Schema heb ik ook niet, ik herinner me wel een lachwekkend vertaalde handleiding.
Heb ik me ook altijd afgevraagd hoe dat ging bij Amerikaanse en Japanse tv's.
Het verschuiven van het zwartniveau is vooral hinderlijk bij passages die zich "in het donker" afspelen, waarbij het beeld lichtgrijs wordt.
Inventiviteit kan de Amerikanen niet ontzegd worden, Maar een zwartniveauhersteller (clamp) zag je alleen in Europese toestellen.
Soundman2
door kris
, Gent, België, 02-05-2016, 09:23 (3368 dagen geleden) @ soundman2
Henk,
dat zie je even verkeerd.
Japaase en Amerikaanse toestellen hebben in principe evengoed DC restorers aan boord. Maar bij goedkope toestellen zit het er soms niet in, alsook bij CCTV monitoren en EVF circuits. bij de twee laatste categorieën was dat "bewust".
groeten
Kris
door ruudtx , Utrecht, 02-05-2016, 16:08 (3367 dagen geleden) @ soundman2
Sommige DC restorers werken niet precies waardoor je grijsverschuivingen houdt.
Mooiste blijft DC kopeling in videodeel, dus det diode min direct aan stuurrooster video eindbuis, anode direct aan kathode BB.
door kris
, Gent, België, 02-05-2016, 20:35 (3367 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door kris, 02-05-2016, 20:36
Sommige DC restorers werken niet precies waardoor je grijsverschuivingen houdt.
Ja de passieve clampers zijn niet perfekt, die vind je zowel in Europese als amerikaanse toestellen uit de jaren 50. Maar bij een jusite componentwaarde (is nogal kritisch) werken ze naar behoren.
Mooiste blijft DC kopeling in videodeel, dus det diode min direct aan stuurrooster video eindbuis, anode direct aan kathode BB.
Daar ben ik niet zo zeker van. signaalsterkte beïnvloed in deze schakeling je zwartpunt. beste DC koppeling is de actieve restorer, na een AC koppeling. Dan zit je zwartpunt "gebeiteld".
groeten
Kris
door ruudtx , Utrecht, 30-04-2016, 17:31 (3369 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Sony TV's hebben een Trinitron beldbuis, ik denk dat de Yoko gewoon een PIL b heeft.
door Hans van Kampen , Voorhout, 30-04-2016, 19:28 (3369 dagen geleden) @ ruudtx
Idd hebben alle SONY kleuren TV's en monitoren een trinitronbuis met slechts een gun. De beam wordt in het electronen systeem gesplitst in drie beams alvorens door drie Wheneltcylinders te worden gemoduleerd.
Hans
--
Hans van Kampen
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 30-04-2016, 19:56 (3369 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-04-2016, 20:03
Dat verhaal is wat de marketing van Sony je altijd wilde laten geloven en klopt dus maar half (want marketing, en het was ooit begonnen als belofte van echt maar 1 kanon met 1 straal). Er is inderdaad maar 1 kanon maar het heeft wel gewoon 3 kathodes, dus er komen al meteen 3 stralen uit die dus niet gesplitst hoeven te worden maar wel dichter bij elkaar ontstaan waardoor er in theorie minder correctie nodig is. Dat was ook in de praktijk heel even zo, totdat de concurrentie weer bijgelopen was middels de al genoemde PIL (dat is meen ik een handelsmerk voor bepaalde tweedegeneratietypes, inline is de algemene benaming) beeldbuizen. Het dradenmasker of strepenmasker was ook weer in theorie een prachtig idee maar ook daar gold dat de voordelen niet altijd in de praktijk gebracht konden worden. Bij de KV-6000 was de resolutie bijvoorbeeld nog beter omdat de schaduwmaskerbuizen van de concurrentie dezelfde dot-pitch hadden als hun grotere broertjes en een dradenmasker in die kleine maat wat makkelijker schaalde maar ook daar is de concurrentie op een gegeven moment bijgesloft terwijl Sony en later Mitsubishi nooit meer echt een voorsprong hebben kunnen opbouwen en behouden (ergens in de jaren '90 liep het dradenmasker definitief tegen de grenzen van de schaalbaarheid aan zowel qua pitch als qua maximale beeldmaat - ik schrijf definitief omdat eventuele projecten uit de nadagen van de beeldbuis de productie nooit meer gehaald hebben, geen idee of ze nog bezig waren met dat stukje schaalbaarheid of dat ze het echt al hadden opgegeven).
door Hans van Kampen , Voorhout, 30-04-2016, 20:12 (3369 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dank voor de uitleg Maarten. Wat ik schreef heb ik me ook altijd wijs laten maken en heb er verder niets mee van doen gehad (beroepsmatig)
Hans
--
Hans van Kampen
door ruudtx , Utrecht, 01-05-2016, 16:58 (3368 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Je kon duidelijk de drie gloeidraden zien vd 3 kathodes, dus dat ene kanon begreep ik ook niet zo erg.
door Rob Krabbendam
, Hellevoetsluis, 30-04-2016, 20:58 (3369 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Idd hebben alle SONY kleuren TV's en monitoren een trinitronbuis met slechts een gun.
Bijna helemaal correct. Er was ook nog even een Indextron.
Rob
door Hans van Kampen , Voorhout, 01-05-2016, 08:25 (3369 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Ik heb nooit van het fenomeen indextron gehoord Rob, weer wat wijzer. Zijn indextrontoestelletjes ooit op de markt geweest hier? En ik vraag mij af of indextronbuizen drie aparte kanonnen hebben in tegenstelling tot trinitronbuizen.
