Sanyo kleuren tv (Toestel of techniek)
door Johan Huysmans, 30-04-2016, 12:47 (3139 dagen geleden)
Gewijzigd door Johan Huysmans, 30-04-2016, 12:49
Goede dag allemaal
Ik heb een vraag ik heb hier een Sanyo kleurentelevisie model CTP-3207 van het jaar 1979
Het toestel werkt wel maar heb problemen met het beeld ik krijg het niet stabiel zelfs niet dat ik hem aan de kabel tv aansluit ik heb het vermoede dat het toestel niet op pal werkt maar op ntsc of zou het aan iets anders kunnen schelen
Graag had ik een oplossing voor dit gevonden
Mvg Johan
Sanyo kleuren tv
door Ed van der Weele † , Zeist, 30-04-2016, 13:48 (3139 dagen geleden) @ Johan Huysmans
Ik vermoed dat het een Franse tv is, gemaakt voor positieve beeldmodulatie.
Tenzij het een een multinorm toestel is krijg je daar nooit een beeld uit.
Bij multinorm moet er ergens een keuzeschakelaar zijn, hetzij op de kanalenkiezer, hetzij in een menu.
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 30-04-2016, 16:33 (3139 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Dag Ed
Ik heb nergens iets zien staan van een knop om het om te zetten en een menu heeft hij niet maar wil jij soms zeggen dat hij misschien op SECAM. Werkt dat zou ook goed kunnen nu is het wel bij stilstaand beeld zoals een testbeeld heb ik wel ondervonden dat het beeld meer stabiel word en komt er af en toe wel kleur mee door.
Mvg Johan
Sanyo kleuren tv
door ruudtx , Utrecht, 30-04-2016, 17:26 (3139 dagen geleden) @ Johan Huysmans
Is er wel geluid.
Zo ja , dan is het system B-G (dus voor NL en D en B met FM geluid, FR heeft AM)
Kan een fout in sync schijder zitten. Zonder stabiel beeld geen kleur, dat is normaal.
Het beeld ziet er niet negatief uit?
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 30-04-2016, 17:57 (3139 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Johan Huysmans, 30-04-2016, 18:06
Hoi ruudtx
Ja ik heb geluid dat werkt uitstekend maar het beeld gaat niet zoals het hoord maar het probleem is ook dat ik daar nergens een schema van terug kan vinden wel van andere type tv's van dat merk
Sanyo kleuren tv
door Gerrit , Katwijk, 30-04-2016, 18:05 (3139 dagen geleden) @ Johan Huysmans
in het middenfrequent gedeelte zitten wat kleine elco's , die zou ik eerst vervangen.
Gr Gerrit
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 30-04-2016, 18:07 (3139 dagen geleden) @ Gerrit
Ok goed dank je voor de info maar miet eerst zien dat ik een schema kan vinden voor dat model
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 30-04-2016, 19:59 (3139 dagen geleden) @ Gerrit
Gerrit ik vrees dat je gelijk gaat hebben het probleem zit hem daar ik heb hier een paar dingen geprobeerd en als ik de VHF kanaalkiezer tussen twee kanalen zet, met de knop waar je de kanalen mee afgaat heb ik wel goed beeld hij staat nu tussen U en kanaal 1 en nu werkt hij wel met de videorecorder ik ga die maar eens gronding nakijken toch bedankt voor de tip
Sanyo kleuren tv
door kris , Gent, België, 30-04-2016, 21:53 (3139 dagen geleden) @ Johan Huysmans
Gerrit ik vrees dat je gelijk gaat hebben het probleem zit hem daar ik heb hier een paar dingen geprobeerd en als ik de VHF kanaalkiezer tussen twee kanalen zet, met de knop waar je de kanalen mee afgaat heb ik wel goed beeld hij staat nu tussen U en kanaal 1 en nu werkt hij wel met de videorecorder ik ga die maar eens gronding nakijken toch bedankt voor de tip []
Afgaande op deze informatie lijkt de fout eerder uit de tuner te komen dan het MF.. (slechte contacten in de walsschakelaars bvb)
groeten
Kris
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 30-04-2016, 23:55 (3139 dagen geleden) @ kris
Ok dat kan ook maar ga het allemaal eens goed moeten bekijken spijtig genoeg zonder plan aangezien ik die niet echt te pakken krijg dat zou natuurlijk wel iets gemakkelijker geweest zijn maar goed heb da nog voorgehad
Sanyo kleuren tv
door ruudtx , Utrecht, 01-05-2016, 16:55 (3138 dagen geleden) @ Johan Huysmans
Als je wel goed beeld + Kleur + geluid hebt bij een "tussenstand"ligt de fout tocht voor 99,999 % in de VHF tuner. Kennlijk wordt die ook gebruikt in de UHF stand.
Kan een mechanisch probleem zijn, bvb de "stop" is niet goed meer, maar eerder vuile contacten.
Nooit contactspray gebruiken, maar tuner spray (oid)
Kortom geen echt electronica probleem, eigenlijk werkt alles, maar niet helemaal zoals t moet. Een schema is eigenlijk niet nodig.
