Normende Condor draagbare radio (Toestel of techniek)
Beste,
Ik ben niet zo bedreven in het repareren van transistortoestellen;
Deze radio heb ik gekocht om dagelijks in de tuin (in de zomer uiteraard) te gebruiken.
De radio werkt maar daar is alles mee gezegd.
Afstemming en ontvangst op MW en UKW is vrij goed te noemen dwz zoals ik gewoon ben van mijn andere Nordmende radio's.
In het versterkergedeelte zit een fout.
De klank is vervormd en niet voldoende luid.
Zoals bij een buizenradio ben ik dan gestart met de spanningen die op het schema staan na te meten. Deze zijn in de eindtrap ok. Waarom ben ik gestart in de eindtrap? In de begeleidende tekst staat de afstelling van de ruststroom (4mA) met potmeter R173. Deze was en is nog steeds véél te hoog en niet regelbaar.
Ik verdenk hierbij één van de twee eindtransistoren (nog niet nagekeken). TRS8 wordt ook gloeiheet waarbij TRS9 koud blijft. Zou TRS8 of 9 verdacht zijn?
Is deze denkwijze de juiste of maak ik een denkfout.
Graag jullie advies.
Ik stuur hierbij ook nog een paar foto's van het schema en de tekst.
Alvast bedankt
François
Normende Condor draagbare radio
Hallo Francois
Kijk even bij je elko' rond de
Oc 75 en de stuur tor oc 71
Als het verdroogt is of lek kan er een hoop narigheid wezen
Evt weerstanden meten al is er meer verloop dan tolerantie vervangen
Misschien even de transistor meten met een transistor tester
Succes
Mvg René Daemen
In het versterkergedeelte zit een fout.
De klank is vervormd en niet voldoende luid.
Zoals bij een buizenradio ben ik dan gestart met de spanningen die op het schema staan na te meten. Deze zijn in de eindtrap ok. Waarom ben ik gestart in de eindtrap? In de begeleidende tekst staat de afstelling van de ruststroom (4mA) met potmeter R173. Deze was en is nog steeds véél te hoog en niet regelbaar.
Ik verdenk hierbij één van de twee eindtransistoren (nog niet nagekeken). TRS8 wordt ook gloeiheet waarbij TRS9 koud blijft. Zou TRS8 of 9 verdacht zijn?
Beste Francois,
De fout zit zeer waarschijnlijk in een van beide eind transistoren, maak van TS8 en TS9 eens twee pootje los en meet de transistors door: je moet bij elke transistor vanuit de basis een diode meten naar de collector en naar de emitter.
Als je de fout hebt gevonden, vervang dan de bewuste transistor. Grote kans dat het probleem dan is opgelost. Als je daarmee klaar bent en de radio klinkt nog steeds slecht, kun je het advies van René Daemen eens bekijken, mogelijk zitten er inderdaad slechte koppel elko's in de voorversterker.
Verder staat de voorversterker geheel los van de eindversterker (er zit immers een (scheidings) trafo in.
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Leo, René,
Bedankt voor jullie antwoord.
Ik ga er mee aan de slag.
François
Als de transistor loeiheet is geworden is hij sowieso defekt.
een tip: voedt de radio, zolang je met de herstelling bezig bent, via een voeding met beperkte stroom. (50 mA) Dat voorkomt schade aan de gevoelige Ge torren mocht er nog iets meer kapot zitten dan de transistor zelf.
groeten
Kris
Kris,
Bedankt voor de tip. Ik voed hem via een regelbare voeding met stroombegrenzing. Zal deze dus instellen.
François
Ik denk eerder dat de koude eindtor slecht is, en sluiting maakt, waardoor bijna de hele voedingsspanning op de basis van de ander komt te staaan, die heel heet wordt vanwege te grote stromen.
De fout zit vrijwel zeker in de eindtrap, T8 en T9.
Vanwege de scheiding met trafo tussen sturing en eind denk ik dat er daarvoor geen problemen zijn.
Beste mensen,
Ik wil jullie allen danken voor de constructieve bijdrage.
Morgen heb ik een vrij drukke dag maar donderdag ga ik terug aan de slag.
Ik hou jullie op de hoogte.
François
Hallo,
Zoals ik beloofd heb, hierbij het resultaat van jullie raadgevingen.
Eerst heb ik de eindtransistoren uitgenomen en gemeten met mijn Chinees testertje en vergeleken met nieuwe OC74 transistoren. De gemeten waarden weken nogal af en heb deze vervangen. De ruststroom was nu normaal te regelen maar de klank was nog niet zoals het hoort.
Omdat ik voor de andere 2 transistoren ook nog nieuwe had heb ik deze ook gecontroleerd en vervangen. Nog niet het gewenste resultaat.
Daarna met mijn signaalvolgerke aan de slag en bleek na de eerst trap het geluid in te zakken.
De elco gecontroleerd en "Bingo". De 2 elco van 10microfarad bleken beide ofwel 50% af te wijken of totaal defect te zijn.
Deze allebei vervangen en de radio speelt zoals het hoort!
Dus vervangen van 4 transistoren en 2 elco's was nodig om deze radio te redden (zie foto).
Nogmaals allemaal bedankt en hop naar de volgende herstelling
François
Mooi, maar toch 1 klein opmerkingetje.
Je had beter eerst kunnen meten alvorens de 71's te vervangen, in het kader van zoveel mogelijk origineel laten.
Zat er nu sluiting in 1 vd OC 74's?
Overigens lezen wij het schema beter dan zo'n print lay out.
Dag Ruud,
Er zat geen sluiting in de eindtransistoren volgens mijn metertje. Hij herkende beide als transistor maar wel met een afwijkende meting ten op zichte van een nieuwe OC74. Klopt dat je beter een schema leest dan een print layout. Dit was enkel om te laten zien welke componenten er uiteindelijk vervangen werden, niets meer, niets minder.
De schema's had ik in een eerste mail had meegegeven.
Waarom ik de OC71 en de OC75 vervangen heb is simpel. Ik was bezig met de transistoren te vervangen en zag dat deze 2 niet origineel meer waren. Ik dacht, laat ik ze dan ook maar vervangen.
Bedankt voor de feedback.
François
Er bestaan geen nieuwe OC74, dus vergelijken zegt minder dan je zou denken.
Waaraan kon je zien dat de andere twee transistoren niet meer origineel waren?
Ik zal dan beter schrijven ongebruikte of nieuw aangekochte.
Het waren andere types dan OC71 en OC75, zelfs een andere behuizing.
François
Het waren andere types dan OC71 en OC75, zelfs een andere behuizing.
Wat origineel in een apparaat gemonteerd is, hoeft niet overeen te komen met wat origineel in het schema staat. Als er niet duidelijk aan gesoldeerd is geweest lijkt mij dat er geen reden is om aan te nemen dat ze er niet ooit door Nordmende ingezet zijn. Er is mijnsinziens dus een aardige kans dat je in je wil om het apparaat origineel te maken, het juist minder origineel gemaakt hebt. Vandaar mijn vraag/opmerking.
Maarten,
Bedankt om je raadgevingen. Het kan natuurlijk zijn dat Nordmende hier andere transistoren gebruikt heeft. Met deze op het schema vernoemd werkt de radio zeer goed.
Ik laat ze dus maar zitten.
De bedoeling is deze radio in de zomer in de tuin te gebruiken.
MVG
François