Als ik onderstaand plaatje uit vergroot zie ik dat het schaduw (draad)masker net als trinitronbuizen verticaal gezien volledig open is gezien de on onderbroken oplichtende fosforbanen.
Sorry voor de topic vervuiling want het ging uiteindelijk om de aanvraag van een schema van een Yoko toestelletje.
Hans
--
Hans van Kampen
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 01-05-2016, 11:12 (3369 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-05-2016, 11:24
Een Indextron heeft niet alleen 1 kanon maar ook echt maar 1 electronenstraal. Dit systeem zit het dichtst bij wat Sony ooit op de markt wilde brengen voordat ze met de slimme noodoplossing Trinitron kwamen. Sony wilde oorspronkelijk de kant op van de Chromatron, ook een systeem met een enkele electronenstraal, maar dat kregen ze niet tijdig en goed genoeg aan de praat.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Beam-index_tube voor hoofdzakelijk uitleg over beam index buizen, maar met ook een kleine verwijzing naar de Chromatron en Trinitron systemen.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Chromatron voor uitleg over het Chromatronsysteem, met ook een verwijzing naar Trinitron.
Eigenlijk is een verzameling mini tv'tjes niet compleet zonder minstens 1 beam indexing toestelletje ;)
door Hans van Kampen , Voorhout, 01-05-2016, 15:43 (3368 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dank voor de uitleg Maarten, jij weet er echt heel veel (beroepsmatig?) vanaf.
Eigenlijk is een verzameling mini tv'tjes niet compleet zonder minstens 1 beam indexing toestelletje
![]()
Ja, zo eentje wil ik nog tegen komen. Ik denk dat je op E-bay de meeste kans maakt want op markten ben ik ze werkelijk nog nooit tegen gekomen.
Hans
--
Hans van Kampen
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 01-05-2016, 19:13 (3368 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Voornamelijk hobbymatig (van huis uit TV-verzamelaar, voornamelijk groter spul), maar door de jaren heen heb ik ook steeds wel reparatiewerk aangenomen.
Ik denk dat je meer kans maakt op een camcorderviewfinder dan op een los toestelletje, maar schijnbaar is Sony toch niet de enige geweest. Het zal wel geen makkelijk te vinden informatie zijn om erachter te komen welke camcorders of toestelletjes een beam-indexbuis hebben zodat je makkelijker op merk en type kunt zoeken.
door Hans van Kampen , Voorhout, 01-05-2016, 20:15 (3368 dagen geleden) @ Maarten Bakker
OK Maarten, met camcorder vieuwfinders heb ik eigenlijk niets. Het mooie zou zijn zo'n kleuren TV- tje met indextronbuisje in de verzameling te krijgen zoals Rob mij er op attendeerde waarvan ik het bestaan geheel niet afwist.
Wordt E-bay afstruinen alwaar je de meeste kans maakt, verder ben je geheel kansloos, in ieder geval iets om naar uit te kijken.
Hans
--
Hans van Kampen
door Rob Krabbendam
, Hellevoetsluis, 02-05-2016, 08:50 (3368 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Thanks Maarten, heb ik ook weer iets geleerd
door henkk56 , 01-05-2016, 23:41 (3368 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik had het toestelletje meegenomen omdat ik het beeldbuisje zo leuk vond dus het
is prima dat het ook over die kleine kleurenbeeldbuisjes gaat.
Het lijkt me trouwens dat de resolutie van zo'n indextron vergelijkbaar moet zijn
met de resolutie van dit beeldbuisje.
Henk
door Hans van Kampen , Voorhout, 02-05-2016, 16:23 (3367 dagen geleden) @ henkk56
Ja, lijkt mij zeker niet beter. Als ik het plaatje wat ik postte zo bekijk vind ik de resolutie behoorlijk grof zelfs.
Ik blijf het ook zoals je schrijft leuk vinden die kleine kleuren beeldbuisjes. Mijn kleinste is een CONIC met een schermdiagonaal van precies 11.5 cm. maar de kast is nogal groot (diep) en hoop ooit een kleinere van Panasonic te pakken te krijgen.
Hans
--
Hans van Kampen
door henkk56 , 03-05-2016, 00:02 (3367 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Weer wat leuks gevonden
http://obsoletetellyemuseum.blogspot.nl/2011/08/conic-tv-fmam-radio-tr-7200-chassis.html
Henk
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-05-2016, 16:40 (3366 dagen geleden) @ henkk56
Leuke site Henk.
Het CONIC portable kleuren TV-tje die ik heb is deze als onderstaande afbeelding met een schermpje zoals ik schreef van 11.5cm. diagonaal.
Foto: Marktplaats
Voor de beeldbuis is de kast meer dan diep want die is niet zo lang. Ik heb een losse beeldbuis van dit toestelletje liggen uit een sloper wat ik wel leuk vind te bewaren.
Er zit geen radio in.
Hans
--
Hans van Kampen
door soundman2 , Wouw, 23-05-2016, 20:10 (3346 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Leuke site Henk.
Het CONIC portable kleuren TV-tje die ik heb is deze als onderstaande afbeelding met een schermpje zoals ik schreef van 11.5cm. diagonaal.
Foto: MarktplaatsVoor de beeldbuis is de kast meer dan diep want die is niet zo lang. Ik heb een losse beeldbuis van dit toestelletje liggen uit een sloper wat ik wel leuk vind te bewaren.
Er zit geen radio in.
![]()
Hans
Ik heb deze tv, maar de zonnekap is een stuk uit.Is de kast van de sloper er nog?
Soundman2