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 01-05-2016, 20:32 (3138 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Johan Huysmans, 01-05-2016, 21:32
Hoi ruudt
Ik heb hem schoongemaakt niet met contactspray maar het probleem blijft volgens mij moet er iets mis zijn in het elektrische circuit ik heb daar ook wat uitgeprobeerd en er is een contact dat naar een transistor loopt en als ik dat contact open trek is het beeld ok misschien is die transistor stuk en dan heb ik nog een probleem er staan geen gegevens op die transistor dat gaat moeilijk worden zonder plan vrees ik
Ik heb er een foto van je kan het terug vinden rechts schuin boven aan het uitgangspunten van VHF die half er in steekt het heeft een zwarte kleur maar staat niets op
Sanyo kleuren tv
door kris , Gent, België, 01-05-2016, 23:54 (3138 dagen geleden) @ Johan Huysmans
Is die stekker de uitgang van de UHF tuner naar de VHF tuner of de uitgang van de VHF tuner naar het MF?
groeten
Kris
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 02-05-2016, 00:10 (3138 dagen geleden) @ kris
dat is de uitgang van de VHF tuner naar het MF maar als ik in de kanaalkiezer 1 van de contacten open heb ik perfect beeld dus ik veronderstel dat het in VHF tuner gaat zitten maar heb er echt geen idee van wat het juist kan zijn en ik kan hier wel iets uitmeten maar eigenlijk weet ik ook niet wat ik juist meet omdat ik niet direct een schema kan vinden van dit toestel en vanbuiten weet ik het niet aangezien het de eerste keer is dat ik aan een kleurentelevisie werk meestal hou ik mij bezig met zwart-wit tv's van de jaren 50 op lampen
Sanyo kleuren tv
door henkk56 , 02-05-2016, 11:18 (3137 dagen geleden) @ Johan Huysmans
Dit toestel heeft automatische fijnafstemming,het lijkt me dat deze tussen de standen van de kanalenkiezer wordt uitgeschakeld,vandaar dat je dan wel goed
beeld kan krijgen.
Henk
Sanyo kleuren tv
door ruudtx , Utrecht, 02-05-2016, 15:56 (3137 dagen geleden) @ henkk56
Kijk, dat klinkt aannemelijk.
De AFC is ontregelt.
2 opties
1) De AFC uit laten door het contact permanent te verbreken (bij sommige toestellen schakelt de AFC uit als het luikje voor de afstemming open staat)
2) Het AFC circuit goed krijgen, kan ontregelt zijn en met een voudige bijsteling van juiste pot of spoel goed te krijgen. Hiertoe is een schema nodig.
Sanyo kleuren tv
door soundman2 , Wouw, 01-05-2016, 18:20 (3138 dagen geleden) @ Gerrit
in het middenfrequent gedeelte zitten wat kleine elco's , die zou ik eerst vervangen.
Gr Gerrit
Ik zou ook gelijk de weerstanden en de MF-transformatoren vervangen, zekerheid voor alles toch?
Beter eerst maar eens bepalen wat er mis is, meten gaat dan weer sneller dan lukraak wat vervangen. Repareren is geen truukendoos, maar kennis van zaken.
Sorry dat het wat hard overkomt, maar het is helaas niet anders.
Soundman2
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 01-05-2016, 20:40 (3138 dagen geleden) @ soundman2
Hey soundman2
Nee hoor geen probleem normaal hou ik mij met oudere radio's bezig daar zijn er een paar die ik zonder schema kan herstellen
En hou mij af en toe met oude tv's van de jaren 50 daar heb ik er al 1ne van die terug werkt de tweede is bijna klaar alleen nog wat afregelen.
Maar kleurentelevisie is iets dat ik nooit echt in gewerkt heb met al die printen ik werk liever in een rommeltje componenten doorelkaar en ook omdat ik zwart wit tv's wel iets gemakkelijker vind dan kleurentelevisie misschien maar een gedacht maar deze had ik gekregen en aangezien hij niet goed werkte had ik zo iets ga er eens naar kijken wie weet krijg ik het goed
Mvg Johan
Sanyo kleuren tv
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 30-04-2016, 20:07 (3139 dagen geleden) @ Johan Huysmans
Googelen levert op dat er in elk geval wel "een" model CTP-3207 in Nederland verkocht is, dus hij bestaat in elk geval wel in PAL-uitvoering. Ik weet niet helemaal zeker of Sanyo dezelfde typenummers ook op andere markten gebruikte (staat er een letter achter het typenummer toevallig?)
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 30-04-2016, 20:45 (3139 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Het Maarten
Nee niet echt ik heb er een foto van misschien kan jij iets meer terug vinden
Sanyo kleuren tv
door Dominic , Breda, 01-05-2016, 09:35 (3138 dagen geleden) @ Johan Huysmans
Uit de krant van 28 februari 1979:
Sanyo kleuren tv
door Johan Huysmans, 01-05-2016, 20:41 (3138 dagen geleden) @ Dominic
Ik heb die ook terug gevonden maar geen schema terug te vinden